AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #141 Skrevet 31. august 2014 Jeg hadde skammet meg dypt og inderlig om jeg inviterte til hvasomhelst og ikke sørget for servering av gjestene hele tiden de var mine gjester. For meg er det en selvfølgelig del av å være vertskap. Jeg inviterer derfor aldri flere enn jeg har råd til å beverte fullt ut.Anonymous poster hash: 36162...1c4 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #142 Skrevet 31. august 2014 Det er jo ikke akkurat å forvente overdådig fest dersom man synes det er litt under skikk og bruk og måtte stå på dass og drikke vann fra krana fordi vannet er overpriset i baren... Som er et alternativ i flere bryllup med betalbar. Anonymous poster hash: 23e73...f6c 2
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2014 #143 Skrevet 1. september 2014 Det er jo ikke akkurat å forvente overdådig fest dersom man synes det er litt under skikk og bruk og måtte stå på dass og drikke vann fra krana fordi vannet er overpriset i baren... Som er et alternativ i flere bryllup med betalbar. Anonymous poster hash: 23e73...f6c Det er noe som blir snakket om i ettertid...
Tøytigern Skrevet 1. september 2014 #144 Skrevet 1. september 2014 Det er noe som blir snakket om i ettertid... Av personer som i denne tråden. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #145 Skrevet 1. september 2014 For hundrede gang: inviterer man til selskap er det dårlig vertskap å kreve betaling av gjestene for hele eller deler av bevertningen. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Hvorfor er det bare i bryllup at det er "lov" å være dårlig vertskap, hvorfor er det ikke betal-kakebord i dåp og betal-forrett i jubileer? Spleisefest er et bra og som regel hyggelig alternativ dersom man må ha flere gjester enn man kan gi mat og drikke. Anonymous poster hash: 0174f...83c 1
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2014 #146 Skrevet 1. september 2014 Av personer som i denne tråden. Og venner/familie seg i mellom. 1
Luckiness Skrevet 1. september 2014 #147 Skrevet 1. september 2014 Det er jo faktisk ikke slik at man MÅ ha alkohol. Det er valgfritt å drikke alkohol. Så det blir på en måte feil at brudeparet skal betale flere tusen fordi gjestene skal få drikke så mye alkohol de orker. Men samtidig så hører ofte alkohol med på slike begivenheter. Mange er glad i god drikke til maten (spesielt til bedre måltider), så sålenge dere spanderer vin (evt annet og alkoholfritt) til maten bør det være nok. Ofte spanderer jo brudeparet også noe avec til kaffematen i tillegg. Man må ikke kjøpe flere drinker i baren, man kan nyte to drinker isteden for 5 f.eks. Evt kan dere ha bonger, slik at de selv må betale etter å ha brukt dem opp. 2
Chloe- Skrevet 1. september 2014 #148 Skrevet 1. september 2014 Det har de. Det de ikke har råd til er å spandere alkohol til 20.000 på gjestene. Noe ingen med en halv hjernecelle i behold vil finne på å klandre dem for. Hvorfor ikke kutte ut bryllupskaka istedet?
Jiffi Skrevet 1. september 2014 Forfatter #149 Skrevet 1. september 2014 Hvorfor ikke kutte ut bryllupskaka istedet? fordi kaka ikke koster 20- 30 tusen... 1
Jiffi Skrevet 1. september 2014 Forfatter #150 Skrevet 1. september 2014 For hundrede gang: inviterer man til selskap er det dårlig vertskap å kreve betaling av gjestene for hele eller deler av bevertningen. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Hvorfor er det bare i bryllup at det er "lov" å være dårlig vertskap, hvorfor er det ikke betal-kakebord i dåp og betal-forrett i jubileer? Spleisefest er et bra og som regel hyggelig alternativ dersom man må ha flere gjester enn man kan gi mat og drikke. Anonymous poster hash: 0174f...83c poenget er at de betaler for det som er utover bevertningen....
Tøytigern Skrevet 1. september 2014 #151 Skrevet 1. september 2014 For hundrede gang: inviterer man til selskap er det dårlig vertskap å kreve betaling av gjestene for hele eller deler av bevertningen. Hva er det som er så vanskelig å forstå med det? Hvorfor er det bare i bryllup at det er "lov" å være dårlig vertskap, hvorfor er det ikke betal-kakebord i dåp og betal-forrett i jubileer? Spleisefest er et bra og som regel hyggelig alternativ dersom man må ha flere gjester enn man kan gi mat og drikke. Anonymous poster hash: 0174f...83c Men det man kjøper selv er jo ikke en del av bevertningen... Det er noe man kan velge å kjøpe selv, i tillegg til bevertningen. 1
Chloe- Skrevet 1. september 2014 #152 Skrevet 1. september 2014 (endret) fordi kaka ikke koster 20- 30 tusen... Nei, men kanskje 4000, som du nå får frigjort til bar. Eller er det alltid den alkoholen som må tape? For min del er kake og drikke helt sidestilte deler av et bryllup. Endret 1. september 2014 av Chloe- 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #153 Skrevet 1. september 2014 poenget er at de betaler for det som er utover bevertningen.... Dere er verter hele kvelden. Ikke bare når det passer dere etter lommeboka. Blir det betalbar som ender med at folk drikker vann fra krana på dass, så vet du hva de kommer til å snakke om i ettertid. Og det er ikke bare her folk prater om slikt, men også ute i den virkelige verden. Skal folk betale for alkoholen utover kvelden, skal vann, mineralvann, kaffe, te og brus være gratis i det minste. Noe det sjedent er på hoteller, untatt vannet i krana. Du har gjester som kommer med en kjøretid på 5 timer. Du har garantert sendt ut ønskeliste til de også. De skal i tillegg betale for overnatting. Og så skal du be de betale for drikke i tillegg. Det blir en god del utgifter for de for at du skal feire din dag. Anonymous poster hash: 23e73...f6c 4
Jiffi Skrevet 1. september 2014 Forfatter #154 Skrevet 1. september 2014 (endret) Nei, men kanskje 4000, som du nå får frigjort til bar. Eller er det alltid den alkoholen som må tape? For min del er kake og drikke helt sidestilte deler av et bryllup. baker kaken selv...så ikke 4000 nei... og mangler ca 15000 Endret 1. september 2014 av Jiffi
Jiffi Skrevet 1. september 2014 Forfatter #155 Skrevet 1. september 2014 Dere er verter hele kvelden. Ikke bare når det passer dere etter lommeboka. Blir det betalbar som ender med at folk drikker vann fra krana på dass, så vet du hva de kommer til å snakke om i ettertid. Og det er ikke bare her folk prater om slikt, men også ute i den virkelige verden. Skal folk betale for alkoholen utover kvelden, skal vann, mineralvann, kaffe, te og brus være gratis i det minste. Noe det sjedent er på hoteller, untatt vannet i krana. Du har gjester som kommer med en kjøretid på 5 timer. Du har garantert sendt ut ønskeliste til de også. De skal i tillegg betale for overnatting. Og så skal du be de betale for drikke i tillegg. Det blir en god del utgifter for de for at du skal feire din dag. Anonymous poster hash: 23e73...f6c om du hadde lest alle postene så hadde du sett at det står, at alle gjester drikker så mye de vil undermiddagen, samt alkoholfritt ettermiddagen. og ingen skal drikke vann på do....vi er self. verter hele kvelden, og ønsker at alle skal kose seg sammen med oss. om folk føler det blir mye med reise og gave og kjøpe 3- 5 øl, så må de mer enn gjerne kutte i gavebudsjettet sitt el droppe gave.... som trådstarter her, så setter jeg jo pris på alle innspill, delte erfaringer osv som er kommet, og det har fått meg til å tenke at, i.o.m at vi har et budsjett så tenker jeg at de som ønsker å dele dagen med oss, de kommer, og de som syns vi er gjerrige, urimelige, frekke, e.l...sikkert ikke gidder å komme =) 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2014 #156 Skrevet 1. september 2014 Altså, for hundrede gang: Alle forstår at ikke alle har like god råd. Og det å sette næring etter tæring er en fin sak. I min verden betyr det da at man inviterer til et enkelt bryllup som en spleisefest og der en gjør det klart at en ikke forventer gaver, men at spleisingen er en del av gangen. Eller man inviterer til fest i et lokale der en kan stå for skjenkingen selv. Da koster alkoholen en brøkdel av det det gjør på de finerere hotellene, restaurantene og selskapslokalene. Eller man inviterer færre gjester til middagen på det dyre lokalet slik at man kan servere gjestene sine hele kvelden. Man kan selvsagt begrense kostnaden også her, ved å f.eks, dele ut 3 bonger til hver, avtale at alkoholen kjøpes i hele vinflasker, servere kaffe og avec men begrense serveringen av alkohol til vin og øl resten av kvelden eller sponse prisene i baren. Her finnes mange muligheter. Men er det virkelig å være godt vertskap å invitere til stort bryllup med 100vis av gjester, skille ut 10-15 gjester som ikke verdige til å delta på middag og kalle disse for kaffegjester, bruke mange 10.000vis av kroner på fargekoordinering, stoltrekk, gardiner til veggene, dokurver, fotograf, øyenvipper og negler, forlovergaver, bryllupsreise for så å avspise gjestene med tre glass drikke til maten og en svindyr betalbar? Jeg hadde forøvrig alkoholfritt bryllup selv - men ingen gjester betalte for noe den kvelden. På tross av at vi begge var beriket med store familier den gangen begrenset vi antall gjester til det vi hadde råd til å servere til hele kvelden. Jeg har også vært i bryllup der det var middag for de absolutt aller nærmeste på dagen og stor vennefest om kvelden. Også der var drikken helt gratis hele kvelden. Og jeg har vært i bryllup på flott lokale, fått servert koldtbord og beskjed om å kjøpe ALL drikke i baren. Jeg synes det var rart. Tenk på rollen som vert, hva det innebærer.
Jade Skrevet 1. september 2014 #157 Skrevet 1. september 2014 Det er jo faktisk ikke slik at man MÅ ha alkohol. Det er valgfritt å drikke alkohol. Så det blir på en måte feil at brudeparet skal betale flere tusen fordi gjestene skal få drikke så mye alkohol de orker. Men samtidig så hører ofte alkohol med på slike begivenheter. Mange er glad i god drikke til maten (spesielt til bedre måltider), så sålenge dere spanderer vin (evt annet og alkoholfritt) til maten bør det være nok. Ofte spanderer jo brudeparet også noe avec til kaffematen i tillegg. Man må ikke kjøpe flere drinker i baren, man kan nyte to drinker isteden for 5 f.eks. Evt kan dere ha bonger, slik at de selv må betale etter å ha brukt dem opp. Drikke så mye man orker? Hvis man ser på gjestene sine som grådige alkoholikere som går i bryllup for å få så mye gratis alkohol de klarer å få i seg, så bør dere gjerne ikke invitere de da...? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #158 Skrevet 1. september 2014 Jiffi, du har fått mye kjeft og negativt i tråden her nå. Og det fortjener du ikke, fordi du var ganske åpen i hovedinnlegget ditt om at du ønsket råd og erfaringer. Så her er mitt absolutt siste innlegg i denne tråden (jeg lover...): - Du har sagt at du ikke har kaffegjester. Det er supert. Fordi kaffegjester og betalbar er en svært dårlig løsning. - Så lenge du opplyser (i invitasjonen) at det er betalbar og sørger for at alkoholfri drikke ikke koster skjorta (ref. kø på do for å drikke vann.... det er veldig nedtur) Jeg ville nok vurdert "bonger", hvis dere har råd. 2-3 til hver. Hvis ikke, sørg for at alle vet hva som venter (at de tar med penger), og at det er fri alkoholfri drikke. Anonymous poster hash: 6a8d1...a65 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2014 #159 Skrevet 1. september 2014 Altså, for hundrede gang: Alle forstår at ikke alle har like god råd. Og det å sette næring etter tæring er en fin sak. I min verden betyr det da at man inviterer til et enkelt bryllup som en spleisefest og der en gjør det klart at en ikke forventer gaver, men at spleisingen er en del av gangen. Eller man inviterer til fest i et lokale der en kan stå for skjenkingen selv. Da koster alkoholen en brøkdel av det det gjør på de finerere hotellene, restaurantene og selskapslokalene. Eller man inviterer færre gjester til middagen på det dyre lokalet slik at man kan servere gjestene sine hele kvelden. Man kan selvsagt begrense kostnaden også her, ved å f.eks, dele ut 3 bonger til hver, avtale at alkoholen kjøpes i hele vinflasker, servere kaffe og avec men begrense serveringen av alkohol til vin og øl resten av kvelden eller sponse prisene i baren. Her finnes mange muligheter. Men er det virkelig å være godt vertskap å invitere til stort bryllup med 100vis av gjester, skille ut 10-15 gjester som ikke verdige til å delta på middag og kalle disse for kaffegjester, bruke mange 10.000vis av kroner på fargekoordinering, stoltrekk, gardiner til veggene, dokurver, fotograf, øyenvipper og negler, forlovergaver, bryllupsreise for så å avspise gjestene med tre glass drikke til maten og en svindyr betalbar? Jeg hadde forøvrig alkoholfritt bryllup selv - men ingen gjester betalte for noe den kvelden. På tross av at vi begge var beriket med store familier den gangen begrenset vi antall gjester til det vi hadde råd til å servere til hele kvelden. Jeg har også vært i bryllup der det var middag for de absolutt aller nærmeste på dagen og stor vennefest om kvelden. Også der var drikken helt gratis hele kvelden. Og jeg har vært i bryllup på flott lokale, fått servert koldtbord og beskjed om å kjøpe ALL drikke i baren. Jeg synes det var rart. Tenk på rollen som vert, hva det innebærer. En venninne av meg ville gifte seg, men hadde begrenset budsjett. De fikk tilbud om å låne penger til en bryllupsfest, men valgte heller å invitere foreldre og forlovere til middag og kaffe etter vielsen. Det var den bryllupsfesten de hadde råd til der og da, siden de ikke ville låne penger, men det var greit, for dem var ekteskapet viktigere enn bryllupsfesten. Dette er forresten det hyggeligste bryllupet jeg har vært i, nettopp fordi det var så enkelt og uformelt. Anonymous poster hash: 06d36...697 2
Tøytigern Skrevet 1. september 2014 #160 Skrevet 1. september 2014 (endret) Altså, for hundrede gang: Alle forstår at ikke alle har like god råd. Og det å sette næring etter tæring er en fin sak. I min verden betyr det da at man inviterer til et enkelt bryllup som en spleisefest og der en gjør det klart at en ikke forventer gaver, men at spleisingen er en del av gangen. Eller man inviterer til fest i et lokale der en kan stå for skjenkingen selv. Da koster alkoholen en brøkdel av det det gjør på de finerere hotellene, restaurantene og selskapslokalene. Eller man inviterer færre gjester til middagen på det dyre lokalet slik at man kan servere gjestene sine hele kvelden. Man kan selvsagt begrense kostnaden også her, ved å f.eks, dele ut 3 bonger til hver, avtale at alkoholen kjøpes i hele vinflasker, servere kaffe og avec men begrense serveringen av alkohol til vin og øl resten av kvelden eller sponse prisene i baren. Her finnes mange muligheter. Men er det virkelig å være godt vertskap å invitere til stort bryllup med 100vis av gjester, skille ut 10-15 gjester som ikke verdige til å delta på middag og kalle disse for kaffegjester, bruke mange 10.000vis av kroner på fargekoordinering, stoltrekk, gardiner til veggene, dokurver, fotograf, øyenvipper og negler, forlovergaver, bryllupsreise for så å avspise gjestene med tre glass drikke til maten og en svindyr betalbar? Jeg hadde forøvrig alkoholfritt bryllup selv - men ingen gjester betalte for noe den kvelden. På tross av at vi begge var beriket med store familier den gangen begrenset vi antall gjester til det vi hadde råd til å servere til hele kvelden. Jeg har også vært i bryllup der det var middag for de absolutt aller nærmeste på dagen og stor vennefest om kvelden. Også der var drikken helt gratis hele kvelden. Og jeg har vært i bryllup på flott lokale, fått servert koldtbord og beskjed om å kjøpe ALL drikke i baren. Jeg synes det var rart. Tenk på rollen som vert, hva det innebærer. Jeg tror TS har tenkt på rollen som vert. Hun har den ganske klart for seg. Endret 1. september 2014 av Tøytigern 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå