AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #1 Skrevet 29. august 2014 Har en tenåring som har hørt fra flere elever uavhengig av hverandre at ene læreren deres har "gjort noe" med ei av elevene, eller flere. Mulig det er forhold det er snakk om. Dette er da bare rykte, men hvordan forholde seg? Skal man bare la det fare eller ta det videre og si at det går rykter om det til rektor? Dette kan jo være elever som ikke liker denne læreren og bare setter ut et falsk rykte, men det kan jo også være en sannhet i dette her og da skal jo ikke denne læreren få fortsette. Jeg vet ikke hva jeg skal råde tenåringen min til å gjøre. Anonymous poster hash: 9cde7...b57
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 29. august 2014 #2 Skrevet 29. august 2014 Man forteller ikke rykter videre uten at man selv er helt sikker på at det er noe hold i det. Og om man er helt sikker på status, så er det jo ikke noe rykte lenger.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2014 #3 Skrevet 29. august 2014 Man forteller ikke rykter videre uten at man selv er helt sikker på at det er noe hold i det. Og om man er helt sikker på status, så er det jo ikke noe rykte lenger. Enig. Du sier ikke noe du ikke er helt sikker på. Anonymous poster hash: f23e7...a5b
Gjest Blomst83 Skrevet 29. august 2014 #4 Skrevet 29. august 2014 Nå skal ikke jeg komme her å si om det stemmer eller ikke,men sånn rykter (i hvert fall når jeg gikk på skolen) var langt i fra uvanlig,og de var alltid grunnløse.
Harvey Specter Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 Som oftest er slike rykter bare oppspinn. Å gå til rektor er helt unødvendig.
Gjest Sprettballen Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Jeg ville bedt tenåringen la saken ligge. Basert på en tidligere erfaring ville jeg likevel avtalt en samtale med læreren, fordi jeg mener det er best om læreren vet om at det går rykter. Da kan læreren ta sine forholdsregler mtp det å være alene med elever, lukkede dører, berøring osv. for å unngå falske rykter. Om det mot formodning skulle være noe sannhet i ryktene, vil læreren forhåpentligvis bli såpass skremt over at det har blitt lagt merke til, og kutte all form for upassende adferd i framtiden. Men, jeg lurer på om denne tråden kan ha en sammenheng med en annen tråd her inne for et par uker siden, da en jente lurte på om klassevenninnen hadde et forhold til sin lærer? Er det snakk om 2. klasse på vgs her også? 1
Gjest Violetta Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Jeg ville tatt det opp med rektor. Om ryktene er grunnløse bør de settes en stopper for før det får konsekvenser for de involverte. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #8 Skrevet 30. august 2014 Jeg har ikke tatt opp dette før, så jeg vet ikke om den andre tråden er relatert til denne saken. Jeg sa til tenåringen at jeg var usikker på hva som var riktig å gjøre, men jeg tror saken beror inntil videre i hvert fall. Jeg tenker at dersom det blir noe mer enn bare et rykte så blir det mer riktig å si noe. Samtidig som jeg er litt enig med Violetta. At det kanskje kunne vært greit å sagt til rektor at det går rykter og dersom de er grunnløse så er det best å få satt en stopper for det. Jeg er fortsatt like forvirret, jeg. TS. Anonymous poster hash: 9cde7...b57
Harvey Specter Skrevet 30. august 2014 #9 Skrevet 30. august 2014 Jeg ville ventet med å si noe til jeg hadde hatt noe mer konkret. Har noen sett denne læreren gjøre noe upassende med en av elevene, eller er det bare spekulasjoner?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #10 Skrevet 30. august 2014 Jeg ville ventet med å si noe til jeg hadde hatt noe mer konkret. Har noen sett denne læreren gjøre noe upassende med en av elevene, eller er det bare spekulasjoner? Jeg tror nok jeg venter til jeg evt hører mer om dette selv. Jeg vet ikke om noen har sett dette, men det var visst de som påstod at det var så tydelig at det var rart de andre lærerene og rektoren ikke har visst om det selv. Anonymous poster hash: 9cde7...b57
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Tenåringen skal under ingen omstendigheter ta dette videre. Dette er ikke en tenårings ansvar å nøste opp i. Skal noen gjøre noe, så ta dette opp via kommunen (grunnskole), eller fylkeskommunen (vg.sk.). Du som voksen har ved å få kjennskap til dette et ansvar for å ta dette videre til rette instans, uten at tenåringen din skal ha kunnskap om at det er du som bringer dette videre. Dette er som å høre rykter om at et barn blir behandlet dårlig hjemme, man tar saken til rette instans. Og lar de ansvarlige gjøre jobben sin. Anonymous poster hash: ef128...653 3
Harvey Specter Skrevet 30. august 2014 #12 Skrevet 30. august 2014 Jeg tror nok jeg venter til jeg evt hører mer om dette selv. Jeg vet ikke om noen har sett dette, men det var visst de som påstod at det var så tydelig at det var rart de andre lærerene og rektoren ikke har visst om det selv. Anonymous poster hash: 9cde7...b57 Ja, det er nok det lureste Hvilket trinn er det snakk om?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2014 #13 Skrevet 30. august 2014 Ja, det er nok det lureste Hvilket trinn er det snakk om? Jeg vet ikke hvilket trinn denne eller disse jentene går på, men tenåringen min går siste året på vgs. Anonymous poster hash: 9cde7...b57
Musaleem Skrevet 31. august 2014 #14 Skrevet 31. august 2014 Ta kontakt med rektor. Hvorvidt det er hold i ryktene eller ikke, får være opp til rektor å avgjøre. 1
Gjest Magdalene Skrevet 31. august 2014 #15 Skrevet 31. august 2014 Jeg hadde tatt kontakt med rektor, og i det minste fått stoppet ryktene, om de var helt grunnløse
Gjest Sprettballen Skrevet 31. august 2014 #16 Skrevet 31. august 2014 Jeg har ikke tatt opp dette før, så jeg vet ikke om den andre tråden er relatert til denne saken. Jeg sa til tenåringen at jeg var usikker på hva som var riktig å gjøre, men jeg tror saken beror inntil videre i hvert fall. Jeg tenker at dersom det blir noe mer enn bare et rykte så blir det mer riktig å si noe. Samtidig som jeg er litt enig med Violetta. At det kanskje kunne vært greit å sagt til rektor at det går rykter og dersom de er grunnløse så er det best å få satt en stopper for det. Jeg er fortsatt like forvirret, jeg. TS. Anonymous poster hash: 9cde7...b57 Du kan jo spørre deg selv, hva ville du ha foretrukket om du var i lærerens sko. Ville du foretrukket å vite at det gikk stygge rykter om deg på arbeidsplassen din? Og om du ville visst at det gikk rykter om deg, ville du foretrukket å bli informert på en uformell måte av den som har fått høre ryktene, eller å bli informert av din arbeidsgiver? Det er i prinsippet likegyldig om det er du eller rektor som snakker med læreren, men her er saken ganske enkel: Enten må læreren beskyttes mot ondsinnede rykter, eller så er det elever som må beskyttes mot en lærer som ikke klarer å følge sunn fornuft og regelverk. Og for å beskytte den uskydige part (uansett hvilken av partene det er), så må fakta på bordet. Den tråden jeg nevnte i forrige innlegg er denne. Den handler om en som tror at en lærer har et forhold til en klassevenninne. 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2014 #17 Skrevet 31. august 2014 Tenker vi bare på læreren her eller? Hva om det faktisk er ei ung jente som blir utnyttet:( Snakk ordentlig med barnet ditt om hva hun har hørt, og vis at du tar det alvorlig. Det er viktig å vise jentene våre at vi tar slike ting alvorlig. Hvis du da får en dårlig følelse på dette, syns jeg det er riktig å ta det opp med skolen. Legg det fram som at det bare er et rykte som går, men du vil at de skalvære klar over det osv. Ikke noe drama. Anonymous poster hash: 3f293...e47 3
Harvey Specter Skrevet 31. august 2014 #18 Skrevet 31. august 2014 Jeg tror nok jeg venter til jeg evt hører mer om dette selv. Jeg vet ikke om noen har sett dette, men det var visst de som påstod at det var så tydelig at det var rart de andre lærerene og rektoren ikke har visst om det selv. Anonymous poster hash: 9cde7...b57 Hvorfor er det så tydelig da? Sa tenåringen din om hvordan denne læreren hadde oppført seg med eleven? 1
Gjest Violetta Skrevet 31. august 2014 #19 Skrevet 31. august 2014 Jeg tenker på denne saken opp mot den store saken som går i England nå. Der gikk det også mange rykter, men man gjorde ikke noe med det av frykt for å bli blandet inn, for å selv bli stemplet osv. Ikke snu ryggen til.
Kjempeliten Skrevet 31. august 2014 #20 Skrevet 31. august 2014 Du kan be tenåringen si til sine venner at om de opplever noe de syns er ubehagelig, så skal de ikke nøle med å fortelle om det til en voksen. Men hvis det ikke fins bevis skal de være forsiktige med å si noe. Vi hadde også mange sånne rykter på skolen, det er ikke uvanlig. Ene ryktet gikk ganske langt, og da innrømmet han det han som starta det, han trodde ikke det sku nå så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå