Gå til innhold

Hvilket Servise er Dette? (1997)

Julie85

Anbefalte innlegg

2d84a7fa81313fa8b18bb6da67110d3c.jpg

Jeg fikk en epost i dag med forespørsel rundt hvilket servise dette kan være.

Det eneste jeg vet er at serviset er fra 1997! Håpet at noen av dere var med kjent med det en meg.

Mvh

Julie Henriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A50055TFL26200_Saturn-platina-TALLERKEN-

Det lignet jo ganske bra egentlig. Har lyst til at det skal være den, men er samtidig i tvil. De hvite rillene ser ut til å være de samme også.

Det er en besøkende på siden min som spør så har ikke mulighet å sjekke under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail til porsgrunn porselen med bildet og spør.

Anonymous poster hash: dd7ff...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har du kun bilder av serviset?

Formen er PP Saturn (jeg har middags- og kaffeserviset i helt hvitt).

Men, dersom du bare har et tilfeldig bilde, uten at du kan kontakte dem som eier serviset på bildet og få mine antagelser bekreftet, så må du jo bare si til den besøkende på siden din at du desverre ikke vet, men vedkommende kan høre med PP om det kan være en utgave av Saturn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stusset også på det. På etsy siden står det at koppen er fra 70-tallet, mens PP sier at Saturn først ble designet i 88...

Jeg har send epost nå, og gitt begge sidene av saken. Men jeg er ganske overbevist at det er et PP Saturn servise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

http://www.porsgrund.com/nettbutikk/Servise/Citron.aspx

Dette er sitron serviset, finnes det evt. I flere utøfelser?

Det ble laget i en utgave med Ferdinand Finne's dekor (lenke)

Det fristet meg fryktelig lenge fordi det er aldeles nydelig.

Men, hvem trenger liksom 2 fulle serviser? - så det ble med det rene, hvite.

Poenget er at Ferdinand Finne serviset benevnes Citron, men det har illustrasjonene på seg.

TALLERKEN_FLAT_27_CM.png

Det som finnes på bildet ditt ser ut til å være rent gult, uten illustrasjonene?

Jeg stusset også på det. På etsy siden står det at koppen er fra 70-tallet, mens PP sier at Saturn først ble designet i 88...

Jeg har send epost nå, og gitt begge sidene av saken. Men jeg er ganske overbevist at det er et PP Saturn servise.

Jeg ble urimelig interessert her nå, så om du orker når du får svar, så takker jeg vennlist på forhold for opplysende informasjon :)

Edit: Byttet lenke.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det ser veldig ut som Saturn, men jeg finner ingen bilder av Citron som har den blå kanten. Etsy-siden tror jeg bare du skal se bort fra, der står det jo også at serviset er fra 70-tallet, mens Saturn er fra 88 og Citron fra 95.

Legg også merke til at ingen bilder av Citron viser noen blå kant, men derimot sitronmotiv inni koppen. Jeg har ikke klart å finne noen andre gule Saturn-liknende serviser på nett.

Et skikkelig mysterium! :) Kan det være en etterlikning? Har noen sett bilde av stempelet?

Anonymous poster hash: 8b010...f65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har tenkt litt, langt tilbake i tid siden jeg startet å kjøpe mitt hvite Saturn i -90 tror jeg det må ha vært.

Med mitt opphav så var det helt naturlig å bruke PP's eget 'B-vare utsalg', det som kun var åpent om sommeren.

Og i en periode var det mange spennende farvevarianter av Saturn å finne. Jeg vet ikke om noen av dem kom ut i storproduksjon, eller om det kun ble med små prøveproduksjoner.

Husk at selve produksjonen foregikk nærmest vegg-i-vegg med butikken og salgsavdelingen i Porsgunn den gangen.

Et godt eksempel på en slik litt ukurant farveutgave er en stor Saturn bolle med lokk.

Jeg har tatt bilde av den ved siden av den hvite utgaven som ble solgt i interiørbutikkene landet over.

- i dag tror jeg lokkene har gått ut av produksjon og det jeg kaller et lokkefat nå er en bolle :(

Nåja, tilbake til ukurante farver (bildet er stort, jeg sitter med Pad'en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dette kan være en mindre populær serie, som aldri slo helt igjennom.

OK at det er litt faktafeil i Etsy oppføringen, men serviset har allikevel funnet veien til Arizona, USA.

Jeg er ikke lenger i tvil om at det serviset som har blitt identifisert i USA er det samme serviset vi leter etter. (Jeg leser Jørn Lier Horst om dagen)

Prisen er heller ikke særlig høy, så den kan ikke være så sjelden? Jeg har sendt en epost til PP og invitert de til diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nesten du har løst mysteriet, jeg! :)

Anonymous poster hash: 8b010...f65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er laget til institusjoner. Da beuker de å samme støpeform som et annet servise men forandrer på farge/dekoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tilsvarende servise til bryllupet vårt i 1996, da i blått med gul kant.

Jeg har ikke navnet, men vet at serviset ikke ble særlig populært, og at Ferdinand Finne ble engasjert for å myke opp dekoren = sitronserviset.

Det har altså akkurat samme form for sitronserviset, men en mer minimalistisk finish. Og det gikk såvidt jeg vet ut av produksjon idet sitronserviset overtok (og gjorde mye mer suksess salgsmessig).

Anonymous poster hash: f40d2...b47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk tilsvarende servise til bryllupet vårt i 1996, da i blått med gul kant.

Jeg har ikke navnet, men vet at serviset ikke ble særlig populært, og at Ferdinand Finne ble engasjert for å myke opp dekoren = sitronserviset.

Det har altså akkurat samme form for sitronserviset, men en mer minimalistisk finish. Og det gikk såvidt jeg vet ut av produksjon idet sitronserviset overtok (og gjorde mye mer suksess salgsmessig).

*samme form som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

så spennende denne tråden var :) har serviset selv, har seks talerkner og 6 skåler! lurte på hvor det kom fra, for det er mannen som har arvet det.. kanskje jeg skal grave litt i familien hans og finne ut hvor.

Endret av crem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men det var da fryktelig stygt! Overlevning fra 90-tallet?

Anonymous poster hash: 4cadb...570
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men det var da fryktelig stygt! Overlevning fra 90-tallet?

Anonymous poster hash: 4cadb...570

jeg syntes ikke det er så stygt jeg, det har sjarm :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...