Gå til innhold

Få kopi av journal...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge må jeg regne med å vente?

Sendte brev til sykehuset for en måned siden, enda ikke fått noen kopi posten. Trodde sånt skulle gå ganske fort, jeg...

Har ikke mulighet til å møte personlig på sykehuset, da det er i en helt annen by...

Anonymous poster hash: 5396e...70a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kansje du ikke får den i heletatt? jeg måtte true med fylkeslegen for å få MIN journal...

huff det er mange evneveike helsesekretærer rundt om.., just sayin

Skrevet

Kan jeg ringe å mase? Eller er det kanskje noe personvernsregler som gjør at de ikke kan ta sånn per telefon eller mail?

Anonymous poster hash: 5396e...70a
Skrevet

kansje du ikke får den i heletatt? jeg måtte true med fylkeslegen for å få MIN journal...

Mange blåste pasienter rundt om...just sayin :dry: Er ikke helsesekretærene som bestemmer at en journal kan sendes ut, det må godkjennes av pasientansvarlig lege, evt overlege på avdelingen. Man har rett på journalen sin, men ihht regelverket kan også lege i en del tilfeller nekte pasienten innsyn. Derfor er dette en legeavgjørelse, ikke en sekretæravgjørelse. De trykker bare på printknappen når besluttningen er tatt. Så evneveik er det vel du som er, som klager på folk du ikke kjenner fullmaktene til.

Anonymous poster hash: c8c43...bcb

Skrevet

Jeg har ventet alt fra 1 dag til over 3 mnd på journaler. Så det varierer nok. I mitt tilfelle var det den fra sykehuset som tok lengst tid. Fra kjevekirurgen fikk jeg aldri for det var visst helt umulig for de.

Skrevet

Det er ingen helsesekretærer som skriver ut journal til pasientene! Dette gjør arkivarene, så må de sendes til legen for godkjenning, så får du deg i posten.

Jobber selv på er sykehus,

Skrevet

Jeg fikk journalen til min datter gjennom helsesekretær på sykehus, hun måtte få godkjenning fra behandlende leger først, men så fikk jeg den til slutt.

Det var mange ting som ikke sto i journalen. Ting fra kirurgisk avd sto der, operasjonsveskrivelser etc, men ikke info fra patologer om hva de fant ut når de analyserte materiet, f.eks. Denne analysen ble foretatt et annet sted, skulle gjerne hatt hele pakka, men var glad for å få noe, i allefall.

Jeg ba også om MR-bilder på CD, en slik forespørsel hadde de aldri fått før, og det måtte sjekkes og godkjennes fra en rekke steder, men jeg fikk det til slutt. Synes det er så viktig at pasienter får info om hele sykdomsbildet, og ikke bare de utvalgte delene som legene formidler i forbifarten.

Anonymous poster hash: 43481...db8
Skrevet

Jeg fikk journalen til min datter gjennom helsesekretær på sykehus, hun måtte få godkjenning fra behandlende leger først, men så fikk jeg den til slutt. Det var mange ting som ikke sto i journalen. Ting fra kirurgisk avd sto der, operasjonsveskrivelser etc, men ikke info fra patologer om hva de fant ut når de analyserte materiet, f.eks. Denne analysen ble foretatt et annet sted, skulle gjerne hatt hele pakka, men var glad for å få noe, i allefall.Jeg ba også om MR-bilder på CD, en slik forespørsel hadde de aldri fått før, og det måtte sjekkes og godkjennes fra en rekke steder, men jeg fikk det til slutt. Synes det er så viktig at pasienter får info om hele sykdomsbildet, og ikke bare de utvalgte delene som legene formidler i forbifarten. Anonymous poster hash: [acronym="Full

hash: 434814a7a9bb66f0c231341d4cf0cdb8"] 43481...db8

Det er forskjell på en journal og en journal med samtlige vedlegg. Ber du om journalkopi så får du journalkopi. Ber du om journalkopi med samtlige vedlegg så får du hele pakka.

TS du kan ringe og purre, da må du vite datoen på brevet ditt og oppgi det de spør om som kontrollspørsmål. Dersom du ikke vil ringe kan du ta en ny utskrift av brevet du skrev, skrive purring, på dette på et lett synlig sted og sende.

Du har vel vist til pasientrettighetslovens paragraf 5-1?

Anonymous poster hash: 9c2c3...461

Skrevet

vell anonyme bruker: disse ordene kom fra fylkeslegen, flere helsesekretærer har ikke PEILING på lover å regler rundt dette, såe spar meg for pissprat, jeg forholder meg til hva jeg ble informert om! følte deg kansje truffet!!?

Skrevet

vell anonyme bruker: disse ordene kom fra fylkeslegen, flere helsesekretærer har ikke PEILING på lover å regler rundt dette, såe spar meg for pissprat, jeg forholder meg til hva jeg ble informert om! følte deg kansje truffet!!?

Jeg er ikke helsesekretær, så ikke videre truffet nei, men det irriterer med at sånne som deg tror de vet alt og snakker nedsettende om andre på bakgrunn av det. Det er altså ikke helsesekretærene som godkjenner at en journal kan leveres til pasienten, men pasientansvarlig lege, så hva helsesekretærer kan om lover og regler er egentlig ikke relevant. De gjør jobben sin ved å sende henvendelsen videre til legen. Dog, men den aggressjon og fremferd du viser her, så er det vel gjerne en grunn til at pasientansvarlig lege ikke ville gi deg din journal...

Skrevet

Det er ikke rart det blir ufred i verden når man ser på innlegg #9 og #10 - drittpreik og avsporing... *sukk*

Anonymous poster hash: cbfa4...fc1

Skrevet

Jeg er ikke helsesekretær, så ikke videre truffet nei, men det irriterer med at sånne som deg tror de vet alt og snakker nedsettende om andre på bakgrunn av det. Det er altså ikke helsesekretærene som godkjenner at en journal kan leveres til pasienten, men pasientansvarlig lege, så hva helsesekretærer kan om lover og regler er egentlig ikke relevant. De gjør jobben sin ved å sende henvendelsen videre til legen. Dog, men den aggressjon og fremferd du viser her, så er det vel gjerne en grunn til at pasientansvarlig lege ikke ville gi deg din journal... Anonymous poster hash: c8c43...bcb

Det skal ganske sterke psykologiske tilstnder til at en pasient ikke skal kunne se sin journal, så den må du lengre ut på landet med. Pasientansvarlig lege må også forholde seg til Pasientrettighetsloven, og i følge den har alle pasinter rett ril innsyn og kopi av journal (utenom i helt spesielle, sjeldne tilfeller). Ditt innlegg fremstår som arrogant og bedrevitende.

Anonymous poster hash: 0d9f5...589

Skrevet

Hvor lenge må jeg regne med å vente?Sendte brev til sykehuset for en måned siden, enda ikke fått noen kopi posten. Trodde sånt skulle gå ganske fort, jeg... Har ikke mulighet til å møte personlig på sykehuset, da det er i en helt annen by... Anonymous poster hash: 5396e...70a

Ring journalarkivet på sykehuset og snakk med dem. Kanskje det har skjedd en forglemmelse. De pleier å fikse spnt relativt raskt,mdet er i alle fall mon erfaring.

Anonymous poster hash: 0d9f5...589

Skrevet

Jeg er ikke helsesekretær, så ikke videre truffet nei, men det irriterer med at sånne som deg tror de vet alt og snakker nedsettende om andre på bakgrunn av det. Det er altså ikke helsesekretærene som godkjenner at en journal kan leveres til pasienten, men pasientansvarlig lege, så hva helsesekretærer kan om lover og regler er egentlig ikke relevant. De gjør jobben sin ved å sende henvendelsen videre til legen. Dog, men den aggressjon og fremferd du viser her, så er det vel gjerne en grunn til at pasientansvarlig lege ikke ville gi deg din journal...

Jeg fikk min journal etter å informert om pasietrettighetsloven og i bisetning sa fylkeslegen er informert, så fikk jeg journalen på dagen, etter å etterlyst denne i 3 uker, om det er tilfeldig eller ikke?...eller kansje sekretæren hadde googlet pasientrettighetsloven, hvem vet... men at det finnes bedrevitere i sekretærstillinger ja utvilsomt!

Skrevet

Jeg fikk min journal etter å informert om pasietrettighetsloven og i bisetning sa fylkeslegen er informert, så fikk jeg journalen på dagen, etter å etterlyst denne i 3 uker, om det er tilfeldig eller ikke?...eller kansje sekretæren hadde googlet pasientrettighetsloven, hvem vet... men at det finnes bedrevitere i sekretærstillinger ja utvilsomt!

Slutt å skylde på legens hjelpepersonell når dere ikke får ut journaler. Hjelpepersonellet er som navnet sier legens hjelper enten det er en legesekretær eller sykelpleier.

Det er legene som vurderer og gir klarsignal om journaler skal ut til pasienten i sin helhet eller om noe skal nektes. F.eks. skal all info fra komaprenter vurderes og evt. Samtykke fra komaprent skal innhentes om ikke opplysningene tilbakeholdes.

Anonymous poster hash: 9c2c3...461

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...