Gå til innhold

Hormonforstyrrende hudpleie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg prøver å være opptatt av helse og være så god som mulig mot kroppen, og har en stund vært opptatt av å holde meg unna parabener. Jeg er ikke hysterisk, men ser jo at det blir en voldsom cocktail med parabener når alt summeres.

Eksperter er jo uenige (som vanlig), og jeg personlig mener jo også at man bør være forsiktig. MEN; en ansiktskrem med parabener må vel være langt bedre enn p-piller, hormonspiral, osv? Hvis man ikke tar medisiner, prevensjon, etc, hvor ille kan det være? Jeg tenker høyt, vil gjerne høre meninger.

Vil avslutte med at NEI, det dreier seg ikke om å være hysterisk, ja, det er farlig å leve. Men for oss som har kroniske sykdommer og i tillegg er dårlig arvelig belastet med alvorlige sykdommer, så er vi ekstra opptatt av helse ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hadde nok fått det mye bedre om du hadde tatt en utdannelse som fikk deg til å forstå hvor meningsløst redd du er for omtrent alt du kommer i kontakt med. Uvitenhet avler frykt, og jeg oppfatter deg som veldig redd for en mengde helt uskyldige substanser, og en mengde stoffer som kun teoretisk sett er farlige.

Måten du omtaler medisinske emner på, særlig rundt kosthold, får meg til å tro at du hadde fått det mye bedre om du studerte litt og skjønte hvordan kroppen din virker.

Anonymous poster hash: 586a0...bab

Skrevet

Du hadde nok fått det mye bedre om du hadde tatt en utdannelse som fikk deg til å forstå hvor meningsløst redd du er for omtrent alt du kommer i kontakt med. Uvitenhet avler frykt, og jeg oppfatter deg som veldig redd for en mengde helt uskyldige substanser, og en mengde stoffer som kun teoretisk sett er farlige.

Måten du omtaler medisinske emner på, særlig rundt kosthold, får meg til å tro at du hadde fått det mye bedre om du studerte litt og skjønte hvordan kroppen din virker.

Anonymous poster hash: 586a0...bab

Vel, er det noen som trenger utdannelse her så er det åpenbart deg. Denne tråden her omhandler parabener, ikke kosthold. Jeg er ikke hysterisk rundt parabener (som jeg poengterer), men ønsker en saklig diskusjon rundt emnet. Det er gjerne en grunn til at visse parabener er forbudt i f.eks Danmark, men der trenger vel også hele lurven en utdanning?

Jeg har det veldig fint fordi jeg faktisk forstår hvordan kroppen fungerer. Arroganse lenge leve, AB. Hold deg til saken.

Skrevet

Ett og ett produkt er vel ikke så farlig når de er testet tilstrekkelig til å være lovlige i bruk, men problemet er coktaileffekten og at vi ikke har mulighet til å kontrollere alt mht. Coktails, og heller ikke vet hvilken mix som til slutt gjør at 2 + 2 plutselig = 5.

Anonymous poster hash: 2eb27...4d1

Skrevet

Ett og ett produkt er vel ikke så farlig når de er testet tilstrekkelig til å være lovlige i bruk, men problemet er coktaileffekten og at vi ikke har mulighet til å kontrollere alt mht. Coktails, og heller ikke vet hvilken mix som til slutt gjør at 2 + 2 plutselig = 5.

Ja det er denne cocktail-effekten jeg tenker på, ikke et paraben "her og der". Noen kremer har jo 5 parabener (og også av det som omtales av eksperter som "verstingene", og hvis man da i tillegg bruker flere produkter med parabaner, så vil det hope seg opp.

Men hvis man ser dette i et større bilde, bruk av parabaner må vel være langt mindre hormonforstyrrende enn f.eks ppiller o.l?

Skrevet (endret)

Eg tenkjer at p-piller ol. er hormoner, medan parabener er kunstige stoffer som etterliknar hormoner. Jaja, hormonane i prevensjon er vel kunstig framstilt dei og, reknar eg med. Men forstår du kva eg meiner?

Eg har ikkje utdanning i det der, men det er det eg trur :)

Edit: og difor trur eg p-piller er mindre skadeleg. Men bare trur.

Endret av Kjibba
Skrevet

Ja det er denne cocktail-effekten jeg tenker på, ikke et paraben "her og der". Noen kremer har jo 5 parabener (og også av det som omtales av eksperter som "verstingene", og hvis man da i tillegg bruker flere produkter med parabaner, så vil det hope seg opp.

Men hvis man ser dette i et større bilde, bruk av parabaner må vel være langt mindre hormonforstyrrende enn f.eks ppiller o.l?

Det man ikke absolutt må ha, men kan velge bort velger jeg personlig bort.

Hvorfor kommer jenter i yngre og yngre alder i puberteten, særlig i den vestlige verdenen?

Det er meget fornuftig å reflektere over problemstillingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...