AnonymBruker Skrevet 23. august 2014 #41 Del Skrevet 23. august 2014 I utgangspunktet mener jeg ja. Men uansett er det vanligere å være hyperallergisk (typ smitte gjennom luften) mot egg og nøtter, enn gluten og melstøv. Går ikke å få en skole med f.eks 400 elever til å ikke ta med seg brød i matpakken, ei heller ikke ha det på SFO. Allergikeren må nok bare lære seg å navigere ute i den store verden hvor det vil være brødmat. Anonymous poster hash: e42b8...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 23. august 2014 #42 Del Skrevet 23. august 2014 Går ikke å få en skole med f.eks 400 elever til å ikke ta med seg brød i matpakken, ei heller ikke ha det på SFO. Allergikeren må nok bare lære seg å navigere ute i den store verden hvor det vil være brødmat. Anonymous poster hash: e42b8...f6b Jeg sa bare hva jeg mente, selv om jeg ser at det kan bli problematisk. Men synes uansett det er en god mulighet til å vende folk av med brød til alle døgnets måltider. Det er ikke sunt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 24. august 2014 #43 Del Skrevet 24. august 2014 På trinnet til mitt barn er det en elev som har svært alvorlig eggallergi. Det har medført at hele skolen samt SFO er eggefritt og alle elever har fått beskjed om å unngå egg. Det høres ut som overkill, men hvis det kan hindre at barnet får en alvorlig reaksjon og dør så er det verdt det.Anonymous poster hash: 632f2...664 Hos oss og. Synes det er helt greit jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #44 Del Skrevet 24. august 2014 I utgangspunktet mener jeg ja. Men uansett er det vanligere å være hyperallergisk (typ smitte gjennom luften) mot egg og nøtter, enn gluten og melstøv. Så fremt ikke det bakes og stekes i lokalet, vil gluten og melstøv fra brød være et minimalt problem. Det eneste er hvis brødsmuler blir slengt rundt i klasserommet, og det skal det jo helst ikke gjøres, så dette kan ikke sammenlignes med allergi mot nøtter, citrus og egg. Anonymous poster hash: 402a8...c2b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #45 Del Skrevet 24. august 2014 TS har faktisk et poeng. Hva dersom en elev var allergisk mot gluten og melstøv? Skal alle på skolen slutte å ha brødmat i matpakken? Må det ene nødvendigvis føre til det andre? Det er lett å unngå egg i matpakken og da er det en naturlig løsning på problemet. Det er lov å være pragmatisk.Anonymous poster hash: 3c527...060 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summers Skrevet 24. august 2014 #46 Del Skrevet 24. august 2014 Passe kynisk å sette slike unger på SFO og ødelegge for alle andre i stedet for å ta ansvar selv for ungen sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #47 Del Skrevet 24. august 2014 Passe kynisk å sette slike unger på SFO og ødelegge for alle andre i stedet for å ta ansvar selv for ungen sin. Ja, et samfunn der man kan gjøre slikt vil vi vel ikke leve i?Anonymous poster hash: 3c527...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 24. august 2014 #48 Del Skrevet 24. august 2014 Det er jo tross alt mye viktigere at poden får egg på matpakka (hvor ofte ville det skjedd uansett?) enn at medeleven får leve. Skjønner jo det. Egg er jo livsviktig å spise tidlig på dagen 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katniss Skrevet 24. august 2014 #49 Del Skrevet 24. august 2014 Luftbårne allergener på mat var nytt for meg? Det gjelder ikke mat tror jeg!Anonymous poster hash: a3c47...0c8 Denne 4-åring mistet bevissheten etter at noen åpnet peanøtter i nærheten av henne. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2724684/Nut-allergy-girl-went-anaphylactic-shock-plane- passenger-ignored-three-warnings-not-eat-nuts-board.html Det er fullt mulig for noen allergikere å dø av at noen spiser mat i nærheten av de. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #50 Del Skrevet 24. august 2014 Denne 4-åring mistet bevissheten etter at noen åpnet peanøtter i nærheten av henne. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2724684/Nut-allergy-girl-went-anaphylactic-shock-plane- passenger-ignored-three-warnings-not-eat-nuts-board.html Det er fullt mulig for noen allergikere å dø av at noen spiser mat i nærheten av de. Anbefaler TS å åpne lenkene og lese grundig! Anonymous poster hash: 669aa...e5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #51 Del Skrevet 24. august 2014 Har opplevd dette i barnehagen. Når det barnet var inne kunne vi ikke koke egg på kjøkkenet. Avdelingen han var på hadde ikke egg inne på avdelingen. Anonymous poster hash: 6f913...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 24. august 2014 #52 Del Skrevet 24. august 2014 http://www.nrk.no/nordland/vil-forby-notter-ved-skoler-1.11266328 Nøtter og egg er heller ikke viktig kost, som du hevder i overskriften din. Snu situasjonen og tenk om det hadde vært ditt barn som var hyperallergisk? Ville du vært like arrogant da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 24. august 2014 #53 Del Skrevet 24. august 2014 Hadde praksis i den norske barnehagen på Gran Canaria, som samarbeider med rikshospitalet om behandlingsreiser for syke barn og familier. Der var det totalforbud mot egg, nøtter, uskrellet sitrus, fisk, skalldyr, parfyme (også parfymerte sololjer og kremer), og dersom en hadde husdyr hjemme måtte en skifte til klær som dyrene ikke hadde kommet i kontakt med. Det er strengt, men nødvendig! Barna skal tas hensyn til, og man skal ikke gjøre noe som kan gjøre dem syke. Har også jobbet i en barnehage der ett av barna var ekstremt sensitiv for gluten og mel, og der kunne vi ikke bake boller/rundstykker eller annet når han var i barnehagen. Fordi han faktisk ble dårlig av det. De fleste som reagerer på gluten reagerer bare om de selv spiser det, men enkelte er mer sensitive enn andre. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 24. august 2014 #54 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Jøsse navn. Litt av en måte å diskutere med folk på. Har du problemer eller? Ja jeg har hørt om det takk! Men nei ikke når det kommer til mat nei! Det kan ikke ta eller spise det hvis det er hyperalergisk. Hva gjør denne personen i andre sammenhenger eller i atbeidslivet? Nekter arbeidsplassen å spise egg å nøtter å ja listen er lang. Hallo? Anonymous poster hash: a3c47...0c8 Skolen hadde ikke gått ut med disse reglene hvis det ikke var nødvendig. Prøv å sett deg i situasjonen til dette barnet, i stedefor å motsi alle som foklarer deg ifht, allergene. Jeg har i flere fly hvor vi har fått beskjed om at i dag serveres det ikke egg og nøtter pga. Faren for anafylaktisk reaksjon. Helt ok. Endret 24. august 2014 av lillemeg90 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #55 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg ble hentet i ambulanse på barneskolen fordi lærerne dreit i at jeg hadde allergi så alle spiste appelsin i klasserommet. Kunne spart meg for et anafylaktisk sjokk hvis de hadde fått de jævla appelsinene sine hjemme. Er jo ikke min feil at jeg er allergisk vel. Anonymous poster hash: 4339f...702 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest constance90 Skrevet 24. august 2014 #56 Del Skrevet 24. august 2014 Peanøttsmør og egg er virkelig ikke viktig kost og kan heller nytest andre tidspunkter på dagen. Synes du er urimelig som mener at ditt barn blir nektet dette framfor å se at det handler om hensyn. De kveles av nøtt-sporet i luften, så hvis du vil ha det på din kappe er det bare å sende peanøttsmør med i matpakken. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #57 Del Skrevet 24. august 2014 Hvor mange har med nøtter på skolen uansett? Og er det virkelig så vanlig med egg i matpakka? Har aldri hatt verken nøtter eller egg til skolemat. Sjokkerende å se at enkelte tror man kan venne seg til ting de er allergisk mot. Anonymous poster hash: cc428...287 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjarte Skrevet 24. august 2014 #58 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) Jeg skjønner ikke at folk gidder å gjøre seg vanskelig pga noe sånt. Herligheten, det er jo bare to små ting dere ikke får sende med de, hvorfor gjøre seg selv til en vanskelig surpomp pga det? Endret 24. august 2014 av Hjarte 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjarte Skrevet 24. august 2014 #59 Del Skrevet 24. august 2014 En annen ting er jo at det er nesten ikke grenser for hva salgs pøbelskap enkelte barn kan utføre. En må ikke sitte og tro sine egne unger oppfører seg som engler til en hver tid, og hvis en gruppe med barn finner ut at det hadde vært gøy å se hva som skjer når Ole spiser egg, så er det ikke sikkert at det er så mange som bryter ut av gruppen for å hindre at de andre legger en liten flik med egg under Ole's ost. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 24. august 2014 #60 Del Skrevet 24. august 2014 Pga en elev er alergisk? Foreldrene burde vel lære barnet å spise egen mat. Her skal de nekte 50 elever viktig kost som egg å nøtter. Er dette rimelig?Anonymous poster hash: a3c47...0c8 Ja, ettersom barnet tydeligvis er så hyperallergisk mot nøtter og egg at det risikerer å få anafylaktisk sjokk av å være i et rom hvor det er nøtter eller egg, så er dette helt greit. Her er det, som du sikkert har skjønt, ikke snakk om at barnet spiser dette, men at barnet er så sensitivt at det også reagerer på partiklene som sprer seg i rommet. Vi snakker altså ikke om mild allergi her, men alvorlig allergi som kan medføre død dersom folk ikke tar hensyn til dette. Der jeg jobber er det tydeligvis en person med alvorlig peanøttallergi, og dette er noe bedriften har valgt å ta på alvor. Kantina har f.eks fjernet en nøtteblanding som de solgte i løsvekt og en etasje i et av byggene våre er totalt nøttefri pga at det er der denne personen har kontoret sitt. Dette er ikke tiltak som blir satt igang pga mild allergi, og da har heller ikke folk problemer med å respektere dette. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå