Gå til innhold

Materiale i klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig lagt denne "kjøpe-alt-mulig-som-jeg-kun-bruker-en-gang"-shoppingen på hylla. Er blitt flinkere til å kjøpe et par "dyrere" plagg i god kvalitet, som holder seg, og jeg bruker om igjen :)

Men mitt lille problem, er at jeg ikke er helt sikker på hvilket materiale jeg skal se etter i klær.

Jeg er selvsagt klar over ull og kashmir, er gode stoffer. Men hvilke stoffer må jeg liksom unngå? Er det noen som har peiling på forskjellen på polyester, viskose, elastin, og hva som skjer med plagg som brukes av disse? Jeg har jo hatt mange ting som har endret fasong fort, blitt ødelagte etter vask o.l. Men jeg kan finne et plagg i superdeiilg stoff, men som står "90% viskose, 10% elastin", og da får jeg på følelsen at det ikke er heelt bra?

Noen eksperter der ute? :blomst:



Anonymous poster hash: 8743a...25f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så veldig flink på dette jeg heller, men jeg pleier i hvert fall som regel å styre unna tynne plagg i glinsende polyester. Pleier å bli så fryktelig statisk, og henger ikke pent.

Et lite tips om man først har kjøpt plagg som blir statiske og klistrer seg fast til huden er forresten å spraye dem med vann blandet med tøymykner, eventuelt legge plagget til bløt i vann blandet med tøymykner og så henge det til tørk uten å skylle det først. Fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Viskose

Viscose og andre materialer kan ha svært ulik holdbarhet i ulike materialer. På lik linje med alle andre materialer brukt til klær.

Ull, silke, lin og bomull er alle naturmaterialer (hamp regnes vel og som naturmateriale).

Både baterialets egenskaper, kvaliteten på naturmaterialet før det blir vevd og vevingen er med på å påvirke det ferdige materialet. Videre blir omtrent alle materialer i dag behandlet med kjemikalier deriblant ved innfarving.

Syntetiske materialer er i dag langt bedre kvalitet på enn for noen tiår siden.

Å si at ett materiale eller at dyrt er bedre enn billigprodukter vil jeg si at ikke er mulig. Man kan være heldig med et billigprodukt og uheldig med et dyrt produkt. For det spiller og en vesentlig rolle hvordan produktet blir brukt og vedlikeholdt/rengjort.

"Mellom"butikker mht. Pris, ikke billigbutikker har jeg funnet ut har en grei kvalitet på mye. Ellers handler jeg selv veldig mye på salg i butikker med pris i det øvre sjiktet. Da får jeg god kvalitet til en grei pris. Så her må du bare prøve deg frem til produkter du liker og til en pris du er villig til å betale for varen.

Anonymous poster hash: a975d...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår først og fremst enkelte materialer hvis det er åpenbart at de er valgt for å spare penger, og jeg ser at resultatet blir dårligere. Det klassiske eksempelet er strikkegensere i akryl som burde vært i merinoull, og kjoler av polyester som burde vært silke. Samtidig har jeg fremdeles noen plagg av materiale jeg vanligvis ville styrt unna som har holdt seg kjempegodt, spesielt de som har litt "tykkere" finish i stoffet.



Anonymous poster hash: 1da12...24d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk :) Jeg er blitt veldig glad i Selected Femme, Samsøe Samsøe o.l. De er jo ikke sånn ekstremt dyre, og de fleste er i god kvalitet. Jeg har blitt veldig obs på at dette er viktig, og det merker jeg jo.



Anonymous poster hash: 8743a...25f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...