Gå til innhold

Hvor reise med 4-5 mnd baby?

Camaizen

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å reise på ferie i oktober/november når sønnen vår er 4-5 mnd, men vi er usikre på hvor vi skal reise... Er usikker på hva som er best - syden, storbyferie, landlig ferie etc. Vi er åpen for det meste, så fyr løs om dere har noen forslag:)

Ikke Norge, men utlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ønsker å reise på ferie i oktober/november når sønnen vår er 4-5 mnd, men vi er usikre på hvor vi skal reise... Er usikker på hva som er best - syden, storbyferie, landlig ferie etc. Vi er åpen for det meste, så fyr løs om dere har noen forslag:)

Ikke Norge, men utlandet...

Hva med Kypros?

Anonymous poster hash: f6ef8...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere hjemme med skrikerungen deres. En baby har NULL glede av slike ting og dere får jo ingen ferie ved å drasse på en unge. Vent til ungen er gammel nok til å overnatte hos besteforeldre og dra på ferie og kos dere og spar oss normale folk for skrikende drittunger

Anonymous poster hash: b14b0...da7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då små barn har ingen glede av slike ferier. Så dere kan dra hvor som helst, om dere absolutt vil trekke barnet med dere. Dvs, Syden bør unngås, da så små barn ikke skal være i direkte sollys.

Anonymous poster hash: 493c4...94c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Dere kan jo reise hvor som helst! For barnet spiller det jo ingen rolle, så lenge han er sammen med dere.

Vi reiste til Thailand da minsten var 5mnd. Fantastisk deilig tur! Han fikk kose seg i bare bleien i tre uker, og vi fikk kose oss med god mat, sol, bad og god tid.

Fantastisk reise!

Ellers er jo Florida et fint sted å reise. Leie bil og farte litt rundt.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i alle fall hatt i bakhodet at du reiser med et uvaksinert barn til fremmede strøk... Meslinger f.eks er på skremmende fremmarsj i mange europeiske land, så ville sjekket slikt først, jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde i alle fall hatt i bakhodet at du reiser med et uvaksinert barn til fremmede strøk... Meslinger f.eks er på skremmende fremmarsj i mange europeiske land, så ville sjekket slikt først, jeg.

Min reaksjon er den samme. Spør på helsestasjonen om hva helsesøster mener om å reise med en baby. Andre bakterier enn hjemme bør du og tenke på.

Ingenting er verre enn hylende barn på fly!

Anonymous poster hash: dbe10...6e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekke og ufine i tonen mange er. Lite sjarmerende.

Jeg er en peace and love mamma. Reiser og utforsker verden med gutten på armen. Mitt råd er å velge et sted dere føler dere forholdsvis trygge, i form av språk, tilgang på medisinsk hjelp, vold og annen krimn.

Personlig elsker jeg spania.. kan anbefale usa også..

Anonymous poster hash: 41dc8...4cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fortsatt meslinger i Europa

2014

Pga utbrudd av meslinger i flere europeiske land anbefaler nå Folkehelseinstituttet at alle barn over 12 måneder som ikke har fått MMR vaksinen (meslinger, kusma, røde hunder) vaksineres før eksempelvis charterreiser til Hellas, Spania, Tyrkia og Bulgaria. Bulgaria har flest tilfeller med 10 000 registrerte syke, og 15 dødsfall i 2010. I tillegg har Tyskland, Sveits, Frankrike og Storbritannia mange meslingetilfeller.

Dersom smitterisiko er økt kan vaksinen gis etter barn har fylt 9 måneder, men må da settes på nytt når barnet er 15 måneder.

Vaksinasjon mot meslinger ble innført i Norge i 1969, MMR vaksinen ble innført i 1983. Personer over 40 år er sannsynligvis immune mot meslinger pga gjenomgått sykdom, og trenger ikke vaksine.

Uvaksinerte personer og personer over 12 år som ikke har fått sin påfyllsdose MMR-vaksine i henhold til barnevaksinasjonsprogrammet, og som heller ikke har gjennomgått meslingesykdom anbefales også å vaksinere seg."

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en uke i sør-Spania da Vesla var fem måneder. Hun sutret litt rett før hun sovnet på flyturen og var stille ellers. Temperaturen i oktober var helt perfekt, vi holdt henne i skygge eller dekket henne til for å unngå mest mulig sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist kjempe masse med min nå toåring. Vi reiste til utlandet først når han var nesten 3 mnd, og var vekke i en uke. Da reiste vi til et land i østeuropa for å besøke pappas familie, bare meg og han. Vi reiste igjen for å besøke dem en mnd senere sammen med pappa. Reiste til Spania et par uker etter det. Vi har også vært i Tyskland. Danmark, Polen og Frankrike. Har aldri hatt noe problemer med han. Han har aldri grått på flyet heller, ikke et sekund en gang. Hvis du ammer hjelper det utrolig mye. Min sovnet så og si rett etter take-off og sov nesten hele turen også på de lengste flyturene. Når vi reiste rett før han fylte to var jeg rett for mye sutring, men det gikk så bra. Ikke et pip fra han :) Vi tok selvfølgelig opp dette med reising med helsestasjonen, og han gikk 3 mnd vaksinene to uker før tiden når vi skulle reise første gangen. De så ikke noe problem i det.

Anonymous poster hash: 7074f...837
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå dere kan reise hvor som helst! (Selvfølgelig droppe "risiko-reise" siden dere har en baby med).
Jeg ville dratt et sted hvor det ikke var tidsforskjell eller planlagt godt slik det ble minst mulig belastning for barnet med tidsforskjeller.
Jeg ville vel kanskje valgt en storby nå, da storby sikkert ikke er så særlig aktuelt når barnet er i en mer aktiv alder 2-3-4...Men det kommer jo an på hva dere ønsker med ferien. Når barnet blir eldre så er vel mer landlige steder og syden som du nevner, mer tilpasset barn. Men det kommer jo selvfølgelig helt an på hvordan man legger opp ferien. Det er selvfølgelig også viktig å dra et sted hvor man kan få god medisinsk hjelp dersom det skulle være noe og ha reiseforsikring til babyen om det ikke allerede er inkludert i deres forsikring, samt pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er glade i å reise, og var selv på 3 storbyferier før barnet var 1,5 år.

De to første gikk som en drøm, på den tredje var hun mer aktiv og ikke like villig til å sitte i vogna. Nå er derfor en perfekt alder å ta med barnet deres på tur.

Dra dit DERE har lyst til. Barnet er overlykkelig over å få tid sammen med foreldrene sine, det er samme hvor det er. Hvordan turen går er helt opp til dere som foreldre. Drit i de som ber dere være hjemme, man kan jo ikke slutte å leve selv om man får barn! Bare planlegg litt mer enn hva dere ville gjort før! Se etter erfaring på reismedbarn.no, der kan dere nok plukke opp et tips eller to.

Om dere ikke har det, invester i ei god trille og gjerne ei bæresele. Bæresela kommer godt med på flyplasser! Vi testet forskjellige, men favoritten ble ergobaby. Med ei trille med full liggestilling kan dere foreldre gå ut å spise på kveldstid mens barnet sover (om barnet tolererer det da).

Datteren vår blir straks tre og vi bestilte reise til nye eventyr her om dagen. Nå må vi se mer på hva som passer for henne og dra ut i fra det. Dyrepark, akvarium og lignende er derfor planlagt inn. Litt andre reiser enn før, men istede for å slutte og reise endrer vi reisemønsteret vårt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...