Gå til innhold

Trener, spiser underskudd, går opp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trener tre til fire ganger i uka. Alltid minst to ganger styrke gjennom hele kroppen. Samt oppvarming på tredemølle, og litt mer etter styrketrening. Alltså noen ganger halvkropp fire ganger, andre ganger minst to ganger helkropp.

Jeg startet 20. mai.I begynnelsen gikk jeg ned i cm kjapt, mage, hofter, lår, arm. Men ikke så mye i vekt, så begynte med myfitnesspal og telle kalorier. Hadde problemer mex å spise nok, lå ofte på 1300 kalorier, når jeg burde ha 1600-1800. Med det resultat at jeg ble slapp og overspiste enkelte dager, bare Måtte ha mat!

Nå spiser jeg lavkarbo/South Beach( mindre fett, mer proteiner, grønnsaker. Litt frukt som rips, jordbær)

Nå går jeg opp i vekt, ikke så mye riktignok, men iaf opp, går til og med opp i cm!

Trener riktig nok veldig hard styrke, mange øvelser med 8-12 rep, der siste skal være så tungt att jeg så og si ikke klarer fullføre. Kjenner at musklene er blitt mye større, markerte. Men hallo, sååå mye veier vel ikke muskler at jeg burde gå opp i vekt av det??? Eller bli større???

Jeg er 38 år, 159 cm, 79 kg. (start 80kg, var nede på 77,5)

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Timber
Skrevet

Muskler veier mer enn fett, så ja. De kan være grunnen til at du både går opp i kg og cm.

AnonymBruker
Skrevet

Muskler veier mer enn fett, så ja. De kan være grunnen til at du både går opp i kg og cm.

Nja, for å gå opp i vekt så må det spises, for å bygge muskler må det spises enda mer.

Til TS: det er ikke sikkert det er en dum ting at du ikke raser ned i vekt ved oppstart av trening, ved å vedlikeholde vekten din vil du mest sannsynlig få et bedre treningsutbytte og du vil komme i bedre form enn hva du ville gjort om du gikk i et stort kaloriunderskudd. Dette vil gi deg et solid grunnlag videre.

Grunnen til at du ikke går ned er nok for at du spiser mer enn du tror.

Anonymous poster hash: 84a73...4b1

• Liker 2
Skrevet

Jodda, er jo bra å bli sunn og sterk, men vil jo, og behøver, gå ned også!

Tror ikke jeg spiser for mye, har veldig nøye regnet kalorier og kommer sjeldent opp i dagsbehovet... Ved vanlig kosthold og lavkalori, lå jeg for mye under. Tok med alt, kaffe, melk i kaffen, dressing etc. Brukt myfitnesspal over mange dager.

Nå lavkarbo, med moderat fett og heller mer grønnsaker, smoothie.

Eller, noe gjør jeg tydeligvis feil siden jeg går opp både i vekt og cm.

Skrevet

Er ikke sikker på om jeg skjønner alt du skriver. Teller du kalorier nå? Hva ligger du på i gjennomsitt? Og hvor lenge har du spist som du gjør nå?

Skrevet

Teller ikke kalorier nå, skulle i følge myfitnesspal ligge på 1600-1800 kalorier, avhengig av treningsdag eller ei. Dette for å gå ned i vekt. De dagene jeg tellet så kom jeg sjeldent opp mer enn 1300-1400 kalorier, og var mett, men slapp... Bare de gangene jeg spist sånt som pizza jeg kom opp i antall kalorier.

Nå spiser jeg iǥjen lavkarbo/South Beach, dette siste uka. Nå teller jeg ikke kalorier, men vet ut fra tidligere at da reguleres kostholdet bra, gikk ned med dette før graviditeten. Får liten matlyst uten å bli slapp og sulten.

Kanvære litt vann, leste artikkelen til sprettballen. Sover generelt dårlig, hatt mye stress, sykt barn, etc.Samt gikk veldig hart ut i starten med 6 økter i uka med trening.

Skrevet

Ting kan forandre seg - du har vært gravid, sliter med søvn, har et barn? Tell kalorier i et par uker og se hvor mye du får i deg, det kan være mer enn du tror.

Skrevet

Ja kan jo være at jeg spiser mer enn jeg tror. Men gikk opp også da jeg telte kalorier i noen uker. Og definitivt lå under - pluss slapp og trøtt.

Skal legge inn nå på lavkarbo også, just in case.

AnonymBruker
Skrevet

Ja kan jo være at jeg spiser mer enn jeg tror. Men gikk opp også da jeg telte kalorier i noen uker. Og definitivt lå under - pluss slapp og trøtt.

Skal legge inn nå på lavkarbo også, just in case.

Jeg gikk opp i vekt uten å makte å ta det av meg uansett hva jeg gjorde. Det eneste som virket var å sulte meg i ren desperasjon, å det er jo ikke det smarteste. Det viste seg etter 1,5 år med slanke hysteri at jeg hadde en ganske alvorlig infeksjon som jeg hadde gått med i åresvis. Etter jeg ble kvitt den har jeg raset ned nesten 10 kg helt uten å slanke meg så nå er jeg på vekta jeg har hatt største parten av mitt liv å vekta har stagnert. Jeg har aldri hatt så god matlys som jeg har nå og jeg kan spise alt jeg vil uten å gå opp.

Det er vel verdt å sjekke opp for deg å når du ikke går ned i vekt som du burde ihht kalori inntak.

Anonymous poster hash: 39cf4...f0a

Skrevet

Tror ikke jeg har noen infeksjon, egentlig. Men er jo varmt nå, lite søvn, hatt en kronisk sjuk unge i vinter/vår, så tok en alvorlig pollenallergi over. Konstant tett. Vært en del bekymring i fht jobb, økonomi og ekteskap. Kanskje blitt for mye? Begynte trene for jeg tenkte det skulle gi mer overskudd. Er så utrolig trøtt! Den yngste er 2 år så synes det burde gå seg til....

Skal legge in lavkarbomaten også inn på kaloritelleren, forsøke slappe av, nyte livet! Og forsøke ikke titte på vekta hver dag... (i går ble det forresten bare 1000 kalorier,var mett og fornøyd, og bare slapp av varmen. Gammelt hus så 30 grader inne i går kveld. Kaldeste rommet nå har 25 grader....)

Har nok litt vann i kroppen, merker gifteringen sitter litt strammere enn den bruker.

Noen kommentarer på treningen?

Ville det vært bedre med to dager fulkropp styrke og en dag med bare kardio eller intervall? Ev to dager med halv kropp, en dag helkropp og en dag kardio/intervall?

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg har noen infeksjon, egentlig. Men er jo varmt nå, lite søvn, hatt en kronisk sjuk unge i vinter/vår, så tok en alvorlig pollenallergi over. Konstant tett. Vært en del bekymring i fht jobb, økonomi og ekteskap. Kanskje blitt for mye? Begynte trene for jeg tenkte det skulle gi mer overskudd. Er så utrolig trøtt! Den yngste er 2 år så synes det burde gå seg til....

Skal legge in lavkarbomaten også inn på kaloritelleren, forsøke slappe av, nyte livet! Og forsøke ikke titte på vekta hver dag... (i går ble det forresten bare 1000 kalorier,var mett og fornøyd, og bare slapp av varmen. Gammelt hus så 30 grader inne i går kveld. Kaldeste rommet nå har 25 grader....)

Har nok litt vann i kroppen, merker gifteringen sitter litt strammere enn den bruker.

Noen kommentarer på treningen?

Ville det vært bedre med to dager fulkropp styrke og en dag med bare kardio eller intervall? Ev to dager med halv kropp, en dag helkropp og en dag kardio/intervall?

Trening er et overskuddsprosjekt. Trener du uten å ha overskudd, stresser du kroppen!

En slik stressituasjon som du beskriver, kan føre til at vondt blir verre hvis du påfører ytterligere stress, som lavt energiinntak og trening, fordi du kommer inn i en vond sirkel.

Du kan prøve å ta inntil 3 g c-vitamin om dagen, det kan hjelpe noe hvis du har økt kortisolnivå (stresshormon som også fører til økt fettlagring).

Pass på å spise nok! 1000 kcal om dagen er for lite.

Pass på å drikke nok!

Har du sovet dårlig, så bør treningen være lett. (Lett styrke og gåturer, ikke tung styrke og jogging)

Blir treningen for tung når du er sliten og har et høyt kortisolnivå, blir nedbrytingen større enn oppbyggingen, og treningen vil ha negativ effekt. (Kortisol et er katabolsk hormon, det bryter ned, bygger ikke opp)

Anonymous poster hash: 19336...ee0

• Liker 1
Skrevet

Hmmm... hører jo alltid om at man må trene for å få energi...

Skal forsøke slappe litt mer av, ikke presse så mye på vekter. Men er jo bra at jeg kjenner musklene blitt større, sterkere og mer markert- under alt fett. Så noe har jeg gjort rett i alle fall, selv om fettet ikke akkurat forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm... hører jo alltid om at man må trene for å få energi...

Skal forsøke slappe litt mer av, ikke presse så mye på vekter. Men er jo bra at jeg kjenner musklene blitt større, sterkere og mer markert- under alt fett. Så noe har jeg gjort rett i alle fall, selv om fettet ikke akkurat forsvinner.

Jeg anbefaler deg å lese denne:

http://www.systemhelse.no/hva-velger-du-for-deg-selv-2013/

Hvordan vet man om det finnes energi til trening?”

Med oppmerksomhet på dine energinivåer kan du legge merke til om du har overskudd eller underskudd. Dersom du opplever underskudd er det best å bevege seg moderat, med fokus på bevegelse mer enn på trening. Dette kan være gåtur, yoga, tai-chi, eller andre former for bevegelse der pulsen ikke økes i stor grad. Du får da pumping av blod og lymfe rundt i kroppen, og stimulerer den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet – systemet som prioriterer immunsystemet og oppbygging av kroppen.

Dersom du opplever overskudd, kan du med fordel belaste kroppen med trening med høyere intensitet. Dette kan være løpetur, styrketrening, eller andre typer aktiviteter, der kroppen settes under stress slik at den mobiliserer krefter ved å aktivere det sympatiske nervesystemet – stress-systemet som gjør deg i stand til å yte, men som også bryter ned kroppen(!). Ja, trening med høy intensitet bryter ned kroppen. Det er etter trening, som kroppen bygges opp igjen. Under hvilen. Dersom det er nok ressurser til det. Med andre ord: tøff trening for ofte, i forhold til ditt stressnivå, i forhold til hvor mye hvile og mat du får i deg, bryter ned kroppen. Det skaper ikke et overskudd, men et underskudd av energi. Som igjen kan skape grobunn for en lett forkjølelse, eller spenninger som leder til smerter. Eller i verste fall noe verre.

”Men trening gir jo overskudd?”

Ja, dersom det finnes balanse i det autonome nervesystemet. Altså i dine energisystemer. En treningsøkt kan skape en illusjon om overskudd. Ved trening aktiveres jo stress-systemet, så endorfiner og stresshormoner pumpes ut i kroppen. Dette føles oppfriskende. Short term. Long term bryter det ned kroppen. Dersom det ikke er balanse altså.

Symptomer på overtrening/ for lite energi i systemet (red light eller yellow light for trening):

• sykdom
  • smerte som forverres ved trening
  • minsket sexlyst
  • trøtthet, energiløshet

Ovenstående symptomer betyr nødvendigvis ikke at du ikke skal trene – men dersom en eller fler av de foreligger skal du stille deg spørsmålet: blir det bedre med trening? Eller er det den valgte sannheten om at «trening er sunt» som styrer min aktivitet, mer enn opplevelsen av hva som føles bra?

Anonymous poster hash: 19336...ee0

• Liker 1
Skrevet

Bra input, verdt å tenke over! Takk!

Skal teste ut å trene for vedlikehold en stund, altså vedlikeholde muskulatur, men ikke presse for mer og mer vekter som jeg har hittil. Se om det hjelper på overskudd, etc.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg startet å trene så gikk det veldig sakte men sikkert. Jeg trener ikke styrke, men trener kondisjon/kardio på ellipsemaskin. De første 2-3 mnd trente jeg 4-5 kvelder i uka (tidligere hadde jeg nesten aldri trent), etter disse første 2-3 mnd så har jeg ligget på 3 kvelder i uka i snitt. Har rett og slett ikke tid til mer pga hus, småbarn, jobb og sosialt liv. Har siden 20. desember gått ned 5 kilo, jeg var i utgangspunktet 165 cm og 62 kilo. Gikk ned en kilo i måneden, merker VELDIG godt at kroppen jobber veldig mot en etter graviditeter og etter å ha tippet 30 år! Men tenk at du trener for å ha en sunn og sterk kropp til å takle sykdom og at du får flere år sammen med barna dine uten sykdom og skade. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilder av start-kroppen min, for jeg vet jo at kroppen min er svært annerledes nå selv om det har gått sakte. Jeg telte kalorier via VGs vektklubb de første par månedene og det hjalp meg godt slik at jeg skjønte hvor jeg skulle sikte meg inn kalorimessig.

Det at du ikke klarer å spise mer enn 1000-1200 kcal hver dag skjønner jeg lite av, jeg veier ca 25 kilo mindre enn deg og ligger på nærmere 2000 kcal per døgn (kan jo trekke fra 1500-2000 kcal hver uke pga trening men likevel..).

Anonymous poster hash: 69402...aac
Skrevet

Vet ikke hvorfor det blir så lite noen dager, har jo vært veldig varmt. Men har det sånn i perioder, men så overspiser jeg nok plutselig en dag i blant.

Nå har jeg latt kroppen hvile, sovet, ikke trent mer enn det hus, hage, oppussing, en 2 åring krever. Spist mer, opp mot ca 1400-1700 kalorier. I dag var vekten litt ned! Får se om det er tilfeldig eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...