AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #1 Skrevet 20. august 2014 Hver eneste gang jeg har mensen, så kommer disse helvettes smertene.. Jeg blir snart gal av å gå sånn en gang i mnd! Det er ikke det at det varer den første dagen, det er alle dagene, helt til det er over. Men de verste smertene sitter de 2-4 første dagene. Mensen min kan vare opp til 5-8 dager. Har veldig uregelmessig. Men er det noe som kan hjelpe mot smertene? Paracet og ibux hjelper, men jeg har ikke lappen, så jeg venter på at jeg skal få en tlf der de skal på butikken. Og jeg vet jo aldri når. Og når man er tom for smertestillende fordi man brukte dem opp i går. Så må man bare bite seg i leppa og prøve å komme seg igjennom det. Men de verste smertene er når det slipper, eller når det kommer mye blod. Er det noe annet her i huset som hjelper, eneste som hjelper er varmt vann, men jeg kan ikke stå i dusjen hele dagen. Bør jeg kontakte legen og få en undersøkelse til hos gynekolog eller om det går ann å få noe som kan hjelpe når det er som verst! Anonymous poster hash: fa812...a00
Konstantin Skrevet 20. august 2014 #2 Skrevet 20. august 2014 Hos legen kan du få blåresept på smertestillende for slike smerter. Har selv slitt med det siden jeg først fikk mensen. Det som hjalp for meg, og flere er bevegelse. Det virker helt jævlig, helt til man kommer i gang. Da blir smertene bedre. Ta deg en god tur, de første 5-10 minuttene vil være ganske kjipe, men så går det over og smertene blir bedre generelt. Varmt vann på flaske virker. Har du ikke varmeflaske, kan du ta det på halvliterflaske som du tar et lite håndkle rundt. Du har kanskje ikke hatt mensen så lenge? I såfall blir det nok bedre med årene. Men gå til legen, si hva problemene er. Så får du enten smertestillende, eller ppiller. Avhengi av hvor gammel du er.
94happy Skrevet 20. august 2014 #3 Skrevet 20. august 2014 Går du på p-piller? Det kan hjelpe. Du får i hvert fall regelmessig mens.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #4 Skrevet 20. august 2014 Prøv Naproxen. Jeg brukte å ta Ibux og Paracet før men jo eldre jeg blir jo verre er smertene og Naproxen er det eneste som hjelper, den tar ihvertfall det meste av smerten. Den er best å ta før smertene kommer for ellers er det for sent.Anonymous poster hash: 4bf79...45b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #5 Skrevet 20. august 2014 Hos legen kan du få blåresept på smertestillende for slike smerter. Har selv slitt med det siden jeg først fikk mensen. Det som hjalp for meg, og flere er bevegelse. Det virker helt jævlig, helt til man kommer i gang. Da blir smertene bedre. Ta deg en god tur, de første 5-10 minuttene vil være ganske kjipe, men så går det over og smertene blir bedre generelt. Varmt vann på flaske virker. Har du ikke varmeflaske, kan du ta det på halvliterflaske som du tar et lite håndkle rundt. Du har kanskje ikke hatt mensen så lenge? I såfall blir det nok bedre med årene. Men gå til legen, si hva problemene er. Så får du enten smertestillende, eller ppiller. Avhengi av hvor gammel du er. Jeg er 21, så har hatt mensen en stund. Ja, jeg går ikke på ppiller fordi jeg og samboer prøver å få barn. Og da jeg gikk på det ble ikke smertene bedre av det og ikke regelmessig heller. Kanskje feil merke for meg kanskje? Men ikke tale om at jeg begynner på det igjen. Anonymous poster hash: 32b68...e06
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #6 Skrevet 20. august 2014 Går du på p-piller? Det kan hjelpe. Du får i hvert fall regelmessig mens. Jeg og samboer prøver å få barn, å da er det litt dumt å gå på ppiller. Men jeg gikk på noen før, og de hjalp ikke mye på regelmessig, der fikk jeg den 1-2 uker for tidlig hver gang og smerter så det holder da og. Men det som bekymrer meg litt er at jeg ikke har blitt gravid siden jeg sluttet på pillene. Og det er snart 2 år siden, sluttet med det fordi folk mente det at det ville ta et år før vi fikk det til, fordi sånn ppiller gjør med deg. Så nå har det gått 2 år.. Anonymous poster hash: 32b68...e06
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #7 Skrevet 20. august 2014 Regel nr 1: sørg alltid for å ha nok smertestillende tilgjengelig. Ha et lager hjemme, og ha et par tabletter (+bind/tamponger) i veska som du alltid har med deg. Problem solved! Anonymous poster hash: a48d6...f7e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #8 Skrevet 20. august 2014 Regel nr 1: sørg alltid for å ha nok smertestillende tilgjengelig. Ha et lager hjemme, og ha et par tabletter (+bind/tamponger) i veska som du alltid har med deg. Problem solved! Anonymous poster hash: a48d6...f7e Problemet er vel det at jeg ikke hadde det da jeg lagde innlegget. Og noen ganger så hjelper ikke det mot smertene engang. Dessuten har alltid bind, så skjønner ikke hvorfor du skrev det? Anonymous poster hash: 32b68...e06
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #9 Skrevet 20. august 2014 Gå til legen å få sterke smertestillende Anonymous poster hash: 8d692...aff
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #10 Skrevet 20. august 2014 Jeg og samboer prøver å få barn, å da er det litt dumt å gå på ppiller. Men jeg gikk på noen før, og de hjalp ikke mye på regelmessig, der fikk jeg den 1-2 uker for tidlig hver gang og smerter så det holder da og. Men det som bekymrer meg litt er at jeg ikke har blitt gravid siden jeg sluttet på pillene. Og det er snart 2 år siden, sluttet med det fordi folk mente det at det ville ta et år før vi fikk det til, fordi sånn ppiller gjør med deg. Så nå har det gått 2 år.. Anonymous poster hash: 32b68...e06 Skal dere ha barn må du bare begynne å planlegge ting. Sørg for å alltid ha smertestillende i skapet. Kun din egen skyld at du var tom, sånt må du tenke gjennom før mensen kommer. Prøv naproxen i kombinasjon med paracet. Hjelper ikke det så dra til legen og få sterkere smertestillende. Synes dette virket veldig tafatt jeg. Anonymous poster hash: ccb38...6a5 1
lillemeg90 Skrevet 20. august 2014 #11 Skrevet 20. august 2014 Jeg synes naproxen er det beste mot menssmerter. Varmeflaske eller varmt vann i en brusflaske pakket inn i et håndkle fungerer også godt på meg:) Hvis det er virkelig vondt og plager deg så kan du oppsøke legen og høre om han anbefaler gyn. Tilsyn. Kan jo være at du har endometriose eller cyster som gjør at menssmertene dine blir kraftigere.
Gjest _LilleMy Skrevet 20. august 2014 #12 Skrevet 20. august 2014 Naproxen eller p-piller? Begge deler har hjulpet for meg. Hvis det ikke hjelper er det mulig å få noe sterkere på resept.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2014 #13 Skrevet 20. august 2014 Når du prøver å bli gravid, så er første regel at du ikke skal bruke sterke smertestillende tabl. Under mensen. Husker ikke om det er Paracet eller NSAIDs du heller ikke skal bruke ved menssmerter når du er prøver. Så kommer jeg til et kapittel du sikker ikke ønsker å lese om, jeg tror du har smerter fordi du har Endomertiose. Jeg tror og at du har problemer med å bli gravid fordi du har Endometriose. Når dunhar gått uten prevensjon i to år og har så vondt under mens så er dette desverre vanlig ved ubehandlet Endometriose., Du kan gå inn på endometriose.no og lese selv. Der kan du og stille spørsmål til gynekolog Anton Langebrekke. Der vil du og finne svar / info om smertestillende tabl. Som jeg har skrevet om i første avsnitt. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men anbefaler deg å få fastlegen din til å henvise deg til gyn.pol. på Ullevål.Anonymous poster hash: b5282...596
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #14 Skrevet 21. august 2014 TS her.. Vil bare si til dem at det er tafatt av dem selv å skrive sånn. Jeg skulle kjøpe smertestillende, men jeg drøyet det litt pga at jeg ikke skulle ha mensen før om en uke, også plutselig kom den. Å da får jeg ikke gjort noe annet enn å vente på de folka jeg er avhengig av og ikke forvente at de skal kjøre meg med engang. Åssen går disse testene ut på hos gynekolog? Jeg prøver å bruke minst mulig smertestillende, og bruker det svært sjeldent på andre ting. Men når det kommer til mensensmerter, så må jeg ha. Også selvom jeg har hørt, som du også sa over at når man er prøvere så skal man ikke bruke mye smertestillende?!! Vil det være vanskelig for meg uansett, eller går det ann å fikses? Å få drøm er både min og samboers ønske, så vil ikke at det skal gå galt at vi ikke skal få det. Anonymous poster hash: 32b68...e06
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #15 Skrevet 21. august 2014 å få barn* Anonymous poster hash: 32b68...e06
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #16 Skrevet 21. august 2014 Hvor lett det er å finne ut om du hqr endometriose kommer litt an på hvor den ligger, hvor mye du har og om du f.eks. ha sjokoladecyster. Sjokoladecyster, dvs. Blodfylte cyster, ofte på eggstokkene er som rege lett å finne på en ultralyd. Noe kan de finne på MR, dersom MR blir utføty etter endometrioseprotokoll. Ellers er den sikreste måten å fastslå endometriose på ved kikkhullsoperasjon. På Ullevål er de flinke med dette og mange av dem som sliter med å bli gravide blir gravid etter en kikkhullsopr. Hvor man og behandler endometriose. Og noen må ha hjelp med assistert befruktning. Har du endometriose finnes det gode behandlingsmuligheter og det er unødvendig å krepere av smerter når mannkan løse dette på andre måter. Endometriose løser seg ikke av seg selv før man kommer i overgangsalderen. Så kom deg til lege og fåmhenvisning til gynekolog!Anonymous poster hash: b5282...596
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå