Gjest Hummels Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 (endret) Hva gjør jeg når jeg hører noen i slekta sier at jeg burde få hjelp og legges inn på avrusing? Tvangsinnlegges hvis jeg nekter. Er vel ikke lov å tvinge meg! Vil ikke inn på et sånt sted. Vil jeg heller prøve selv å slutte! Blir ikke mindre deprimert og lei livet av den grunn! Er så lei kjerringer av og til. Var ei kjerring som sa det. Endret 18. august 2014 av Baby_Blue
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Les litt om tvangsinnleggelse i rusomsorgen, så ser du at de skal få slite med akkurat det. Men har du problemer, så ta tak! Anonymous poster hash: 27499...d9a 2
Gjest Hummels Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 (endret) Så ingen kan tvinge meg altså. Bra! Endret 18. august 2014 av Baby_Blue
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Kommer helt an på situasjonen ein og psyken din. Var jeg deg ville jeg takket ja, tenk deg om noen ganger til, og takk ja til behandling.Anonymous poster hash: 53d92...300 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Hva gjør jeg når jeg hører noen i slekta sier at jeg burde få hjelp og legges inn på avrusing? Tvangsinnlegges hvis jeg nekter. Er vel ikke lov å tvinge meg! Vil ikke inn på et sånt sted. Vil jeg heller prøve selv å slutte! Blir ikke mindre deprimert og lei livet av den grunn! Er så lei kjerringer av og til. Var ei kjerring som sa det. Slutte på egen hånd klarer du neppe. Ta imot hjelp. Anonymous poster hash: 1deb9...2ea 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Det skal veldig mye til for å tvangsinnlegge noen på avrusning. Også er ofte tvangen på bare noen uker, for å bli fri fra rus så tar det oppmot 1 år på rusklinikk, så du må ville det selv. Anonymous poster hash: 2a11b...561 1
Gjest Hummels Skrevet 18. august 2014 #7 Skrevet 18. august 2014 Har lite lyst å være 1 år på sånn klinikk. Tanken på at de som har gjort livet mitt surt lever et godt og perfekt liv mens jeg må slite 1 år for noe de har gjort! Ja skylder på dem. Klarer meg egentlig fint selv, men er sur når folk i slekta skal begynne å true med sånt.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #8 Skrevet 18. august 2014 Hva gjør jeg når jeg hører noen i slekta sier at jeg burde få hjelp og legges inn på avrusing? Tvangsinnlegges hvis jeg nekter. Er vel ikke lov å tvinge meg! Vil ikke inn på et sånt sted. Vil jeg heller prøve selv å slutte! Blir ikke mindre deprimert og lei livet av den grunn! Er så lei kjerringer av og til. Var ei kjerring som sa det. Du kan innlegges med tvang når du er gravid, i påvente av rettssak for forhold du er tiltalt for, for destruktiv og eskalerende rusing (altså fare for eget liv og helse), eller dersom du er til fare for andres liv og helse. Om vilkårene er til stede er det ikke vanskelig å få et tvangsvedtak. Det er mye enklere om du legger deg inn frivillig. Du klarer ikke dette alene.Anonymous poster hash: 616dd...36c 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #9 Skrevet 18. august 2014 Har lite lyst å være 1 år på sånn klinikk. Tanken på at de som har gjort livet mitt surt lever et godt og perfekt liv mens jeg må slite 1 år for noe de har gjort! Ja skylder på dem. Klarer meg egentlig fint selv, men er sur når folk i slekta skal begynne å true med sånt. Du kommer ingen vei med å skylde på dem. Bare du selv kan ta tak i rusproblemet ditt, og du må ville det selv 100%. Anonymous poster hash: 5f7fc...74a 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #10 Skrevet 18. august 2014 Har lite lyst å være 1 år på sånn klinikk. Tanken på at de som har gjort livet mitt surt lever et godt og perfekt liv mens jeg må slite 1 år for noe de har gjort! Ja skylder på dem. Klarer meg egentlig fint selv, men er sur når folk i slekta skal begynne å true med sånt. Langtidsopphold er for tiden definert som seks måneder (som er alt for lite) med mulighet for forlengelse. Du kan begynne med å erkjenne dine egne problemer i stedet for å legge skylden på din familie. Ansvarsfraskrivelse er veldig klassisk rusadferd. Det virker ikke som om du er helt klar enda. Det kommer du nok til å angre på.Anonymous poster hash: 616dd...36c 1
Gjest Hummels Skrevet 18. august 2014 #11 Skrevet 18. august 2014 Nei jeg er langt i fra klar. Å hvorfor må man være så lenge?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #12 Skrevet 18. august 2014 Nei jeg er langt i fra klar. Å hvorfor må man være så lenge? Fordi det tar veldig lang tid å snu på tankemønstre og adferd som er etablert over veldig, veldig mange år, og det tar tid å lære seg å mestre en tilværelse uten rus. Tidligere var det ikke uvanlig at behandlingen strakte seg over mye lengre tid. Det er ingen arantier for at du blir rusfri bare fordi du har vært gjennom en behandling. Den jobben må du gjøre selv, og det første du må gjøre er å ta ansvar for deg selv, og slutte å skylde på andre. Vi kan ikke gjøre annet enn å gi deg redskapene du trenger, og litt medisinsk bistand på veien. Etter terapien må du selv kontrollere livet ditt. Velger du rusen da, er du ofte lenger tilbake enn der du startet før behandlingen. Det er ikke noe å vente med. Jeg et at du ikke har det godt i det livet du lever nå.Anonymous poster hash: 616dd...36c 4
Gjest Hummels Skrevet 18. august 2014 #13 Skrevet 18. august 2014 Jeg vet jo hvor tungt og jævlig det er i begynnelsen, er det jeg gruer meg til og aldri kommer til å klare. Jeg er ikke sterk psykisk. Jeg skylder på de som har ødelagt livet mitt (ikke familien min altså). Det er grusomt å se at de har det så godt.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #14 Skrevet 18. august 2014 Jeg vet jo hvor tungt og jævlig det er i begynnelsen, er det jeg gruer meg til og aldri kommer til å klare. Jeg er ikke sterk psykisk. Jeg skylder på de som har ødelagt livet mitt (ikke familien min altså). Det er grusomt å se at de har det så godt. Du får god hjelp om du ønsker å ta i mot den. Du klarer det hvis du vil, men du må gi slipp på rusen og en del forestillinger om den. Nå lager du unnskyldninger for deg selv for å slippe å ta det vanskelige valget. Du kan ikke skylde på andre. Du har helt sikkert hatt det vondt, men du må allikevel bære ansvaret for egne valg. Det kan vi hjelpe deg med, men vi kan ikke "fikse" deg uten din egen innsats. Om du virkelig ønsker det, så kan du få et godt liv som rusfri. Men det er løgn å si at veien dit er lett. Du har valget. Det blir vanskeligere jo lengre du venter.Anonymous poster hash: 616dd...36c 2
Gjest Hummels Skrevet 18. august 2014 #15 Skrevet 18. august 2014 Har holdt på i ca 4 år. Er nå 24. Jeg vet vertfall at jeg en gang vil slutte. Kommer an på når jeg blir klar for det. :/
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #16 Skrevet 18. august 2014 Har holdt på i ca 4 år. Er nå 24. Jeg vet vertfall at jeg en gang vil slutte. Kommer an på når jeg blir klar for det. :/ Jeg har vært til behandling selv. Gjør det nå. Utsetter du det blir det bare verre. Anonymous poster hash: 1deb9...2ea 8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #18 Skrevet 18. august 2014 Har holdt på i ca 4 år. Er nå 24. Jeg vet vertfall at jeg en gang vil slutte. Kommer an på når jeg blir klar for det. :/ Nei det kommer det ikke an på. Det du gjør nå er å lage en unnskyldning for hvorfor du skal vente. Du blir ikke klar med den holdningen der. Du vil bare grave deg lengre og lengre ned i din egen elendighet og grav mens du venter på at du skal bli klar. Det skjer ikke noe før du begynner. Har du det bra nå? Vil du fortsette å ha det sånn? Vil du at det skal bli ti ganger vanskeligere når omstendighetene gjør at du MÅ ta det valget fordi du har ventet for lenge? Jeg har sett din historie tusenvis av ganger. Mange av de jeg snakket til den gangen døde med problemet sitt. Noen yngre enn deg. Alle ventet på at de skulle bli klare. Det ble de ikke. Anonymous poster hash: 616dd...36c 2
Heart Skrevet 18. august 2014 #19 Skrevet 18. august 2014 Har holdt på i ca 4 år. Er nå 24. Jeg vet vertfall at jeg en gang vil slutte. Kommer an på når jeg blir klar for det. :/ Rusmiddelmisbruket ditt forandrer hjernen din. Den blir faktisk fysisk annerledes, og jo lenger du holder på, jo verre blir det å slutte og jo lenger vil de ta å klare å føle normal glede av hverdagslige hendelser. Det stemmer at det er vanskelig å få noen lagt in til tvansgmessig avrusning så lenge det ikke er umiddelbar/akutt fare for eget eller andres liv eller helse. Det er også sant at hjelpeapparatet arbeider treigt, så du må ikke tro et øyeblikk at noen står klar med en behandlingsplass den dagen du er "klar". Du vil måtte vente i månedsvis. Mange faller tilbake til rusmiljøet eller dør i den køen. Er det noen som har tvunget rusmidlene ned i halsen/lungene eller inn i årene dine? Hvis ikke, kan du ikke skylde på noen andre enn deg selv. Du valgte å "selvmedisinere" for å takle problemene dine, fremfor å søke profesjonell hjelp. Det var ikke videre smart, noe du utvilsomt ser nå. Du er mye dårligere enn du klarer å se selv, Alle med et rusproblem er det, og de fleste må treffe bunnen ekstremt hardt før de innser realitetene. Den opplevelsen tar livet av en god del av dem. Hvis du kan klare å opparbeide litt selvinnsikt før du er alvorlig og varig psykisk og fysisk syk, vil det være en stor fordel. 1
Gjest Hummels Skrevet 19. august 2014 #20 Skrevet 19. august 2014 Får vel gjøre det en gang så jeg får et fast forhold med noen jeg også. De jeg har vert sammen med slo opp pga dette. De forstod ikke hvor tungt det er. Drømmer om egen familie i fremtiden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå