Gå til innhold

Saudi Arabia: 92% støtter IS.

Fremhevede innlegg

Skrevet

The Sakina Campaign plans to carry out a scientific survey to determine the position of the Saudi public on the "caliphate" announced by the Islamic State (IS) in Iraq and Syria. This comes after the results of an opinion poll of Saudis were released on social networking sites, claiming that 92% of the target group believes that "IS conforms to the values of Islam and Islamic law."

Read more: http://www.al-monitor.com/pulse/politics/2014/07/saudi-families-refuse-condolences-isis-position.html##ixzz3BLkmDCtx

Det påstås at her i Norge er det bare et fåtall muslimer som støtter IS. Tror dere på dette?

Anonymous poster hash: 06da6...381
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boikott Saudi-Arabia sier jeg bare!

Anonymous poster hash: 192a4...5d1

• Liker 2
Skrevet

Hvem er de andre 8%?

• Liker 1
Skrevet

Det påstås at her i Norge er det bare et fåtall muslimer som støtter IS. Tror dere på dette?

Anonymous poster hash: 06da6...381

Nei, jeg tror ikke på dette. Hvis ISIL skulle komme hit med sin revolusjon, så tviler jeg på at moderate krefter vil stille seg på MIN side, siden jeg er norsk og per definisjon "vanntro". Har jeg grunn til å tro noe annet?

Anonymous poster hash: b497b...a05

• Liker 2
Skrevet

Saudi Arabia er et diktatur og har ikke den samme frie pressen som her i Norge. Det er også et land med en sunniislamsk statsreligion. IS er jo i hovedsak sunniekstremister, så mange i Saudi Arabia tenker vel at de kjemper en "riktig" kamp mot både vestens moralske forfall og shia muslimer.

Dessuten driver IS en voldsom propaganda rettet mot mange muslimske land. De viser seg frem som gode muslimer som arbeider med å hjelpe fattige, driver helseklinikker og annen veldledighet. De lager også et glansbilde av hvor flott de som kommer for å kjempe deres kamp har det.

Shia muslimer blir undertrykt flere steder bl.a i Syria og i Irak, og det er kanskje ikke så rart at IS får støtte av ganske mange. I Norge lider selvfølgelig ikke sunni-muslimer samme skjebne, men noen få ønser å støtte sine brødre i andre land og verver seg i kampen.

Det dreier seg foreløpig om et lite anntall, og jeg tror ikke IS har støtte blant de aller aller fleste norske muslimer.

Vi får se hvor mange som mobeliserer til gatene i Oslo i morgen for å vise sin avsky mot profetens ummah og gjengen...

Slik jeg leser linken din skal det gjøres en større grundig spørreundersøkelse om hvor Saudi Arabere står i forhold til IS. Tallet 92% er vel ikke et bekreftet tall på noen som helst måte.

• Liker 1
Skrevet

Et annet problem er at det i mange sunni-muslimske land er en utbredt oppfatning at Assad regime forsøker å utrydde sunni befolkningen. Om man ser på alle gass angrepene og bruk av tønne-bomber, kan jeg forstå dette noe. Derfor tror jeg mange går til det syke å støtte ekstreme grupper.

Anonymous poster hash: 470e1...521
Skrevet

Jeg anbefaler dokumentaren som Aftenposten linker til i denne artikkelen:

https://news.vice.co...ic-state-part-1 (5 deler)

Ikke bare gir den et innblikk i hvordan IS tenker, men gir også et heller skremmende bilde av kulturen blant den "alminnelige" befolkningen derfra.

Anonymous poster hash: fe66f...a92
Skrevet

Et annet problem er at det i mange sunni-muslimske land er en utbredt oppfatning at Assad regime forsøker å utrydde sunni befolkningen. Om man ser på alle gass angrepene og bruk av tønne-bomber, kan jeg forstå dette noe. Derfor tror jeg mange går til det syke å støtte ekstreme grupper.

Anonymous poster hash: 470e1...521

"Alle" gassangrepene?

Det er faktisk ganske sannsynlig at gassangrepene var iverksatt av ISIL, siden de trodde at det ville bringe USA inn i krigen på deres side. Al-Assad er mange ting, men dum er han ikke. Han lytter ikke til en advarsel om at det vil ha forferdelige konsekvenser dersom han bruker kjemiske våpen mot sivilbefolkningen den ene dagen, og iverksetter et angrep uten strategisk verdi den andre dagen.

Det har han ingenting å tjene på. ISIL, derimot hadde alt å tjene og ingenting å tape. De er ikke syrere, de driter i den syriske sivilbefolkningen, og vi har vel alle sett fra Irak hvor lite de respekterer menneskeliv.

• Liker 2
Skrevet

IS er jo i hovedsak sunniekstremister

De er vel ikke bare i hovedsak sunni, men er direkte anti-shia. I den grad at shiaer blir drept fordi de har en annen variant av islam som tro.

Skrevet

Det påstås at her i Norge er det bare et fåtall muslimer som støtter IS. Tror dere på dette?Anonymous poster hash: 06da6...381

Jepp, noe oppmøtet i protesten mot IS også viste godt. Norge og Saudi-Arabia er også vidt forskjellige land med forskjellig styresett, så at støtten er lav her og høy der er ikke så rart

Anonymous poster hash: 42b47...b9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...