Gå til innhold

Lyder gjør meg sint

Fremhevede innlegg

Skrevet

Siden jeg var liten har jeg merket at jeg blir irritert og stresset når jeg hører enkelte lyder. Det starter med at jeg legger merke til lyden og blir smått irritert. Etter hvert hører jeg lyden høyere og høyere, og det er nesten som jeg fysisk kjenner den. I enkelte tilfeller blir det så ille at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å gråte, skrike, og i verste fall ty til vold (mot meg selv). Jeg klarer rett og slett ikke å høre på enkelte lyder.

Det startet med lyden av folk som spiser eller tygger noe, men ettersom årene har gått har det bare blitt flere og flere lyder som trigger denne reaksjonen. Plystring, folk som puster eller snakker på enkelte måter, folk som tramper i gulvet, klikking med penner, de aller fleste repeterende lyder, hvis noen trykker litt hardt på datamusen... Det gjelder også hvis jeg ser noen gjøre noe av dette, selv om jeg ikke hører dem, men da er det ikke like ille.

Etter å ha brukt mye tid på nettet for å lete etter noen med lignende erfaringer har jeg funnet misofoni. Det er ikke veldig kjent, og jeg sier ikke at jeg helt sikkert har det, men symptomene stemmer på en prikk. På skalaen som er på nettsiden her ligger jeg mellom nivå 5 og 10 avhengig av dagen.

Jeg jobber på kundeservice over telefon i et åpent landskap, så å slippe unna disse lydene på jobb er rett og slett umulig. Jeg skjønner jo at det sikkert høres ut som et trivielt problem, men det er virkelig ille og jeg klarer ikke å ha det sånn lenger.

Jeg har bestilt legetime denne uken i håp om å få hjelp til å håndtere det, og jeg vet ikke hva jeg skal forvente. Jeg er redd for å ikke bli tatt seriøst.

Har noen noe erfaring med dette, eller noe lignende?

Anonymous poster hash: c3924...635
Videoannonse
Annonse
Gjest _LilleMy
Skrevet

Jeg har misofoni, og det er slik du beskriver det. Jeg går til psykolog og får hjelp for det, og om det er dette du har burde du få en henvisning til psykolog når du først er hos legen :)

Skrevet

Kjenner meg så igjen. Er noe jeg føler jeg ikke kan kontrollere! Det er vanskelig og tungt for både meg og folk rundt meg. Fordi jeg er ikke sosial pga det, holder meg borte fra folk. Kanskje jeg også skal ta en tur til legen.

Skrevet

Jeg har misofoni, og det er slik du beskriver det. Jeg går til psykolog og får hjelp for det, og om det er dette du har burde du få en henvisning til psykolog når du først er hos legen :)

Tusen takk for svar!

Hvor lenge har du gått til psykolog, og har det hjulpet deg? Og, hvordan balansere psykologtimer og jobb? Det er ikke lenge siden jeg begynte i ny jobb, så er redd for å være mye borte.

Skrevet

Kjenner meg så igjen. Er noe jeg føler jeg ikke kan kontrollere! Det er vanskelig og tungt for både meg og folk rundt meg. Fordi jeg er ikke sosial pga det, holder meg borte fra folk. Kanskje jeg også skal ta en tur til legen.

Takk for svar! Ja, ikke sant. Heldigvis er samboeren min utrolig forståelsesfull og støttende, hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. Det er utrolig vanskelig å skulle fortelle folk om det, og generelt har jeg bare hatt dårlig erfaring med å gjøre det...

Gjest _LilleMy
Skrevet

Tusen takk for svar!

Hvor lenge har du gått til psykolog, og har det hjulpet deg? Og, hvordan balansere psykologtimer og jobb? Det er ikke lenge siden jeg begynte i ny jobb, så er redd for å være mye borte.

Det har hjulpet, ja! Det er små steg, men det hjelper. Jeg har gått til psykolog i litt over et halvt år nå, bortsett fra ferier. Jeg fikk først en time i posten, møtte opp på den, og deretter ble jeg og psykologen enige om en fast time som passet med jobb. Forklar situasjonen til legen din og spør om en henvisning til psykolog, så kan dere ta det derfra :)

Skrevet

Det har hjulpet, ja! Det er små steg, men det hjelper. Jeg har gått til psykolog i litt over et halvt år nå, bortsett fra ferier. Jeg fikk først en time i posten, møtte opp på den, og deretter ble jeg og psykologen enige om en fast time som passet med jobb. Forklar situasjonen til legen din og spør om en henvisning til psykolog, så kan dere ta det derfra :)

Tusen takk, det er veldig betryggende å høre :) Kjenner jeg er nervøs angående fredagens time, men det skal bli skikkelig deilig å komme igang med behandling.

Skrevet

Jeg opplever enkelte lyder som smertefulle og kan bli sint men det som regel fordi jeg skvetter til og det er vondt. Men som unge ble jeg alltid sint. Dette er antakelig medfødt da foreldrene mine la merke til at jeg gråt av høye lyder som baby (kunne vært at jeg ble skremt) og når jeg begynte å prate så sa jeg at jeg fikk vondt. Dette er en sjelden utgave av hyperacusis, som er sjeldent medfødt og det er sjeldent at man ikke føler at alle lyder er smertefulle. Nå som jeg har mistet noe hørsel så oppleves ikke lyder så intens lenger og er ikke like vondt. Så klarer meg bedre, litt dumt at et hørseltap måtte til.

Du føler ikke smerte? Da er det sikkert misofoni.

Jeg har tidligere gått til psykolog pga noe annet og da fikk jeg timer på kveldstid, mellom 17 og 20. Men tror nok ikke at det er vanlig å få kveldstimer.

Anonymous poster hash: 2964c...d66

Skrevet

Jeg opplever enkelte lyder som smertefulle og kan bli sint men det som regel fordi jeg skvetter til og det er vondt. Men som unge ble jeg alltid sint. Dette er antakelig medfødt da foreldrene mine la merke til at jeg gråt av høye lyder som baby (kunne vært at jeg ble skremt) og når jeg begynte å prate så sa jeg at jeg fikk vondt. Dette er en sjelden utgave av hyperacusis, som er sjeldent medfødt og det er sjeldent at man ikke føler at alle lyder er smertefulle. Nå som jeg har mistet noe hørsel så oppleves ikke lyder så intens lenger og er ikke like vondt. Så klarer meg bedre, litt dumt at et hørseltap måtte til.

Du føler ikke smerte? Da er det sikkert misofoni.

Jeg har tidligere gått til psykolog pga noe annet og da fikk jeg timer på kveldstid, mellom 17 og 20. Men tror nok ikke at det er vanlig å få kveldstimer.

Vet du hva, det der kjenner jeg meg også litt igjen i... Høye lyder som fyrverkeri, biler som hviner (?) og konserter gjør fysisk vondt, men de irriterer ikke på samme måte som andre lyder. Dette husker jeg også fra barndommen min. Har medfødt dårlig hørsel, kanskje det kan ha en sammenheng?

Psykolog på kveldstid hadde passet best tidsmessig, jeg håper bare at jeg har energi til det, haha. Varierer mellom å slutte mellom 16 og 18, jeg regner med at vi klarer å finne en løsning dersom det skulle være behov for det.

Skrevet

Vet du hva, det der kjenner jeg meg også litt igjen i... Høye lyder som fyrverkeri, biler som hviner (?) og konserter gjør fysisk vondt, men de irriterer ikke på samme måte som andre lyder. Dette husker jeg også fra barndommen min. Har medfødt dårlig hørsel, kanskje det kan ha en sammenheng?Psykolog på kveldstid hadde passet best tidsmessig, jeg håper bare at jeg har energi til det, haha. Varierer mellom å slutte mellom 16 og 18, jeg regner med at vi klarer å finne en løsning dersom det skulle være behov for det. Anonymous poster hash: c3924...635

Får man hyperacusis som voksen så følger det ofte med hørseltap, og noen ganger tinnitus. Man har man vært utsatt for lydtraume.

Min utgave av hyperacusis hadde ØNH-spesialist hørt om men aldri møtt noen som har den før, jeg har heller ikke kommet i kontakt med noen. Har prøvd via div grupper på facebook og forum. Fastlegen min var litt skeptisk til å sende meg til utredning pga dette fordi hun hadde heller ikke hørt om min utgave.

Om du opplever smerte så er det en ØNH-spesialist som må utrede deg, eller dvs prate med deg og bekrefte diagnosen, for den kan ikke bevises med annet enn dine ord.

Skrevet

Kan samboeren min ha en grad av dette? Om vi kjører bil og det er noe som ligger å klirrer så kan han bli irritert og begynne å lete etter hvor lyden kommer fra. Så kan han begynne å slå på dashbordet for å få det til å slutte. Han blir også irritert over at badedøra knirker. Mens jeg legger ikke merke til lyden før han gjør meg oppmerksom på det.

Anonymous poster hash: c81e5...266
Skrevet

Kan samboeren min ha en grad av dette? Om vi kjører bil og det er noe som ligger å klirrer så kan han bli irritert og begynne å lete etter hvor lyden kommer fra. Så kan han begynne å slå på dashbordet for å få det til å slutte. Han blir også irritert over at badedøra knirker. Mens jeg legger ikke merke til lyden før han gjør meg oppmerksom på det.

Anonymous poster hash: c81e5...266

Det er godt mulig! Gjelder det andre lyder også?

Skrevet

TS her, hjemme fra legetimen. Jeg fikk en resept på en lav dose betablokker, da jeg i tillegg har et hjerteproblem fra før. Dette skal vistnok også hjelpe mot angst, og han mente at det var fullt mulig at det ville dempe symptomene mine litt (det hjelper også mot migrene som jeg også har, win/win/win, med andre ord).

I tillegg fikk jeg også henvisning til psykolog. Fikk et par anbefalninger til noen med kortere ventetid, men der var det også opp mot en måned å vente... Så nå får jeg vel bare begynne å lete etter en, mens jeg håper på at betablokkene vil hjelpe litt.

Jeg er i hvert fall veldig glad for at han tok meg seriøst og skjønte hva jeg mente, så nå håper jeg på å starte i behandling snart!

• 1 år senere...
Skrevet

Hei TS! Vet ikke om du fortsatt er her på forumet, men hvordan har det gått? Da jeg leste HI ble jeg faktisk usikker på om dette var noe jeg hadde skrevet selv, det er nemlig nøyaktig slik jeg opplever hverdagen og lyder..

Anonymous poster hash: 62d7b...e9b
Skrevet

Ble også nysgjerrig på dette. I barndommen ble jeg rett og slett aggresiv om folk smattet høyt. Jeg grein på forballkamper når folk hjulblet og var generelt var på høye lyder. I voksen alder blir jeg veldig irritabel på små lyder, dvs jevn støy har jeg ikke prolemer med, men små repeterende lyder irriterer meg så mye at jeg kan feks sette på vifta på ovnen for å overdøve den irriterende lyden. Burde kanskje sjekke opp misofoni?

Anonymous poster hash: 28dc1...efe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...