Gå til innhold

Palestina, geografisk sett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns det er litt flaut at jeg ikke vet dette, derfor spør jeg under anonym bruker :plystre:

Palestina, er det et land geografisk sett? Jeg har lest at landet (eller staten?) Palestina ikke er anerkjent. Men har de et geografisk område som de kaller Palestina? Eller er det Gaza det menes med Palestina? Vestbredden? Har googlet men synes det er forvirrende. Hvor bor de fleste palestinerne nå?

Noen som kan forklare meg dette? :sjenert:

Anonymous poster hash: f54a6...815
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Palestina er et område som omfatter dagens palestinske selvstyreområder og Israel. Det som ble kalt Palestina var britisk område, og ble delt i ett arabisk land og ett jødisk, Palestina og Israel - førstnevnte fikk dog aldri etablert seg siden araberne angrep Israel rett etter dannelsen. Når folk sier "palestina" i dag mener de som oftest de palestinske selvstyreområdene Gaza + Vestbredden, og nei, dette er ikke regnet for å være et uavhengig land og har aldri vært det.

Endret av Meeh
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg syns det er litt flaut at jeg ikke vet dette, derfor spør jeg under anonym bruker :plystre:

Palestina, er det et land geografisk sett? Jeg har lest at landet (eller staten?) Palestina ikke er anerkjent. Men har de et geografisk område som de kaller Palestina? Eller er det Gaza det menes med Palestina? Vestbredden? Har googlet men synes det er forvirrende. Hvor bor de fleste palestinerne nå?

Noen som kan forklare meg dette? :sjenert:

Palestina er to ting geografisk sett:

1. området som historisk var kalt palestina av Romerne blant annet består av området som idag er Vestbredden, Israel, Libanon, Syria, Jordan og Gaza

2. navnet på den 4. arabiske staten i overnevnte geografiske område. Navnet ble etablert på 60-tallet av Arafat og PLO.

Som du også sikkert skjønner er det veldig rotete at det ble valgt i punkt to å benytte et navn på en ønsket nasjon i et område som historisk heter det samme men som omfatter et mye større område. Det blir litt som da "makedonia" ble etablert etter den jugoslaviske borgerkrigen. For å unngå mistforståelser med den gamle greske staten makedonia ble FYROM (former yugoslavian republic of macedonia) tatt ibruk.

Endret av Guybrush
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar :) TS

Skrevet

Det er på sett og vis to Palestina. Det område som i dag dekker Israel og de okkuperte områdene. Og det som i dag er den halvsuverene staten Palestina (Okkuperte Vestbredden, Gaza og Øst-Jerusalem).

Skrevet

navnet palestina, kommer forresten fra ordet filistina (philistina), som egentlig betyr filisternes land.

FilIsterne var et gresk folkeslag som er utdødd for lenge siden

Skrevet (endret)

7Det som ble kalt Palestina var britisk område, og ble delt i ett arabisk land og ett jødisk, Palestina og Israel - førstnevnte fikk dog aldri etablert seg siden araberne angrep Israel rett etter dannelsen.

Det er ikke helt riktig. Det er et arabisk-palestinsk land som også var del av Palestina-mandatet, og det heter Jordan. Det utgjør et langt større areal enn området som ble tildelt jødene,og fikk til og med selvstyre før Israel.

Araber-palestinerne har altså hatt en egen stat med selvstyre lenge, som til og med deltok i angrepskrigen mot Israel da det ble grunnlagt. Det er bare det at ingen nevner det, for det passer ikke inn i demoniseringen av Israel.

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

Det er på sett og vis to Palestina. Det område som i dag dekker Israel og de okkuperte områdene. Og det som i dag er den halvsuverene staten Palestina (Okkuperte Vestbredden, Gaza og Øst-Jerusalem).

Feil, det er MYE større enn som så. Søk opp french og british protectorate of palestine.

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)

Feil post

Endret av Guybrush
Skrevet

navnet palestina, kommer forresten fra ordet filistina (philistina), som egentlig betyr filisternes land.

FilIsterne var et gresk folkeslag som er utdødd for lenge siden

Å kalle filisterne et gresk folkeslag er noe misvisende...

https://snl.no/filistere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...