Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2014 #201 Skrevet 4. september 2014 Det stemmer. Grendehus, gymsaler/idrettshaller, eller selskapslokaler (uten arrangør) er mer vanlig i mitt miljø, enn hoteller og selskapslokaler (med arrangør). ... Jobb kantiner, idrettslagets lokale, jegerforeningen og andre forsamlingshus.
Alice123 Skrevet 4. september 2014 #202 Skrevet 4. september 2014 Jeg har også bedrevet dugnadsarbeid i forbindelse med bryllup. Det har da vært grendehus-bryllup med kun nærmeste familie invitert (under 25 gjester), og bruden sto selv på kjøkkenet før middagen og danderte fat med mat (koldtbord). Brudgommen hadde den gamle blådressen på og bruden hadde kjole til rundt under tusenlappen. Vinen var kjøpt i Sverige, og ølen som ble servert var brygget av brudens bror. Gjestene sov på loven og det var aldri snakk om noe bryllupsreise eller gaver. (det fineste bryllupet jeg har vært i, forresten). Og da syntes jeg ikke det er noe stress å hjelpe til. Men jeg hadde kanskje ikke vært like behjelpelig, om det var snakk om treretters, 80+ gjester og bryllupsreise til Maldivene. 2
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2014 #203 Skrevet 4. september 2014 Jeg har også bedrevet dugnadsarbeid i forbindelse med bryllup. Det har da vært grendehus-bryllup med kun nærmeste familie invitert (under 25 gjester), og bruden sto selv på kjøkkenet før middagen og danderte fat med mat (koldtbord). Brudgommen hadde den gamle blådressen på og bruden hadde kjole til rundt under tusenlappen. Vinen var kjøpt i Sverige, og ølen som ble servert var brygget av brudens bror. Gjestene sov på loven og det var aldri snakk om noe bryllupsreise eller gaver. (det fineste bryllupet jeg har vært i, forresten). Og da syntes jeg ikke det er noe stress å hjelpe til. Men jeg hadde kanskje ikke vært like behjelpelig, om det var snakk om treretters, 80+ gjester og bryllupsreise til Maldivene. Godt poeng.
Gjest Sprettballen Skrevet 4. september 2014 #204 Skrevet 4. september 2014 Og da syntes jeg ikke det er noe stress å hjelpe til. Men jeg hadde kanskje ikke vært like behjelpelig, om det var snakk om treretters, 80+ gjester og bryllupsreise til Maldivene. Jeg er vel enig i dette, og som jeg sa er bryllupene jeg er vant til mye mer nøkterne enn jeg leser om her inne. Men jeg kan strekke meg til 50-60 gjester før jeg reagerer, siden mange har store familier, og ønsker å invitere noen venner i tillegg. Når det gjøres på den måten jeg er vant til, er ikke store forskjellen på kostnadene for 30 gjester og 60. Men som sagt, bruker brudeparet dugnad for å ha penger å bruke på unødvendig luksus, så hadde jeg reagert, men det har ennå ikke skjedd. Vanligvis er menyen noe slikt som Kjøtt i mørket/sosekjøtt, sodd, eller surret svinesteik til middag, Desserten er vanligvis tilslørte bondepiker, karamellpudding, eller is med bær. Og til nattmat serveres ertesuppe eller pølser i en eller annen variant. Drikke er enten kjøpt rimelig inn i Sverige for de som har mulighet til det, eller brygget selv. Godt, høytidelig, og rimelig, og veldig lite eksklusivt.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2014 #205 Skrevet 4. september 2014 Jeg er vel enig i dette, og som jeg sa er bryllupene jeg er vant til mye mer nøkterne enn jeg leser om her inne. Men jeg kan strekke meg til 50-60 gjester før jeg reagerer, siden mange har store familier, og ønsker å invitere noen venner i tillegg. Når det gjøres på den måten jeg er vant til, er ikke store forskjellen på kostnadene for 30 gjester og 60. Men som sagt, bruker brudeparet dugnad for å ha penger å bruke på unødvendig luksus, så hadde jeg reagert, men det har ennå ikke skjedd. Vanligvis er menyen noe slikt som Kjøtt i mørket/sosekjøtt, sodd, eller surret svinesteik til middag, Desserten er vanligvis tilslørte bondepiker, karamellpudding, eller is med bær. Og til nattmat serveres ertesuppe eller pølser i en eller annen variant. Drikke er enten kjøpt rimelig inn i Sverige for de som har mulighet til det, eller brygget selv. Godt, høytidelig, og rimelig, og veldig lite eksklusivt. Og ingen har brukt 1000vis av kroner til hvitt stoff for å dekke furuveggene i lokalet eller leid dyre stoltrekk for å dekke stolene.
Gjest Sprettballen Skrevet 4. september 2014 #206 Skrevet 4. september 2014 Og ingen har brukt 1000vis av kroner til hvitt stoff for å dekke furuveggene i lokalet eller leid dyre stoltrekk for å dekke stolene. Nei absolutt ikke!
Gjest Ciegus Skrevet 4. september 2014 #207 Skrevet 4. september 2014 Personlig betaler jeg heller i baren enn å delta på dugnad. Det er sliiitsomt! 2
Christiane_W Skrevet 6. september 2014 #208 Skrevet 6. september 2014 Om jeg ville reist avhenger av forholdet jeg har til brudeparet, betalbar eller ikke er ikke den mest avgjørende faktoren for min del. De hundrelappene jeg eventuelt bruker i baren overlever jeg alltids. Det er andre ting som koster mye mer om man skal i et bryllup med 5 timers reisevei; selve reisen, overnatting, mat utenom bryllupet... Det blir fort noen tusenlapper og er det snakk om en barndomsvenninne eller slektning jeg ikke har et nært forhold til er det nok tvilsomt at jeg drar. For en nær venn eller familie ville jeg dratt, betalbar eller ikke. Når det er sagt; jeg er ikke for betalbar og skal ikke ha det i mitt bryllup - vi har langt fra ubegrenset budsjett, men vi har valgt å kutte ned på andre ting for å ha råd til å ha fri bar. Den største besparelsen vår har vært å kutte i gjestelista. Vi har kuttet ut å be perifere slektninger og venner vi ikke har jevnlig kontakt med. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #209 Skrevet 6. september 2014 Jeg syns betalbar er helt ok. Ser VIRKELIG IKKE problemet Om man har dårlig med penger så MÅ man jo faktisk ikke drikke alkohol heller. Anonymous poster hash: d1590...3e7 Enda en som ikke skjønner hva betalbar innebærer, og enda en som da ikke har lest tråden.... For å gjenta mange andre her inne: BETALBAR HANDLER IKKE BARE OM ALKOHOL! I mange betalbar-brylluper koster det penger også for å få et glass vann fra springen. Beklager bruk av versaler, men noen ganger må man bare.... Anonymous poster hash: 6a8d1...a65 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #210 Skrevet 6. september 2014 Etter den barnebursdagstråden så starter jeg å forandre litt mening om betalbar. Set ikke hvorfor man skal være hode verter for flere tusen kroner til voksne mennesker når det er helt greit å oppføre seg som en dritt ovenfor barn. Anonymous poster hash: 23e73...f6c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå