Gå til innhold

Ingen kontakt. Hvilke krav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver her i håp om at noen kan linke til noen lover, og komme med tips :)

Jeg har hatt en hest oppstallet på en stall, men har ikke skrevet noen kontrakt på stallplassen. Hesten er solgt, og nå krever stalleier at jeg skal betale for en oppsigelsestid som jeg ikke har fått beskjed om. Vi har altså ingen kontrakt på stallplassen eller annet. Kan stalleier da kreve at jeg betaler?

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir jo som et muntlig leieforhold i tilknytning til bolig.

Hva har dere papir på? Og hvilke avtaler har dere muntlig?

Hvor mye penger er det snakk om og hvor lang oppsigelsestid?

Anonymous poster hash: 67626...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen papirer, ingen kontrakt. Er ingen konkret muntlig avtale heller, annet enn at hesten skulle ha en plass ute i en innhegning med et skur å gå inn i. Så veldig mye penger er det ikke snakk om, men likevel nok når det plutselig kommer et krav om det.

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på siste spørsmålet ditt, men er en til to mnd som kreves da stalleier er uenig med meg om når hesten dro. Men noen oppsigelsestid har jeg verken sett på papiret eller skrevet under på. Som sagt ingen kontrakt.

Ts

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalleier kan ikke kreve oppsigelsestid uten noen form for kontrakt. Dette skal avtales FØR hesten settes på stall. Hvis hesten reiste før måneden var omme ville jeg betalt full leie den måneden, men ikke noe mer. Dette kommer ikke stalleier noen vei med



Anonymous poster hash: 25110...588
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvsagt ikke kreve deg når verken muntlig eller skriftlig avtale foreligger. Regner med du har salgskontrakt på hesten? Da bør du ha en dato å vise til der, når hesten dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Jeg mener også at dette er noe stalleier ikke kommer noen vei med. Salgskontrakt på hesten har jeg også, så datoen der er klar.

Ts

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som muntlig avtale? Jeg spurte om det var stallplass, fikk ja som svar. Har ikke fått noen omvisning med gjennomgang av regler eller annet.

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En muntlig avtale er alt som er avtalt muntlig. Det er akkurat like bindende som skriftlige avtaler og akkurat som enhver annen avtale må slike ting som oppsigelsestid nevnes når avtalen inngås for at det skal gjelde. Endringer i avtale kan selvsagt skje - store endringer som f.eks endring av oppsigelsestid er å anse som en ny avtale som dere selvsagt må være enige om.

Det er avtaleloven og evt kjøpsloven som gjelder. Mulig også husleieloven i de paragrafer som gjelder annet enn bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det som har blitt sagt om oppsigelsestid har kommet nå etter at hesten dro. Men hvis muntlig avtale er alt som er sagt blir det bare ord mot ord. Jeg har ikke blitt fortalt at det er 1 mnd oppsigelse mens stalleier mener at det er sånn reglene er. Jeg vet det er sånn mange steder, har hatt hester oppstallet i over 20 år, men da alltid med en skriftlig kontakt eller et vitne. Ingen av dele har jeg her. Kun stalleiers mening mot min.

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis det er helt vanlig alle andre steder du har vært med en måneds oppsigelse synes jeg det er rart at du krangler på dette. Da vet jo du hva som er normalt og forventet.

Uskrevne avtaler innebærer ofte det som er vanlig innenfor samme bransje.

Det et smartere med skrevne avtaler for de er lettere å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes likevel det er dårlig gjort å kreve halvannen mndslønn tre mnd etter at hesten dro når det ikke er noen kontrakt på at hesten i det hele tatt har vært oppstallet. Er det jeg krangler på.

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ja jeg skjønner godt hva du mener :) prinsippet jeg er ute etter her. Mye som ligger bak, derfor jeg vil vite hva som er de faktiske reglene før jeg betaler for noe. Synes det er rart at man bare kan kreve penger av folk fordi "naboen gjør det". Spesielt når naboen har en utfylt kontrakt og en avtale. Hvis hesten hadde blitt kastet ut på dagen tror jeg neppe jeg hadde kommet noen vei med "jammen naboen har 1 mnds gjensidig oppsigelse".

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du juridisk har rett til å bare 'stikke' men hvis det er normalt med oppsigelsetid synes jeg du er litt kjip som ikke betaler noe.

Antar det ikke kom brått på de at du skulle selge hesten sånn at du kunne ha snakket med stalleier om dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesten har vært ute fort salg i 13 mnd før den ble solgt, så dette var ingen nyhet nei :) Jeg får vel bare gi meg og betale iom at jeg ikke finner noen regler på dette. Sure 5200,- som går rett ut i lufta, men jeg ser jo poengene deres.

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hesten har vært ute fort salg i 13 mnd før den ble solgt, så dette var ingen nyhet nei :) Jeg får vel bare gi meg og betale iom at jeg ikke finner noen regler på dette. Sure 5200,- som går rett ut i lufta, men jeg ser jo poengene deres.

Anonymous poster hash: 12286...a3b

Det må du vel ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde betalt stalleia i én måned ekstra om de ikke har fått inn ny oppstallør for å dekke inn tapet. Og så hadde jeg sørget for å ha kontrakt om jeg skulle stå på stall igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...