Gå til innhold

Bedøvelse ved fjerning av spiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg fikk min første spiral som 17 åring etter å ha blitt gravid 2x mens jeg gikk på p-piller.

Da jeg vet at det kommer til å komme reaksjoner på den setningen, kan jeg likesågodt fortelle med en gang at jeg ikke ble trodd på sykehuset da jeg sa jeg hadde tatt alle pillene og fulgt rutinene med prevansjonen, noe som resulterte i nok en graviditet kort tid etterpå. En helt forjævlig opplevelse for ei ung jente.

Tilbake til spørsmålet.

Etter å ha hatt hormonspiralen min i totalt 5 år, dro jeg til en gynekolog for å bytte den. Jeg fikk beskjed om å forvente noe ubehag, men ikke noe mer enn det.

Men, det er noe av det mest grusomme jeg noengang har vært med på. Tårene trillet og jeg forstod ikke hvorfor det kjentes ut som jeg ble knivstukket i magen. Jeg måtte bli liggende på gulvet hos gynekologen i nesten 2 timer etterpå, fordi jeg hadde for store smerter til å gå. (De mente at dette var normalt, at jeg bare skulle få ligge der til jeg følte meg bra nok til å reise hjem.)

Så, etter å ha fått satt inn ny spiral har jeg merket meg flere plager som store blødninger, kramper, nedsatt sexlyst m.m. og vil derfor nå fjerne spiralen min.

Jeg er livredd. Jeg orker ikke tanken på å gå igjennom den smerten igjen og lurer på om noen har hørt om det er mulig å få noen form for bedøvelse når man tar den ut?

Håper på svar. Takk for hjelpen. :)

Anonymous poster hash: db7a7...9be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om noe var riv ruskende galt med den første spiralen du hadde fått satt inn. For eksempel at den hadde grodd fast(?) eller noe annet kjipt. Det kan gjøre vondt å sette spiralen inn, men det skal være ganske smertefritt å ta den ut. Jeg syntes det var jævlig vondt å få den satt inn, som om jeg ble knivstukket i dåsa, for å si det rett ut. Merket ikke noe som helst da jeg tok den ut. Jeg tok ut min selv, attpåtil.

Synes i tillegg gynekologen hørtes ganske uproff ut, for at man får slike smerter ved uttak av spiral høres for meg helt vilt ut. Hvis du er bekymret for dette ville jeg i første omgang gått til en annen gynekolog, og deretter bedt denne om å foreta en innvendig ultralyd for å se at spiralen sitter slik den skal der inne før den trekkes ut. Snakk så med denne gynekologen om opplevelsen du hadde forrige gang, og spør deg til råds. Det skal virkelig ikke være slik at du vrir deg i smerte på gulvet etter å ha tatt ut en spiral, altså :/

Skrevet

TS her :

Hvis det var sånn at den lå kinkig til eller hadde grodd fast, skulle man jo tro at gynekologen hadde sagt noe. Men som du sier, han var kanskje ikke den beste...

Opplevde de som veldig snille, han kalte inn legesekretær for å holde meg i hånden når det sto på som verst, derfor jeg sitter igjen med en følelse om at det er jeg som er dramatisk.

Følte meg bare så "overfalt" på et vis, fordi jeg har en ganske stødig smerteterskel men det er altså noe av det jævligste jeg har vært med på. Så det er godt å høre at det absolutt ikke skal være sånn.

For resultatet av den gangen er jo rett og slett at jeg lever med unødvendige plager fordi jeg er for redd til å få den tatt ut. Og sånn skal det jo ikke være.

Tusen takk for svar, setter stor pris på det.

Skrevet

Og igjen, jeg var i narkose da jeg fikk satt den inn første gang, så visste heller ingenting om hvordan det føltes, det fortalte jeg også til gynekolog.

Og for å være helt ærlig husker jeg ikke hvordan det føltes å få satt inn nummer 2 da jeg var noe hysterisk på grunn av smertene.

Skrevet

Jeg kjenner en som måtte innlegges og få full narkose fordi fastlegen hennes ikke fikk ut spiralen. Så ble hun sendt på en av landes største kvinneklinikker. Der klarte heller ikke gynekologen å få fjernet spiralen, så hun måtte innlegges og i narkose for å få spiralen ut. Den var grodd godt fast og hun hadde gått med den på overtid.

Så alt går helt tydeligvis an. Kan du ha nok smertelindring ved smertestillende tabletter, tror du? Jeg vil tro det er vanskelig å bedøve selvelivmoren og livmorhalsen uten narkose, men jeg er ikke lege.

Ville forhørt meg først på telefon med gybekolog om du har det, eller med fastlegen som en forberedende undersøkelse om fremgangsmåte. For her er du naturlig nok blitt skremt av en grusom opplevelse. Her må du og ha lov til å si stopp underveis!

Tror kobberspiral er verre å få satt inn og tatt ut enn hormonspiral?

Anonymous poster hash: e558a...6d3

Skrevet

Ja jeg får høre. Flyttet til Storbritannia tidligere i sommer så må ordne meg lege her, men det er forsåvidt fort gjort.

Om kobberspiral er verre å få inn/ut skal jeg ihvertfall ikke ha det, bestandig hatt hormonspiral.

Jeg vet at man ikke skal legges i narkose mer enn det som er nødvendig, men må inrømme at det frister å sjekke om det kan ordnes privat så jeg bare får det unna. For det sliter på psyken å grue seg sånn.

Skulle kanskje vært sendt videre jeg også? Kanskje han tenkte "nei helvette heller, skal spille golf om en time så her er det bare å røske til?" (Beklager den dårlige humoren, men hei hå, kan ikke gå helt i kjellern heller ;))

Skrevet

Det du kan gjøre er følgende: vask hendende dine godt, og legg deg ned på ryggen. Før to fingre inn, og se om du kan kjenne tråden som henger ut av livmorhalsen. Hvis du kjenner tråden kan du prøve å nappe lett i den, og se om dette er vondt. Pass på å være helt avslappet i kroppen.

Altså, det er vel ikke anbefalt å tukle for mye selv, men det er heller ikke farlig så lenge du er påpasselig med hygienen og er forsiktig. Da jeg trakk ut min vil jeg vel si jeg trakk like hardt som om jeg skulle trekke papiret av et truseinnlegg. Altså meget lite som skulle til. Et bestemt rykk, men overhodet ikke noe krafttak. Spiralen skal jo ikke sitte fast, men gli ut ganske så greit. Hvis du tør å prøve selv, så merker du fort om det har gått skeis igjen eller ikke. Fordelen er jo at DU har kontroll, og du trenger ikke være redd for at en gynekolog skal hale og dra hvis du opplever det som vondt. Et lite rykk, vondt eller ikke? Er det ikke vondt, så napp den bare ut. Er det vondt, la den være og kontakt lege.

Angående å få fastlege i UK: du må hente skjema på nærmeste legekontor, fylle ut, og så levere sammen med "proof of address" (et brev adressert til deg, til din adresse), og ID med bilde. Da tar det rundt en ukes tid, pluss/minus før du er registrert. Første gang du registrerer deg så må du muligens også oppgi noe informasjon om når du flyttet, om flyttingen er tenkt å være varig (eller i alle fall mer enn tre måneder) og at du har rett til å oppholde deg i landet. Jeg husker ikke helt om du trenger å ha fikset deg et National Insurance Number først, men det vet de i såfall i skranken :)

Skrevet

Begynn ikke å trekke i spiraltråden en sen lørdagsnatt og før du har ordnet deg med lege. Generelt vil jeg si at du ikke skal gjøre dette hjemme selv.

Når det er lettere å få satt inn en spiral på slutten av en mens, så vil dek kanskje og være enklere å få den ut på slutten av en mens, og?

Husker boka, ikke uten min datter at Betty selv trakk ut spiralen sin da hun var fanget i Pakistan av mannen sin. Dette har jeg i mange år tenkt på som skrekk og gru.

Anonymous poster hash: e558a...6d3

Skrevet

Fy faaaaaen O.O

Jeg hadde planer om å få meg spiral.

Er det vanlig???

Er det bedre å fortsette med p-piller? Selv om de gjør meg deppa...

Anonymous poster hash: cbe65...17d
Skrevet

Begynn ikke å trekke i spiraltråden en sen lørdagsnatt og før du har ordnet deg med lege. Generelt vil jeg si at du ikke skal gjøre dette hjemme selv.

Når det er lettere å få satt inn en spiral på slutten av en mens, så vil dek kanskje og være enklere å få den ut på slutten av en mens, og?

Husker boka, ikke uten min datter at Betty selv trakk ut spiralen sin da hun var fanget i Pakistan av mannen sin. Dette har jeg i mange år tenkt på som skrekk og gru.Anonymous poster hash: e558a...6d3

Takker for råd i alle ender, men da jeg uansett må forhøre meg om andre prevensjonsmidler samt noen plager jeg har hatt 'in that general area" så kan jeg likesågodt vente til jeg får ordnet time hos gynekolog.

Skrevet

Det du kan gjøre er følgende: vask hendende dine godt, og legg deg ned på ryggen. Før to fingre inn, og se om du kan kjenne tråden som henger ut av livmorhalsen. Hvis du kjenner tråden kan du prøve å nappe lett i den, og se om dette er vondt. Pass på å være helt avslappet i kroppen.

Altså, det er vel ikke anbefalt å tukle for mye selv, men det er heller ikke farlig så lenge du er påpasselig med hygienen og er forsiktig. Da jeg trakk ut min vil jeg vel si jeg trakk like hardt som om jeg skulle trekke papiret av et truseinnlegg. Altså meget lite som skulle til. Et bestemt rykk, men overhodet ikke noe krafttak. Spiralen skal jo ikke sitte fast, men gli ut ganske så greit. Hvis du tør å prøve selv, så merker du fort om det har gått skeis igjen eller ikke. Fordelen er jo at DU har kontroll, og du trenger ikke være redd for at en gynekolog skal hale og dra hvis du opplever det som vondt. Et lite rykk, vondt eller ikke? Er det ikke vondt, så napp den bare ut. Er det vondt, la den være og kontakt lege.

Angående å få fastlege i UK: du må hente skjema på nærmeste legekontor, fylle ut, og så levere sammen med "proof of address" (et brev adressert til deg, til din adresse), og ID med bilde. Da tar det rundt en ukes tid, pluss/minus før du er registrert. Første gang du registrerer deg så må du muligens også oppgi noe informasjon om når du flyttet, om flyttingen er tenkt å være varig (eller i alle fall mer enn tre måneder) og at du har rett til å oppholde deg i landet. Jeg husker ikke helt om du trenger å ha fikset deg et National Insurance Number først, men det vet de i såfall i skranken :)

Takk for at du tar deg tid til å svare utfyllende. Bare det å høre at jeg ikke er helt ute å sykle er beroligende.

Har vært frem og tilbake i England de siste 2 årene så har ordnet meg NIN nummer. Får ta med meg pass og det ned til legekontoret som hele min svigerfamilie bruker og registrere meg på mandag. Forstår jo at jeg kanskje burde tatt tak i det før jeg flyttet men er ikke så greit når man har dårlige erfaringer.

Igjen, takk for støtte og gode råd. Selvom jeg er så pysete at jeg må poste dette som anonym.

Skrevet

Fy faaaaaen O.O Jeg hadde planer om å få meg spiral. Er det vanlig??? Er det bedre å fortsette med p-piller? Selv om de gjør meg deppa... Anonymous poster hash: cbe65...17d

Folk reagerer forskjellig på spiral. Forhør deg med lege eller gynekolog for å finne det som er riktig for deg.

Skrevet

Tja, om ikke annet er de kanskje hakket mer liberale når det kommer til smertestillende her enn i Norge, så kanskje det ikke var så dumt likevel ;) Hvis du snakker med legen om det kan du jo alltids spørre om du kan få henvisning til labour ward så du kan supe litt lystgass før du blir sjekket av gynekolog eller jordmor. Kreative løsninger er jo aldri å forakte!

Skrevet (endret)

Jeg hadde samme opplevelsen som deg sist jeg skulle bytte spiral. Jeg har hatt hormonspiral i mange år, og byttet en gang før uten større smerter, men nå hadde jeg gått nesten to år 'over tiden', fordi gynekologen mente det var helt innafor greit..

Men da hadde den jo grodd fast. Og fy f... så vondt det gjorde! Jeg hylte og gråt selv om jeg hadde tatt to paracet på forhånd. Ja, særlig vits i det. :glare: Skulle hatt en flaske vodka og en boks med paracet kanskje. :icon_lol:

Jeg har heller aldri hørt om noen som har hatt så vondt før, og følte meg rimelig dum. Gynekologen var ny for meg også, jeg tror jeg går til en annen om tre år (og ikke lenger) for å ta ut spiralen igjen. Frister ikke å gå tilbake dit igjen. :(

Masse lykke til TS, håper og tror de kan sakene sine bedre i England. De pleier jo å være bedre på sånt. :)

Også håper jeg noen vet om det fins hjelp til mer smertestillende her hjemme også.

Endret av loffen
Skrevet

Tja, om ikke annet er de kanskje hakket mer liberale når det kommer til smertestillende her enn i Norge, så kanskje det ikke var så dumt likevel ;) Hvis du snakker med legen om det kan du jo alltids spørre om du kan få henvisning til labour ward så du kan supe litt lystgass før du blir sjekket av gynekolog eller jordmor. Kreative løsninger er jo aldri å forakte!

Du er intet annet enn et genialt individ ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror et svar kan være at du satt inn spiral før du hadde født. Tror det er verre da, livmormunnen har jo ikke vært fullt åpen slik som hos de som har født.

Det jeg husker var at jeg ikke kjente noe da den ble tatt ut, men da neste ble satt inn kjente jeg det godt. Men smerten gikk over med en gang. Jeg har født to barn.

Vet at man kan få litt bedøvelse i form av krem eller liknende. Be om det når du skal fjerne den, og fortell at det var veldig vondt forrige gang.

Anonymous poster hash: 238f9...841

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...