Gå til innhold

betalbar...igjen ;)


Jiffi

Anbefalte innlegg

Konklusjonen at fyllefest får man sjelden gjort noe med, uansett om man betaler for gjestenes drikke eller ikke. Så dårlig grunnlag for å ha betalbar. Skal man unngå det, så hadde eneste mulighet vært å ha det på en øy uten muligheter for å komme til fastlandet, og strippet samtlige gjester og gått gjennom evt vesker etc for å se etter medbrakt drikke.



Anonymous poster hash: 23e73...f6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konklusjonen at fyllefest får man sjelden gjort noe med, uansett om man betaler for gjestenes drikke eller ikke. Så dårlig grunnlag for å ha betalbar. Skal man unngå det, så hadde eneste mulighet vært å ha det på en øy uten muligheter for å komme til fastlandet, og strippet samtlige gjester og gått gjennom evt vesker etc for å se etter medbrakt drikke.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

*biiiiip!* GALT SVAR

Jeg vet om folk som tar seg "noen øl" (omduveithvajegmener) på vei fra kirken til lokalet. For å slippe å kjøpe noe i betalbaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fyllefest på et lokale med skjenkebevilling og ordentlig betjening får man gjort noe med da de er nødt til å stoppe skjenking av gjester som er overstadig beruset.

Ellers må jeg si at logikken her går i sirkel:

Man vil ha betalbar fordi em ikke får lov å bruke svenskevarer og annet egenkjøpt alkohol da dette blir for dyrt. Den argumentasjonen forstår jeg.

Men: argumentet om at en vil ha betalbar fordi alkoholen blir for dyr for vertskapet siden det er et lokale med skjentebevilling og en ikke vil betale gjestenes fyllefest trenger en grundigere gjennomgang.

Dersom lokalet hadde tillatt vertskapets egne medbrakte drikke, da er det greit å betale gjestenes fyllefest? Det er vel litt hyklersk?

Ergo: parker det fyllefest argumentet med en gang og innrøm at dere ikke har råd til et bryllup som er kostnadsfritt for gjestene og vær ærlig med det slik det er foreslått: den offisielle delen avsluttes etter middag med kaffe og kaker. Lokalet er imidlertid åpent resten av kvelden og har en bar som gjestene kan benytte seg av for egen regning.

Hvis dere synes dette virker feil, ja da har dere faktisk skjønt hva vi prøver å si: dere har invitert til en fest som varer bare en del av kvelden. Det er ikke sånn de fleste av oss ser for oss et bryllup.

PS: jeg kan aldri tenke meg at jeg noen sinne kommer til å ha råd til eller å prioritere å ha råd til et bryllup med 100 gjester i et lokale der en må kjøpe alkoholen av dem. Jeg hadde valgt et helt annet lokale eller færre gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*biiiiip!* GALT SVAR

Jeg vet om folk som tar seg "noen øl" (omduveithvajegmener) på vei fra kirken til lokalet. For å slippe å kjøpe noe i betalbaren.

*ler* Holde de som gisler en uke i forveien kanskje?

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at folk ikke svarer på TS sitt spørsmål som var "Hadde du reist?"

Ja, jeg regner med jeg hadde reist, med mindre det også var andre grunner til at det ble vanskelig å komme. Hadde nok syns det var litt kjedelig å måtte bruke penger og tid på reise, overnatting, mat utenom bryllupet osv, for så å ikke bli spandert på i bryllupet... Men det kan tilgis om paret er ungt/har det trangt økonomisk, og ikke bruker all verdens penger på andre ting.

Hvis jeg fikk høre om den sykt kule bilen de har leid (til 10 000), eller kjolen bruden reiste til London for å finne (20 000+) eller lignende, da hadde jeg bare sett på paret som gnient.

Vi valgte bort feks bil og hotell til oss selv, og la pengene i alkohol. Hvis man derimot må sette seg i gjeld for å gjennomføre bryllup med alkohol så er det ikke verd det!



Anonymous poster hash: 436b2...367
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan svare på det spørsmålet og.

5 timer reise, overnatting, gave, mat utenom bryllup + betalbar hadde gjort at jeg ble hjemme. Om jeg setter av to dager og bruker masse penger på at noen skal gifte seg, skal de være gode nok verter til å ikke be meg trekke fram kortet underveis.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde ikke reist 5 timer for å være kaffegjest.

Om det er betalbar eller ei avgjør ikke om jeg skal dra i et bryllup. Men reiseveien og overnattingsmulighet er en kostnad som gjør at jeg vurderer en slik invitasjon og de max 500 kronene ekstra for min drikke i betalbaren er ikke avgjørende i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om reiseveien var lang (5 timer) og jeg måtte følgende ha overnatying to netter (alt for både meg og min mann) og jeg måtte ordne hundevakt i tre dager... Jeg er usikker på om jeg hadde reist. Hadde det vært nær familie eller en svært god venn/venninne, hadde jeg selvfølgelig dratt. Men om det var f.eks en gammel barndomsvenninne, en kollega eller en slektning jeg ikke har møtt på aldri så lenge, hadde jeg antageligvis blitt hjemme. Da har jeg fra før av hatt utlegg med reise (tog/fly/buss), hotell i to netter, kennel (jeg har ingen som kan passe han over et døgn), gave og muligens kjole/sko/pynt (en av delene eller alt). Og da har jeg ikke tatt med spise/drikke på fredag og søndag, men det er utgift det også.

Det vil gjøre nok innhugg i økonomien, til at jeg kan rettferdiggjøre for min skrikende lommebok å sponse bryllupsfesten i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Nå har jeg lest tråden fra start til slutt, og jeg vet ikke lenger hva jeg mener. :ler:

Jeg liker ikke tanken på betal-bar, av de årsakene som har kommet fram tidligere i tråden.

Det strider mot skikk og bruk, brudeparet har valgt å ha en bryllupsfest de egentlig ikke har råd til å ha, og i stedet for å senke kravene, ber de gjestene finansiere deler av festen.

Jeg ville ikke latt være å dra i et bryllup med betal-bar, og jeg ville helt sikkert ikke hatt det mindre hyggelig på en slik fest, men samtidig ville jeg nok tenkt at brudeparet la opp til en stor fest (de egentlig ikke hadde råd til) med mange gjester, for å få mest mulig (gaver og luksus) for minst mulig penger.

Men samtidig ser jeg at jeg blir litt dobbeltmoralsk når det kommer til dette.

Selv har jeg skrellet tusenvis av poteter, dekket hundrevis av kuverter, bakt kaker, satt opp blomsterdekorasjoner, sydd duker, stoltrekk, og kjoler, møtt opp tidlig dagen etter festen for å rydde og vaske... kort sagt har jeg deltatt i mange "dugnadsbrylluper".

Bortsett fra at den siste bruden var en ordentlig "bridezilla", har dugnadene stort sett vært hyggelige, men slitsomme med en hel arbeidshelg i forbindelse med selve bryllupet, i tillegg til de tidlige forberedelsene.

Det er vanskelig å regne dugnadsarbeid i kroner og øre, men jeg prøver,

I gjennomsnitt har dugnadsgjengene bestått av ca 10 personer, og hvis min innsats er representativ, har de fleste bidratt med ca 15 timers innsats når vi regner med oppgaver før, under, og etter bryllupet.

Dette utgjør ca 150 arbeidstimer, og hvis vi tar utgangspunkt i en normal netto timeslønn, en besparelse for brudeparet på ca 20 - 25 000 kroner.

I slike tilfeller er det selvsagt ikke betal-bar.

Men jeg tenker, bortsett fra at dugnad er akseptert, hva er egentlig forskjellen mellom dette og betal-bar?

I det ene tilfellet "betaler" vi med antall arbeidstimer, i det andre tilfellet betaler vi med kroner og øre.

I det ene tilfellet "betaler" dugnadsgjengen for alles fest, i det andre tilfellet betaler alle for det de selv bruker.

I dugnadsbryllupene er det jo samme mentalitet - få mest mulig ut av minst mulig.

Men av en eller annen merkelig grunn foretrekker jeg dugnadsbryllup framfor betal-bar, siden disse bryllupene framstår som mer jordnære og nøkterne, selv om prinsippet blir det samme.

(Beklager rotete innlegg.)

Endret av Sprettballen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste "fyllafest"-bryllupet jeg har vært i, har vært det alkoholfrie! Brud og brudgom ønsket alkoholfritt bryllup, på grunn av trashy venner som de visste kom til å drikke seg dritings. om det var alkoholservering. Dette løste vennene elegant, ved å ha med seg jerrykanner i bilene, som de "diskret" gikk ut og tok seg noen slurker av med jevne mellomrom ;)

Bruden var dritforbanna og brudens mor hysterisk, men jeg har ledd mye av den situasjonen i ettertid :laugh:

Tok med en trelitring hvitvin i veska en gang jeg også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på det spørsmålet og.

5 timer reise, overnatting, gave, mat utenom bryllup + betalbar hadde gjort at jeg ble hjemme. Om jeg setter av to dager og bruker masse penger på at noen skal gifte seg, skal de være gode nok verter til å ikke be meg trekke fram kortet underveis.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det er vanskelig å regne dugnadsarbeid i kroner og øre, men jeg prøver,

I gjennomsnitt har dugnadsgjengene bestått av ca 10 personer, og hvis min innsats er representativ, har de fleste bidratt med ca 15 timers innsats når vi regner med oppgaver før, under, og etter bryllupet.

Dette utgjør ca 150 arbeidstimer, og hvis vi tar utgangspunkt i en normal netto timeslønn, en besparelse for brudeparet på ca 20 - 25 000 kroner.

I slike tilfeller er det selvsagt ikke betal-bar.

Men jeg tenker, bortsett fra at dugnad er akseptert, hva er egentlig forskjellen mellom dette og betal-bar?

I det ene tilfellet "betaler" vi med antall arbeidstimer, i det andre tilfellet betaler vi med kroner og øre.

I det ene tilfellet "betaler" dugnadsgjengen for alles fest, i det andre tilfellet betaler alle for det de selv bruker.

I dugnadsbryllupene er det jo samme mentalitet - få mest mulig ut av minst mulig.

Men av en eller annen merkelig grunn foretrekker jeg dugnadsbryllup framfor betal-bar, siden disse bryllupene framstår som mer jordnære og nøkterne, selv om prinsippet blir det samme.

...

Hvordan blir disse 10 dugnadsgjestene valgt ut? Hadde det vært bestevenninna mi, søsken, foreldre, barn eller noe annet helt nærme, så hadde jeg gjerne skrelt poteter, vasket opp, skjenket oppi cognac til bestefar, sydd opp kjolen til bruden og passet på at minstemann hadde sløyfen på rett vei før han skulle opp kirkegulvet med ringputen og alt det andre de trengte hjelp til, men hvis det var en kusine eller en kollega eller en fjernere venninne, så hadde jeg nok heller dratt frem kortet enn å stå med armene i zalo mens resten av gjengen hadde hæla i taket ute på dansegulvet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan blir disse 10 dugnadsgjestene valgt ut? Hadde det vært bestevenninna mi, søsken, foreldre, barn eller noe annet helt nærme, så hadde jeg gjerne skrelt poteter, vasket opp, skjenket oppi cognac til bestefar, sydd opp kjolen til bruden og passet på at minstemann hadde sløyfen på rett vei før han skulle opp kirkegulvet med ringputen og alt det andre de trengte hjelp til, men hvis det var en kusine eller en kollega eller en fjernere venninne, så hadde jeg nok heller dratt frem kortet enn å stå med armene i zalo mens resten av gjengen hadde hæla i taket ute på dansegulvet..

Jeg hadde bare takket nei til å hjelpe til uten betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Hvordan blir disse 10 dugnadsgjestene valgt ut? Hadde det vært bestevenninna mi, søsken, foreldre, barn eller noe annet helt nærme, så hadde jeg gjerne skrelt poteter, vasket opp, skjenket oppi cognac til bestefar, sydd opp kjolen til bruden og passet på at minstemann hadde sløyfen på rett vei før han skulle opp kirkegulvet med ringputen og alt det andre de trengte hjelp til, men hvis det var en kusine eller en kollega eller en fjernere venninne, så hadde jeg nok heller dratt frem kortet enn å stå med armene i zalo mens resten av gjengen hadde hæla i taket ute på dansegulvet..

For min del er ha de fleste dugnadene vært hos kusiner/fettere og venner.

Ingen i nær familie, og heller ikke bestevenninne/bestekamerat.

Og hvordan det blir valgt ut hvem som kan hjelpe til?

Det har vel vært at den/de som har ansvaret for å arrangere selskapet (brudepar eller foreldre) har tatt en ringerunde for å høre om noen kan bidra med ditt og datt.

Dugnad i forbindelse med store selskaper (bryllup, konfirmasjoner og jubileer) er ganske vanlig der jeg kommer fra.

Men det handler jo ikke om å "stå med armene i zalo mens resten av gjengen har hæla i taket ute på dansegulvet".

Dugnaden foregår i forkant og etterkant av selskapet, ikke så mye under.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler jo ikke om å "stå med armene i zalo mens resten av gjengen har hæla i taket ute på dansegulvet".

Dugnaden foregår i forkant og etterkant av selskapet, ikke så mye under.

Ok, det er andre som serverer og rydder av bordene osv, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns betalbar er helt ok. Ser VIRKELIG IKKE problemet :)
Om man har dårlig med penger så MÅ man jo faktisk ikke drikke alkohol heller.



Anonymous poster hash: d1590...3e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Ok, det er andre som serverer og rydder av bordene osv, da?

Ja. I disse tilfellene jeg snakker om, er det ofte naboer og naboers halvvoksne barn som ofte stiller opp som kjøkkenhjelp og servitører (mot betaling).

(Tradisjonen tro deltar disse ofte på festen etter at jobben deres er over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tror Sprettballen og jeg har nok så lik erfaring. Har også hjulpet til i runde dager til bekjente.

Er nok mer vant til bryllup av typen "fest på lokalet" enn de dyre lokalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Tror Sprettballen og jeg har nok så lik erfaring. Har også hjulpet til i runde dager til bekjente.

Er nok mer vant til bryllup av typen "fest på lokalet" enn de dyre lokalene.

Det stemmer. :)

Grendehus, gymsaler/idrettshaller, eller selskapslokaler (uten arrangør) er mer vanlig i mitt miljø, enn hoteller og selskapslokaler (med arrangør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...