Gå til innhold

Tursekk!!

Liv Berit

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Her kommer det et ryggsekk spørsmål igjen :)

Er det noen av dere som har noen personlige erfaringer med ryggsekker?

Planen min er å investere i en tursekk. Jeg har kommet frem til at det er passelig med en sekk som rommer 75 liter (iallfall ikke noe mindre) Noen innvendinger ? :)

Men pris!!! Hjelpensmin.... Det er høye priser, men jeg skal ha en ryggsekk av bra kvalitet, og som jeg kan ha i mange år fremover!

Prøvde den "NYE" modellen av Norrøna synkron 85 l: En topp sekk på ryggen vil jeg si. Men pris på 3400 :-( Det synes jeg blir for dyrt i forhold til den sekken nedenfor her ;

Bergans trollhetta 75 l, god på ryggen, og så var det en extra sekk som hang på forran, som en kan bruke på korte turer!! Og ikke minst; den var jo 1000,- kr rimeligere enn norrøna!! ( 2400,-) Er ikke kvaliteten helt den samme??? ( jeg leste på fjellforum.net at en mann hadde slitt ut to bergans sekker på et år, men han brukte sekken omtrent hver helg året rundt. )

Noen erfaringer med Hagløf/ Lundhag/ Berghaus.....??

Med det samme, er det noen som har telt av merke "BASECAMP"? Er de noe dårligere enn Helsport eller Bergans f.eks? Jeg bemerket meg det at basecamp merke var mye rimeligere :)

Ha en fin helg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Den jevne bruker vil nok måtte jobbe litt for å slite ut en Trollhetta-sekk. Bergans har kommet seg veldig de siste årene, og det er i dag lite som skiller dem fra resten av merkene der ute. Imidlertid vil nok ekstrembrukerene ty til en annen sekk, men bergans har da vært brukt på ekspedisjoner de også. Det fine med Trollhetta-sekken, er den store glidelåsåpningen som gjør at du kan åpne sekken omtrent som en koffert. Dette er for eksempel perfekt om du skal på interrail eller på musikkfestival. Imidlertid er glidelåser også svake punkter, men du vil neppe få noe proble med det. Det du også skal være obs på, er hempene som bergans bruker i justeringssystemet sitt. Det er et robust system om det brukes riktig, men du må være veldig nøye på at klipsene treffer sporene sine før du lukker dem, ellers risikerer du at hele spenna ryker.

På måten du skriver innlegget ditt, høres du ikke ut som noen ekstrembruker. Ergo bør du velge sekk ut fra hvem som sitter best på ryggen din. Jeg er ganske overbevist om at både Norrøna og Bergans er sekker som du vil kunne bli fornøyd med, bare du stilelr inn og strammer den riktig. Dette må du få dem til å vise deg i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min Bergans-sekk (95 l) kjøpte jeg i 1995. Den har vært med på utallige turer og leirer, og først nå har den begynt å bli litt slitt i stoffet.

Har kjøpt en ny hytte-til-hytte-sekk fra Bergans, (50 l, alpin extreme eller noe sånt) og den sitter fint på ryggen med unntak av at den kanskje er litt kort.

I størrelsessjiktet som du beskriver, har jeg ikke noen anbefalinger på konkret sekk. Som Gjest sier, må du rett og slett finne en som passer ryggen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...