Gå til innhold

Hund i bur- hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hunden min i bur. Vi kjøpte det største buret vi fant, og hunden vår er av medium størrelse. Der har han plass til å strekke seg ut, stå helt oppreist, vannskåla står der, og seng. Som regel er han ute i stor hundegård når vi er borte, men hvis været er for grisete/kaldt/mye vind lar vi han være inne. Dette synes hunden er helt greit. Ellers når vi er hjemme står buret alltid åpent, og han går ofte inn dit og legger seg. Han legger seg til og med i det lille bilburet hvis det står inne. Dette er em hund som tidligere slet med skikkelig seperajonsangst. Og ikke nok med at han tygger i stykker ting, men han spiser det også. Innsatsen på sofaen, puter osv. Det er rett og slett farlig for hunden og svelge det. Jeg har ikke dårlig samvittighet fordi han må være i buret MAX 8 timer om dagen, og det er heller ikke hver dag. Om natta er han løs. Skjønner mange har vanskelig for å forstå dette, men min hund har ikke noe imot det digre buret sitt. Nå har vi jobbet mye med angsten, og det har blitt mye bedre. Jeg er likevel ikke så sikker på han at jeg lar han være løs i mange timer alene. Men kortere stunder på 10-30 min det går greit.

Det jeg ikke skjønner er de som har hunden i bur hele tiden. Jeg har en i slekta som har brukshunder, de er i bur der de akkurat får plass til å krøller seg sammen. De er i buret hele natta, hele arbeidsdagen og egentlig det meste av resten av dagen. De er bare ute for å få gjort fra seg og når de skal gjøre arbeidsoppgavene sine. Stort sett har de det sånn. Jeg synes det er helt grusomt. Anonymous poster hash: 49b02...b4a

Men hvordan vet du at hunden din synes det er helt greit å være i bur? Har du spurt den?

Forøvrig høres det grusomt ut å behandle brukshundene slik, ja, enig i det.

Anonymous poster hash: a5a26...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neimen så snille dere er da! Et bur hvor hunden til og med kan stå oppreist og snu seg rundt!

Og... jeg ville også utviklet seperasjonsangst om jeg ble innelåst i et bur når folk dro hjemmefra for å si det sånn. See my point ;)

Anonymous poster hash: eccaf...349

Vi hadde ikke bur i starten, det er slik vi fant ut at han tyngde og spiste opp sofaen, rev ned blomsterpotter, tisset på gulv og sofa. Denne hunden hadde det overhodet ikke greit der han kom fra, og jeg er bombesikker på at det er derfor det har vært så sabla vanskelig å venne han på å være aleine. Grunnen til at jeg nevner at han kan stå oppreist, bevege seg og har tilgang på vann, er fordi folk skal skjønne at vi gjør det beste ut av situasjonen. Flertallet med hund i bur tror jeg har alt for små bur til hundene dessverre. Men Så lenge jeg bor i liten leiligheten uten et eget rom jeg kan hundesikre, blir det sånn. Det største buret jeg fant og ikke hjemme alene lengre enn nødvendig. Jeg treffer ikke venner ute på kafé etter jobb, eller drar på vinkveld hvis jeg allerede har vært borte på jobb en hel arbeidsdag. Det har jeg ikke samvittighet til. Min hund plages ikke.

Og til deg som lurte på hvordan jeg vet at hunden synes det er greit. Det er slik jeg oppfatter det. Ettersom at han ofte legger seg i buret frivillig, enda han både har seng utenfor og får ligge i sofaen om han vil. Han går øyeblikkelig inn i buret om jeg ber han om det, og ser ikke "engstelig" ut slik som disse brukshundene jeg snakker om. En av de gjør alt de kan for å lure seg unna buret sitt. Dette er meget lydige hunder. Og min hund er av den ulydige typen :P så derfor synes jeg det virker som om han synes det er helt greit. Hadde jeg derimot sperret han inni hele døgnet, hadde han nok ikke oppført seg slik..

Anonymous poster hash: 49b02...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mange som dømmer andre her, uten å vite noe om hverken hunden eller eieren. Selv om man elsker hunden sin over alt i hele verden er det noen ganger nødvendig å ta i bruk hjelpemidler for å gjøre hverdagen litt enklere og tryggere. Noen hunder takler bur helt fint. Noen misbruker det dessverre, men jeg vil tro de aller fleste gjør hva de kan for at både hunden og andre som bor i boligen har det så bra som mulig.

Å kalle det dyremishandling og latskap når man velger å ha en hund i et bur noen timer om dagen i en periode synes jeg blir for dumt. Man kan ikke si opp jobben sin eller ta ut permisjon om det tar lengre tid enn vanlig å tilpasse hjem/hund/hverdag. Noen kan ta med hunden på jobb, men jeg vet ikke om det er en bedre løsning enn et bur. Noen velger til og med å ha hunden i bilen fordi de ikke kan ha den hjemme alene.

Dette er en evig og tilbakevendende diskusjon. Men selv om man har en mening om en ting, så trenger det ikke å være ett riktig svar på dette. Selv om jeg ser på bur som en mulighet og et ok hjelpemiddel i perioder eller situasjoner, så betyr ikke det at jeg synes hunder skal BO i et bur. Man tilrettelegger og gjør det beste ut av det. Passer på at det er nok plass og vann tilgjengelig, samtidig som man er borte så lite som mulig og fortsetter treningen av hunden, slik at buret kan bli hundens plass (uten lukket dør) eller at det fjernes helt etter hvert.

Om man kan unngå bur, så er jo det veldig fint, men dessverre er det ikke alltid praktisk mulig.



Anonymous poster hash: 368b2...4c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mange som dømmer andre her, uten å vite noe om hverken hunden eller eieren. Selv om man elsker hunden sin over alt i hele verden er det noen ganger nødvendig å ta i bruk hjelpemidler for å gjøre hverdagen litt enklere og tryggere. Noen hunder takler bur helt fint. Noen misbruker det dessverre, men jeg vil tro de aller fleste gjør hva de kan for at både hunden og andre som bor i boligen har det så bra som mulig.

Å kalle det dyremishandling og latskap når man velger å ha en hund i et bur noen timer om dagen i en periode synes jeg blir for dumt. Man kan ikke si opp jobben sin eller ta ut permisjon om det tar lengre tid enn vanlig å tilpasse hjem/hund/hverdag. Noen kan ta med hunden på jobb, men jeg vet ikke om det er en bedre løsning enn et bur. Noen velger til og med å ha hunden i bilen fordi de ikke kan ha den hjemme alene.

Dette er en evig og tilbakevendende diskusjon. Men selv om man har en mening om en ting, så trenger det ikke å være ett riktig svar på dette. Selv om jeg ser på bur som en mulighet og et ok hjelpemiddel i perioder eller situasjoner, så betyr ikke det at jeg synes hunder skal BO i et bur. Man tilrettelegger og gjør det beste ut av det. Passer på at det er nok plass og vann tilgjengelig, samtidig som man er borte så lite som mulig og fortsetter treningen av hunden, slik at buret kan bli hundens plass (uten lukket dør) eller at det fjernes helt etter hvert.

Om man kan unngå bur, så er jo det veldig fint, men dessverre er det ikke alltid praktisk mulig.

Anonymous poster hash: 368b2...4c7

Selvfølgelig er det det. Hvordan tror du folk klarte å holde hunder før man oppdaget at bur gjorde tingene mer lettvindt!?

Anonymous poster hash: eccaf...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri bur til min hund, uten om i bilen, men så har jeg sunn fornuft og evnen til å tenke selv. Dessuten er hunden dressert, trygg og harmonisk. Hund i bur, når ble det en naturlig ting? Folk er ikke helt gode i hodet sitt når de stapper en hund i bur i timevis.

Helt enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mange som dømmer andre her, uten å vite noe om hverken hunden eller eieren. Selv om man elsker hunden sin over alt i hele verden er det noen ganger nødvendig å ta i bruk hjelpemidler for å gjøre hverdagen litt enklere og tryggere. Noen hunder takler bur helt fint. Noen misbruker det dessverre, men jeg vil tro de aller fleste gjør hva de kan for at både hunden og andre som bor i boligen har det så bra som mulig.

Å kalle det dyremishandling og latskap når man velger å ha en hund i et bur noen timer om dagen i en periode synes jeg blir for dumt. Man kan ikke si opp jobben sin eller ta ut permisjon om det tar lengre tid enn vanlig å tilpasse hjem/hund/hverdag. Noen kan ta med hunden på jobb, men jeg vet ikke om det er en bedre løsning enn et bur. Noen velger til og med å ha hunden i bilen fordi de ikke kan ha den hjemme alene.

Dette er en evig og tilbakevendende diskusjon. Men selv om man har en mening om en ting, så trenger det ikke å være ett riktig svar på dette. Selv om jeg ser på bur som en mulighet og et ok hjelpemiddel i perioder eller situasjoner, så betyr ikke det at jeg synes hunder skal BO i et bur. Man tilrettelegger og gjør det beste ut av det. Passer på at det er nok plass og vann tilgjengelig, samtidig som man er borte så lite som mulig og fortsetter treningen av hunden, slik at buret kan bli hundens plass (uten lukket dør) eller at det fjernes helt etter hvert.

Om man kan unngå bur, så er jo det veldig fint, men dessverre er det ikke alltid praktisk mulig.

Anonymous poster hash: 368b2...4c7

Hunden min går frivillig inn til veterinær-klinikken med logrende hale, han hater veterinæren som pesten. Han går inn på badet og inn i dusjen uten å mukke, han hater å bli våt, han ligger på ryggen med alle beina opp, han hater å klippe klør. Han er av den ulydige typen også. Ingen hunder liker å være i et bur over flere timer, gjorde de det så ville det vært totalt unødvendig med dør på buret for å tvinge den til å være der. Det er innviklet, hunder gjør som de får beskjed om, de vet de ikke har noe valg, derfor blir de passivisert. Og det er utrolig trist at det er slik da det blir enormt mange misforståelser mellom hund og eier. Det er nok mange brukshunder som går rett inn i buret uten å mukke. En bekjent hadde en rottweiler (heldigvis fått et nytt hjem) som satt i et så lite bur der den såvidt fikk snudd seg, den gikk logrende inn morgen som kveld for å ligge der i mange timer, frivillig tvang og passivitet kaller jeg det, ikke trivsel, for den trivdes på ingen måte der inne.

Man har alltid klart før å oppdra en hund uten bur, det er ikke før i det siste det har blitt et "hjelpemiddel". Han gnagde på alt, tisset ned gulv-til-gulv teppet, ødela en dyr sofa, sko, gnagde på tepper etc. men jammen meg klarte jeg hele valpetiden uten et bur, det er ikke noe hokus pokus, det er blitt gjort i mange mange år.

Jeg dømmer alle som bruker bur utenom ved sykeopphold og under transport. Det er fullt mulig å lære hunden med god tid, tålmodighet og kunnskap. Det eneste bur hjelper for er å legge et midlertidig lokk på problemet og få en hund som fortsatt vil bli usikker resten av sitt liv. Selvsagt er det ikke for å være slem mot hunden, men tviler sterkt på at så mange hunder elsker buret sitt, selv om det kan se slik ut. Det er en grunn for at burbruk i Sverige er forbudt...

Anonymous poster hash: 84e46...910

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund som sitter i bur 8 timer i løpet av en dag, vil på et år sitte der i 2 000 timer. Lever den i 10 år 20 000. Brukes buret på natt i tillegg vil en 10 års gammel hund ha sittet der i 40 000 timer. Dvs nesten halvparten av livet sitt.

Jo da. Pen måte å behandle hunder på det....

Anonymous poster hash: 474d6...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Ser folk sier at man ikke skal dømme andre for å bruke bur på hunden sin - altså stenge den inne - åpen dør med full mulighet til å selv velge er noe helt annet. Jo, jeg dømmer de som bruker bur. Enkelt og greit. Det er ingen annen grunn til å bruke bur enn at man selv ikke gidder/orker/evner å stimulere, dressere og gi god nok omsorg til hunden, slik at man skaper et behov for seg selv. Hunden har null behov for å være innestengt i et bur.

Har man en hund som eter seg gjennom dørlister og dører, har man skapt en hund med store problemer. Stakkars dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...