Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke bøker er dere fornøyd med? Vil gjerne ha tips om alle bøker relatert til baby og barn.

Hvilke bøker anbefaler dere:
-Babymassasje?

-Barnesanger?

-Barnemat?

-Oppdragelse?

-Om spedbarn og barns utvikling, tilknytning, tips og råd generelt?

-Noe mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barneboka av Anna Wahlgren var min "bibel".

Ikke alle liker Anna Wahlgren, men jeg lærte masse om hvordan jeg skulle se på mitt barn gjennom den.

Anonymous poster hash: f5344...fb4
  • Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke ut. Kan du si noe om hvorfor folk ikke liker henne?

Skrevet

Takk for tips! Skal sjekke ut. Kan du si noe om hvorfor folk ikke liker henne?

Er ikke Anna Wahlgren hun som anbefaler at barn skal sove på magen, til tross for risikoen for krybbedød? Hun er temmelig omstridt i sitt hjemland. Har barn med flere menn og selv (de nå voksne) barna hennes er kritiske til hemnes

Oppdragelsesmetoder.

Anonymous poster hash: 73e75...6d2

Skrevet

Ja, når du sier det har jeg hørt om henne tror jeg. Hun som mener det er greit å drikke og røyke under svangerskapet også? Men har også hørt at hun skriver mye bra utenom dette, så man kan kanskje lese den med en god dose kritisk sans?

Flere tips og forslag?

Skrevet

Mammasjokket :ler:

Seriøst. Eneste boka som har gitt meg noe som helst.

Ellers synes jeg folderen fra helsedirektoratet om innføring av fast føde som fås på helsestasjonen er veldig grei.

Anonymous poster hash: de669...e5a
  • Liker 2
Skrevet

Enig med de som anbefaler Mammasjokket. Følte meg plutselig litt mindre alene etter å ha lest den :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for tps! Mammasjokket skal jeg anskaffe!

Skrevet

Takk for tps! Mammasjokket skal jeg anskaffe!

Det er ikke en lykkebok altså - det er en bok for de som trenger litt trøst og oppmuntring, akkurat som forfatteren lover ;)

Og man må ha en viss sans for humor, for hun er sånn passe drøy i språket. Heldigvis, synes jo jeg.

Begynte nesten å grine når jeg leste innledningen hvor hun skriver "hei, jeg ser deg" :ler:

Jadda. Synd den kom ut først når jeg omtrent var ferdig i permisjon, var nærmest som 50 terapitimer.

Den hadde vært veldig fin når jeg ikke så helt ende på ting ei stund der ;)

Babymassasjebok fikk jeg ingenting ut av, ungen er for travel :P

Vurderte litt søvnbøker også, bestilte dem - men lot være å hente dem da jeg tenkte at aksept var bedre enn å kjempe mot og bli enda mer frustrert over at teorier ikke virker om ungen faktisk ikke vil.

Skrevet

Mamma for første gang - Gro Nylander. Har nettopp lest den ferdig og synes den er fin. Men hun som ga meg boka, advarte meg om å ikke stille for høye forventninger til meg selv, etter å ha lest boka. Og det er kanskje noe å huske. Men boka var fin og koselig å lese, synes jeg. :)

Anonymous poster hash: 46dd9...16f

Skrevet

Mamma for første gang - Gro Nylander. Har nettopp lest den ferdig og synes den er fin. Men hun som ga meg boka, advarte meg om å ikke stille for høye forventninger til meg selv, etter å ha lest boka. Og det er kanskje noe å huske. Men boka var fin og koselig å lese, synes jeg. :)

Anonymous poster hash: 46dd9...16f

Jeg er enig! Kjempefin og nøytral bok basert på forskning og mange års erfaring som lege. Er mye om amming, så kan kanskje være sårt om man ikke får det til, men inneholder også mange gode tips for at ammingen skal gå bra.

Mammasjokket har jeg bare lest et utdrag fra og synes det jeg leste var helt grusomt! For meg virket det som skremselspropagande uten noen medisinsk bakgrunn basert på en persons opplevelser. Men det er nok sikkert en slik bok det er; passer nok for noen, men langt fra alle. Jeg foretrekker bøker basert på fakta og ikke synsing og følelser :)

Anonymous poster hash: 110f6...7af

• Liker 1
Skrevet

Mammasjokket var som himmelsendt for min del, den leste jeg ut på en ettermiddag, mens bøkene til Nylander følte jeg var kjedelige og skrevet på et språk som ikke tiltalte meg i det hele tatt. De er kjekke å ha som oppslagsbøker da, når man lurer på noe litt mer konkret.

Anonymous poster hash: acfb9...e57
Gjest Nesevisa
Skrevet (endret)

Jeg er enig! Kjempefin og nøytral bok basert på forskning og mange års erfaring som lege. Er mye om amming, så kan kanskje være sårt om man ikke får det til, men inneholder også mange gode tips for at ammingen skal gå bra.

Mammasjokket har jeg bare lest et utdrag fra og synes det jeg leste var helt grusomt! For meg virket det som skremselspropagande uten noen medisinsk bakgrunn basert på en persons opplevelser. Men det er nok sikkert en slik bok det er; passer nok for noen, men langt fra alle. Jeg foretrekker bøker basert på fakta og ikke synsing og følelser :)

For min del handlet barselsperioden stort sett om nettopp synsing og følelser :P Det ER jo en subjektiv ting å bli mamma, og andres erfaringer var gull verdt!

Edit: Mens jeg gikk gravid, hadde jeg andre behov. Da var det tall og grafer som gjaldt, og null følerier. Gro Nylander sin stil har imidlertid alltid vært litt utenfor blink for min del. :)

Endret av Nesevisa
  • Liker 1
Skrevet

Jeg personlig mislikte samtlige bøker til Gro Nylander, leste endel som gravid og ble virkelig irritert over det jeg synes var synsing og lite begrunnede liksom-sannheter.

Ja, propaganda :ler:

Tror man velger litt bøker etter hva slags personlighet man har, og hva man føler seg bedre av.

Jeg følte meg bare irritert av Nylanderbøkene og følte det var det stikk motsatte av hvordan jeg "tenker" og skildrer ting. Jeg synes det var så mye pjatt, jeg hadde forventet mer faglige begrunnede uttalelser.

Faktisk synes jeg flere steder hun selv gjør nettopp det hun kritiserer(altså skaper forestillinger om hva som er "rett" underforstått uten å faktisk begrunne det, samtidig som hun viser til at man "gamledager" jo gjorde det samme).

Vulgæritetene og morsomhetene i mammasjokket, samt de mange "drit i hva andre måtte mene og perfekte teorier - gjør hva som funker i situasjonen" passet veldig bra for meg :)

Skrevet

Glemte si at jeg ikke fant hjelp i noen av ammetriksene, ikke den fordømte ammevideoen på barselhotellet heller.

Men ammehjelpen synes jeg hadde endel fornuftig og mer "rett frem" forklart.

Skrevet

Ok som jeg leser er det veldig delte meninger om de forksjellige bøkene. Tror jeg får ta en tur på biblioteket å se, smuglese, og så bestemme meg.

Noen fler som har anbefalinger til de andre type bøkene jeg har etterspurt? :)

Skrevet

Mammasjokket. Den må være skrevet om meg. Dumt at jeg las den 2 årfor sent. Den hadde spart meg for mye gråt ( min) og fortvilelse( fortsatt min...)

Skrevet

Jeg leste en del i boka "Sove uten gråt" av E. Pantley. Jeg synes den var lærerik og kom med flere tips, men fulgte den ikke slavisk og laget ikke logger som hun skriver om.

Søvn er noe de fleste mødre sliter med på et eller annet tidspunkt, kanskje mer enn man er forberedt på før man får barn. Og man finner ut av at det finnes mange ulike meninger, teorier og innfallsvinkler til hvordan man skal ta tak i dette. Tror man må finne sin måte, men selv likte jeg godt innfallsvinkelen til Pantley :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...