Gå til innhold

Hvor mye til overs pr. måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For den som vil svare, så er jeg litt nysgjerrig :)

1. Hvor mye tjener husstanden deres til sammen

2. Hvor mye sparer dere pr. måned

3. Hvor mange kroner har dere på konto dagen før lønning. Altså etter ALLE utgifter, inkl. faste utgifter, sparing og forbruk for øvrig (klær, festing, restaurant etc.)

4. Overfører dere disse pengene til en spare-/bufferkonto?

Grunnen til spørsmålet er at jeg fikk meg en aha-opplevelse her om dagen. En bekjent kunne fortelle at de gikk omtrent i null(!!!) hver eneste måned, og lønningsdag kunne ikke komme fort nok. Dette er et par som tjener bra, begge i fast, godt betalte jobber, og slik jeg oppfatter det lever de ganske nøkternt. Det var helt fremmed for meg, da vi alltid har en solid slump med penger på konto når lønningsdagen er her.



Anonymous poster hash: 57631...636
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går alltid i null et par dager før lønning, men det er fordi alle utgifter(inkl. sparing) er nøye kalkulert slik at jeg skal gjøre nettopp det. Kan hende det blir igjen noen få kroner hvis jeg ikke har brukt så mye bensin akkurat den måneden feks.



Anonymous poster hash: e62bf...c25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0! etter alle utgiftene er betalt. Sparer resten så 0-1000kr på en hel mnd, men 2500kr til mat ^^



Anonymous poster hash: 5233e...b2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som vil svare, så er jeg litt nysgjerrig :)

1. Hvor mye tjener husstanden deres til sammen

2. Hvor mye sparer dere pr. måned

3. Hvor mange kroner har dere på konto dagen før lønning. Altså etter ALLE utgifter, inkl. faste utgifter, sparing og forbruk for øvrig (klær, festing, restaurant etc.)

4. Overfører dere disse pengene til en spare-/bufferkonto?

Grunnen til spørsmålet er at jeg fikk meg en aha-opplevelse her om dagen. En bekjent kunne fortelle at de gikk omtrent i null(!!!) hver eneste måned, og lønningsdag kunne ikke komme fort nok. Dette er et par som tjener bra, begge i fast, godt betalte jobber, og slik jeg oppfatter det lever de ganske nøkternt. Det var helt fremmed for meg, da vi alltid har en solid slump med penger på konto når lønningsdagen er her.

Anonymous poster hash: 57631...636

Men hvor mye sparer dere da? Og hvor mye har der igjen før lønning? Jeg regner alltid selv det jeg har igjen før neste lønning inn i sparebeløpet.

Anonymous poster hash: 719d4...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får penger inn 4 ganger i mnd, litt spredt utover, og jeg har alltid penger til overs, så jeg tenker aldri over nøyaktig hvor mye jeg sitter igjen med hver mnd. Har et omtrentlig budsjett og vurderer fortløpende om jeg kan ta enda litt ekstra låneinnbetaling ut fra om det er dukket opp uforutsette utgifter eller ikke. Bortsett fra en god buffer går mye penger nå til å få banket ned lån.

Men tidligere i livet har jeg hatt mye dårlig råd og da var det helt skrapet på slutten av mnd. Ikke fordi jeg var dårlig på pengestyring, men fordi det rett og slett ikke var nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 7000 i stipend + 1000-15000 i lønn (varierer veldig hvor mye jeg jobber)

2. det som blir over 10 000 kr. (altså mellom å spare 12000 til å vurdere å ta ut om jeg har tjent veldig lite). Blir som regel mellom 2 og 4 tusen.

3. ca en hundrings.

4. Den får stå der, om jeg har veldig mye sparer jeg litt ekstra, men om det bare er litt penger så unner jeg meg heller en god middag, en øl eller kaffe i kantina,

jeg er forøvrig student, enmannshusstand. Sparer til å en dag kunne kjøpe leilighet, men sparekontoen fungerer også som buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...