Gå til innhold

Magen min er så vrang!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er veldig flaut og ikke noe jeg ønsker å gå til legen med (at jeg har jobbet på det samme legekontoret i laboratoriet gjør ikke saken bedre). Men jeg sliter til tider veldig med magen. Jeg har spiseforstyrrelser og har tenkt at det er derfor (i perioder spiser jeg lite, i andre perioder mye, jeg kaster opp av og til, men stort sett så har jeg et ok og normalt kosthold siden jeg jobber for å bli frisk).

Ta for eksempel i sommer: i tre uker var jeg sammen med enten familie eller venner og jeg spiste det samme som dem, dvs et ganske normalt kosthold. Da hadde jeg smerter pga luft, magen rumlet noe voldsomt og jeg følte meg veldig oppblåst. Ellers var magen normal.

Når jeg så kom hjem gikk denne oppblåstheten over, men jeg har typisk ganske løs mage, og sånn som i dag så slår det plutselig om til luftsmerter og diare uten at jeg vet hva som er galt. Jeg spiste musli med melk sånn i halv 10 tiden tok en koffeintablett, da var jeg litt løs i magen, men ikke så ille. Så var jeg på fjelltur (hadde fri i dag). I 16-tiden spiste jeg to rugsprø med ost, majones og egg (tok litt omega 3 og sånt i tillegg). Da gikk plutselig magen bananas med mye luft og så diare etterpå.. Men jeg har jo spist dette før uten å få den reaksjonen. Så jeg skjønner ingenting.

Hvis jeg f eks overspiser på sjokolade så er magen helt fin etterpå, mens en dag med knekkebrød, pålegg, salat, grønnsaker og kjøtt gir meg smerter og ubehag i magen. Det er jo veldig trasig når jeg jobber for å bli frisk, at det skal være sånn. Og når jeg er inne i en sulteperiode så får jeg ikke akkurat lyst å spise når magen slår seg vrang etter matinntak.

Noen som har råd? Jeg vet jeg burde gå til legen men jeg frykter at jeg må levere avføringsprøve og jeg kjenner folka som skal ta imot den prøven (navnet står på) og enten analysere den eller sende den til sykehuset.

Anonymous poster hash: 5936b...5bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Irritabel tarm? (IBS)

Anonymous poster hash: 697bf...fbb
Skrevet

Kutt i alle fall ut koffeintablettene, kan hende det hjelper.

Anonymous poster hash: 85972...4c6
Gjest Runforit
Skrevet

Mye fiber kan slå ut med luft i magen. Om du har hatt spiseforstyrrelse så vil det ta noe tid før tarmene reagerer normalt på fiber.

Prøv å spise mer proteiner og fett og innfør forsiktig fiberrike matvarer. Mange med SF har reagert godt på lavkarbo i "bli frisk" fasen da dette også hjelper på å stabilisere blodsukkeret og gjøre at en kan spise mindre, men mer kaloritette måltider som ikke gjør en så "full" i magen, men allikevel dekker daglig kaloribehov.

ingridsblogg.no har mye fine oppskrifter. Jeg har iallefall opplevd mindre oppblåsthet og roligere mage med lavkarbo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...