AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #1 Skrevet 25. august 2014 Går det ann å bytte fastlege uten at man sender over den greia? (Det står litt fast for meg nå, men dere skjønner vel kanskje.) Jeg vil bytte fastlege fordi han ikke tar meg alvorlig. Han driver å henviser meg feil hele tiden og surrer med alle henvisninger! Jeg er så lei. Men som jeg er, så er jeg så redd for å møte på han igjen og fornærme legen fordi jeg bytter. Det er litt sånn jeg tenker og er, fordi jeg er redd og såre folk. Vet det er patetisk.. Men jeg vil ha en lege der som tar meg alvorlig! og ikke gidder å gjøre noe selvom jeg har vært der lenge. Men vil også si det at jeg er ung, 21 år. men jeg har vært så mye hos legen og frem og tilbake med henvisninger at jeg allerede har frikort. Det har også noe med hos han fordi jeg har en kul som jeg har vært mye hos han for. ( fettkul som blir mindre og som må ses på ofte for å se om det skjer forandringer som det har gjort.) Men uansett. Vil frikortet mitt forsvinne hvis jeg byttertil et annet legekontor? Anonymous poster hash: 3bb72...ea4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #2 Skrevet 25. august 2014 Du søker på "bytte fastlege", logger deg inn og bytter. Du mister ikke frikortet. Anonymous poster hash: 55f68...ea7 1
Sphynx Skrevet 25. august 2014 #3 Skrevet 25. august 2014 Du bytter på nett, legen har så mange andre pasienter at de tar seg ikke nær av det. Du må bare hente journalen din, men den trenger du strengtatt bare hente i skranken. Eventuellt få de til å sende den, det varierer fra kontor til kontor...
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #4 Skrevet 25. august 2014 Du bytter på nett, legen har så mange andre pasienter at de tar seg ikke nær av det. Du må bare hente journalen din, men den trenger du strengtatt bare hente i skranken. Eventuellt få de til å sende den, det varierer fra kontor til kontor... Man MÅ ikke hente noen journal, og den nye legen har ikke krav på den. Det er noe man VELGER selv. Noen pasienter har hatt tilstander de helst ikke vil at en ny fastlege skal vite, og som den nye legen heller ikke trenger å vite om (f eks kjønnssykdommer). Man kan nekte å sende den til den nye legen, selv om mange aynes det er praktisk. Det er like mye pasienten sin journal.Anonymous poster hash: 55f68...ea7
Sphynx Skrevet 25. august 2014 #5 Skrevet 25. august 2014 Man MÅ ikke hente noen journal, og den nye legen har ikke krav på den. Det er noe man VELGER selv. Noen pasienter har hatt tilstander de helst ikke vil at en ny fastlege skal vite, og som den nye legen heller ikke trenger å vite om (f eks kjønnssykdommer). Man kan nekte å sende den til den nye legen, selv om mange aynes det er praktisk. Det er like mye pasienten sin journal.Anonymous poster hash: 55f68...ea7 Seriøst? Trodde det var obligatorisk for den nye legen å se din medisinske bakgrunn....?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #6 Skrevet 25. august 2014 Seriøst? Trodde det var obligatorisk for den nye legen å se din medisinske bakgrunn....? Helt seriøst. Det står i Pasientrettighetsloven. "§ 5-3.Overføring og utlån av journal Pasienten og brukeren har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten eller brukeren ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell."Anonymous poster hash: 55f68...ea7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #7 Skrevet 25. august 2014 Hva gjør man når fastlegen er håpløs og det ikke er noen andre ledige leger verken i kommunen eller nabokommunene...? Anonymous poster hash: 9dd5a...03d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #8 Skrevet 25. august 2014 Hva gjør man når fastlegen er håpløs og det ikke er noen andre ledige leger verken i kommunen eller nabokommunene...? Anonymous poster hash: 9dd5a...03d Flytter? Det er et problem i en del områder - man har i realiteten ikke noe valg.Anonymous poster hash: 55f68...ea7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #9 Skrevet 25. august 2014 Du kan velge fritt hvor du vil i hele Norge på alle fastleger som er med i fastlegeordningen. Frikortet følger deg som pasient, uansett hvilken lege du går til, så lenge legen har trygderefusjon. Frikortet gjelder og i hele Norge. Du bestemmer om journalen / hele greia, skal overføres til ny fastlege. Bare si at du ønsker å begynne på nytt og få en ny og uavhengig vurdering og spør om dette er ok for den nye fastlegen. En seriøs og oppegående lege trenger ikke journalen når du kan snakke for deg og ikke skal ha vanedannende medisiner, eller har en eller flere kroniske sykdommer med en vanskelig sykehistorie. Fastlegene har selv bestemt hvor mange pasienter de vil ha på sin liste. Når 20 pasienter har falt ut av hver enkelt lege sin liste åpnes listen av Helfo slik at listen kan fylles opp med 20 nye, før den stenges igjen. Er det en spesiell lege du vil til, må du vente og følge med daglig til listen blir åpen og du kan flytte deg over. Anonymous poster hash: c2885...e5d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #10 Skrevet 25. august 2014 TS her. jeg har skjev rygg, har blitt henvist til noe med ryggen. (eneste henvisning han ikke har surret med.) Bør jeg da uansett sende over så han vet hvilke henvisninger han har sendt inn? Jeg mistenker at jeg har endometriose (?). men legen driver å sender meg på ting som er bortkastet tid, vet ikke engang om han har sendt inn henvisningen engang. Anonymous poster hash: 3bb72...ea4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå