Gå til innhold

Hvordan spare mest mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp deg en skikkelig matboks eventuellt også en mattermos. Ta med middagsrester, salat, pizzasnurrer, suppe, burrito osv. Det smaker bedre, er sunnere og du sparer mye!

Jeg skjønner at det kan være vanskelig når man er student, men prøv å se om du kan ha det gøy på fest/byen uten alkohol. Eller kutt ned på festingen. Sunnere, du sparer mye og du kan bruke hele søndagen til noe fornuftig!

Gå gjennom absolutt alt du har av klær. Ta gjerne bilde av antrekk slik at du ikke glemmer hva du har. Bytt eller lån av venninner. Om du skal kjøpe tøy kjøp noe du kan bruke på jobb.

Anonymous poster hash: 7466a...095

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vinglepetra

Begynn å ta med deg matpakke på skolen, hver eneste dag. Kjøp deg en fin matboks, gjerne en med flere rom. Kjøp også en termos, ta med deg kaffe på skolen, du kommer til å spare en god del på dette hvis du er en kaffedrikker som meg.

Unngå kino turer/ kafé avtaler, inviter folk til å gå tur i skogen, eller arranger filmkveld hjemme.

Innfør total kjøpe stopp på klær/tilbehør/ gadets.

Kutt ut/ ned på alkohol og festing så mye du kan. Maks 1 gang i måneden

Kutt ut snop og godteri, dette sparer du en del på.

Hvis det er mulig kan du begynne å gå eller sykle til skolen og spare penger på månedskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du er for hard med deg selv, eller at du prøver å få andre til å føle seg dårlig. Jeg synes du er smart som ser risikoen som du skisserer, for den er jo reell, og bør planlegges for som du sier. Sparepengene er jo greie å ha til boligkjøp, og særlig å ta ut av BSU er jo dyrt da de trekker tilbake skattefordelen du har hatt. Så pengene i BSU er ingen bufferkonto, de er til bolig og kan ikke regnes med i hvor mye du har tilgjengelig. Så ja, nå er nok tiden for å skjerpe inn forbruket og legge tilrette for minst 6 måneder uten inntekt etter studiene.

Gå gjennom kontoutskrifter og se hvordan mange små kjøp blir mye tilsammen.

Det lureste du kan gjøre er å betale deg selv først. Si at du trenger å spare minst 50% av utbetalt hver måned, ja, da setter du av det med en gang du får lønn. Inn på en sparekonto (ikke BSU eller annen boligspar) som du ikke har lettvint tilgang til. Ute av syne ute av sinn. Da er det garantert at du får spart endel i alle fall. Deretter bør du være veldig bevisst på forbruk og bruke minst mulig. Tenk det som et sabbat-år, noe som er viktig å gjøre for å ha best mulig utgangspunkt da du er ferdig studert. Det er dessuten veldig smart å ha vent seg til bevisst forbruk i det lønningen mangedobler seg. Så ikke du bruker opp alt da også ;)

Ellers, ang jobb, så er det lurt å starte søknadsprosess noen måneder før du er ferdig. De fleste arbeidsgivere er åpne for i alle fall 3 mnd å vente til du skal begynne, mtp at det er normal oppsigelsestid for de som jobber, Så er du ferdig i juni kan du søke fra mars/april. Bare oppgi når du er ferdig og kan starte i jobben du søker. Får du ikke napp kan du begynne å søke mindre relevante jobber, enhver 100% stilling er bedre enn ingenting. Tilslutt gjenstår den desperate "oppsøk-en-hver-butikk" strategien, sånn ca dagen etter eksamen om du ikke har fått noe annet innen da. Jobben din da er å finne jobb, bruk 8 timer daglig på dette. Vil tro du finner et eller annet rimelig raskt om du virkelig går inn for det ;)

Synes det er helt riktig av deg å planlegge for dette allerede nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men akkurat dette er virkelig ikke noe å tenke på. Du er gjeldfri og har en haug sparepenger på bok. Slapp av, du er heldigere stilt enn brorparten av de som er ferdigutdannet.

Anonymous poster hash: c2ada...388

Enig der. Jeg er nå på mitt 4. år med studielån, og har 20 000 på sparekonto. Ikke kjempestore utsikter for fast/100% jobb med det første heller.

Så ikke bekymre deg TS. Du er så heldig så! Drit i hva andre sier.

Og du klarer deg kjempefint med det du har, og du klarer å spare om du går inn for det. Det er helt normalt å gå noen mnd etter endt utdanning før man får seg jobb også. Jeg tviler på at alle i din familie fikk seg jobb med en eneste gang de var ferdig med studiene.

Sånn er virkeligheten, uansett hva alle andre sier.

Anonymous poster hash: 67bde...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt det som hensikt, beklager inderlig hvis du eller noen andre føler det slik. Jeg innen samfunnsvitenskap, så jeg er virkelig bekymret for min fremtid på arbeidsmarkedet. Det er ikke lett å få seg jobb innenfor dette området, selvfølgelig burde jeg ha tenkt på det før jeg startet på universitetet, men det er lite jeg kan gjøre nå :facepalm:

Anonymous poster hash: 8bf4b...024

Men når du virker så oppegående som du er økonomisk sett; hvordan kan det ha seg at du studerer noe som ikke leder direkte til noe yrke/gir en litt mer nyttig/aktuell tittel?

Anonymous poster hash: be595...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du virker så oppegående som du er økonomisk sett; hvordan kan det ha seg at du studerer noe som ikke leder direkte til noe yrke/gir en litt mer nyttig/aktuell tittel?

Anonymous poster hash: be595...64c

Jeg valgte å studere det som jeg interesserte meg mest for, matte og realfag var aldri min greie, jeg klarte å få 4 i Matte med et nødskrik. Sykepleier og lærer kunne jeg aldri tenke meg å bli, av flere ulike grunner. Og husk at det er nesten 5 år siden jeg begynte på mitt studium, på den tiden var jeg ikke så fornuftig som nå, i tillegg til dette var det lite fokus på samfunnsviteres fremtid på arbeidsmarkedet den gangen. For meg virket det veldig fornuftig å studere det jeg interesser meg mest for der og da, angrer selvfølgelig nå.

Og til opplysning så finnes det fornuftige samfunnsvitere, jeg har blitt fornuftig de siste årene, var ikke fornuftig som 19-22 åring, dette er en av grunnene til at jeg ikke har fått spart opp så mye som jeg burde.

Anonymous poster hash: 8bf4b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er for hard med deg selv, eller at du prøver å få andre til å føle seg dårlig. Jeg synes du er smart som ser risikoen som du skisserer, for den er jo reell, og bør planlegges for som du sier. Sparepengene er jo greie å ha til boligkjøp, og særlig å ta ut av BSU er jo dyrt da de trekker tilbake skattefordelen du har hatt. Så pengene i BSU er ingen bufferkonto, de er til bolig og kan ikke regnes med i hvor mye du har tilgjengelig. Så ja, nå er nok tiden for å skjerpe inn forbruket og legge tilrette for minst 6 måneder uten inntekt etter studiene.

Gå gjennom kontoutskrifter og se hvordan mange små kjøp blir mye tilsammen.

Det lureste du kan gjøre er å betale deg selv først. Si at du trenger å spare minst 50% av utbetalt hver måned, ja, da setter du av det med en gang du får lønn. Inn på en sparekonto (ikke BSU eller annen boligspar) som du ikke har lettvint tilgang til. Ute av syne ute av sinn. Da er det garantert at du får spart endel i alle fall. Deretter bør du være veldig bevisst på forbruk og bruke minst mulig. Tenk det som et sabbat-år, noe som er viktig å gjøre for å ha best mulig utgangspunkt da du er ferdig studert. Det er dessuten veldig smart å ha vent seg til bevisst forbruk i det lønningen mangedobler seg. Så ikke du bruker opp alt da også ;)

Ellers, ang jobb, så er det lurt å starte søknadsprosess noen måneder før du er ferdig. De fleste arbeidsgivere er åpne for i alle fall 3 mnd å vente til du skal begynne, mtp at det er normal oppsigelsestid for de som jobber, Så er du ferdig i juni kan du søke fra mars/april. Bare oppgi når du er ferdig og kan starte i jobben du søker. Får du ikke napp kan du begynne å søke mindre relevante jobber, enhver 100% stilling er bedre enn ingenting. Tilslutt gjenstår den desperate "oppsøk-en-hver-butikk" strategien, sånn ca dagen etter eksamen om du ikke har fått noe annet innen da. Jobben din da er å finne jobb, bruk 8 timer daglig på dette. Vil tro du finner et eller annet rimelig raskt om du virkelig går inn for det ;)

Synes det er helt riktig av deg å planlegge for dette allerede nå :)

Takk for fornuftig og utfyllende svar! Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan la være å bekymre seg over sin fremtid etter studentlivet er over. Jeg har allerede kommet i gang, har gått til innkjøp av en god og billig matboks som skal benyttes gjennom kommende semesteret, har også tatt frem termos og thermokopp, slik at jeg kan redusere kafé utgiftene, som dessverre utgjør en del hver måned. Jeg har bare meg selv å leve av når studiene er fullført og da er det best at jeg benytter meg av de godene jeg har nå og sparer mest mulig til da.

Enig i at jeg ikke har tilgang til de pengene som ligger inne på BSU, men jeg har resten av sparepengene inne på en konto som tillater 12 uttak i året. De pengene kan jeg ta av, hvis det blir helt krise. Ellers er det bare å stramme inn der jeg kan.

Anonymous poster hash: 8bf4b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...