Gå til innhold

Nekte 50 elever viktig kost.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøsse navn. Litt av en måte å diskutere med folk på. Har du problemer eller?

Ja jeg har hørt om det takk! Men nei ikke når det kommer til mat nei!

Det kan ikke ta eller spise det hvis det er hyperalergisk.

Hva gjør denne personen i andre sammenhenger eller i atbeidslivet? Nekter arbeidsplassen å spise egg å nøtter å ja listen er lang. Hallo?

Anonymous poster hash: a3c47...0c8

Jeg jobber med ei som er hyperalergisk mot nøtter og da spiser vi ikke nøtter på jobb. Vi dør ikke av å ikke spise nøtter på jobb, det kan vi gjøre hjemme. Du har virkelig et skremmende syn på omverdenen synes jeg! Min kollega er super flink i jobben sin og det er da ikke noe problem for oss andre at vi ikke kan spise de nøttene før vi kommer hjem.

Anonymous poster hash: f6423...47a

• Liker 10
Skrevet

Luftbårne allergener på mat var nytt for meg? Det gjelder ikke mat tror jeg!

TS

Hva med å skaffe deg litt kunnskaper om emnet før du starter en tråd?

Hvis du ikke vet - og bare tror - er det kanskje best at du enkelt og greit forholder deg til den informasjonen som de som vet noe kommer med?

Anonymous poster hash: 72cf4...d52

• Liker 8
Skrevet

Håper ikke mitt barn havner i klasse med foreldre som TS!

Har medelever allergi ja da tar man HENSYN!!

Man velger ikke å få allergi.

• Liker 7
Skrevet

Vel, jeg kan ikke bruke parfyme på jobben ettersom en kollega ikke tåler det. Kjedelig, men jeg lever fint med det likevel.

Jeg siterer deg siden du er den som først nevner parfyme.

Jeg har et familiemedlem som er så allergisk for parfyme at hun mer eller mindre har vært fengslet i sitt eget hjem de siste årene. Ser at mye av argumentene her går på at det skulle jo bare mangle at vi ikke allergikere tilpasser oss, for det er liten pris å betale. Jeg kunne ikke vært mer enig men...

Parfyme finnes ikke bare i parfyme flakonger men også i såpe, sjampo, balsam, barberskum, fuktighets/solkrem, styling produkter, vaskemidler/mykemiddel, make up (spesielt lipgloss) rengjøringsmidler mm.

Mener dere fortsatt at det er en selvfølge at man tar hensyn eller begynner det nå å bli litt for krevende å følge opp?

Skrevet

Mener dere fortsatt at det er en selvfølge at man tar hensyn eller begynner det nå å bli litt for krevende å følge opp?

Som du sikkert ser selv kan en ikke sammenligne alvorlig allergi mot parfyme og alvorlig allergi mot egg/nøtter, da tilretteleggingen i sistnevnte tilfelle er langt enklere enn i førstnevnte.

Anonymous poster hash: a3d2d...45f

• Liker 3
Skrevet

Her er det også ett barn i klassen med eggallergi, og da får ingen ha med det. Og hvor "livsviktig" er egg? Det finnes da så mye anner å spise og egg kan vi da spise hjemme..

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner + svar.

Irrlys, mod.

Skrevet

Jøsse navn. Litt av en måte å diskutere med folk på. Har du problemer eller?

Ja jeg har hørt om det takk! Men nei ikke når det kommer til mat nei!

Det kan ikke ta eller spise det hvis det er hyperalergisk.

Hva gjør denne personen i andre sammenhenger eller i atbeidslivet? Nekter arbeidsplassen å spise egg å nøtter å ja listen er lang. Hallo?

Jo, ved egg og nøtter så gjelder luftbårne allergener i høyeste grad.

Ved en arbeidsplass, så vil det da bli innført forbud mot egg og nøtter, og personen vil f.eks. ikke kunne bruke kantinen.

Det er ikke bare for å være vanskelige at man kan oppleve at flypersonellet på enkelte flyvninger opplyser om at det ikke er salg av nøtter på flydningen, og de ber passasjerene ikke åpne medbragte nøtteposer.

Anonymous poster hash: 04b70...b5c

• Liker 3
Skrevet

Som du sikkert ser selv kan en ikke sammenligne alvorlig allergi mot parfyme og alvorlig allergi mot egg/nøtter, da tilretteleggingen i sistnevnte tilfelle er langt enklere enn i førstnevnte.

Anonymous poster hash: a3d2d...45f

Resultatet for allergikeren kan i verste fall bli det samme i dette tilfelle - død.

Jeg vet det er for mye forlangt at folk skal legge vekk forfengeligheten sin (selv om det finnes parfymefrie alternativ til det aller meste som jeg nevnte). Men synes de fleste debattantene her inne er veldig nedlatende mot de som våger å stille spørsmål med hensikten til å forby (istedenfor å bare vise hensyn) For når det kommer til stykket så er det for mye for langt for dere alle dersom det å ta hensyn krever litt for stor innsats.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke bare for å være vanskelige at man kan oppleve at flypersonellet på enkelte flyvninger opplyser om at det ikke er salg av nøtter på flydningen, og de ber passasjerene ikke åpne medbragte nøtteposer.

Anonymous poster hash: 04b70...b5c

Det har jeg også opplevd, men må innrømme at jeg ikke vet om jeg hadde turt å fly med nøtteallergi. Av alle passasjerer er alltid mange som ikke får med seg hva som blir sagt, eller bryr seg om det. Det er bare å se på alle påslåtte mobiler, og folk som hopper ut av setet før flyet har stoppet etc. Og selv om man får med seg en beskjed om allergi, kan det jo hende noen reagerer som TS her. "Allergi? Næh, tar sjansen jeg, det går sikkert bra."

Anonymous poster hash: cc428...287

Skrevet

Resultatet for allergikeren kan i verste fall bli det samme i dette tilfelle - død.

Jeg vet det er for mye forlangt at folk skal legge vekk forfengeligheten sin (selv om det finnes parfymefrie alternativ til det aller meste som jeg nevnte). Men synes de fleste debattantene her inne er veldig nedlatende mot de som våger å stille spørsmål med hensikten til å forby (istedenfor å bare vise hensyn) For når det kommer til stykket så er det for mye for langt for dere alle dersom det å ta hensyn krever litt for stor innsats.

Som nevnt av AB ...45f er tilretteleggingen mye større hvis man skal unngå ALT av produkter med parfyme i seg, enn om man bare skal unngå å spise egg og nøtter mens man er på skole/jobb. Sistnevnte er veldig enkelt ettersom det finnes veldig, veldig mye annet man kan spise akkurat til lunch. Til frokost, middag og kvelds kan man jo fortsatt stappe i seg så mye egg og nøtter man bare vil.

Hvis man skal unngå alt av parfymer i alle slags produkter må man virkelig gjøre en innsats!

Anonymous poster hash: 5ca05...fd4

• Liker 6
Skrevet

Herregud, hvor jævla vanskelig er det å skjønne ts?

Din unge kan IKKE ha med egg og peanøttprodukter på skolen fordi en annen elev kan DØ av det. Og likevel sitter du her og kverulerer som om den allergiske eleven har gjort det med vilje?

Det er ingenting du kan gjøre annet enn å rette deg etter beskjedene du har fått, er det mulig å være så trangsynt og egoistisk?

Forøvrig, mens jeg satt og leste denne tråden, prøvde jeg å komme på hvor mange ganger jeg og mine venninner hadde egg eller nøtteprodukter med i matpakka alle de årene vi gikk på skole sammen.

Jeg kan ærlig talt faktisk si at jeg aldri hadde det med, og jeg overlevde!

GET A GRIP!!

Anonymous poster hash: d3b11...b54
  • Liker 9
Skrevet

Det virker som om enkelte her tror at dersom de må gjøre noen tilpasninger eller offer pga en allergiker i nærheten (på et fly, på arbeidsplassen, på barnas skole) så betyr det umiddelbart at allergikeren ikke gjør eller må ta noen forholdsregler selv.

Det er selvsagt overhodet ikke tilfellet. Alle allergikere med så alvorlige tilstander må tenke nøye gjennom alle bevegelser de gjør i det offentlige rom, og har store begrensninger på hva de kan gjøre (ting som å spise ute på en random restaurant eller handle i butikk med ferskvaredisk/delikatesse er feks off limits).

Når enkle foranstaltninger kan gjøres for at et barn likevel får en trygg og normal skolehverdag, som i eksempelet TS skisserer, så gjør man selvsagt det. I visse andre tilfeller vil tilpasninger være mye vanskeligere å realisere - kanskje umulige. Da går dette selvsagt utover allergikeren som får livet sitt drastisk innskrenket.

Ikke noen vits i å sette en problemstilling på spissen her bare for å kverulere, synes jeg. Alle skjønner at det er grenser for alt om problemene blir for omfattende. Eksempelet TS kommer med er helt klart ikke en slik sak. Og når problemene med hva en hyperallergisk person må unngå blir for massive, da går ikke dette utover samfunnet og alle som er redde for å måtte ta for mye hensyn - det går utover allergikeren selv, og vedkommendes familie.

(Og forresten, sånn i parantes: Jeg har vokst opp med en mor som er svært allergisk for tobakksrøyk, og som gjennom hele min oppvekst måtte unngå det meste av sosiale sammenkomster, og aldri kunne spise på restaurant, eller til og med delta i arbeidslivet, fordi det ble røyket tett innendørs overalt. Ingen av oss trodde at det noensinne kom til å endre seg. Men der tok vi jammen feil.;) Så en vakker dag får vi kanskje en parfymelov også - hvem vet. Skulle ikke vært meg imot).

Anonymous poster hash: 669aa...e5d
  • Liker 10
Skrevet

Forstår tanken din, men å forvente at mange skal kunne ta hensyn til mer enn å ikke bare sprute på seg parfyme vil gi hver enkelt person ett dyrere budsjett.

Parfymefri sjampo/balsam, kremer, vaskemiddel, sminke osv koster mye mer enn de med parfyme.

Å hvem skal da stå for den kostnadden for alle som må ta hensyn?

Bare en liten tanke...

• Liker 2
Skrevet

Forstår tanken din, men å forvente at mange skal kunne ta hensyn til mer enn å ikke bare sprute på seg parfyme vil gi hver enkelt person ett dyrere budsjett.

Parfymefri sjampo/balsam, kremer, vaskemiddel, sminke osv koster mye mer enn de med parfyme.

Å hvem skal da stå for den kostnadden for alle som må ta hensyn?

Bare en liten tanke...

Nei, det gjør det vel ikke. Parfymefri shampo, såpe og vaskepulver/tøymykner er helt normalt i pris.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Luftbårne allergener på mat var nytt for meg? Det gjelder ikke mat tror jeg!

Jo, det gjelder mat. F.eks er det noen ganger at folk på fly ikke får spise nøtter, fordi da er det allergener i luften.

Skrevet

Det mangler info i innlegget til TS om hvor allergisk dette barnet er. Er det kun litt kløe eller utslett f.eks? Og at det er det at barnet ikke klarer å holde seg unna andre elevers mat og må smake? - og dermed kan få en allergisk reaksjon? Isåfall bør foreldrene til denne eleven lære h*n å holde seg unna og lære h*n om allergien. Og om det er slik at eleven smaker på andres mat og får en reaksjon, så kan den umulig være så gale siden dette gjentar seg?

Men dersom eleven er hyperallergisk, da er saken annerledes. Da må alle holde seg unna egg og nøtter, slik at ikke denne eleven blir alvorlig syk eller dør.

Skrevet

Nei, det gjør det vel ikke. Parfymefri shampo, såpe og vaskepulver/tøymykner er helt normalt i pris.

Neutral Sjampo koster nesten 60,- på Apoteket, Loreal sjampo koster 36-

Neutral Balsam det samme.

Neutral vaskemiddel pulver koster 55,-, man får samme str til 25,- i Bunnpris merke, og dobbelt så store pakker av Omo for litt over 70,-

Det meste som er pardymefritt koster i snitt mer enn det med, ellers så er det mindre forpakninger som også gjør det dyrere.

• Liker 1
Skrevet

Neutral Sjampo koster nesten 60,- på Apoteket, Loreal sjampo koster 36-

Neutral Balsam det samme.

Neutral vaskemiddel pulver koster 55,-, man får samme str til 25,- i Bunnpris merke, og dobbelt så store pakker av Omo for litt over 70,-

Det meste som er pardymefritt koster i snitt mer enn det med, ellers så er det mindre forpakninger som også gjør det dyrere.

Dette er en total avsporing av tråden. Hjelpes.

• Liker 1
Skrevet

Det virker som om enkelte her tror at dersom de må gjøre noen tilpasninger eller offer pga en allergiker i nærheten (på et fly, på arbeidsplassen, på barnas skole) så betyr det umiddelbart at allergikeren ikke gjør eller må ta noen forholdsregler selv.

Jeg kom ombord i et fly en gang og fikk beskjed om at en passasjer var allergisk mot nøtter - og at vi andre da ikke kunne spise noe som inneholdt nøtter. Det er forståelig, men kjipt å måtte kjøpe mat på flyet da jeg allerede hadde kjøpt nøttemix på taxfree´en på forhånd.

Anonymous poster hash: 912be...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...