Gå til innhold

fjerne vidsomstann, er det vondt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

har holdt en god stund på visdomstennene men nå sist over helga har det satt seg en ganske kraftig hevelse i tannkjøttet rundt tanna. Tanna er nesten helt ute men er altså denne siste lille fliken som henger over tanna og nå gjør seg til. jeg har forstått at tanna må fjernes, bestilt time til overimorgen og alt samma, men kjenner at jeg gruer meg litt. noen som har erfaringer og kan dele noen gode ord...

Anonymous poster hash: 0359b...5dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså det jeg lurer på da er hva trenger jeg å forberede meg til? er det noe spesielt jeg bør eller ikke bør gjøre før operasjonen og hva med etterpå? takk.

Skrevet

Oppe eller nede?
Jeg har fjernet alle, og selve fjerningen av tennene var ikke vondt (hadde veldig snille røtter på dem).
Der i mot opplevde jeg en uke med vondt nede da de måtte opereres ut.
Oppe var jeg bare øm i en eller to dager.
Veldig indiviuelt fra person til person uansett, bedre å bli kvitt dem enn å ha vondt i hytt og pine :)

Anonymous poster hash: b8f31...4ab
Skrevet

Alle mine visdomstenner hadde "normale" røtter så for meg gikk det helt fint. Hjalp til og med i trekkinga ved å vrikke hodet fra side til side. (dro tannlegen til venstre vred jeg hodet til høyre)

Anonymous poster hash: 8afe0...8a9
Skrevet

nede, har lest et par skrekkhistorier på nett, er derfor jeg spør. :)

en uke vondt, altså. det høres jammen ikke ut som en piknik.

Skrevet

altså det jeg lurer på da er hva trenger jeg å forberede meg til? er det noe spesielt jeg bør eller ikke bør gjøre før operasjonen og hva med etterpå? takk.

Det eneste jeg passet på før timen var at tennene var skinnnende rene. Etterpå var det den obligatoriske ventetiden før man kan innta mat (og drikke?)

Sårene grodde fint alle gangene jeg fikk trukket bort visdommen.

Skrevet

Alle mine visdomstenner hadde "normale" røtter så for meg gikk det helt fint. Hjalp til og med i trekkinga ved å vrikke hodet fra side til side. (dro tannlegen til venstre vred jeg hodet til høyre)

hahaha ser det for meg. men hvordan ser man om en har unormale røtter?

Skrevet

Jeg fjernet nylig begge visdomstennene. Det er ikke vondt når du har bedøvelse, men selve settingen av bedøvelsen stikker jo litt(og nåla ser skummel ut!). Men om tannlegen stikker, så sprøyter inn og venter, bare noen sekunder, og så forsetter, så er det ikke like ubehagelig som når de bare pøser på alt på en gang. Så om du har litt tannlegeskrekk slik som meg, kan du si i fra og så tilpaser de seg:)

Selv synes jeg det verste med hele trekkingen var knase-lyden når tannlegen dro dem ut(som var over på sånn 10 sekunder).

Eneste du trenger å tenke på før timen er å ha pusset tennene, etterpå vil du måtte gå med noen sånne papir-dotter over hullet etter tanna i en halvtimes tid til det har sluttet å blø. Etterpå så pusser du som vanlig men du får noe sånt spesielt munnskyllevann du skal bruke etterpå for å unngå infeksjoner.

Jeg fikk litt vondt samme dagen, det banket liksom og strålte opp i hodet, så da tok jeg en smertestillende siden jeg skulle på kino(jepp, dro på kino samme dag:P). Men ellers har det vært helt problemfritt:)

Anonymous poster hash: 71953...45f
Skrevet

nede, har lest et par skrekkhistorier på nett, er derfor jeg spør. :)

en uke vondt, altså. det høres jammen ikke ut som en piknik.

Nei, men heller det enn å beholde dem, hehe.

Jeg er så glad jeg tok alle fire, ikke noe mer trøbbel!

Anonymous poster hash: b8f31...4ab

Skrevet

hahaha ser det for meg. men hvordan ser man om en har unormale røtter?

Strengt tatt er det ikke unormale røtter da, men heller om de spriker veldig. Mine røtter pekte rett ned og litt inn mot hverandre. Røtter som spriker veldig kan ende med en liten operasjon eller at det tar litt lenger tid å få den ut.

Man kan se det på rønktenbilder.

Skrevet

Hadde noen visdomstenner jeg måtte operere ut. De var ikke langt nok ute til at de kunne trekkes ennå, samtidig som jeg fikk betennelser, som da stadig kom tilbake etter endt kur. Til slutt måtte bare tannlegen operere. Du får jo bedøvelse, men mine satt så godt, og hadde så lange røtter - at han måtte knuse tennene i flere biter før han kunne dra delene ut. Og han brukte MYE fysisk makt, ble blå i ansiktet etterpå liksom... i området rundt munnen. Og det er visst ikke unormalt.

Det var min lille skremselspropaganda.

Når det er sagt - var veldig lykkelig etterpå - for betennelsen forsvant jo. Han dro jo med seg en sånn "verkebylle" ut liksom, som lå på baksiden av tannen, inni munnhulen eller hva man skal si.

Var ikke så kult der og da, men veldig bra etterpå! Det går nok fint. Og du får resept på smertestillende etterpå.

Skrevet

Hadde noen visdomstenner jeg måtte operere ut. De var ikke langt nok ute til at de kunne trekkes ennå, samtidig som jeg fikk betennelser, som da stadig kom tilbake etter endt kur. Til slutt måtte bare tannlegen operere. Du får jo bedøvelse, men mine satt så godt, og hadde så lange røtter - at han måtte knuse tennene i flere biter før han kunne dra delene ut. Og han brukte MYE fysisk makt, ble blå i ansiktet etterpå liksom... i området rundt munnen. Og det er visst ikke unormalt.

Det var min lille skremselspropaganda.

Når det er sagt - var veldig lykkelig etterpå - for betennelsen forsvant jo. Han dro jo med seg en sånn "verkebylle" ut liksom, som lå på baksiden av tannen, inni munnhulen eller hva man skal si.

Var ikke så kult der og da, men veldig bra etterpå! Det går nok fint. Og du får resept på smertestillende etterpå.

er det som bekymrer meg litt. hvis jeg kjenner med tunga, kan jeg si at typ tanna har vokst ut ca halvparten sin høyde av tanna ved siden av. nå er jeg godt voksen (32) så tror ikke den vokser ut noe mer men tror du at det fortsatt kan skje?

Skrevet

er det som bekymrer meg litt. hvis jeg kjenner med tunga, kan jeg si at typ tanna har vokst ut ca halvparten sin høyde av tanna ved siden av. nå er jeg godt voksen (32) så tror ikke den vokser ut noe mer men tror du at det fortsatt kan skje?

Kan godt hende de fremdeles vokser, det er jo noen som ikke får tennene før i voksen alder. Men hvis du har mye plager med den, så vil jeg tro de ikke vil vente til den er utvokst. Hos meg var det sånn - legen sa han kunne gi meg enda en antibiotikakur, men kunne samtidig garantere at jeg ville få betennelse ganske snart igjen. Så han mente det var meningsløst å vente, fordi jeg hadde så mye plager allerede, og vi kunne umulig vente til den var utvokst uansett. Hadde vært innom kontoret flere ganger, og samme greien hver gang. Det var sånn at da jeg kom der første gang etter operasjonen (til vanlig undersøkelse) så utbrøt han - "næimeeen smiiiiler jenten i dag?? :laugh: "

Da hadde jeg nok ikke sett så lykkelig ut de andre gangene jeg hadde vært innom, med betennelse og vondt i munnen.

Skrevet

Ikke meg du spør meg svarer fordet :)

Ingen av mine visdomstenner var kommet lengre enn at de så vidt stakk opp fra tannkjøttet. På to av tennene måtte tannlegen skyve ned tannkjøttet slik at hel tanna kom frem.

Jeg sørget altså for å få time straks jeg selv kunne se at tanna vistes. Det angret jeg aldri på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...