Gå til innhold

Svar på blodprøver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet dette helt sikkert kan variere en del fra sted til sted, og type prøver, men jeg spør likevel.

Jeg var innom legekontoret og tok en hel del blodprøver på onsdag. Mener at legen sa at hun skulle få svar på fredag. Jeg ventet i "spenning", men ingen svar dukket opp. Tenkte at jeg fikk fint vente til mandag da. Men nå tenker jeg: tenk om de ikke dukker opp da heller, blir så ukonsentrert av å gå å vente...?

Derfor spør jeg: hvor lang tid tar det sånn omtrent til man får svar? (Blant annet stoffskifte og vitaminmangel).

Er det vanlig at legen venter til alle svar er på plass før pasienten blir informert?

Anonymous poster hash: c9918...669
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar fort en uke. Men det er ikke alltid vanlig å få svar om alt er Ok, som regel får man bare beskjed dersom det er noe som ikke stemmer.

• Liker 1
Skrevet

Det tar fort en uke. Men det er ikke alltid vanlig å få svar om alt er Ok, som regel får man bare beskjed dersom det er noe som ikke stemmer.

Jeg har vært ut og inn av kontoret i måneder, og neste skritt er å bli henvist videre - hun skulle bare sjekke et par ting, for å sikre best mulig at jeg kommer til rett plass. Så svar er jeg sikker på å få uansett:) nå sjekker jeg emailen min jevnlig!

Gjest Artistina
Skrevet

Jeg har vært ut og inn av kontoret i måneder, og neste skritt er å bli henvist videre - hun skulle bare sjekke et par ting, for å sikre best mulig at jeg kommer til rett plass. Så svar er jeg sikker på å få uansett:) nå sjekker jeg emailen min jevnlig!

Legen min sender brev hjem til meg i posten og kun dersom det er noe galt.

Skrevet

Jeg får brev hjem, dersom jeg ikke ber spesifikt om blodprøvesvarene, så får jeg kun "alt er fint" eller "ta kontakt for ny time" type opplegg.

Skrevet

jeg får e-brev - har forstått at veldig mange legekontor har gått over til dette? Da vil vel svarene komme raskere også, siden man slipper postgangen....

Skrevet

Ok, på mitt legekontor pleier de å ha fått svarene innen en uke ihvertfall. Hvis du ikke hører noe innen onsdag hadde jeg tatt en telefon og hørt med de.

Skrevet

Som regel sender de kun brev hvis noe er galt. Husk og at legen har mange pasienter og mye papirarbeid.

Anonymous poster hash: 1aa57...9ed
  • Liker 1
Gjest _LilleMy
Skrevet

Her får man bare brev om noe er galt. Det pleier å ta en uke.

Skrevet

Noen prøver kommer det svar på elektronisk fra lab allerede neste dag andre prøver kan ta lengre tid, blant annet fordi enkelte ting kjøres ikke hver dag, eller krever mer omfattende arbeid å utføre., eller det er mange som skal ha samme prøve og det er kø på maskina prøven skal inn i.

Leger ringer eller skriver normalt sett ikke før alt er klart, fordi prøver som taes ofte må se i sammenheng med hverandre.

Du får finne en dose tålmodighet å innta.

NB de fleste legekontor jobber etter prinsippet, ikke ring oss, vi ringer Dem, dersom noe ikke er i orden.

Anonymous poster hash: 55a82...866

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært deg TS hadde jeg kontaktet legekontoret selv på mandag å spurt etter resultatet :) Legen har mange pasienter, mye papirarbeid så det kan plutselg gå litt trege. Jeg har ringt selv, du får svaret per telefon dersom det ikke er noe alvorlig galt :)

Anonymous poster hash: 678cd...3d8

Skrevet

Men tenker også at når hun sa at hun kom til å henvise meg et sted på bakgrunn av svarene på blodprøvene, så kan hun vel ikke glemme meg?

Så tenkte jeg plutselig at det kanskje var neste fredag svarene skal foreligge? Vet det er en dag hun ikke er på kontoret, lurer på om det er torsdag. Da får jeg kanskje svarene førstkommende fredag? Eller er det helt ulogisk tenkt?

Skrevet

Hun glemmer deg ikke, men det kan ta tid å få svar på alle prøver, spesielt om det bestilles prøver utenom "det vanlige". Som nevnt over her kjøres ikke alle analyser alle dager. Det er helt vanlig at det kan ta en uke å få svar på prøver, ville ikke ringt og etterlyst svar for senere i uken, kanskje til og med ventet ut uken ettersom det er utredning og ingen akutt hast i den forstand.

Anonymous poster hash: 1c861...6ba
Skrevet

Nå går jeg og kjenner på alt. Etter at legen sa at hun ville sjekke stoffskiftet mitt, har jeg sett at jeg har hatt flere av symptomene en stund. Derfor er jeg overbevist om at det er noe slikt som feiler. Men kan prøvene lyve? Altså: kan jeg slå meg til ro om at det ikke er relatert til stoffskiftet om prøvene er negative?

Skrevet

Nå går jeg og kjenner på alt. Etter at legen sa at hun ville sjekke stoffskiftet mitt, har jeg sett at jeg har hatt flere av symptomene en stund. Derfor er jeg overbevist om at det er noe slikt som feiler. Men kan prøvene lyve? Altså: kan jeg slå meg til ro om at det ikke er relatert til stoffskiftet om prøvene er negative?

Det kommer an på hvilke prøver som er tatt. Stoffskiftet er vanskelig og ikke alt kan ses uten at man har tatt alle prøvene og ikke bare for eksempel fritt t3 e.l.

Skrevet

Tok 3 dager sist jeg tok, det var blodprøver for "alt".

Anonymous poster hash: 6ff31...a7f
Skrevet

Hadde jeg vært deg TS hadde jeg kontaktet legekontoret selv på mandag å spurt etter resultatet :) Legen har mange pasienter, mye papirarbeid så det kan plutselg gå litt trege. Jeg har ringt selv, du får svaret per telefon dersom det ikke er noe alvorlig galt :)Anonymous poster hash: 678cd...3d8

Derwom denne legen har trått inn i dataverdenen, som de aller fleste leger har, så får legen opp et varsel på skjermen sin med en gang en blodprøve tikker inn, på sqmme måte som vi får varsel om sms eller mail på våre pcer m.m.

Er der en qlqrmerende prøve ringer legen med en gang, er det noe som kan vente til hele bildet av blodprøver er på plass, så veter legen.

Har du noe galt med stoffskiftet skal jeg love deg at du både vil merke det og legen vil kontakte deg og medisinere deg. Viser blodprøvene ingenting galt, så må du bare stole på resultatet. Falske negative funn finnes, men er uhyre skjeldent sett i forhold til alle prøvene som blir tatt og analysert.

Skrevet

Tok 3 dager sist jeg tok, det var blodprøver for "alt". Anonymous poster hash: 6ff31...a7f

Det var da voldsomt. Har aldri vært med på at noen har fått tatt blodprøver for alt, og heller ikke at resultatet har forelagt så raskt på prøver av "alt".

Skrevet

Vet dette helt sikkert kan variere en del fra sted til sted, og type prøver, men jeg spør likevel.

Jeg var innom legekontoret og tok en hel del blodprøver på onsdag. Mener at legen sa at hun skulle få svar på fredag. Jeg ventet i "spenning", men ingen svar dukket opp. Tenkte at jeg fikk fint vente til mandag da. Men nå tenker jeg: tenk om de ikke dukker opp da heller, blir så ukonsentrert av å gå å vente...?

Derfor spør jeg: hvor lang tid tar det sånn omtrent til man får svar? (Blant annet stoffskifte og vitaminmangel).

Er det vanlig at legen venter til alle svar er på plass før pasienten blir informert?

Stoffskifteprøver går relativt raskt, 2-3 dager om det kun er de vanlige. Har du tatt TRAS og anti-TPO må du regne med at det tar litt tid. D-vitamin kan ta tid. Legen venter trolig med å gi beskjed til alle svar foreligger. 5-7 dager er ikke en umulighet.

Anonymous poster hash: ee044...4ec

Skrevet

Stoffskifteprøver går relativt raskt, 2-3 dager om det kun er de vanlige. Har du tatt TRAS og anti-TPO må du regne med at det tar litt tid. D-vitamin kan ta tid. Legen venter trolig med å gi beskjed til alle svar foreligger. 5-7 dager er ikke en umulighet.

Anonymous poster hash: ee044...4ec

Jeg skjønner ikke helt greien her. Vanlige stoffskifteprøver? Om man skal sjekke om man har høyt eller lavt stoffskifte - så må man vel ta alle testene, inkludert TRAS og anti-TPO? Er D-vitamin I sammenheng med stoffskifteprøvene?

Mulig jeg spør dumt nå; men når det er snakk om 5-7 dager, regnes helgen også da - eller er det 5-7 virkedager vanligvis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...