Gå til innhold

psfm?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som akkurat har startet på psfm eller vil starte? Funderer på å teste denne, begynne med en uke. Tror jeg vil ha problemer med så mye kjøtt og fisk...

For de som ikke vet noe om psfm: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Jeg er kraftig overvektig, trener styrke to til tre ganger i uka, men det forbaska fettet vil ikke av!

Endret av BlendaSensitive
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo oppnå gode resultater med utholdenhetstrening, økt hverdagsaktivitet og et sunt kosthold uten å måtte gå på en ekstremdiett. Hvor mange kalorier spiser du, vekt, alder, høyde, aktivitetsnivå?

Anonymous poster hash: 76c1e...140

Skrevet

Om det forbaska fettet ikke vil av, vet du hvor mange kcals du spiser daglig?

Noter ned ALT du spiser, så får du oversikten. Spiser du for mye, eller kanskje faktisk for lite? Det er heller ikke bra!

Legger du deg i kaloriunderskudd i tillegg til å trene TUNG styrke 3 dager i uka skal fettet gå bort med tiden. Det trenger faktisk ikke ta så lang tid heller.

Jeg har imidlertid ingen erfaring med psmf, her bør du nok søke råd på fitnessbloggen eller lignende

Skrevet

PSMF er en korttidsdiett ment for å komme seg inn i en vektklasse eller i sceneform for fitnessutøvere.

Ulempen med dietter som denne for dem som er kraftig overvektig er at med en gang de stopper dietten så kommer kiloene tilbake. PSMF er for ekstrem til å være på over lang tid.

Jeg råder deg til å velge et litt mer moderat alternativ. Men baser det gjerne på prinsippene til PSMF. At du skal holde proteininntaket relativt høyt.

Selv tror jeg at den amerikanske versjonen av dietten "paleo" er et godt utgangspunkt. Så tilpasser man det til sine behov. Det være seg inkludering av meieriprodukter, kanskje litt korn i blant, osv.

I utgangspunktet er metthet det man ønsker å oppnå, samtidig som man er i energiunderskudd.

Jeg er klar over at for enkelte overvektige så er denne manglende mettheten det som gjerne fører til overspising, og det er ikke sikkert at bare det å øke proteininntaket retter på dette. Noen ganger må man redusere kraftig på karbohydratene, noen ganger må man se på andre hormoner og gjerne medisineres.

Håper du finner noe som passer deg, og lykkes!

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Noen som akkurat har startet på psfm eller vil starte? Funderer på å teste denne, begynne med en uke. Tror jeg vil ha problemer med så mye kjøtt og fisk...

For de som ikke vet noe om psfm: http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Jeg er kraftig overvektig, trener styrke to til tre ganger i uka, men det forbaska fettet vil ikke av!

Høyde, alder, vekt og aktivitetsnivå?

Som noen nevner så tror jeg at en ekstrem diett kan bli litt det samme som å skyte deg selv i foten.

Det beste er å finne en livsstil du kan leve med slik at du kan opprettholde en sunn og god livsstil resten av livet. Da vil du bli slank og sunn og du slipper å noen gang tenke på vekta igjen fordi du har funnet en livsstil som du kan leve med resten av livet.

Endret av Runforit
  • Liker 1
Skrevet

Jeg spiser allerede lavkarbo, så teller ikke kalorier.

Når jeb bruker myfitness pal, ligger jeg på 1100- 1700 kalorier(vanlig kosthold)

Har tidligere hatt god effekt av lavkarbo strengt.

38 år, 158 cm, 80 kilo... Vekt uforandret etter begynt med styrke, så noe av fettet er jo borte, men mye vekt!

Vil egentlig bare ha ett lite puff, så spesielt cardio blir lettere. Nå blir jeg helt utslitt etter to minutter 8 km/t!!

Supra: Har sjekket hormoner etc. Frisk som en fisk!

Tinky: Teller med smitt og smule, legger gjerne til noen gram for å være sikker. De dagene jeg teller altså. Og har en tendens til ligge litt lavt da. Derfor over på moderat lavkarbo.

Runforit: Aktiv jobb tre dager i uka, pluss hyperbto åring hjemme!

Skrevet

Trening: To til tre ganger tung styrke, hel kropp. Ti min oppvarming, intervall. En gang i uka lengere cardio. Synes dette er fryktelig kjedelig, og tungt... Og lite/ ingen fremgang...

Skrevet

Jeg spiser allerede lavkarbo, så teller ikke kalorier.

Når jeb bruker myfitness pal, ligger jeg på 1100- 1700 kalorier(vanlig kosthold)

Har tidligere hatt god effekt av lavkarbo strengt.

38 år, 158 cm, 80 kilo... Vekt uforandret etter begynt med styrke, så noe av fettet er jo borte, men mye vekt!

Vil egentlig bare ha ett lite puff, så spesielt cardio blir lettere. Nå blir jeg helt utslitt etter to minutter 8 km/t!!

Supra: Har sjekket hormoner etc. Frisk som en fisk!

Tinky: Teller med smitt og smule, legger gjerne til noen gram for å være sikker. De dagene jeg teller altså. Og har en tendens til ligge litt lavt da. Derfor over på moderat lavkarbo.

Runforit: Aktiv jobb tre dager i uka, pluss hyperbto åring hjemme!

Ikke se på vekten. Den er misvisende. Mål fettmasse. Både vann og glykogen er irrelevant i forhold til helse. Muskler vil du helst ha mye av.

Dersom du spiser moderat lavkarbo og teller energi: Hvor mye energi spiser du totalt, og hvor mye har du estimert at du trenger for å gå i null?

Hvordan kan du vite at beregningen er riktig. Er du sulten?

Har du eliminert ALLE unødvendige "kalorier" (hater egentlig det begrepet)? Spisedag er ikke nødvendig, og litt godteri nå og da blir fort mye totalt.

Er proteinandelen høy nok? Du bør ihvertfall nærme deg 100g protein i døgnet.

Du sier du har sjekket hormoner. Har du også sjekket fastende blodsukker, hb1ac, blodlipider, CRP osv. og kan utelukke metabolsk syndrom?

Hva med å prøve streng lavkarbo i en periode. Er det utelukket?

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan er aktiviteten gjennom dagen? Du bør ikke løpe intervaller eller jogge, da en lengre gåtur i terreng vil være mer effektivt og ikke gi like mindre fare for belastningsskader inntil du har redusert vekt og bygd opp muskler. Å gå en times tur hver dag ute i terreng eller powerwalking kan øke fettforbrenningen betydelig i tilegg til styrketreningen.

Anonymous poster hash: 76c1e...140

Skrevet

Nå skulle jeg akkurat til å si motsatt av AB over, for meg gikk vekta ned med intervall på mølle, og / eller i skog og mark. Jeg har sikkert nevnt det før her, men fant et lær og løpe opplegg på "løpplabbet.no". Det var gull for meg.

Aner ikke vekt, for det vil jeg ikke henge meg opp i, men har gått ned fire klesstørrelser.

• Liker 1
Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=851961

Tidligere tråd fra meg.

Supra: når jeg teller kalorier, teller jeg med alt ja. Men proteiner får jeg nok for lite av. Har ikke spisedag egentlig. Forsøker unne meg noe en dag i uka, for eksempel riktig pasta til middag.

Sprekker som regel etter en uke og går over på normalt kosthold for et par dager. Mye sulten ja. cravings.

Har vært gjennom ivf, så har testet for det meste, tok også ekstra prøver pga overvekt i graviditeten. Ingenting unormalt.

Streng lavkarbo er aktuelt, men vanskelig og gjennomføre. Forventet at jeg spiser på jobb(barnehage).

Ab: det er jo motsatt av de fleste råd. Har ikke vondt i knær, føtter ved intervall. Har bare fryktelig dårlig kondis... Har ikke tid til en times gåtur hver dag, jobber og studerer til sammen over 110%. + småbarn. Har en aktiv jobb som støttepedagog.

Katew: har sett du nevne det. Har forsøkt, men ikke særlig fremgang. Nå tester jeg runforit sittmforslag om jogge 8 km/t så lenge man klarer, så øke litt og litt. Ikke konse på farta, men teknikk.

Supra #11: takk, så den! Litt ulike tall på myfitnesspal og den der da... ca 2200 kalorier er vedlikehold, moderat nedgang 1700, hurtig nedgang 1300 kalorier. (som tilsvarer ca pfsm...)

Skrevet

1100-1700 kalorier daglig, og du går mye sulten.... Kan det være at du har ødelagt forbrenninga di med for lite mat? Prøv å spis mer proteiner, det metter også mer.

Jeg hadde ikke så ulikt utgangspunkt fra deg, og på tre måneder med diett og trening mistet jeg 10 cm rundt midja. Ville anbefalt å få noen med peiling til å sette opp matplan til deg slik det ble gjort for meg. Det er verdt innvesteringen om du virkelig vil dette :)

Skrevet

Katew: har sett du nevne det. Har forsøkt, men ikke særlig fremgang. Nå tester jeg runforit sittmforslag om jogge 8 km/t så lenge man klarer, så øke litt og litt. Ikke konse på farta, men teknikk.

Det er just det, man må finne SIN greie. For meg var det nøkkelen, sammen med faste måltider, variert kosthold og mettende mat. Jeg blir mett av fiber og protein. Det fungerer for meg. Håper du kommer i hakket med hva som fungerer for deg! Lykke til!

Skrevet

1100-1700 kalorier daglig, og du går mye sulten.... Kan det være at du har ødelagt forbrenninga di med for lite mat? Prøv å spis mer proteiner, det metter også mer.

Jeg hadde ikke så ulikt utgangspunkt fra deg, og på tre måneder med diett og trening mistet jeg 10 cm rundt midja. Ville anbefalt å få noen med peiling til å sette opp matplan til deg slik det ble gjort for meg. Det er verdt innvesteringen om du virkelig vil dette :)

At forbrenningen blir ødelagt er en myte, det er minimalt som forbrenningen går ned. Hvis dett var sant ville anorektikere eller andre på ekstremkosthold dø... Tror nok som du sier, mer proteiner er løsningen. Verdt og prøve i alle fall!!

Har levd på ekstremt lavkarbo tidligere, såvet hva som fungerer, men akkurat nå passer det dårlig med strengt lavkarbo, derfor jeg ønsket en kickstart - ikke annerledes enn andre som trener mye.

Det er just det, man må finne SIN greie. For meg var det nøkkelen, sammen med faste måltider, variert kosthold og mettende mat. Jeg blir mett av fiber og protein. Det fungerer for meg. Håper du kommer i hakket med hva som fungerer for deg! Lykke til!

Ja, mer proteiner må inn! Ser det når jeg skriver matdagbok. Bare vanskelig de dagene jeg er på jobb... ikke mye proteiner i barnehagen gitt..

Skrevet

At forbrenningen blir ødelagt er en myte, det er minimalt som forbrenningen går ned. Hvis dett var sant ville anorektikere eller andre på ekstremkosthold dø... Tror nok som du sier, mer proteiner er løsningen. Verdt og prøve i alle fall!!

Har levd på ekstremt lavkarbo tidligere, såvet hva som fungerer, men akkurat nå passer det dårlig med strengt lavkarbo, derfor jeg ønsket en kickstart - ikke annerledes enn andre som trener mye.

Ja, mer proteiner må inn! Ser det når jeg skriver matdagbok. Bare vanskelig de dagene jeg er på jobb... ikke mye proteiner i barnehagen gitt..

Det er en myte at forbrenningen blir ødelagt, men redusert inntak reduserer forbruket. Det er ikke en myte. Hvor mye vil selvsagt variere, og det du spiser påvirker dette. Spesielt ved faste er det veldig tydelig. Mange oppnår et høyere energiforbruk til tross for lavt inntak ved å være i ketose, med de ubehagelighetene det fører til i begynnelsen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...