Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Trampe og Schadenfreude:

Så greit å ha testet begge deler :) Jeg mente på ingen måte å bagatellisere fødsel. Hadde selv en del plager etter førstemann ;) Alt kommer jo an på fødselsopplevelsen. Jeg er bare veldig over gjennomsnittet engstelig for kirurgi.. Sikkert derfor ks virker så skummelt i min verden.

KS ER skummelt! Det er mye som kan gå betydelig verre enn noen sting i høna. Men det er heldigvis sjelden. Er ikke ofte det går skikkelig galt med normal fødsel heller, og man blir jo godt passet på i begge tilfeller.

Jeg har vært igjennom noen operasjoner tidligere, så jeg har vel blitt herdet. Narkose er feks ganske behagelig. Er bare en skikkelig lur, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det blir ikke noe søvn når de ligger inntil annet enn for dem selv, men det hjelper noen ganger å få litt "pause" ;)

Sant. Disse pausene er gull verdt. I går satt jeg med puppene ute og ungen på meg fra 18 - 23, slitsomt, men ble bare gråt ellers og det fikser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnen er litt opp og ned her også. Vi har hatt noen dager hvor han sovner i 22-23 tiden og kan sove hele 5-6 timer, men i natt slet vi litt igjen, så jeg vet faktisk ikke om jeg har fått sovet noe særlig i hele tatt i natt. Jeg lever på, og ser fram til når det blir lettere å få rutine på han, og at han begynner å skille mellom natt og dag.. Jeg ser fram til det blir faste duppetider og fast leggetid! Og ikke noe nattamming, men det er vel en stund til enda... Dette er nok bare en periode vi må igjennom:) Mener folk sier at det blir lettere allerede rundt 3 måneder, og det er jo ikke så lenge til for oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Disse pausene er gull verdt. I går satt jeg med puppene ute og ungen på meg fra 18 - 23, slitsomt, men ble bare gråt ellers og det fikser jeg ikke.

Et eller annet lite krevende på tv, litt sjokolade og nok å drikke. Da er det bare å sitte med puppen ute. Er samme prosedyre her, bytter mellom å ha henne hengende i puppen eller å sove på skulderen. Med storebror syns jeg det var et sabla styr, men denne gangen tenker jeg bare på at det bare er for en liten stund. Jeg vet at jeg kommer til å savne det at hun sover på oss om noen uker.

Det er ikke sikkert at det på magisk vis blir bedre ved tre måneder, forresten. Storebror skjønte først forskjell på natt og dag etter seks måneder, og da hadde jeg stressa med at han ikke gjorde det i tre måneder... Derfor tar jeg det som det kommer nå. Null forventninger blir null skuffelser om hun ikke oppfører seg sånn de påstår de skal her på KG ;)

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er babygym bestilt :) lille liker å ligge på ryggen rett etter mat og sprelle litt, så jeg håper babygymmen faller i smak.

Vi hadde soverekord i natt: 6,5 timer. Men jeg satt jo med puppen ute i hele går kveld.. (Men klager ikke når han sover så lenge!) det virker som om han har skjønt forskjell på dag og natt siden han ble født. Han sover jo kun i vogn/bil/på oss på dagen, men sover ca 4 timer alene i sengen på natten. Men de skal jo ikke kunne forstå rutiner eller forskjell på dag og natt når de er så små?

Edit: enig med scaden, viktig å ikke ha forventninger om at alt blir bedre med en gang de bikker 3 mnd for eksempel

Endret av graving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ammer fortsatt konstant i 4-5 timer før soving (som fortsatt er 01.00 eller der omkring, Zzzzz), men da sover han 6-8 timer i strekk før han spiser litt i senga, og sover 3 timer til. Så denne kveldsamminga er liksom verdt det, jeg takler lite søvn veldig dårlig. Føler oppriktig med dere som får sove lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert at det på magisk vis blir bedre ved tre måneder, forresten. Storebror skjønte først forskjell på natt og dag etter seks måneder, og da hadde jeg stressa med at han ikke gjorde det i tre måneder... Derfor tar jeg det som det kommer nå. Null forventninger blir null skuffelser om hun ikke oppfører seg sånn de påstår de skal her på KG ;)

 

Hehe, nei det skjønner jeg jo, men jeg synes det hjelper å tenke at hver kveld, eller hver natt når vi legger oss, så KAN det være natta hvor han sover leeenge hvis du skjønner. Det å ha et håp om at det kan plutselig snu og bli bedre hjelper mye for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvelia: jeg ser den. Og det kommer til å snu en dag (og da våkner du i full panikk fordi du tror det har skjedd noe med ungen!). Men jeg vet at jeg stresset alt for mye sist fordi jeg ikke skjønte at det tok storebror lengre tid enn tre måneder å skjønne at det ble natt. Det er litt derfor jeg prøver å gjøre motsatt nå: lese baby, ikke prøve å tvinge baby inn i en rytme hun ikke er klar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det amming hver andre - tredje time hele døgnet uansett om det er dag eller natt. Heldigvis er han lett å få til å sovne etterpå, ellers hadde jeg ikke fungert i det hele tatt. Han har et klart mønster allerede: våken 00:30, 02:30, 04:30 og 06:30. De første to gangene er det bare å puppe litt og så sovner han igjen. De andre to er litt mer krevende, kan gli i hverandre og jeg får sjelden til å legge han i sin seng igjen uten at han våkner. Mannen bruker å forlate rommet på andre amming og legge seg et annet sted, så da deler jeg og lillebror dobbeltsenga. I dag fikk jeg han ikke til å sove igjen. Han var våken fra 06:30 til 12:00, puppet fire ganger og skiftet tre bleier, men nektet å sove. Velvel, han gråter ikke i det hele tatt, bare ligger og grynter. Hadde han hylt, så hadde jeg blitt sinnsyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvelia: jeg ser den. Og det kommer til å snu en dag (og da våkner du i full panikk fordi du tror det har skjedd noe med ungen!). 

Det skjedde her en gang - er så vant til at han våkner ca hver 3-4 time, at når det ikke skjedde en gang og heg våkna rundt 5, og ikke 3 som er det vanlige, så fryktet jeg det verste i noen sekunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mating hver 2.-3. time som regel. Men han er så dårlig til å die til tider at han dier gjerne to-tre ganger på en time før han blir mett nok til å få sove. Og da sover han kanskje en time eller to. Har nok melk til han, for kan pumpe ut 80-100 ml etter at han har spist. Men har klarer ikke (gidder ikke?) å suge ut alt. Her om dagen skulle jeg ta et glass vin og hadde pumpet meg. Men han var så urolig og sulten, så han spiste 130 ml+en amming på 45 min. Og sov i seks timer etterpå. Han drikker tydeligvis mer av flaske og sover dermed mye lenger. Noen gode forslag til hvordan få han til å die bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som motsatt problem av meg hvitløk. Jeg får ikke ut så mye når jeg pumper. Her om dagen ga jeg han 80 ml på flaske men det var ikke nok! Jeg får ut 70 ml ved å pumpe en sprengt pupp så trodde 80 skulle være nok til et måltid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Fikk aldri ut noe særlig ved å pumpe sist, til tross for rikelig med melk. Eller kanskje jeg ikke holdt på lenge nok? Denne gangen har jeg ikke prøvd, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Er aldri noe sted og har ikke behov ellers heldigvis. Her er det fremdeles spising hver 2 time ca, men litt lengre på natta. Han (og vi) legger oss rundt kl 22 og da sover han til ca 02.30 og så til 0500. Vi sover videre etterpå. Veldig greit å ikke styre med å legge ham i egen seng igjen, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bygdis

Har sett at noen mammaer har halskjede med en gutt eller ei jente, så er det gravert inn barnets navn. Noen som vet hvor man kan få tak i noe sånn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frøkna vår har skilt mellom dag og natt helt siden jeg fikk melk. Hun sovner en gang mellom kl 20-22, og våkner 1-2 ganger fram til ca kl 06. Da er det morgen for storebror, men hun sover gjerne til 9 hvis hun får mer pupp, og får ligge i ro.

På dagen er det ikke noe mønster. Noen dager er det mange og lange soveøkter, andre dager er det konstant amming med kun små lurer innimellom.

Storebror har ferie fra bhg nå, og neste uke er jeg alene med begge to. Det kan bli en interressant opplevelse.. ;) Tror vi får bombe dagene nå framover med opplevelser sånn at han "godtar" å være en del hjemme neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen med babyer som sprutgulper mye? Jenta mi har begynt med sånne voldsomme gulper et par ganger om dagen. Det kommer så mye at hele henne og meg er våte. Det er så ekkelt når det kommer så kraftig opp gjennom nese og munn. Jeg hadde en gulpebaby sist, hun hadde melkeallergi så lurer på om det kan være noe hun reagerer på eller er det vanlig? Hun er veldig glupsk og bruker meg som smokk, så mulig hun får i seg for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen med babyer som sprutgulper mye? Jenta mi har begynt med sånne voldsomme gulper et par ganger om dagen. Det kommer så mye at hele henne og meg er våte. Det er så ekkelt når det kommer så kraftig opp gjennom nese og munn. Jeg hadde en gulpebaby sist, hun hadde melkeallergi så lurer på om det kan være noe hun reagerer på eller er det vanlig? Hun er veldig glupsk og bruker meg som smokk, så mulig hun får i seg for mye?

Min gulper en del, men ikke sprutgulp. Jeg spurte ang gulping når vi var på sykehuset for å ta føllingsprøve. Og da fikk jeg beskjed om at vanlig gulp var helt normalt, men at man skulle være litt obs på sprutgulp. Spurte ikke hvorfor siden vår ikke hadde det, men kanskje greit å spørre på helsestasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gulper en del, men ikke sprutgulp. Jeg spurte ang gulping når vi var på sykehuset for å ta føllingsprøve. Og da fikk jeg beskjed om at vanlig gulp var helt normalt, men at man skulle være litt obs på sprutgulp. Spurte ikke hvorfor siden vår ikke hadde det, men kanskje greit å spørre på helsestasjonen?

Ja, tror vi må ta det med helsestasjonen. Her jeg bor har de litt begrenset bemanning på sommeren, håper bare de er tilgjengelig :)

Er det forresten noen som vet om det finnes en nedre aldersgrense for når de behandler babyer for feks låsninger hos manuellterapeut? Har lyst til å ta en sjekk så fort som mulig, men vet ikke om vi må/bør vente litt. Hun er 12 dager... Det er synd det er så mye sommerstengt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...