AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #1 Skrevet 17. august 2014 Hei, jeg er en 24 år gammel student som er svært bekymret for min fremtid. Jeg ønsker å spare mest mulig slik at jeg kan sikre meg økonomisk trygghet når jeg er ferdig utdannet om ett år. Jeg har ingen studielån eller annen gjeld, fordi jeg har bodd hjemme gjennom hele studietiden. Jeg tjener ca. 6000 - 8000 kr i måneden til vanlig, tjener omtrent det dobbelte i sommerferien da jeg jobber mer. Jeg ønsker råd og tips til hvordan jeg kan spare mest mulig av det jeg tjener hver måned. Jeg har ikke muligheten til å jobbe mer enn det jeg allerede gjør, men ønsker å få mest mulig ut av det jeg tjener og de pengene jeg allerede har. Jeg har per dags dato 250 000 kr oppspart til eventuelt boligkjøp etter studiene. Siden jeg bor hjemme har jeg ingen faste utgifter bortsett fra transport og mobilregning, disse utgjør ca. 750 kr hver måned. Til tross for dette ender jeg opp med å bruke nesten hele månedslønnen min hver eneste måned (6000 - 8000 kr). Skjønner egentlig ikke hva pengene går til, fordi jeg kjøper aldri noe av verdi. Men dette kan ikke fortsette! Om et år er jeg ferdigutdannet, og må flytte fra foreldrene mine. Jeg bekymrer meg over det faktum at sparepengene mine er alt det jeg har å leve av frem til jeg skaffer meg en fulltidsjobb, dette kan i verste fall ta tid, i mellomtiden har jeg bare sparekontoen å leve av, så her er gode råd dyre! Alle råd og tips mottas med den største takknemlighet! Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #2 Skrevet 17. august 2014 Du tok faktisk ikke opp lån når du gikk på skolen. Det var jo smart ! Anonymous poster hash: 1c232...2db
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #3 Skrevet 17. august 2014 Må du flytte med en gang duer ferdig? Med 250 000 på sparekonto skjønner jeg ikke helt hva du er så bekymret for? Du er jo i en mye bedre økonomisk situasjon en se fleste andre på din aldersom studerer! Du vil faktisk få milighet til å kjøpe egen bolig nesten med en gang du er ferdigutdannet!Anonymous poster hash: 6532d...21a 2
globalagogo Skrevet 17. august 2014 #4 Skrevet 17. august 2014 Sett det på sparekonto med en gang? Er sikkert kantinemat, fest og sånn det brukes opp på. Smør matpakke og se film hos kompiser framfor kino feks? 1
globalagogo Skrevet 17. august 2014 #5 Skrevet 17. august 2014 Matpakke til skolen da... Ikke filmkveld 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #6 Skrevet 17. august 2014 Hva er det du stresser med? Du har 250 000 kr på sparekonto og 0 lån. Anonymous poster hash: eb907...f07 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #7 Skrevet 17. august 2014 Ta opp studielån det siste året ditt som student, men ikke bruk det. Sett det på konto og ha som en sikkerhet om du ikke skulle få deg jobb. Studielånet betaler du tilbake i sin helhet med en gang du har fått deg jobb, og det tar jo tid før renter begynner å løpe. Du bør også begynne å søke jobber rett over jul. Anonymous poster hash: 8c5e6...a47 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #8 Skrevet 17. august 2014 Må du flytte med en gang duer ferdig? Med 250 000 på sparekonto skjønner jeg ikke helt hva du er så bekymret for? Du er jo i en mye bedre økonomisk situasjon en se fleste andre på din aldersom studerer! Du vil faktisk få milighet til å kjøpe egen bolig nesten med en gang du er ferdigutdannet!Anonymous poster hash: 6532d...21a Jeg må flytte ut med en gang jeg er ferdig, ettersom foreldrene mine planlegger å selge huset da. Jeg vil ikke få muligheten til å kjøpe bolig med en gang jeg er ferdig fordi det er ikke sikkert jeg får meg fast jobb med en gang. Fast fulltidsjobb er såvidt jeg vet en forutsetning for å kunne få innvilget boliglån. Jeg har på følelsen at jeg kommer til å slite med å skaffe meg jobb, og hvis det er tilfelle må jeg leve på mine 250 000 kr til jeg skaffer jobb. Dette er grunnen til at jeg er bekymret, i den byen jeg bor i er leieprisene svært høye, jeg regner med at jeg må ut med ca. 12000 kr i måneden på husleie, strøm og mat. Da kan jeg klare meg i to år på disse pengene. Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #9 Skrevet 17. august 2014 Jeg må flytte ut med en gang jeg er ferdig, ettersom foreldrene mine planlegger å selge huset da. Jeg vil ikke få muligheten til å kjøpe bolig med en gang jeg er ferdig fordi det er ikke sikkert jeg får meg fast jobb med en gang. Fast fulltidsjobb er såvidt jeg vet en forutsetning for å kunne få innvilget boliglån. Jeg har på følelsen at jeg kommer til å slite med å skaffe meg jobb, og hvis det er tilfelle må jeg leve på mine 250 000 kr til jeg skaffer jobb. Dette er grunnen til at jeg er bekymret, i den byen jeg bor i er leieprisene svært høye, jeg regner med at jeg må ut med ca. 12000 kr i måneden på husleie, strøm og mat. Da kan jeg klare meg i to år på disse pengene.Anonymous poster hash: 8bf4b...024 Men kjære deg, du har jo ingenting å bekymre deg for. Anonymous poster hash: c2ada...388
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #10 Skrevet 17. august 2014 Sett det på sparekonto med en gang? Er sikkert kantinemat, fest og sånn det brukes opp på. Smør matpakke og se film hos kompiser framfor kino feks? Har allerede halvparten av disse pengene på BSU. Resten står på superspar og noe på brukskonto.Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #11 Skrevet 17. august 2014 Sett det på sparekonto med en gang? Er sikkert kantinemat, fest og sånn det brukes opp på. Smør matpakke og se film hos kompiser framfor kino feks? Ser igjennom kontoutskrifter nå, du har rett i at veldig mye går til kantinene på studiestedet, shopping og festing Jeg har ikke smurt en matpakke siden jeg begynte å studere Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #12 Skrevet 17. august 2014 Hva er det du stresser med? Du har 250 000 kr på sparekonto og 0 lån. Anonymous poster hash: eb907...f07 250 000 kr er ikke mye hvis det er alt man har å leve av frem til man får en jobb, noe som kan ta ganske lang tid. Når det er sagt så har jeg alltid vært litt engstelig av meg, søker trygghet, uavhengig om det er snakk om økonomisk eller emosjonelt. Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #13 Skrevet 17. august 2014 250 000 kr er ikke mye hvis det er alt man har å leve av frem til man får en jobb, noe som kan ta ganske lang tid. Når det er sagt så har jeg alltid vært litt engstelig av meg, søker trygghet, uavhengig om det er snakk om økonomisk eller emosjonelt.Anonymous poster hash: 8bf4b...024 Ja, men akkurat dette er virkelig ikke noe å tenke på. Du er gjeldfri og har en haug sparepenger på bok. Slapp av, du er heldigere stilt enn brorparten av de som er ferdigutdannet. Anonymous poster hash: c2ada...388
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #14 Skrevet 17. august 2014 Jeg tror du har svært lite bekymringer for din økonomi, men bare vil få oss andre her til å føle oss elendige Anonymous poster hash: 484e6...5d0 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #15 Skrevet 17. august 2014 Jeg tror du har svært lite bekymringer for din økonomi, men bare vil få oss andre her til å føle oss elendige Anonymous poster hash: 484e6...5d0 Jeg har aldri hatt det som hensikt, beklager inderlig hvis du eller noen andre føler det slik. Jeg innen samfunnsvitenskap, så jeg er virkelig bekymret for min fremtid på arbeidsmarkedet. Det er ikke lett å få seg jobb innenfor dette området, selvfølgelig burde jeg ha tenkt på det før jeg startet på universitetet, men det er lite jeg kan gjøre nå :facepalm:Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #16 Skrevet 17. august 2014 Du tok faktisk ikke opp lån når du gikk på skolen. Det var jo smart !Anonymous poster hash: 1c232...2db Sløste vekk mye penger underveis og utdanner meg til samfunnsviter, det er ikke så smart Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #17 Skrevet 17. august 2014 Du er altfor hard med deg selv! De fleste av oss andre studenter som leser dette er ikke halvparten så flink som deg. Selv om du ikke får deg relevant jobb med èn gang etter studier, kan du jo fortsette å jobbe der du jobber nå/finne en annen jobb? Da er du jo sikret inntekt uansett. Seriøst, du stresser for mye. Slapp av, det ordner seg. Og gi deg selv en klapp på skuldra for å ha unngått lån og i tillegg sparer penger som student Anonymous poster hash: ab8fd...40c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #18 Skrevet 17. august 2014 Hav bruker du penger på da? Hva står det på de siste tjue kvitteringene dine? Kutt utt treningssentrr, snop, kino, røyk, dyre drinker på byen, nye klær hver måned, kaffe fra kiosk osv. Matpakke, kaffe før du drar hjemmefra, rydd i klesskap og bytt tøy med venninner, lån film gratis på biblioteket, ikke dra på byen mer enn strengt nødvendig. Gjør alt av innkjøp i matbutikk, aldri kiosk og bensinstasjon. Sett vekk 4000 på sparekonto med en gang du får lønn. Anonymous poster hash: 7466a...095 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #19 Skrevet 17. august 2014 Hav bruker du penger på da? Hva står det på de siste tjue kvitteringene dine? Kutt utt treningssentrr, snop, kino, røyk, dyre drinker på byen, nye klær hver måned, kaffe fra kiosk osv. Matpakke, kaffe før du drar hjemmefra, rydd i klesskap og bytt tøy med venninner, lån film gratis på biblioteket, ikke dra på byen mer enn strengt nødvendig. Gjør alt av innkjøp i matbutikk, aldri kiosk og bensinstasjon. Sett vekk 4000 på sparekonto med en gang du får lønn. Anonymous poster hash: 7466a...095 I følge kontoutskrifter fra de siste månedene har jeg brukt mye penger på kafé, shopping (les : impuls shopping) og alkohol Det meste har gått til kafé og mat på studiestedet. Jeg har aldri tatt med matpakke og ender opp med å kjøpe dyre usmakelige salater på studentkafeene. Hvis jeg unngår dette fremover, kan jeg spare mye. Jeg har også vært støttemedlem på treningssenter, men dette skal jeg si opp snarest. Anonymous poster hash: 8bf4b...024
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #20 Skrevet 17. august 2014 Du er altfor hard med deg selv! De fleste av oss andre studenter som leser dette er ikke halvparten så flink som deg. Selv om du ikke får deg relevant jobb med èn gang etter studier, kan du jo fortsette å jobbe der du jobber nå/finne en annen jobb? Da er du jo sikret inntekt uansett. Seriøst, du stresser for mye. Slapp av, det ordner seg. Og gi deg selv en klapp på skuldra for å ha unngått lån og i tillegg sparer penger som student Anonymous poster hash: ab8fd...40c Det er mulig at jeg stresser for mye, men dessverre så er det ikke lett for meg å ta lett på ting. Jeg har alltid vært veldig engstelig av meg I tillegg til dette kommer jeg fra en familie der "alle" har jobb og karriere, bolig og fast eiendom, det er veldig lett å bli stemplet taper. Jeg bekymrer meg veldig for hva gamle og kjente vil si hvis jeg blir arbeidsløs etter endt utdanning. Vet av erfaring at de ikke er redd for å fortelle meg dette. Anonymous poster hash: 8bf4b...024
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå