Gå til innhold

Å ta den siste biten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest krokodillen

Det er ikke å sette andre fremfor seg selv å 'spørre' om noen andre vil ha den siste. Man gjør det fordi man forventer at jeg har guts til å si 'ja', og dermed få en slags aksept for å ta det siste stykket.

Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Jo det er det. Det er ikke sikkert det siste stykket er like viktig for meg å dytte i nebbet som for andre. Derfor spør jeg, siden andre kan ha lyst på det selv. Det finnes folk som er beskjedne og ikke tør ta det selv. Det er renhøffelighet å spørre og har ingenting med falskhet å gjøre. Du kan ikke vite hvva mine intensjoner er for å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger litt av situasjonen selvsagt, men om alle har spist ca jevnt så er det da bare vanlig høffelighet å spørre om noen andre har lyst på før man grafser til seg det siste stykket. At en som enten har spist mer enn alle andre, eller egentlig er mett, svarer ja ser jeg på som å lage kvalme. Litt som å helle oppi drikke til seg selv, spørre om noen andre vil ha også bare svare neivel før noen rekker å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det mener jeg det er. Man vil gjerne ha den siste biten, men er for feig til å bare ta den, de fleste vet jo at som regel ingen protesterer om man tar den klassiske 'om ingen andre vil ha den siste så tar jeg den'-frasen.

Dermed har man både oppnådd det å få den siste biten samt å ikke bli sett på som uhøflig. Med mindre noen som meg er til stede og ødelegger for vedkommendes plan, selvsagt.

Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Jeg synes nesten alltid det er noen som "protesterer", og gjerne vil dele/ evt. ha det siste stykket selv. Så disse planene fungerer ganske dårlig i mitt tilfelle :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at grunnen til at alle andre, i enhver sammenheng, egentlig bare kunne spurt deg om du skal ha den siste biten? - ingen andre kan ha lyst på mer, og du deler i allefall ikke med noen, fordi det som du har lyst på det er ditt? Samme hva andre skulle ha lyst på?

Det er slik du fremstår her nå altså.

Nei, jeg sier enkelt og greit at om det er kun en eneste bit igjen og den har vært der en stund så er det bare å ta den. Man trenger ikke spørre forsamlingen.

Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet den perfekte måten, skjærer av en bitteliten bit, ta den store, og lar den bittelille ligge igjen. Da har jeg ikke tatt siste biten da :danse:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør jeg noen om de vil ha siste biten, så er det nødvendigvis ikke for at jeg vil ha den selv. Er vel heller at jeg har tenkt å rydde vekk maten hvis alle er forsynt.



Anonymous poster hash: 55a0d...f8b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det mener jeg det er. Man vil gjerne ha den siste biten, men er for feig til å bare ta den, de fleste vet jo at som regel ingen protesterer om man tar den klassiske 'om ingen andre vil ha den siste så tar jeg den'-frasen.

Dermed har man både oppnådd det å få den siste biten samt å ikke bli sett på som uhøflig. Med mindre noen som meg er til stede og ødelegger for vedkommendes plan, selvsagt.

Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Jeg er uenig. Det er bare sånn det er. Sånn funker det ellers i livet også. Førstemann til mølla. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det mener jeg det er. Man vil gjerne ha den siste biten, men er for feig til å bare ta den, de fleste vet jo at som regel ingen protesterer om man tar den klassiske 'om ingen andre vil ha den siste så tar jeg den'-frasen.

Dermed har man både oppnådd det å få den siste biten samt å ikke bli sett på som uhøflig. Med mindre noen som meg er til stede og ødelegger for vedkommendes plan, selvsagt.Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Jeg liker at du fremstiller deg selv som en slags ond mesterhjerne fordi du tør å ta et kakestykke. Løfter du det ene øyenbrynet, tar sigaren ut av munnen og stryker en katt mens du strekker deg mot fatet?

Jeg spør om noen vil dele det siste stykket med meg. :vetikke:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Hvis jeg er med familien så spør jeg om jeg kan ga det siste stykket. I andre sammenhenger spør jeg om noen vil ha det siste stykket, eventuelt spør om noen vil dele.

Kan man ikke bare være beskjeden/høflig? Er jeg falsk hver gang jeg viser folkeskikk altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at du fremstiller deg selv som en slags ond mesterhjerne fordi du tør å ta et kakestykke. Løfter du det ene øyenbrynet, tar sigaren ut av munnen og stryker en katt mens du strekker deg mot fatet?

Jeg spør om noen vil dele det siste stykket med meg. :vetikke:

Hahaha dette er det beste jeg har lest på lenge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke om noen vil ha det siste stykket.

Jeg tar det, mens jeg ser på sidemannen og sier: "Du var ikke rask nok". :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om noen vil dele det siste stykket med meg. :vetikke:

Det er jo enda mer taktisk. Man sikrer seg minst halvparten men får sannsynligvis alt, samtidig som man ikke blir beskyldt for å være uhøflig.

Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På jobb må minst en person bemanne telefonen til enhver tid. Hvis vi har kake fordi noen har blitt 50 år, noen slutter eller vi feirer at vi har landet en stor kontrakt så har det ofte endt med at ingen tenker over at den som bemanner telefonen ikke har fått kake. Da syns jeg det er fint at folk er høflige nok til å si "er det noen som vil ha det siste stykket?" (Evt at de legger til "ellers tar jeg det"), for da kan den som bemanner telefonen si "jeg vil gjerne ha det, jeg har ikke fått enda".

Anonymous poster hash: 7a59e...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige blir dette kalt "en norsk rest" fordi omtrent ingen tar den siste biten.

Jeg tar gjerne den siste biten jeg-ser ingen problemer med det. Hvis folk er så redde for å ta siste stykke så er det faktisk ikke mitt problem-særlig ikke hvis det har blitt spurt om noen vil ha det siste stykke og samtlige har sagt nei.

Jeg har opplevd å ha fått spørsmål om hvorfor jeg tok et siste kakestykke en gang og sa som sant var at jeg hadde lyst på det. Dette var etter en vert stilte en vennegjeng spørsmål om "hvem vil ha siste stykke eller så hiver jeg det- kaken blir ikke god i morgen."

Fikk høre fra den som stilte meg spørsmålet at vedkommende også hadde hatt lyst på det- men ikke da det ble spurt om man ville ha. Etterpå-DA fikk vedkommende lyst på det, men da var det jo for sent. Og det var min skyld på hvilken måte?

Man kan ikke sitte og lure på om man vil ha et kakestykke når verten sier at kakestykke kommer til å bli kastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enda mer taktisk. Man sikrer seg minst halvparten men får sannsynligvis alt, samtidig som man ikke blir beskyldt for å være uhøflig. Anonymous poster hash: b11b7...c1e

Ja? Du ser ikke poenget med høflighet og jeg ser ikke poenget med å gjøre det motsatte av hva folk forventer når man gjør det i ren trass. For meg sluttet det å være morsomt etter treårsalderen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...