AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #21 Skrevet 31. august 2014 Sprett yoghurt her også, har brukt å blande den ut 50/50 med naturellyoghurt, da blir det egentlig ganske ok Anonymous poster hash: 196d2...a91
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #22 Skrevet 31. august 2014 Vi gav barnet vanlig Tine yoghurt med vanilje da det var ett år. Eventuelt Safari eller Sprett. Og ikke nok med det,- vi gav til og med Prim og brunost på brødskiva! En god bekjent av meg er anti-sukker-fanatiker. Ungene hennes får ikke et korn med sukker på havregrøten eller brunost på knekkebrødet. Og det er ingen unger i verden som går mer amok når det settes frem en kake, en isboks eller noe sjokolade. Interessant. Enig i siste avsnitt her. Her er godteriet i skuffer og skap hele året. Både vi voksne og ungene vet at det er ikke verdens undergang om man spiser godteri. Men deg spises meget LITE av det. Ungene kan ha godteriet stående i ukevis. Så kommer det unger fra hysteriske hjem på besøk. Da gribber de til seg alt som ihjelsultne hyener uten magemål. Lurer på hvorfor de gjør det.... Anonymous poster hash: c6efb...a38 4
Gjest Riskjeks Skrevet 1. september 2014 #23 Skrevet 1. september 2014 Barna mine har fått yoghurt siden de var ca 1 år. Varierer veldig hvor ofte de spiser det, da. Kjøper ofte en sånn stor 8(?)-pakning, og da spiser de yoghurt hver dag til den er tom, og så går det gjerne en stund før vi kjøper en til. Så kanskje de spiser en yoghurt hver i uka. Kjøper Sprett eller Safari. De er tilsatt lite sukker. Barn under 3 år skal ikke ha yoghurt tilsatt kunstig søtning (som Yoplait o.l). Tror neppe en yoghurt i ny og ne er skadelig for helsa... 1
Harlekin Skrevet 1. september 2014 #24 Skrevet 1. september 2014 Barnet mitt har ikke vært spesielt opptatt av eller glad i yoghurt, så her har vi kjøpt Danino, Sprett eller andre barneyoghurter. Spises bare i perioder, eller en gang i blant. Men er det noe barnet elsker og spiser mye av, kan det vel være greit å velge "sunne" varianter (som smaker godt).
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #25 Skrevet 1. september 2014 Jenta mi elsker yoghurt. Og ja hun får brunost og prim, jeg er ikke hysterisk som noen påstod. Og vet dere hva? Det er sukker i leverpostei, det får hun og! TS Anonymous poster hash: fe3b5...c94
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #26 Skrevet 1. september 2014 Litt OT, men hvorfor har enkelte barnehager forbud mot yoghurt? Er det grunnet sukkerinnholdet? Eller andre grunner? Har en venninne som ikke får sende med 1 åringen yoghurt, synes det var veldig rart. Jeg har vokst opp med yoghurt, fikk det daglig som barn, uten at jeg har hatt skade av det Anonymous poster hash: a1470...2e2
Gjest Riskjeks Skrevet 1. september 2014 #27 Skrevet 1. september 2014 Litt OT, men hvorfor har enkelte barnehager forbud mot yoghurt? Er det grunnet sukkerinnholdet? Eller andre grunner? Har en venninne som ikke får sende med 1 åringen yoghurt, synes det var veldig rart. Jeg har vokst opp med yoghurt, fikk det daglig som barn, uten at jeg har hatt skade av det Anonymous poster hash: a1470...2e2 Jeg tror noen har forbud mot det pga søl. Hvis det er pga sukkeret, er det jo veldig ironisk hvis de serverer brød med prim, brunost eller syltetøy...
Sushi Skrevet 1. september 2014 #28 Skrevet 1. september 2014 Enig i siste avsnitt her. Her er godteriet i skuffer og skap hele året. Både vi voksne og ungene vet at det er ikke verdens undergang om man spiser godteri. Men deg spises meget LITE av det. Ungene kan ha godteriet stående i ukevis. Så kommer det unger fra hysteriske hjem på besøk. Da gribber de til seg alt som ihjelsultne hyener uten magemål. Lurer på hvorfor de gjør det.... Anonymous poster hash: c6efb...a38 Og jeg vokste opp uten såkalt sukkerhysteri, og var likevel gal etter godteri. Anekdotisk bevis kalles det du nettopp kom med. Alltid skal folk rope om hysteri. Det er ikke hysterisk å IKKE gi ungen sin yoghurt med sukker ukentlig. Det er ingen her som har rakka ned på folk som gir mat med sukker, så hvor forsvarsposisjonen kommer fra vet jeg ikke. TS ba om tips til yoghurt uten sukker, så det er vel ikke så rart at folk svarer på det. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #29 Skrevet 1. september 2014 Jeg har også brukt mye gresk og tyrkisk yoghurt blandet med frukt og bær :-) Det handler ikke om å være hysterisk, det handler om å være bevisst på hva vi får i oss. Jeg kan godt gi en danomino (?) en gang iblant og tenke at det er greit, mye sukker, men ok. Det som er problemet er at det er så mange som ikke har peiling på hva maten vi spiser og gir til barna våre inneholder, og er helt ukritiske til mengder.. og matvareindustrien er ikke akkurat til hjelp. De "kamuflerer" produkter med mye sukker som sunne, og forbrukerne går rett i fella. Hysterisk eller ikke, men å gi et barn på 1 år 1-2 dl yoghurt (eller Biola) med et sukkerinnhold på over 10% hver dag er ikke sunt - selv om det er bilde av fine og friske bær på pakningen. Og jeg er så lei av alle "vi overlevde nå vi," og "det ble nå folk av oss også", når de snakker om dårlig kosthold osv. i barndommen. Ja dere overlevde og det ble selvfølgelig folk av dere, men mitt inntrykk fra å jobbe i helsevesenet er at mange av de som var unge på 60 og 70-tallet sliter med mye plager knyttet til muskler og ledd, smerter i kroppen, slitasjeskader, mageproblemer +++ Det er fælt å si det, men de kalles "fibromyalgi-generasjonen"… De har jo vondt overalt! Kanskje noen av disse plagene kunne vært forhindret om de hadde fått et litt bedre utgangspunkt kostholdsmessig? Bare en tanke. Jeg håper hvertfall at jeg gir mine barn er så god start som mulig, og det innebærer etter min mening ikke loffskiver med sirup og sukker på. Anonymous poster hash: 17c83...5f9 5
Gjest Riskjeks Skrevet 2. september 2014 #30 Skrevet 2. september 2014 Jeg har også brukt mye gresk og tyrkisk yoghurt blandet med frukt og bær :-) Det handler ikke om å være hysterisk, det handler om å være bevisst på hva vi får i oss. Jeg kan godt gi en danomino (?) en gang iblant og tenke at det er greit, mye sukker, men ok. Det som er problemet er at det er så mange som ikke har peiling på hva maten vi spiser og gir til barna våre inneholder, og er helt ukritiske til mengder.. og matvareindustrien er ikke akkurat til hjelp. De "kamuflerer" produkter med mye sukker som sunne, og forbrukerne går rett i fella. Hysterisk eller ikke, men å gi et barn på 1 år 1-2 dl yoghurt (eller Biola) med et sukkerinnhold på over 10% hver dag er ikke sunt - selv om det er bilde av fine og friske bær på pakningen. Og jeg er så lei av alle "vi overlevde nå vi," og "det ble nå folk av oss også", når de snakker om dårlig kosthold osv. i barndommen. Ja dere overlevde og det ble selvfølgelig folk av dere, men mitt inntrykk fra å jobbe i helsevesenet er at mange av de som var unge på 60 og 70-tallet sliter med mye plager knyttet til muskler og ledd, smerter i kroppen, slitasjeskader, mageproblemer +++ Det er fælt å si det, men de kalles "fibromyalgi-generasjonen"… De har jo vondt overalt! Kanskje noen av disse plagene kunne vært forhindret om de hadde fått et litt bedre utgangspunkt kostholdsmessig? Bare en tanke. Jeg håper hvertfall at jeg gir mine barn er så god start som mulig, og det innebærer etter min mening ikke loffskiver med sirup og sukker på. Anonymous poster hash: 17c83...5f9 Hovedsakelig enig med deg (jeg er også dritt lei alt-var-bedre-før-argumenter), men middelaldrende og eldre i dag er friskere enn noen gang, uten tvil. Jobber man i helsevesenet ser man jo masse sjuke folk, uten at det betyr at alle er syke (anekdotiske bevis ja? ).
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #31 Skrevet 2. september 2014 Hovedsakelig enig med deg (jeg er også dritt lei alt-var-bedre-før-argumenter), men middelaldrende og eldre i dag er friskere enn noen gang, uten tvil. Jobber man i helsevesenet ser man jo masse sjuke folk, uten at det betyr at alle er syke (anekdotiske bevis ja? ). Hehe ja det er klart man ser masse syke folk når man jobber i helsevesenet. Anekdotisk bevis ja, men jeg sa heller aldri at det var bevis, bare mitt inntrykk :-) Hvis middelaldrende og eldre idag er friskere enn noen gang, kan vi jo bare håpe at det blir bedre og bedre fremover og at våre barn slipper disse plagene som mange sliter med. Jeg tror også at vår tids fokus på trening vil være med å forbedre folkehelsen i fremtiden :-) Det gjelder jo selvfølgelig bare de som trener og spiser sunt, ikke de som ligger på sofaen med ipaden og gasser seg med halvfabrikata og cola! Nok av dem også.. Anonymous poster hash: 17c83...5f9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2014 #32 Skrevet 2. september 2014 Her spiser/drikker toåringen Sprett, Yoplait, Biola osv. og det har hun gjort siden hun var 1-år.Anonymous poster hash: ff66d...406
Gjest Magdalene Skrevet 2. september 2014 #33 Skrevet 2. september 2014 (endret) Her spiser ungene yoghurt i bhg hver eneste dag. Hvilke varierer. Danonino, sprett, safari, naturell, gresk, god morgen yoghurt, cottage chees etc.. De har et såpass sunt kosthold ellers (med både brunost, og prim), så ser ikke noe problem i det. Det er masse annet enn sukker i dem, som er bra for en voksende kropp. Endret 2. september 2014 av Magdalene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå