Gå til innhold

mattips IBS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips til enkle kjappe måntider som ikke fører til øyeblikkelig oppblåsthet, mageknip eller diaré? Synes det et vanskelig å finne frokoster, mellommåltid osv når gluten og melk ikke er et alternativ. Tåler dårlig nøtter også.

Alle tips tas imot med stor takk!

Anonymous poster hash: a8995...b10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omeletter?

Tåler du glutenfri havregryn? Havregrøt kokt på vann, sukker og kanel på. Gjerne litt bær og frukt på toppen.

Glutenfrie lomper med ulikt pålegg (kjøttpålegg, kylling, karbonader, etc).

Har du prøvd Low FODMAP diet appen til the Monash University?

Anonymous poster hash: b0644...4f4
Skrevet

Jeg jobber fortsatt med å finne det ut selv, men renest mulig mat er best for meg.

Kylling, fisk, kjøtt med grønnsaker til. Egg også, men noen reagerer litt på det også.

Utløsere for magesymptomer for IBS er i hovedsak;

energirike måltider

meieriprodukter

hvete

te

kaffe

sitrusfrukter

og ikke minst stress

I forhold til luftplager; unngå kullsyreholdig drikke, kål, brokkoli, blomkål, rosenkål, bønner, erter, linser, tyggegummi med sorbitol.

Forvelling av nevnte grønnsaker kan hjelpe noe.

Fiber fra grove kornprodukter, belgfrukter, frukt og grønnsaker er bra, men ikke mer enn du tåler. Dette må du nesten prøve deg frem på selv.

Det viktigste man kan forebygge med er i matinntaket og håndtere stress.

Stress og/eller psykiske plager er en stor påvirkning i forhold til IBS. Tanker påvirker magen og kan være både årsak og løsning på problemet.

Stresser jeg så kan jeg banne på at magen streiker, uansett om jeg stresser for å bli klar til noe jeg gleder meg til, eller noe jeg gruer meg til. Det er stresset i seg selv.

Men det viktigste er å prøve seg frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...