Gå til innhold

Svar på blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det vanlige rutineprøver av stoffskiftet tas gjerne kun T4 og TSH. Disse prøvene tar kun en dag å analysere, men sendes de per post tar det lengre tid. Har du tatt andre prøver enn disse kan det ta lengre tid. Veldig avhengig av sykehus, lege, transport og om legekontoret har elektronisk overføring av prøvesvar. Prøvesvarene dine VIL komme. Jeg ser at noen over her sier at deres legekontor ikke vil at de skal ringe dem, men der jeg går, har jeg fult lov til å ringe. Dersom du bekymrer deg for dette, ta en telefon. De i telefonen har ingen rett til å bli sure. Dette er dine prøvesvar, og du må få lov å vite hva resultatet er. Hvis du tar en telefon i morgen, vil NOEN av prøvesvarene dine foreligge, om ikke alle, noen vil.

Legen får vite prøvesvarene dine, det er jeg HELT sikker på. Enten via varsel på dataen, eller per post. Når disse svarene foreligger vil nok legen din ta kontakt med deg og henvise deg videre. Det er ingenting å bekymre seg for. Det beste er nok å ringe dit i morra å spørre, siden det virker som du virkelig lurer på dette. Lykke til videre :rolleyes:

Og ja, det er snakk om virkedager, minus helga. :hug:

Endret av Hadena
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlige rutineprøver av stoffskiftet tas gjerne kun T4 og TSH. Disse prøvene tar kun en dag å analysere, men sendes de per post tar det lengre tid.

Skulle virkelig ønske at folk klappet igjen når de ikke vet, men synser. Ved kontroll av stoffskiftet tas som regel kun tsh og ft4, noen ganger også tras og t3 avhengig av hvilken stoffskiftesykdom man har. Ved utredning tas derimot hele rekka, altså ft4, t3, tsh, anti-tpo og tras. I alle fall når det er snakk om å henvise videre, da dette er verdier sykehuset ønsker før de kan vurdere henvisningen hvis det er stoffskifterelatert. Ikke alle laboratorier kjører stoffskifteprøver hver dag, så jo, det kan ta mer enn en dag å analysere.

TS, svaret kommer når det kommet. Smør deg med tålmodighet!

Anonymous poster hash: 1c861...6ba

Skrevet

Det var da voldsomt. Har aldri vært med på at noen har fått tatt blodprøver for alt, og heller ikke at resultatet har forelagt så raskt på prøver av "alt".

Anonymous poster hash: 55a82...866

Det er fullt mulig. En analyse trenger ikke å ta mer enn ett par timer så hvorfor legene opererer med en ukes ventetid skjønner jeg ikke. Man kan forøvrig ringe til laboratoriet selv å få de fleste prøvesvarene oppgitt per telefon

Anonymous poster hash: c9094...864

Skrevet

Jeg er redd for å ha fortalt legen for lite. Har googlet (sikkert ikke så lurt), og har sett at flere av symptomene på stoffskifteproblemer passer på meg. Men har ikke nevnt dem, fordi de liksom har vært så diffuse/de har sett ubetydelige ut i sammenhengen. Er redd for at blodprøvene ikke skal fange opp sykdommen dersom jeg har den. Men etter det noen har scart her, så er det vel sjelden? Og nå får jeg ikke sove...

Anonymous poster hash: c9918...669

Skrevet

Det er fullt mulig. En analyse trenger ikke å ta mer enn ett par timer så hvorfor legene opererer med en ukes ventetid skjønner jeg ikke. Man kan forøvrig ringe til laboratoriet selv å få de fleste prøvesvarene oppgitt per telefon

:fnise: Det er ikke mulig, så du aner ikke hva du snakker om. Bar analysen av en del blodprøver tar mer enn tre dager som du skrev var tidsperspektivet fra prøvetakning til svar i forrige post. Dessuten kan ikke alle prøver tas hos fastlege. Tipper fastlegen din har sagt at dere skal sjekke for "alt", har tatt de vanligste prøvene, og så har du misforstått. Laboratoriene utgir heller ikke prøvesvar til pasienter pr tlf.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er redd for å ha fortalt legen for lite. Har googlet (sikkert ikke så lurt), og har sett at flere av symptomene på stoffskifteproblemer passer på meg. Men har ikke nevnt dem, fordi de liksom har vært så diffuse/de har sett ubetydelige ut i sammenhengen. Er redd for at blodprøvene ikke skal fange opp sykdommen dersom jeg har den. Men etter det noen har scart her, så er det vel sjelden? Og nå får jeg ikke sove...

Anonymous poster hash: c9918...669

Det spiller ingen rolle hvilke symptomer du har fortalt eller ikke til legen din, når stoffskifteprøvene er tatt er de enten positive eller negative. Ligger de i grenseland vil du ta nye prøver en stund frem i tid.

Skrevet

:fnise: Det er ikke mulig, så du aner ikke hva du snakker om. Bar analysen av en del blodprøver tar mer enn tre dager som du skrev var tidsperspektivet fra prøvetakning til svar i forrige post. Dessuten kan ikke alle prøver tas hos fastlege. Tipper fastlegen din har sagt at dere skal sjekke for "alt", har tatt de vanligste prøvene, og så har du misforstått. Laboratoriene utgir heller ikke prøvesvar til pasienter pr tlf.

Noen analyser er faktisk ferdig samme dag, men selvfølgelig noen kjøres bare annen hver dag eller hver tredje dag. Pasienten kan ringe til laboratoriet som kjører analysene å få svar. Dette gjelder ikke hiv og hepatitt. Hvordan kan du si at jeg ikke vet hva jeg snakker om?

Skrevet

Det var da voldsomt. Har aldri vært med på at noen har fått tatt blodprøver for alt, og heller ikke at resultatet har forelagt så raskt på prøver av "alt".

Har en ganske alvorlig diagnose og har symptomer som ikke hører til denne diagnosen og ba derfor om å få sjekket om det kunne være noe annet som feilte meg i tillegg, banket i bordet , da sa han " Nå sjekker vi alt". Fikk ei smørbrødliste med hva som skulle sjekkes og fikk tatt prøvene samme dag. Tidligere har det tatt ca.1 uke.

Anonymous poster hash: 6ff31...a7f

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt greien her. Vanlige stoffskifteprøver? Om man skal sjekke om man har høyt eller lavt stoffskifte - så må man vel ta alle testene, inkludert TRAS og anti-TPO? Er D-vitamin I sammenheng med stoffskifteprøvene? Mulig jeg spør dumt nå; men når det er snakk om 5-7 dager, regnes helgen også da - eller er det 5-7 virkedager vanligvis? Anonymous poster hash: c9918...669

TS, jeg tror du skal gå inn for å "glemme" disse blodprøvene inntil legen er klar til å kontakte deg. Skal du henge deg opp i alle type prøver og behandlingstid osv. Så blir du helt tullerusk i hodet. Dette tar den tiden det må ta, og du er ikke dødssyk og dermed må ha svar raskere enn raskest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...