Gå til innhold

Kjøttkaker - spm om saus og forberedelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal fsktisk lage kjøttkaker for første gang. Lurer på om jeg kan lage disse på formiddagen. Legge dem i kjelen og la de stå. For så å koke de opp igjen rett før servering?

Også lurer jeg på sausen. Jeg vil ikke ha suppe pose. Noen med god oppskrift ?

Anonymous poster hash: da227...c27

Videoannonse
Annonse
Gjest Linneah2013
Skrevet

Jeg skal fsktisk lage kjøttkaker for første gang. Lurer på om jeg kan lage disse på formiddagen. Legge dem i kjelen og la de stå. For så å koke de opp igjen rett før servering?

Også lurer jeg på sausen. Jeg vil ikke ha suppe pose. Noen med god oppskrift ?

Stek dem på formiddagen du, men ha dem i kjøleskapet til du skal lage middag. Brun saus lager du av margarin, mel, vann, ei skive brunost og krydder

Skrevet

Om du steker de først kan de sikkert stå å vente. Sausen lages enkelt ved å brune mel, spe ut med vann/melk og krydre som du vil. Jeg pleier å ha brunost og tyttebær i sausen

Anonymous poster hash: 931ba...70c
Skrevet

Stek dem på formiddagen du, men ha dem i kjøleskapet til du skal lage middag. Brun saus lager du av margarin, mel, vann, ei skive brunost og krydder

Ikke bruk margarin, det smaker dynge. Bruk smør, og gjerne noe av stekefettet fra kjøttkakene.

Anonymous poster hash: e192a...82b

• Liker 4
Skrevet

Ok så dere mener at kakene kan stå kjølig imens også kokes opp i sausen senere?

Ps ser i mange oppskrifter at det skal være muskat ingefær osv / men jeg kjøpte noe som faktisk het kjøttkakekrydder. Det må jo erstatte dette?

Skrevet

Ok så dere mener at kakene kan stå kjølig imens også kokes opp i sausen senere?

Ps ser i mange oppskrifter at det skal være muskat ingefær osv / men jeg kjøpte noe som faktisk het kjøttkakekrydder. Det må jo erstatte dette?

Det går sikkert bra. Er mange ulike meninger så gjør det du føler for. Du må jo uansett prøve deg frem før du finner ut hva du syntes er best.

Anonymous poster hash: 931ba...70c

Skrevet

Ca 50/50 mel og margarin i stekepanna (kan også spe på med olje), sånn at det blir en flytende, boblende masse. Rør godt om med visp i mens det brunes. Når det er blitt brunt, tar du panna av varmen og tilsetter vann, da vil det dampe og boble godt, men rør vannet inn. Så lar du sausen stå å koke, for å få bort melsmaken. La sausen koke opp mellom hver gang du sper på med vann. Ha gjerne i stekefettet fra kjøttkakene :) Tilsett en kjøttbuljong , litt pepper og smak til med andre krydder. Gjerne også noen dråper sukkerkulør for fargens skyld. Ha sausen over i en kjele, legg kjøttkakene oppi og la de stå å småputre. Jo lenger de står, jo bedre blir sausen på smak :)

Anonymous poster hash: bcfcb...642
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er anonym over og jeg bruker ALLTID muskat :) Men hvis du ikke har det, så prøver du noe annet :)

Anonymous poster hash: bcfcb...642
Skrevet

Bare sjekk om det er salt i "kjøttkakekrydderet". Dobbelt salting blir ikke bra.

Jeg bruker sjysaus fra pose (eneste posesaus jeg bruker). Liker ikke tjukk saus til kjøttkaker. Koker også ut pannen med vann og har oppi gryta.

Skrevet

Kjøttkakene kan fint stå på benken noen timer og faktisk opp til et døgn istedet for å sette de varme i kjøleskapet. Sausen kan du lage på forhånd, den har også godt av å stå og smaker bedre når du varmer den opp igjen. Hvetemel i saus bør ha minst ti minutter på seg i varmen, helst det dobbelte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...