Gå til innhold

Hva skal jeg lage til julemiddag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år tenkte vi å invitere min familie på julaften, og det blir første gangen jeg tilbereder "ordentlig" mat til familien. Vi blir 5 til sammen. Jeg synes jeg er ganske OK på kjøkkenet, har blant annet tilberedt hare tidligere, hvor det ble en stor suksess! Min mor er kokk og har lært meg mye grunnleggende.

Jeg tenker at jeg vil lage noe annet enn den tradisjonelle julemiddagen. Ikke ribbe, lutefisk eller pinnekjøtt. Kunne gjerne ha laget en stek av noe slag, aller helst vilt! Hunden er allerede i toppform, så hvis det er mye hare i marka og jakta går bra, vil det være en mulighet for å tilberede hare.

Ettersom jeg helst vil tilberede vilt, er jeg mest nysgjerrig på hva jeg kan ha som garnityr. Har tenkt på søtpotet, det skal være godt med vilt. Eller hva? Sist jeg lagde hare hadde jeg mandelpoteter, grønnsaker, kantarellstuing og hjemmerørt tyttebær. Med saus, selvsagt.

Tar gjerne i mot andre forslag, så lenge det ikke er noe eksotisk :) Fisk er uaktuelt.

NB: Jeg er gravid, så om det blir hare spiser jeg selvfølgelig det samme som min bror, som uansett skal ha standard medisterkake og pølse(han er tidenes mest kresne i matveien).

Skrevet

Jeg ville gått for en stek av f.eks. elg, hjort, rådyr eller lam. Mange synes at lammestek hører påsken til, men som vertinne har jeg aldri fått klager. Må tilføye at da har det også vært ribbe med tilbehør på bordet som min mor har tatt med seg.

Tror jeg ville gått for lammestek. Det kan du vel spise selv om du er gravid?

Skrevet

Hva synes de andre om å få servert "alternativ" julemiddag da?? Jeg forestiller meg at enkelte kunne laget oppstandelse for mindre! Syns matforslaget hørtes veldig godt ut, men selv ville jeg valgt å servere det en annen dag enn selve julaften. Forøvrig synes jeg det var for tidlig å tenke julemat i disse dager..

• Liker 19
Skrevet

Jeg ville gått for en stek av f.eks. elg, hjort, rådyr eller lam. Mange synes at lammestek hører påsken til, men som vertinne har jeg aldri fått klager. Må tilføye at da har det også vært ribbe med tilbehør på bordet som min mor har tatt med seg.

Tror jeg ville gått for lammestek. Det kan du vel spise selv om du er gravid?

Veier mer for stek av noe slag, ja :) Men litt usikker på lam, er ikke helt sikker på om alle liker det.

Skrevet (endret)

Hva synes de andre om å få servert "alternativ" julemiddag da?? Jeg forestiller meg at enkelte kunne laget oppstandelse for mindre! Syns matforslaget hørtes veldig godt ut, men selv ville jeg valgt å servere det en annen dag enn selve julaften. Forøvrig synes jeg det var for tidlig å tenke julemat i disse dager..

Har snakket med de om det, og de synes det høres veldig spennende og godt ut med noe annet enn de tradisjonelle rettene :) Og så er de så glade i mat generelt at de sikkert blir fornøyde bare det smaker godt.

Aldri for tidlig å tenke på julematen! Plutselig er det jul, og så hadde det vært kjekt å prøve å lage retten noen ganger hvis jeg ikke har gjort det før.

Endret av Focklop
Gjest Coolaid
Skrevet

Det blir som John Olaven sier: "Ikkje fåkk med kjærligheten".... Og det bør man helle ikke gjøre med julemiddagen dersom familien ikke er enig. Ser at Tøydokka kom meg i forkjøpet og deler denne oppfatningen. Jeg hadde blitt litt vondbråten dersom jeg ikke fikk pinnekjøtt på selveste julaften.

Du kjenner familien din best, ts. Du har gode alternativ til julemiddag, og funker det for dem så blir det en suksess. Snakk med dem på forhånd og gi dem muligheten. Det kan bli kjekt med en litt annerledes julemiddag, men da bør man være forberedt på det :)

Skrevet (endret)

Veier mer for stek av noe slag, ja :) Men litt usikker på lam, er ikke helt sikker på om alle liker det.

Har også en i familien av den eldre generasjon som ikke liker lammestek med rosmarin og hvitløk, og jeg forstår ikke hvorfor, men tror det er pga at de drev med småbruk og ikke hadde stort annet enn salt og pepper på den tiden. Og selv om jeg ikke kan forstå at et voksent menneske synes det smaker rart, prøver jeg å respektere det.

Kanskje det er enklere med oksestek, elgstek eller annet viltkjøtt hvor man bare lager en brun fløtesaus/viltsaus uten "merkelige krydderier". Hare har jeg aldri smakt. Et annet alternativ er froskelår. Hehe.

Det er ikke så vanskelig å ha to varme retter f.eks. både lam/vilt og ribbe /pinnekjøtt. Restene pleier aldri å være et problem i jula.

Endret av sunSpring
  • Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Har snakket med de om det, og de synes det høres veldig spennende og godt ut med noe annet enn de tradisjonelle rettene :) Og så er de så glade i mat generelt at de sikkert blir fornøyde bare det smaker godt.

Aldri for tidlig å tenke på julematen! Plutselig er det jul, og så hadde det vært kjekt å prøve å lage retten noen ganger hvis jeg ikke har gjort det før.

Ser at det kom et innlegg før jeg fikk skrevet ferdig. Da er det bare å sette i gang å øve seg. Det er ikke for tidlig å tenke på julematen :)

Skrevet

Takk for innspill! Grunnen til at jeg egentlig ikke vil lage noen av de tradisjonelle rettene er at noen i familien ikke liker lutefisk eller pinnekjøtt, og at ribba mamma lager er så fantastisk at jeg ikke ønsker å "kopiere" eller ødelegge ribbe-opplevelsen på noe vis! Hehe. I mitt hjem ønsker jeg å lage egne tradisjoner, og dette blir det første året vi har sjansen til å skape det. Vi har tidligere feiret jul hos enten mine eller min samboers familie, hvor min mor lager ribbe og medisterkaker, og svigers har lutefisk med melkesuppe som forrett. Tradisjonen der holdes, så hvorfor ikke gjøre det slik at når vi inviterer, så har vi vår egen julemiddag? :) Vi har også som tradisjon at vi spiser black&white hos mine foreldre 5 juledag. Ikke akkurat noe julemiddag det heller, men guud så godt!

Skrevet

Hva er black&white?

Skrevet

Hva med finnbiff? Det er godt og enkelt å lage til mange.

finnbiff-m-kantareller.jpg

Anonymous poster hash: ea5fc...eb9
Skrevet

Vi pleier ha reindyrsteik en av juledagene. Som tilbehør har vi

- Grønnsaker: rosenkål, babygulrøtter og erter er et must. Gjerne blomkål og brokkoli også

- Tyttebærsyltetøy

- Rødkål (hjemmelaget, gjerne med fiken i - er skikkelig godt og julete)

- Kokte poteter

- Skikkelig god og feit viltsaus med einebær og geitost (vi snakker seterrømme og full pakke her).

Jeg har også servert honningglasert and, med samme fikenrødløk, bakt rosenkål og valnøtter, og søtpotetstappe med vanilje og kanel.

Anonymous poster hash: ddcf2...b8e
Skrevet

Ville ikke valgt finnbiff eller andre gryteretter. Det er litt for hverdagslig.

• Liker 3
Skrevet

Finnbiff er en mye dyrere middag enn ribbe hvis man tenker sånn. Reinskav og kantareller er ikke hverdagsmat.

• Liker 1
Skrevet

Har fått servert kalkun, men syntes det smakte tørt som papp. Den var sikkert ikke laget riktig, men han som laget den var betraktet som en habil kokk. Kanskje det bare var jeg som ikke likte kalkun. Heldigvis var det to hovedretter, tror det var ribbe også.

Skrevet

Er det en dag man ikke skal tenke "enkelt å lage til mange" så er det julaften.

Anonymous poster hash: 628b6...dc0

Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt utrolig skuffet om jeg ikke fikk pinnekjøtt på julaften! :frown: Om du vet at familien din ikke bryr seg, så går det jo selvsagt bra å lage noe annet. Om ikke ville jeg hvertfall informert dem om at det kommer til å bli noe annet enn en tradisjonell julemiddag, så ikke gjestene sitter skuffet rundt bordet. Det høres jo veldig utakknemmelig ut da, en viltmiddag er nok kjempegodt, men mange har jo store forventninger til julemiddagen.

Jeg tror jeg ville gått for en stek, reinsdyr, hjort eller elg. Med rørte tyttebær, ovnsbakte grønnsaker, mandelpoteter eller kanskje amadinepoteter (lagd de slik de fikk sprøtt skall) og en viltsaus eller sjysaus.

Endret av Luckiness
  • Liker 2
Skrevet

Finnbiff er en mye dyrere middag enn ribbe hvis man tenker sånn. Reinskav og kantareller er ikke hverdagsmat.

For meg er det litt hverdagsmat siden jeg ofte lager det også når jeg er alene. Det er godt, enkelt å lage og sunt, stappet med omega, men på julaften ville jeg blitt litt skuffet hvis jeg fikk servert finnbiff. Da ville jeg heller satt pris på kjøtt i mørke f.eks siden jeg ikke har spist det på flere år. Men alle har jo sine preferanser.

Skrevet

Enig, finnbiff er hverdagsmat i vår familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...