Gå til innhold

Nekte 50 elever viktig kost.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det mangler info i innlegget til TS om hvor allergisk dette barnet er. Er det kun litt kløe eller utslett f.eks? Og at det er det at barnet ikke klarer å holde seg unna andre elevers mat og må smake? - og dermed kan få en allergisk reaksjon? Isåfall bør foreldrene til denne eleven lære h*n å holde seg unna og lære h*n om allergien. Og om det er slik at eleven smaker på andres mat og får en reaksjon, så kan den umulig være så gale siden dette gjentar seg?

Men dersom eleven er hyperallergisk, da er saken annerledes. Da må alle holde seg unna egg og nøtter, slik at ikke denne eleven blir alvorlig syk eller dør.

Selvfølgelig er det ikke pga litt kløe eller utslett + klåfingret allergikerbarn som spiser andres mat (!!!) at alle foreldrene til barn på klassetrinnet har fått disse instruksene. Det sier seg selv.

Anonymous poster hash: 669aa...e5d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neutral Sjampo koster nesten 60,- på Apoteket, Loreal sjampo koster 36-

Neutral Balsam det samme.

Neutral vaskemiddel pulver koster 55,-, man får samme str til 25,- i Bunnpris merke, og dobbelt så store pakker av Omo for litt over 70,-

Det meste som er pardymefritt koster i snitt mer enn det med, ellers så er det mindre forpakninger som også gjør det dyrere.

Hvem kjøper ekle, billig vaskemidler da? Neutral vaskemiddel koster omtrent det samme som andre vaskemidler i samme klasse.

Og parfymefrie shampoer får man på f.eks. iherb til 30 kroner. Man trenger altså ikke kjøpe "dyrt".

• Liker 2
Skrevet

Hvem kjøper ekle, billig vaskemidler da? Neutral vaskemiddel koster omtrent det samme som andre vaskemidler i samme klasse.

Og parfymefrie shampoer får man på f.eks. iherb til 30 kroner. Man trenger altså ikke kjøpe "dyrt".

De som vet at klærne blir like rene for halve prisen.

Å nå snakker jeg om ting man kan handle i vanlig butikk. Ikke ting man må på nettet for å handle, og bestille i 10 omganger for å holde seg under 200,- grensen for å slippe toll.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Som nevnt av AB ...45f er tilretteleggingen mye større hvis man skal unngå ALT av produkter med parfyme i seg, enn om man bare skal unngå å spise egg og nøtter mens man er på skole/jobb.

Hvis man skal unngå alt av parfymer i alle slags produkter må man virkelig gjøre en innsats!

Anonymous poster hash: 5ca05...fd4

Forstår tanken din, men å forvente at mange skal kunne ta hensyn til mer enn å ikke bare sprute på seg parfyme vil gi hver enkelt person ett dyrere budsjett.

...

Som jeg skrev så forventer jeg ikke at folk skal legge ned all den innsatsen som kreves. Det gjør heller ikke allergikeren i dette tilfelle (bortsett fra når det kommer til helsepersonell som er informert på forhånd) Poenget mitt var den arrogante holdningen i tråden her. Synes det blir litt feil å skrive som feks anonym (tilfeldig valgt) jeg har sitert under her når man selv har en grense for hvor mye innsats man er villig til å legge ned i å ta hensyn (enten det er pga økonomi eller andre ting)

Herregud, hvor jævla vanskelig er det å skjønne ts?

GET A GRIP!!

Anonymous poster hash: d3b11...b54

PS: Nøytral sjampo og balsam koster 30 kr flaska på Coop. De har også et eget merke, Ânglamark, som er enda rimeligere. Å handle sånne ting på apoteket er som å handle dagligvarer på bensinstasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Som jeg skrev så forventer jeg ikke at folk skal legge ned all den innsatsen som kreves. Det gjør heller ikke allergikeren i dette tilfelle (bortsett fra når det kommer til helsepersonell som er informert på forhånd) Poenget mitt var den arrogante holdningen i tråden her. Synes det blir litt feil å skrive som feks anonym (tilfeldig valgt) jeg har sitert under her når man selv har en grense for hvor mye innsats man er villig til å legge ned i å ta hensyn (enten det er pga økonomi eller andre ting)

PS: Nøytral sjampo og balsam koster 30 kr flaska på Coop. De har også et eget merke, Ânglamark, som er enda rimeligere. Å handle sånne ting på apoteket er som å handle dagligvarer på bensinstasjonen.

Takk... det viste jeg ikke :)

Jeg hadde selv strukket meg veldig langt for at noen skulle kunne fungere bedre i hverdagen, og kan ikke forstå hvorfor det skal dyttes parfyme i absolutt alt. Det er noe ordentlig dritt.

Det er jo ikke akkurat sånn at parfymefritt lukter vondt.

Men visse ting er dessverre vanskeligere å tilrettelegge enn andre da det blir så stort omfang.

Var det jeg ville få frem ett poeng med.

Selv har jwg både cøliaki, laktoseintoleranse og irretabel tarm, og jeg forventer ikke at andre enn nærmeste familie og de jeg betaler for at lager mat til meg ( kafeer og resturanter) tar hensyn.

For andre så blir det veldig vanskelig, og dyrt...

Kjenner en mamma som mente at de ansatte i bhg datteren hadde kommet inn i måtte kvitte seg med dyrene sine, da datteren er ekstremt allergisk mot pelsdyr.

Å de ville ha allergener på seg, selv om de skiftet da de kom i bhg til egene arbeidsklær.

Det fikk hun selvfølgelig ikke igjennom, da man ikke kan forvente dette av de som jobber der, og heller ikke av de andre barna.

Datteren går nå hos dagmamma, og vil fortsette med dette til hun begynner på skolen.

De håper da at hun vil ha vokst det værste av seg, selv om det er lite sannsynlig.

Hva de vil gjøre vist det ikke hender vet de ikke helt enda.

• Liker 2
Skrevet

En gang vi tok fly, ble alle passasjerer bedt om å ikke spise nøtter/ åpne evnt. nøttepose, pga at en av passasjerene var hyperallergisk mot nøtter.

Jeg vet også om en barnehage med middagsservering, hver gang det stod fisk på menyen, måtte et hyperallergisk barn forlate barnehagen i noen timer, mens resten av barna spiste fiskemiddag og det ble luftet ut og ryddet opp etter fisken.

På mine barns skole var en av lærerne veldig allergisk mot eple, på denne skolen ble ikke epledaghen feiret på skolen.

Skrevet

Kjenner en mamma som mente at de ansatte i bhg datteren hadde kommet inn i måtte kvitte seg med dyrene sine, da datteren er ekstremt allergisk mot pelsdyr.

Å de ville ha allergener på seg, selv om de skiftet da de kom i bhg til egene arbeidsklær.

Det fikk hun selvfølgelig ikke igjennom, da man ikke kan forvente dette av de som jobber der, og heller ikke av de andre barna.

Datteren går nå hos dagmamma, og vil fortsette med dette til hun begynner på skolen.

De håper da at hun vil ha vokst det værste av seg, selv om det er lite sannsynlig.

Hva de vil gjøre vist det ikke hender vet de ikke helt enda.

Ene sønnen min er allergisk mot dyr og de fleste i dag har jo dyr i en eller annen form. Han bruker allergimedisiner daglig. I tillegg til astmamedisiner. Ikke ideelt å bruke så mye medisiner, men pr nå har ikke vi noe alternativ.

I tillegg er det mulig med allergivaksinering mot hund og katt (som er de verste). ØNH skal ha tilgjengelig informasjon ang dette. Det er en lang prosess, men den er vel verdt både tid og penger.

Vi bruker helst ikke parfymerte ting. Og jeg ville strukket meg så langt som mulig for at mennesker i min omgangskrets ikke skulle lide for sin allergi. De har ikke bedt om å få den.

Jeg tror også det er lettere for oss som lever med allergier og/eller allergikere å forstå hvorfor man ofte må gå litt drastisk til verks for at en person skal kunne ha det bra.

• Liker 2
Skrevet

Neutral Sjampo koster nesten 60,- på Apoteket, Loreal sjampo koster 36-

Neutral Balsam det samme.

Neutral vaskemiddel pulver koster 55,-, man får samme str til 25,- i Bunnpris merke, og dobbelt så store pakker av Omo for litt over 70,-

Det meste som er pardymefritt koster i snitt mer enn det med, ellers så er det mindre forpakninger som også gjør det dyrere.

Veldig OT, men jeg bruker Neutral shampo og balsam, betaler rundt 30 kr/flaska på Meny. Av de billigste produktene i de hyllene.

Vaskemiddel er dyrere, ja, men man bruker jo ikke så mye, så ekstrakostnaden per måned er lav. Dessuten sparer vi inn på å ikke bruke skyllemiddel, da dette er svært miljøskadelig, men en liten dæsj edikk i stedet.

Anonymous poster hash: 04b70...b5c

• Liker 4
Skrevet

Veldig OT, men jeg bruker Neutral shampo og balsam, betaler rundt 30 kr/flaska på Meny. Av de billigste produktene i de hyllene. Vaskemiddel er dyrere, ja, men man bruker jo ikke så mye, så ekstrakostnaden per måned er lav. Dessuten sparer vi inn på å ikke bruke skyllemiddel, da dette er svært miljøskadelig, men en liten dæsj edikk i stedet. Anonymous poster hash: 04b70...b5c

Fint at du skriver det her. For det er ekstreme prisforskjeller i de de forskjellige butikkene :)

Skrevet

Mannen min er en av de med ekstrem nøtteallergi. Jeg har selv sett på at han har gått i anafalytisk sjokk og nesten dødd. Det unner jeg ingen.

Heldigvis var vi rett ved sykehuset når dette skjedde. Likevel brukte en haug med leger og sykepleiere halve natten på å få han stabil, og han hadde smerter og måtte ta store doser medisiner flere ganger daglig i flere uker etterpå.

Og dette vil TS risikere å utsette et barn for fordi hun mener at hennes unge absolutt må få nøtter og egg på skolen?

Jeg har ikke ord.

Anonymous poster hash: 9aa20...5fa

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...