AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #1 Skrevet 16. august 2014 Hei. Ved cyster på eggstokk, går det ann å fjerne de hos gynekolog ved skraping? Noen som vet hvordan dette utføres? Hvilke utstyr og hvordan det gjøres? Får man lokalbedøvelse eller noe sånn, medisiner osvAnonymous poster hash: 4f183...d54 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #2 Skrevet 16. august 2014 Vanlige vanncyster sprekker av seg selv, oftest etter noen mnd. Det kan være smertefullt, spørs hvor store de er. Om det er andre type cyster så ser man det ann litt, noen fjernes andre lar man være og har hyppige kontroller. Om de skal fjernes så kan det gjøres med en nål gjennom skjeden, da tappes cysten, man får lokalbedøvelse. Eller man må ta en full laparoskopi om det er fler cyster eller cysten er veldig stor. Anonymous poster hash: 9f2cd...7ba
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #3 Skrevet 16. august 2014 Dette må du konferer med lege/gynekolog om. Kun de kan svare deg på akkurat ditt tilfelle. Jeg har fjernet cyste på eggstokk hos gynekolog. Aner ikke hvordan det ble gjort. Hun sa bare der var den borte og jeg what? Hun fant den ved en rutineundersøkelse. Kjentes ut som en celleprøve ble tatt. Ingen bedøvelse, ingen medisin. Anonymous poster hash: a492e...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #4 Skrevet 16. august 2014 Dette må du konferer med lege/gynekolog om. Kun de kan svare deg på akkurat ditt tilfelle. Jeg har fjernet cyste på eggstokk hos gynekolog. Aner ikke hvordan det ble gjort. Hun sa bare der var den borte og jeg what? Hun fant den ved en rutineundersøkelse. Kjentes ut som en celleprøve ble tatt. Ingen bedøvelse, ingen medisin. Anonymous poster hash: a492e...2ef Feil å skrive at den ble fjernet fra eggstokk, vet egentlig ikke hvor den satt jeg da. Anonymous poster hash: a492e...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #5 Skrevet 16. august 2014 Hei. Ved cyster på eggstokk, går det ann å fjerne de hos gynekolog ved skraping? Noen som vet hvordan dette utføres? Hvilke utstyr og hvordan det gjøres? Får man lokalbedøvelse eller noe sånn, medisiner osvAnonymous poster hash: 4f183...d54 Hvordan vet du at du har cycster? Anonymous poster hash: 733f0...3da
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #6 Skrevet 16. august 2014 Ble innlagt på sykehuset pga smerter og på ultralyd hos gynekolog fant de ut av det... Hun sa at hvis smertene ikke gikk over så kunne de skrapes vekk men fikk ingen informasjon om hvordan det gjøres. Hva da? Anonymous poster hash: 4f183...d54 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #7 Skrevet 16. august 2014 Ble innlagt på sykehuset pga smerter og på ultralyd hos gynekolog fant de ut av det... Hun sa at hvis smertene ikke gikk over så kunne de skrapes vekk men fikk ingen informasjon om hvordan det gjøres. Hva da?Anonymous poster hash: 733f0...3da Anonymous poster hash: 4f183...d54
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #8 Skrevet 16. august 2014 Ok, takk for svar! Håper jeg og får en bare what reaksjon hvis jeg får dem fjernet. Høres ikke gale ut det ;-D Dette må du konferer med lege/gynekolog om. Kun de kan svare deg på akkurat ditt tilfelle. Jeg har fjernet cyste på eggstokk hos gynekolog. Aner ikke hvordan det ble gjort. Hun sa bare der var den borte og jeg what? Hun fant den ved en rutineundersøkelse. Kjentes ut som en celleprøve ble tatt. Ingen bedøvelse, ingen medisin. Anonymous poster hash: a492e...2ef Anonymous poster hash: 4f183...d54
Lulilelu Skrevet 16. august 2014 #9 Skrevet 16. august 2014 Hvor stor er den? Cyster blir sjeldent fjernet. De går som regel over av seg selv ved å gradvis bli mindre, klappe sammen eller sprekke (det gjør vondt) Pga farene ved å fjerne cyster (f.eks arr som kan påvirke sjansene for å bli gravid) så blir ikke cyster fjernet hvis det ikke er absolutt nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2014 #10 Skrevet 16. august 2014 Jeg hadde en periode der jeg trodde at jeg hadde cyster som sprakk. Et par dager før mensen våknet jeg om natten med smerter, i halvsøvne kjentes det ut som jeg måtte tisse. Jeg kavet meg ut på badet, men smertene ble raskt MYE værre. Dette resulterte i at jeg enten ble liggende på badegulvet, klarte å komme meg tilbake til sengen, eller ble liggende et sted midt i mellom. Da hadde jeg så store smerter at fosterstilling i en dam av svette er et passende ord. Tror heller ikke det var så langt unna besvimelse (godt mulig jeg var borte litt). Disse anfallene varte kanskje 30-60 min, for deretter å være noe kvalm noen dager etterpå. Jeg hadde disse anfallene kanskje 4-5 ganger, rett før hver mens. Deretter var de borte en god stund, før de kom tilbake et par ganger. Nå krysser jeg fingrene for at det ikke skjer igjen. Men - er det kanskje sannsynlig at jeg har flere cyster som vil komme til å lage problemer? Jeg har jo aldri sjekket opp i dette siden problemet forsvant. Jeg har heller ikke mulighet til å ta smertestillende eller komme meg til legen før "anfallet" er over. Er det mulig å finne rester av cyster, noen år etter at jeg tror de har forsvunnet? Anonymous poster hash: 733f0...3da
Lulilelu Skrevet 16. august 2014 #11 Skrevet 16. august 2014 Jeg hadde en periode der jeg trodde at jeg hadde cyster som sprakk. Et par dager før mensen våknet jeg om natten med smerter, i halvsøvne kjentes det ut som jeg måtte tisse. Jeg kavet meg ut på badet, men smertene ble raskt MYE værre. Dette resulterte i at jeg enten ble liggende på badegulvet, klarte å komme meg tilbake til sengen, eller ble liggende et sted midt i mellom. Da hadde jeg så store smerter at fosterstilling i en dam av svette er et passende ord. Tror heller ikke det var så langt unna besvimelse (godt mulig jeg var borte litt). Disse anfallene varte kanskje 30-60 min, for deretter å være noe kvalm noen dager etterpå. Jeg hadde disse anfallene kanskje 4-5 ganger, rett før hver mens. Deretter var de borte en god stund, før de kom tilbake et par ganger. Nå krysser jeg fingrene for at det ikke skjer igjen. Men - er det kanskje sannsynlig at jeg har flere cyster som vil komme til å lage problemer? Jeg har jo aldri sjekket opp i dette siden problemet forsvant. Jeg har heller ikke mulighet til å ta smertestillende eller komme meg til legen før "anfallet" er over. Er det mulig å finne rester av cyster, noen år etter at jeg tror de har forsvunnet? Anonymous poster hash: 733f0...3da Nei det er ikke mulig. Men ville tatt en tur for å se hva som forgår Tenk hvis de kan hindre at det skjer igjen.
Gjest Teta Skrevet 16. august 2014 #12 Skrevet 16. august 2014 Mest sannsynlig sprekker de av seg selv.
Marionette Skrevet 16. august 2014 #13 Skrevet 16. august 2014 Jeg skal på Ullevål og fjerne cyster i oktober. Har hatt cyster i over et år. De forsvinner ikke av seg selv og må opereres bort. Det blir dagkirurgi med narkose. Etterpå blir jeg sykemeldt i 4-7 dager. Inngrepet er en kikkhullsoperasjon som går igjennom navelen, så jeg får ikke arr heller. Det kommer til å gå fint 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå