Gå til innhold

Kan arrene fikses? Eller bare vente?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opererte i november og har derfor fått 4 arr.

Har vært forsiktig med arrene, ikke utsatt de for sollys eller plukket og tatt på dem.

Jeg fikk ikke betennelse som jeg vet om, men ALLE arrene stikker ut? De ser helt forferdelige ut.. Ekle å ta på (pga de stikker ut og noen er klumpete). De er røde, men det er de kansje siden det ikke er så altfor lenge siden jeg opererte?

Er det noe jeg kan gjøre? Er det noe jeg kan ha gjort galt som jeg ikke vet om? Vil de "synke" inn i huden igjen så de ikke stikker ut? Kan dette eventuelt fjernes hvis jeg skjærer de opp igjen?

Føler meg så stygg..

Anonymous poster hash: 11ca2...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det keloid arr du snakker om?

I så fall vil de nok ikke synke inn igjen, og hvis du skjærer de opp igjen, er sjansen stor for at arrene blir enda verre.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes noen forskjellige produkter på apoteket (sikkert nettbutikker også) som faktisk fungerte for meg, men det kommer jo an på arrene. Jeg veit at noen av disse produktene må brukes (etter at såret har grodd) mens arret fortsatt er rødt for at du skal få effekt, og at man som regel må huske å bruke det flere ganger om dagen og la det tørke før man dekker området/tar på seg klær.

Veit jo ikke akkurat hva slags arr det er du har/hvordan de ser ut, men de fleste arr roer seg jo ned etter hvert, det tar bare lang tid. Hvis du er av den naturlige overbevisninga eller bare ikke liker tanken på apotekprodukter finnes det forskjellige økologiske og naturlige oljer som er laga for å hjelpe på arr også.

Håper du finner noe som kan hjelpe!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har erfart at det å smøre seg med en god fuktighetskrem og en god fedt krem annenhver gang, både før operasjon og i tiden etterpå får arrene til å se finere ut. Men hvordan arrene dine ser ut og blir kommer og an på hvor flink kirurgen har vært med skapellen, og om du har en god grohud.

Med tiden blir arrene blekere og du blir vant til å ha arrene som en del av deg selv.

Anonymous poster hash: 80c79...c7f

Skrevet

Høres som du har fått keloide arr. For all del, IKKE operer på arrene i håp om å forbedre utseendet på dem. Det er stor sannsynlighet for at keloidene vender tilbake og kanskje i større omfang.

Du kan ta kortisoninjeksjoner hos hudlegen. Kortisonet jevner arret med hudoverflaten samt reduserer smerter/plager. Virkningen varer vel rundt 6 mnd (hos meg i hvert fall), før den avtar og arret hever seg og du kjenner plagene igjen. Da arrene er relativt nye, kan du kombinere med silikonplaster, som fås på apoteket. Plasteret kan redusere omfanget på keloidene og lindrer noe av smerten.

Anonymous poster hash: 89958...8da
Skrevet

Er det keloid arr du snakker om?

I så fall vil de nok ikke synke inn igjen, og hvis du skjærer de opp igjen, er sjansen stor for at arrene blir enda verre.

Søkte det opp, og det ligner mer på hypertrofiske arr.

Takk for svar alle. Må kansje bare prøve å lære meg til å godkjenne kroppen min som den er nå.

Anonymous poster hash: 11ca2...0b2

Skrevet

Ikke slå deg til ro med dette riktig enda! Dra til hudlegen ASAP og få behandling. Du kan forbedre dem om du handler fort.

Anonymous poster hash: 89958...8da
Skrevet

Ikke slå deg til ro med dette riktig enda! Dra til hudlegen ASAP og få behandling. Du kan forbedre dem om du handler fort. Anonymous poster hash: 89958...8da

Unødvendig å gå til hudlege før det har gått minst 1 år etter opr. De fleste fornuftige leger gjør ikke noe med arr før 1 år etter opr. Med mindre dette er veldig stygt.

Frysing og kortison gjør stygge tykke arr mykere og mindre ømme men jammen gjør det vondt å få utført dette.

Ta tiden til hjelp, før du bestemmer deg for å få gjort noe med dette. Evt. Få en vurdering fra fastlegen.

Anonymous poster hash: 80c79...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...