Gå til innhold

42.000 i forbruksgjeld!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg brukte litt vel mye penger i USA i sommer + at jeg har brukt mye mer på å ta lappen enn jeg hadde regnet med. Har nå en forbruksgjeld på 42.00 kr som jeg vil jobbe hardt for å bli kvitt. Men er så vanskelig! Jeg har kr 23.000 utbetal pr mnd og har nesten ingen penger igjen når jeg har betalt regningene mine :(

Har betalt ned noen tusen de siste månedene, men ender opp med å overføre til konto igjen fordi jeg er blakk..

Noen råd? Er det realistisk å kvitte seg med dette før neste sommer? Jeg shopper ingenting, skal på 2 utenlandsturer i høst ellers prioriterer jeg å betale ned gjelden. Eneste jeg vet jeg kan spare på er mat, bruker sikkert mellom 3-4000 pr mnd på mat og jeg bor alene.



Anonymous poster hash: 262b3...fe5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

So many bad decisions...

Du klarer deg på 1500kr mat i måneden. Se tråder her for inspirasjon.

Selg det du shoppet i USA.

Dropp utenlandsturer på lånte penger.

Endret av Chloe-
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du på 2 utenlandsturer, når du egentilg ikke har råd til det?



Anonymous poster hash: b3e5c...4b3
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anastasia

Hvorfor skal du på 2 utenlandsturer, når du egentilg ikke har råd til det?

Anonymous poster hash: b3e5c...4b3

Oops skrev feil.

Endret av Anastasia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 000.- burde være nok til å kunne leve og betale ned gjelden din. Sett opp et budsjett og hold deg til det.

Dropp utenlandstureren for du har ikke råd til det, og jeg vil tippe at det vil bare gjøre ting verre med at du sikkert bruker mer penger der.

3-4000 er altfor mye, du burde klare det på halvparten av den summen.

Endret av -Leon-
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor alene og har problemer med å sitte igjen med noe når du har utbetalt 23 000 i måneden? Her må det jo finnes faste utgifter som du rett og slett kan kutte. Jeg har det samme som deg i måneden (også alene) og jeg klarer fint å holde meg til rundt 15 000 i måneden inkludert mat, og jeg bor ikke direkte billig heller.

Her ville jeg rett og slett ha skjært alle utgifter ned til beinet for en periode. Det er veldig dyrt å leve med forbruksgjeld i lengden. Bedre å ta en hestekur for økonomien nå enn å gå med dette hengende over deg frem til neste år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So many bad decisions...

Du klarer deg på 1500kr mat i uken. Se tråder her for inspirasjon.

Selg det du shoppet i USA.

Dropp utenlandsturer på lånte penger.

TS bruker jo faktisk mindre enn dette? 3000 i mnd?

Anonymous poster hash: 7a439...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sifo sitt budsjett sier ca 2000 kr i mat. Du ligger langt over og her er det mye å spare.
De utenlandsturene hadde jeg droppet. Selv om du har betalt reisen så bruker man også mange penger på stedet.

Klipp kredittkortet i 2.

Ta en ekstrajobb for å betale ned.



Anonymous poster hash: ca318...5bd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Kutt ned matutgifter.

Bytt ut dyre produkter med billige. For eksempel shampoo, balsam, såper, hårkur og lignende. Kjøp billige versjoner og bruk lite, eller enda bedre, klar deg uten enkelte produkter frem til gjelden er nedbetalt.

Bytt mobilabbonnement til et billigere, hvis du allerede har et dyrt.

IKKE REIS PÅ UTENLANDSTURER I HØST.

Ikke shop noe nytt (det sier du jo selv). Selg klær du ikke bruker på finn.no eller facebook kjøp/salg-grupper. Har du noe av verdi, for eksempel en merkeveske eller sko du ikke bruker så mye?

Har du mulighet til å ta ekstra vakter, nattevakter eller lignende?

Det er fullstendig realistisk å betale ned lånet før neste sommer, du må bare være hard på økonomien din noen måneder fremover.

Hva er dine faste utgifter? Jeg synes det virker rart at du ikke har noe til overs etter regninger er betalt.



Anonymous poster hash: 7a439...611
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS bruker jo faktisk mindre enn dette? 3000 i mnd?

Anonymous poster hash: 7a439...611

Naturligvis en liten ordforveksling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser du mer før du har nedbetalt gjelden din er det stor fare format du får økonomiske problemer. Vet du hvor mye renter du betaler på gjelden din? Tipper det er rundt 20 % ? Eller kr. 200 av hver 1000 lapp du skylder?

Åmleve på kreditt er både dyrt og risikabelt, hva om du skulle bli sykemeldt og havne på aap? Med så mye i kredittgjeld vil du da slite. Vent med å bruke mer penger enn du har, og spar opp før du bruker.

Anonymous poster hash: 7633f...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 23.000 utbetalt i måneden bør du fint være kvitt gjelden får nyttår :) Har du så høye boutgifter at dette ikke går da?

Hvordan ser budsjettet ditt ut ellers?



Anonymous poster hash: 95555...d77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbestille de to kommende utenlandsturene så klart. Noe annet blir jo tullete.



Anonymous poster hash: eed68...ef6
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar. De turene jeg har fått er bursdagsgaver av foreldrene mine, lommepenger er inkludert. Og jeg skal ikke shoppe mye.

Vet jeg har satt meg i en knipe her, men jeg har hvertfall ikke problemer med å betale regningene mine. Er bare at det er så lite igjen til andre ting. Tror jeg har igjen ca 1000 kr når alle regninger er betalt.

Skal jobbe noen helger utover + overtid på jobben, det hjelper litt. Ta med matpakke hver dag, ikke kjøpe vann/red bull etc.

TS



Anonymous poster hash: 262b3...fe5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: skrev feil i innlegget over. Jeg har ca kr 4000 igjen når regningene er betalt. Bruker da ca 3000 på mat, og spiser en del ute.

TS



Anonymous poster hash: 262b3...fe5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skal ikke shoppe. Anonymous poster hash: 262b3...fe5 [/quote

Rettet det for deg.

Anonymous poster hash: f7745...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...