AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #1 Skrevet 26. august 2014 Jeg kjenner nå på følelsen av å være fattig. Jeg har nå 13 kr på bankkortet, har srlselvfølgelig mat nok i kjøleskapet, alle regninger er betalt, og lønnen kommer om noen dager. Men det å ikke kunne ha råd til en kaffe på kantina en gang, er fæl. Anonymous poster hash: baae6...4c0 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #2 Skrevet 26. august 2014 Du er ikke fattig, hvorfor velger du å se slik på det? Er kaffe i kantina et must for deg? Noen ganger har jeg mat i kjøleskapet, alle regninger betalt,, og lønna kommer ikke før om 10 dager. Det er 10 dager uten penger, men jeg lider ikke, alt er jo betalt, mat har jeg, såruskutgifter som kafe og shopping har jeg ikke råd til, betyr ikke at jeg er fattig. Fattig er du når du har liten inntekt, ingen av regningene er betalt, du har ikke en gang til havregryn, og det er noen dager igjen til neste lønn.. Anonymous poster hash: ca0f7...ce0 17
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #3 Skrevet 26. august 2014 Vel, jeg skal være direkte og si at da kjenner du ikke følelsen av å være fattig. Anonymous poster hash: a0bdf...1f0 17
asterix Skrevet 26. august 2014 #4 Skrevet 26. august 2014 Det der er ikke å være fattig. Minner meg om da vi var fattige studenter og bl.a. måtte samle flasker langs veien for å få råd til å kjøpe en liter melk til sønnen vår på slutten av mnd selv om vi levde på det billigste av det billige hele tiden. Og da kom en bekjent og klagde sin nød over hvor fattig hun var: "Jeg har ikke engang råd til å gå ut på byen denne helga!" 3
2shy Skrevet 26. august 2014 #5 Skrevet 26. august 2014 Du har dårlig råd, du er ikke fattig. Det er en kjedelig følelse å ha dårlig råd såklart, men det er en enda bedre følelse å fokusere på at du faktisk har råd til å betale regninger OG ha mat i kjøleskapet. Jeg tar meg selv i å syns synd på meg selv nå og da fordi jeg er "blakk" og ikke har råd til å reise på ferie etc. Så innser jeg at jeg både har leilighet (selv om den er leid), bil (selv om den er helt nødvendig så er det likevel luksus), mat, og ikke minst materielle goder. Så blir jeg glad igjen 3
dillyduzit Skrevet 26. august 2014 #6 Skrevet 26. august 2014 Når du den dagen ikke har råd til å betale den siste regningen fordi du vet at de pengene må gå til mat, ellers har du ingenting. DA er du fattig. Når du blir så deprimert når regningene hoper seg opp og du sliter med å få endene til å møtes og når du sparer på hver eneste krone. 9
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #7 Skrevet 26. august 2014 Besvarelsene i denne tråden minner meg om denne sketsjen: Men ja TS, bare bruk maten du har i kjøleskapet fornuftig, så overlever du. Har du flasker eller bokser kan du jo pante de slik at du får litt flere kroner. Kanskje du burde opprette en sparekonto til slike tilfeller som dette? Det kunne vært verre Anonymous poster hash: f0003...e1d 4
Puny Skrevet 26. august 2014 #8 Skrevet 26. august 2014 Du har dårlig råd TS, og det ER jo en kiiip følelse, men om du er fattig kan jeg ikke uttale meg om uten å vite inntekten din. Men for all del, jeg skjønner at det er en kiiip følelse å leve sånn på kanten... 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #9 Skrevet 26. august 2014 For ordet "kiiip" bruker vi... Anonymous poster hash: 97e13...898
Schadenfreude Skrevet 26. august 2014 #10 Skrevet 26. august 2014 Jeg tror det er sunt å ha det litt sånn innimellom. Da får man et annet forhold til penger. Jeg har lite på konto på slutten av hver måned, men det er frivillig. Setter over på sparekonto når lønna kommer og strekker meg langt for å ikke overføre derfra om jeg går tom før neste lønning. Derfor er det vanskelig å bruke mer enn budsjettert på mat og annet fjas, for da er det ikke nok penger resten av måneden. Ja, det gjør også at jeg blir litt gjerrig. Kjøpekaffe er ikke så interessant lenger. 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #11 Skrevet 26. august 2014 Du er ikke fattig, hvorfor velger du å se slik på det? Er kaffe i kantina et must for deg? Noen ganger har jeg mat i kjøleskapet, alle regninger betalt,, og lønna kommer ikke før om 10 dager. Det er 10 dager uten penger, men jeg lider ikke, alt er jo betalt, mat har jeg, såruskutgifter som kafe og shopping har jeg ikke råd til, betyr ikke at jeg er fattig. Fattig er du når du har liten inntekt, ingen av regningene er betalt, du har ikke en gang til havregryn, og det er noen dager igjen til neste lønn..Anonymous poster hash: ca0f7...ce0 Kaffe i kantina er ikke et must, men det pleier å høre med i hverdagen min som student. Det er litt rart å lyve til vennene mine og si at jeg ikke har lyst på kaffe, når jeg har det. Enig i at jeg kunne hatt det langt verre. TSAnonymous poster hash: baae6...4c0
Schadenfreude Skrevet 26. august 2014 #12 Skrevet 26. august 2014 Hvorfor må du lyve? "Jeg har 13 kroner igjen til jeg får penger. Jeg har kaffe på termpsen, men kan sikkert bli med å ta en kaffe neste uke" 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #13 Skrevet 26. august 2014 Du har dårlig råd TS, og det ER jo en kiiip følelse, men om du er fattig kan jeg ikke uttale meg om uten å vite inntekten din. Men for all del, jeg skjønner at det er en kiiip følelse å leve sånn på kanten... Jeg tjener kun 5000 kr i måneden. Har deltidsjobb ved siden av studiene, stipend og lån fra lånekassen kommer i tillegg. Pleier vanligvis å ha god råd, men akkurat denne måneden har vært litt vanskelig grunnet baksmell på skatten og et akutt besøk hos tannlegen. Jeg har BSU konto som sparekonto, der kan jeg ikke ta ut penger. TsAnonymous poster hash: baae6...4c0
Gjest Coolaid Skrevet 26. august 2014 #14 Skrevet 26. august 2014 Jeg tror det er sunt å ha det litt sånn innimellom. Da får man et annet forhold til penger. Jeg har lite på konto på slutten av hver måned, men det er frivillig. Setter over på sparekonto når lønna kommer og strekker meg langt for å ikke overføre derfra om jeg går tom før neste lønning. Derfor er det vanskelig å bruke mer enn budsjettert på mat og annet fjas, for da er det ikke nok penger resten av måneden. Ja, det gjør også at jeg blir litt gjerrig. Kjøpekaffe er ikke så interessant lenger. Litt rart. Du har jo ikke mindre selv om du flytter det til en annen konto. Skjønner hva du sier men du lurer deg selv. På en god måte. "Flink å spare" heter det som du gjør.
Puny Skrevet 26. august 2014 #15 Skrevet 26. august 2014 Jeg tjener kun 5000 kr i måneden. Har deltidsjobb ved siden av studiene, stipend og lån fra lånekassen kommer i tillegg. Pleier vanligvis å ha god råd, men akkurat denne måneden har vært litt vanskelig grunnet baksmell på skatten og et akutt besøk hos tannlegen. Jeg har BSU konto som sparekonto, der kan jeg ikke ta ut penger. TsAnonymous poster hash: baae6...4c0 med 5000 i mnd. er jeg enig i at du er fattig, men som de fleste studenter hører du inn under kategorien "midlertidig fattig,"
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #16 Skrevet 26. august 2014 Du er ikke fattig. Du har bare lite penger på kortet nå. Og kanskje litt bortskjemt når det å ikke kunne kjøpe kaffe i kantina og føler du må lyve av den grunn er å være fattig. Anonymous poster hash: 13815...753 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #17 Skrevet 26. august 2014 For å vurdere om du er fattig må vi nesten få vite hvilken inntekt og utgifter du har. Å være fattig er noe helt annet enn å bruke opp hele lønna med en gang i stedenfor å porsjonere den ut slik at den rekker helt til neste lønning.Anonymous poster hash: b019b...76a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #18 Skrevet 26. august 2014 Hvorfor må du lyve? "Jeg har 13 kroner igjen til jeg får penger. Jeg har kaffe på termpsen, men kan sikkert bli med å ta en kaffe neste uke" Jeg "må" lyve fordi vennene mine ville sikkert ha spandert kaffe, hvis jeg hadde fortalt at jeg ikke hadde råd. Liker ikke å bli spandert på av mine student venner. TsAnonymous poster hash: baae6...4c0
Schadenfreude Skrevet 26. august 2014 #19 Skrevet 26. august 2014 Litt rart. Du har jo ikke mindre selv om du flytter det til en annen konto. Skjønner hva du sier men du lurer deg selv. På en god måte. "Flink å spare" heter det som du gjør. Jeg sier ikke at jeg er fattig heller. Bare at det å snu på krona innimellom gjør at man får et mer bevisst forhold til penger. Men jeg ser ikke at det er noe problem å si ifra at det er litt skralt med kronasjer før lønning. Særlig ikke hvis TS er student. Tror det står "student" under "dårlig råd" i ordboka liksom. 1
Gjest Coolaid Skrevet 26. august 2014 #20 Skrevet 26. august 2014 Jeg sier ikke at jeg er fattig heller. Bare at det å snu på krona innimellom gjør at man får et mer bevisst forhold til penger. Men jeg ser ikke at det er noe problem å si ifra at det er litt skralt med kronasjer før lønning. Særlig ikke hvis TS er student. Tror det står "student" under "dårlig råd" i ordboka liksom. Det står vel student/dårlig råd/ fadderuke/alkohol i boka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå