Gå til innhold

Katt i Bil..noen tips?


Gjest Madden

Anbefalte innlegg

Gjest Madden

Noen som har erfaring med å ta med seg katt i bil? Vi har så lyst å anskaffe oss katt, men har hytte langt nord i landet som vi kjører til hver sommer (pga. hunden må vi kjøre ja...)men er så skeptisk på hvordan det vil være å ta med katten i bilen i to døgn..hunden kan jo gå ut for å gå på do..men katten?

Katten vi hadde tidligere var vant med bilkjøring med det var korte turer og da var det alltid fra en kjent plass til en annen slik at dobesøk ble naturlig når vi stoppet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er veldig forskjellige når det gjelder bilkjøring. Mine foreldres første katt elsket å kjøre bil, ikke noe problem. Den hadde kattedoen på gulvet foran det ene baksetet og gikk der når den trengte det. Vår katt derimot hater å kjøre bil. Om den sitter i boksen sin mjauer hun hele veien, får hun være fri i bilen er hun stille og går og gjemmer seg under det ene setet, men du kan se at hun puster raskt og ser skremt ut, ikke noe som innbyr til lange bilturer (en firetimers tur til en hytte vi leide har vi gjort, men det er ikke noe vi ønsker å gjøre jevnlig når vi vet hvor fælt hun har det).

Mitt forslag er at dere fra katten er liten venner den til å være i bilen, først korte turer og så lengre og lengre. Ha kattedoen med slik at den kan gå når den vil, og så lenge den ikke hopper rundt i bilen (farlig) så kan den godt være løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er å venne pusen til å gå i bånd.

Vi hadde katt tidligere og når vi måtte ha den med på lange bilturer var det do-pauser for pus der vi tok på båndet og ruslet ut i skogen. Dette gikk helt fint, for vi "øvde" før vi la ut på tur. Viktig at pus har gått i bånd før og vendt seg til dette før dere tar den med til et fremmed sted. De kan klare å komme seg ut av båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter blir ofte dårlige av å kjøre bil, og må vennes til det fra de er små hvis du vil være sikker på at det går bra. Katten vår takler bilkjøring veldig dårlig, og en gang måtte vi få beroligende tabletter til den før en tur. Jeg vet ikke om det er alvorlige bivirkninger av disse tablettene, men det går jo an å spørre en veterinær. Det beste tror jeg likevel er å venne katten til det fra den er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du vet at katten må være med på bilturer er det absolutt å venne katten til det fra kattunge-stadiet, det gjelder det meste. Uvaner kommer somregel fra "oversnille" eiere som skal "digge" med katten da den var liten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

vi har vendt katten vår til å være med i bil.

Når hun var liten, tok vi henne med på små kjøreturer o.l.

Nå er hun ikke redd i det hele tatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk vår katt da hun var 2 år gammel, for sent å venne den til bil da. Hun har allerede lært at det er forferdelig. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips er å skaffe ett ganske stort reisebur. Atlas 30 er greit for de fleste katter.

I reiseburet kan du feste en provisorisk kattedo lagd av f eks en isboks som du har skjært av den ene siden på. (ikke skjær helt ned til bunnen, da detter sanda ut)

Teip kantene med Gaffa-teip el for å unngå skarpe kanter. (avispapir i hele bunnen er greit i tillegg, det kan jo skje uhell.

For å miske faren for bilsyke er det lurt å henge opp en hengekøye i buret. Hengekøyer syr man lett av enten dobbelt bomullsstoff eller fleecestoff. Fest snorer i alle fire hjørnene på hengekøyen og tre de ut gjennom "sprinklene" på hver side av buret og knyt de sammen på toppen. (enkelt å ta av og sette på)

Hengekøyen er fin for katten å sove/ligge i. Den kommer opp fra bunnen der hvor kattedoen står, og hengekøyen gjør at alle humper og svinger føles mindre. Den vil dempe ristingen (som gjør at katten blir syk) og dermed dempe risikoen for at katten blir bilsyk.

Fest to plastskåler (sånne som man får kjøpt i dyrebutikk, beregnet på burdyr) til døra i buret, i riktig høyde i forhold til hengekøyen. Da slipper katten å gå ned fra hengekøyen for å spise eller drikke.

Ta med en ekstra flaske vann i tilfelle det blir søl.

Jeg vil også anbefale å venne katten til å gå med bånd. (gjelder uansett om det er ute eller innekatt) Dette vil lette en del situasjoner. F eks en stresset katt som har sittet i bur ett par timer kan være utrolig kjapp når burdøra åpnes, og det er litt lettere å få tak på katten før den stikker av gårde hvis den har sele på. (selve båndet må selvfølgelig fjernes under kjøring da det kan forårsake kvelninger).

Ta hyppige stopp underveis sånn at katten for frisk luft.

Pass på at buret ikke står i solsteiken inne i bilen, da får man fort en overopphetet katt. Ta evt med ett teppe som man kan legge over buret for å hindre direkte sollys. (dette kan også være med på å forhindre stress hos dyret)

Det er lurt å ta katten med på småturer før man legger ut på turer som tar flere timer. Venn katten til både sele og bilturer fra den er kattunge.

Håper tipsene hjalp litt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår hater å kjøre bil, men det hjelper hvis vi slipper den ut av buret. Den pleier å ligge godt under førersetet og sove..

Da den var kattunge likte den å ligge foran i vinduet...

Vi fikk mange rare blikk fra andre biler... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er imot å ha dyr løse i bil.

Pga ved en eventuell krasj/bråstopp så vil dyret "veie" 10 ganger mer enn vanlig. Dvs at selv ved en bråstopp vil katten fly framover i bilen og kunne skade seg selv og passasjerene i bilen. Katten vil med all sannsynlighet omkomme ved en kraftig bråstopp/krasj, noe som kan unngås ved å sikre dem i bur.

Beklager hvis jeg tråkker på noen tær her nå, men jeg syns det er direkte ansvarsløst å ha dyr løse i bilen under kjøring.

(du lar vel ikke ungene dine sitte uten forsvarlig barneset og/eller sikkerhetssele heller.

(og hjemme hos oss er faktisk dyrene fullverdige familiemedlemmer på lik linje med oss selv og datteren vår)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med deg Litz, men katten vår spyr som en gris når den sitter i buret og den mjauer så hjerteskjærende.... Så vi har tatt sjansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med vet'en din og få resept på beroligende. :wink:

Det skal helst ikke brukes så ofte, men hvis det er så ille så er det bedre at hun får det enn at hun blir syk.

Men test også ut det med hengekøye i buret. Det demper mye av ristinga og kan forhindre at dyr blir bilsyke. (med mindre det er selve buret som er årsaken til at hun blir syk... altså at det er psykisk relatert)

Hvis det er selve buret kan du gradvis venne henne til å være i buret hjemme. Først ett halvt minutt mens du sitter der og snakker med henne og gir henne noen godbiter. Så øker du forsiktig med hvor lenge hun sitter i buret. Hvis du gjør dette gradvis og roser katten masse og belønner den med godbiter så vil den tilslutt forbinde buret med noe fint og trygt istedet for en fæl biltur.

Selv om katten er voksen er det ingen grunn til at man ikke skal kunne venne dem til å være i bur under en biltur uten å stresse seg opp, så lenge man tar det gradvis så pleier det å gå bra. :wink:

(snakker av erfaring fra mine katter :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man burde gi katter beroligende. I tillegg til å være i en ubehagelig situasjon skal de også føle seg døsige og dårlige, ikke bra. Seriøse veterinærer skriver ikke ut beroligende i tide og utide. Mange vil f.eks. ha beroligende til dyrene sine når de reiser med fly og det blir faktisk sterkt frarådet av veterinærer.

Og jeg har også erfaringer med voksne katter, og det er langt fra alle som kan lære seg å like å kjøre bil. Jeg anser heller ikke det å ha en katt liggende under et sete som noen stor fare når man kjører bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstendig klar over at veterinærer fraråder å gi beroligende i tide og utide. Jeg har tidligere jobbet på veterinærklinikk. :wink:

Det jeg sier er at man må se de to tingene i forhold til hverandre. At katten spyr når den er i buret/den flyr rundt og kan være en fare for sikkerheten, eller at man en sjelden gang doper katten for å få fraktet både katt og mennesker trygt fra A til B.

Det at katten ligger trygt under setet er greit nok, men hva om den blir lei av å ligge under setet? Du kan ikke akkurat komandere en katt til å gå vekk hvis den f eks kommer mellom beina på den som kjører. Du har absloutt ingen garanti for at katten holder seg i ro under setet, selv om den har gjort det de siste 100 gangene dere har vært ute å kjørt.

Hva man velger er opp til hvert enkelt, men jeg syns faktisk det er uansvarlig å ikke sikre dyr i bil. Det er ikke kun for din egen sikkerhet, det er faktisk fler på veien enn deg.

Tenk om katten kommer mellom beina dine mens du kjører, du mister kontrollen over bilen og krasjer med en motgående bil? Hva om du og din katt er grunnen til at mennesker mister livet, at foreldre mister barn, at barn mister sine foreldre? Hvis du ikke tar hensyn til dette må jeg helt ærlig innrømme at jeg syns du er forj**lig egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lala ikke innlogget

Pus får skikkelig panikk hvis han blir låst inne i bur. Han liker ikke å kjøre bil ellers heller, men jeg kan ta han med dersom det trengs så lenge han får gå fritt i bilen. Han legger seg som oftest bak i viduet og holder fred så lenge vi ikke kjører igjennom tunneler. Vi har aldri kjørt lenger enn 2 timer så tissepauser har ikke vært nødvendig.

Venninnen min sin katt digger å kjøre bil. Hopper frivillig inn. Har på bånd og går i det når de stopper for å røyke. Da går han ut i grøfta og tisser. Vant med det fra han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av samboeren min har to persere som elsker å kjøre bil! Og de skal alltid sitte framme på dashbordet og se ut av vinduet. :ler: Det ville jeg aldri tillatt da. Det er forskjell på katter som sitter på dashbordet og katter som sitter gjemt under setet hvor den ikke kan komme seg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan lærer man en katt å ligge i en hengekøye?

Ellers så vil jeg si at det er mange grunner til å feks ikke bruke bur når man kjører bil, og jeg synes man skal la den avgjørelsen være opp til hver enkelt, så lenge man vet at de har all tilgjengelig informasjon.

Det er heller ikke alle voksne katter som kan lære å trives i bil. Min 5 år gamle katt tror hun skal dø hver gang hun settes i buret, og jeg vil ikke først utsette henne for masse burtrening, som sannsynligvis er nytteløs uansett, for så å gå videre til burtrening i bil. Da får hun heller synes synd på seg selv når vi en sjelden gang må flytte på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Madden

Tusen takk for mange konstruktive svar!

Nå ser jeg faktisk litt lysere på det å kanskje få meg en pus igjen!! Har så fryktelig lyst på en katt, men mange hensyn å ta vedrørende feirene våre..det ser ikke fullt så mørkt ut nå da, som jeg har fått så mange gode råd!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...