AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #1 Skrevet 21. august 2014 Så er det svarte bilder som dominerer facebook. En eller annen SV-dame gikk ut og sa at dette er facebook på sitt beste. Jeg heller litt mer mot at det er facebook på sitt verste, dette med at alle danser helt på likt og tror de støtter en sak ved å poste noe på facebook. Det er alltid de samme folkene som poster sånne masse-ting. Er du blant dem? Og hvis du er, er du også blant de som mistenkeliggjør oss som ikke slenger seg på sånt? Ala har du ikke svart bilde, støtter du halshugging? Anonymous poster hash: 955a4...f71 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #2 Skrevet 21. august 2014 Jeg har ikke svart bilde og kommer ikke tik å skifte til svart bilde heller. Jeg syntes det er helt forjævelig det som skjedde med Foley, samtidig skjer det jo med andre mennesker hver dag virker det som. Føles kanskje verre med han for mange fordi han var amerikansk og journalist(?). Jeg regner med folk har vett nok til å forstå at man ikke støtter halshugging selv om man ikke ser helt hva godt det skal gjøre å ha svart bilde som profilbilde. Jeg hadde heller ikke norskt flagg som profilbilde etter 22 juli, da jeg ikke så helt sammenhengen eller poenget. Anonymous poster hash: 395fa...8c1
minister-mio Skrevet 21. august 2014 #4 Skrevet 21. august 2014 4 mennesker ble halshugd i Egypt i går, ingen bilder for dem... 4
Gjest Kaffekrus Skrevet 21. august 2014 #5 Skrevet 21. august 2014 Har sett noen venner med svart profilbilde men har ikke selv. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #6 Skrevet 21. august 2014 Helt forferdelig det som skjedde med foley. Jeg tenker samtidig at grunnen til at slike "Facebook-greier" oppstår etter at en amerikaner ble drept, er fordi det blir så "nært". At han ligner på våre venner/familie. Egentlig fælt at det funker sånn. Men slik er det ved katastrofer også. Tsunamien i 2004 (var det da?) fikk enormt mye oppmerksomhet her,på grunn av at det var så mange skandinaver/vestlige som ble rammet. Egentlig ganske fælt, men tipper det er sånn at vi distanserer oss mye mer når det angår dem som ikke står oss "så nær". Tipper det er en forsvarsmekanisme hos folk.Anonymous poster hash: 0a5b5...87c 1
militærjenta Skrevet 21. august 2014 #7 Skrevet 21. august 2014 Har ikke skiftet bilde, betyr ikke at jeg ikke støtter hensikten.
Gjest Timber Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 (endret) Nei. Og ingen på vennelista mi har det etter hva jeg har sett idag. Følger aldri disse trendene på FB, og har blitt slettet av folk av den grunn også. Endret 21. august 2014 av Timber
Portvinpiken Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 Jeg har svart profilbilde. Jeg har også "Si nei til pels" button. Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om sultkatastrofer eller mishandlede sirkuselefanter. Når jeg støtter TV-aksjonen betyr ikke det at jeg ikke støtter andre organisasjoner også. Og nei - jeg skifter ikke profilbilde etter alle ulike aksjoner, men noen ganger synes jeg at jeg vil vil fremheve en sak, og for meg gjelder ikke dette kun han som ble drept, men for hele elendigheten som er avskyelig.
BritneyBitch Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 Jeg har tatt et bevisst valg om å ikke poste noe som helst av politisk eller religiøs karakter på sosiale medier, så nei, det har jeg ikke. Jeg har sett videoen, den er et ledd i prosessen om for meg å forstå hva som skjer. Det gjorde vondt langt inn i hjerterota, det ble så nært. Jeg kan ikke ta et politisk standpunkt i denne saken heller, jeg kan ikke nok om saken. Alt jeg vet er at et liv tapt er et for mye, og jeg skjønner ikke i mitt naive hode hvorfor ikke alle bare kan være venner.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 21. august 2014 #11 Skrevet 21. august 2014 Jeg har tatt et bevisst valg om å ikke poste noe som helst av politisk eller religiøs karakter på sosiale medier, så nei, det har jeg ikke. Jeg har sett videoen, den er et ledd i prosessen om for meg å forstå hva som skjer. Det gjorde vondt langt inn i hjerterota, det ble så nært. Jeg kan ikke ta et politisk standpunkt i denne saken heller, jeg kan ikke nok om saken. Alt jeg vet er at et liv tapt er et for mye, og jeg skjønner ikke i mitt naive hode hvorfor ikke alle bare kan være venner. Du kan ikke ta politisk standpunkt vedrrørende halshugging? Unskyld meg, men det har jeg ingen problemer med. Nei til halshugging. For øvrig kunne jeg aldri hatt noe patetisk svart profilbilde for å føle meg bedre på facebook. Er ikke en gang på facebook. Eller, Fakebook, der alle er falske versjoner av seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #12 Skrevet 21. august 2014 Syns det er latterlig og patetisk med folk som selvtilfreds føler de gjør en "innsats" ved symbolske handlinger som har ingen betydning. - Men det viktigste er vel, som alltid på sosiale medier, å vise seg frem for andre? Videre syns jeg det er ironisk å velge sort profilbilde, all den tid IS' symbol er et sort flagg! Anonymous poster hash: 3b5a4...2ab 4
BritneyBitch Skrevet 21. august 2014 #13 Skrevet 21. august 2014 Du kan ikke ta politisk standpunkt vedrrørende halshugging? Unskyld meg, men det har jeg ingen problemer med. Nei til halshugging. For øvrig kunne jeg aldri hatt noe patetisk svart profilbilde for å føle meg bedre på facebook. Er ikke en gang på facebook. Eller, Fakebook, der alle er falske versjoner av seg selv. Selvfølgelig kunne jeg gjort det, men jeg har altså valgt å ikke publisere noe som helst som har med politiske standpunkt. Det gjelder forsåvidt også nyheter generelt. Hvis noen trenger å vite hva jeg mener kan de spørre meg.
Lettkverulerende Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 Så er det svarte bilder som dominerer facebook. En eller annen SV-dame gikk ut og sa at dette er facebook på sitt beste. Jeg heller litt mer mot at det er facebook på sitt verste, dette med at alle danser helt på likt og tror de støtter en sak ved å poste noe på facebook. Det er alltid de samme folkene som poster sånne masse-ting. Er du blant dem? Og hvis du er, er du også blant de som mistenkeliggjør oss som ikke slenger seg på sånt? Ala har du ikke svart bilde, støtter du halshugging? Anonymous poster hash: 955a4...f71 Så klart!
Chizue Skrevet 22. august 2014 #15 Skrevet 22. august 2014 Jeg hadde ett stående oppe i ca 12 timer før jeg skiftet. Men jeg ga også mine venner en egen grunn til hvorfor, jeg hedrer ikke bare Foley med det svarte bildet. Men for alle andre som også har mistet livet sitt der. Er litt sånn, hadde det ikke vært for alle journalistene som tar bilder,filmer og viser rundt på nyehetssendingene om hva som skjer der nede, så hadde vi ikke visst mye Såklart er jo ikke bare journalistene som har filmer og bilder derifra, det er jo også de som dette skjer med. Er ikke fordi Foley er amerikaner, men fordi han er fotograf. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #16 Skrevet 22. august 2014 Er det et reklamestunt for dokumentaren "Sykt mørkt" som vises på NRK førstkommende mandag 19:45?Anonymous poster hash: faed4...d09
Portvinpiken Skrevet 22. august 2014 #17 Skrevet 22. august 2014 Syns det er latterlig og patetisk med folk som selvtilfreds føler de gjør en "innsats" ved symbolske handlinger som har ingen betydning. - Men det viktigste er vel, som alltid på sosiale medier, å vise seg frem for andre? Videre syns jeg det er ironisk å velge sort profilbilde, all den tid IS' symbol er et sort flagg! Anonymous poster hash: 3b5a4...2ab Men da kan man jo trekke denne litt lenger; hva med demonstrasjonstog og underskrifskampanjer? Det er ikke alltid det nytter, men der er likevel en handling for å vise motstand/uenighet, eller avsky. Når utenriksministere i alle land og FN går ut og fordømmer handlinger, så er det en "symbolsk handling" i den forstand at de offentlig går ut og tar avstand fra noe. Noen ganger hjelper det og andre ikke. Joda, man kan argumentere med at det ikke blir slutt på grusomheter fra terrorister ved at vi setter opp et annet profilbilde, men det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, og vet å ikke gjøre noe som helst og bare tie så blir det aldri endringer på noe som helst. ------ På generelt grunnlag ser jeg ingenting i veien med å vise at man støtter en sak, eller viser motstand/avsky mot en sak hverken med de god gamle "Nei til atomvåpen" buttons, "nei til bomring" klistremerker på bilen, eller på fb. Fb er forøvrig en ny arena for sosial kommunikasjon, så det er ikke så rart at mye spres der. Jeg synes det er mer rart at noen henger seg opp i dette og synes det er teit at folk viser avsky for noe så åpenbart. La nå oss som ønsker det få lov til det. Det har forøvrig lite med å prøve å virke bedre enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå