Gå til innhold

Blir syk av mensen, hjelp meg!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hver eneste måned blir jeg syk, sengeliggende syk. Feber, hodepine og veldig slapp. På vinteren drar jeg på meg halsondt og snørr i tillegg. Og jeg får fravær fra jobb av dette (om jeg ikke biter tenna sammen og bare drar dit og sitter der). Jeg vil grine og gi opp snart. Hva skal jeg gjøre?

Jeg bruker ingen prevansjon og er 37 år gammel, og det blir bare verre og verre. Hjelp!

Anonymous poster hash: 800c8...84a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du grundignundersøkt av fastlegen og av gynekolog?

Anonymous poster hash: 59aef...20e

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det du skal gjøre er å ringe til legen for å bestille en legetime. Vi er ikke fagpersoner som du bør ta råd fra når det gjelder slike helsespørsmål.

Lykke til. :hug:

Skrevet

Legen mener det er tilfeldig, noe det ikke er, for jeg har loggført. Så jeg står på bar bakke her.

Skrevet

Jeg trodde en stund jeg var den eneste som hadde det slik.

Før når jeg var yngre var mensen helt normal, men ettersom jeg ble eldre ble den

verre og verre. Nå er jeg 37 år gammel, og den gjorde meg nærmest sengeliggende.

Trodde det var noe "galt" med meg, da jeg faktisk måtte ta Paralgin Forte under

mensen, når jeg før ikke engang behøvde en Paracet. Men så fant jeg ut at det var

en kollega på min alder som hadde det akkurat like dann. Det virker som om mange

opplever at mensen blir verre og verre jo eldre man blir. Jeg kontaktet legen, og spurte

om det var noe jeg kunne gjøre. Han anbefalte p-sprøyte, og det er det beste valget jeg

kunne tatt tror jeg. Hadde ikke mensen de første 2,5 mnd, så kom en svak mens iform

av småblødninger til og fra i ca 1 uke, helt smertefritt med så vidt litt hovenhet i beina

og stikninger i magen, og det beste er faktisk at de hormonelle kviseutbruddene mine

som alltid kom ved kjevepartiet er helt borte, utrolig nok. Så hvis du ikke har en grunn

for å absolutt ikke gå på prevensjon anbefaler jeg deg virkelig å prøve p-sprøyte.

Før når jeg var yngre gikk jeg på Trinordiol, og merket heller ikke noe til mensen da.

Etter noen barnefødsler ble mensen verre og verre, og det eneste jeg angrer på er at

jeg ikke gikk til legen ett par år tidligere for å slippe de uutholdelige periodene med mensen.

Anonymous poster hash: 7e850...ddf
Skrevet

Det er vanlig å få litt forhøyet kroppstemperatur og bli litt slappere, men ditt tilfelle høres litt ekstremt ut. Blør du veldig mye? Har du PMS?

Kan hende det hadde vært greit med en hormonspiral så du muligens kunne sluppet menstruasjon eller minske den kraftig.

Skrevet

Jeg trodde en stund jeg var den eneste som hadde det slik.Før når jeg var yngre var mensen helt normal, men ettersom jeg ble eldre ble denverre og verre. Nå er jeg 37 år gammel, og den gjorde meg nærmest sengeliggende.Trodde det var noe "galt" med meg, da jeg faktisk måtte ta Paralgin Forte undermensen, når jeg før ikke engang behøvde en Paracet. Men så fant jeg ut at det varen kollega på min alder som hadde det akkurat like dann. Det virker som om mangeopplever at mensen blir verre og verre jo eldre man blir. Jeg kontaktet legen, og spurteom det var noe jeg kunne gjøre. Han anbefalte p-sprøyte, og det er det beste valget jegkunne tatt tror jeg. Hadde ikke mensen de første 2,5 mnd, så kom en svak mens iformav småblødninger til og fra i ca 1 uke, helt 8smertefritt med så vidt litt hovenhet i beinaog stikninger i magen, og det beste er

faktisk at de hormonelle kviseutbruddene minesom alltid kom ved kjevepartiet er helt

borte, utrolig nok. Så hvis du ikke har en grunnfor å absolutt ikke gå på prevensjon

anbefaler jeg deg virkelig å prøve p-sprøyte.Før når jeg var yngre gikk jeg på

Trinordiol, og merket heller ikke noe til mensen da.Etter noen barnefødsler ble mensen

verre og verre, og det eneste jeg angrer på er atjeg ikke gikk til legen ett par år

tidligere for å slippe de uutholdelige periodene med mensen. Anonymous poster

hash: 7e850...ddf [/

acronym]

Er du utredet for Endometriose?

Skrevet

P-Sprøyta har jeg prøvd, og den fikk jeg angst og depresjon av, så den kan jeg ikke gå på. Kanskje jeg skal forsøke meg på hormonspiral? Hvordan er faren for blodpropp i min alder?

Endometriose har jeg neppe, da jeg har vært gjennom tre mislykka prøverørsforsøk. Det hadde nok funnet det ut da. Alt så ok ut, foruten noen små ufarlige vanncyster.

Det er som ei sier her oppe, det blir verre med alderen. Jeg har googla og googla, på norske sider og utenlandske sider, og veldig mange har det som meg. Derfor spør jeg her også, på jakt etter hva dette kan være.

Men når jeg kommer til sider der leger svarer er dette bare innbilt og tilfeldig, det samme sier fastlege. Aldri i verden, nå har jeg loggført i nesten tre år, og feber, hodepine og en ufattelig slapphet kommer på timen hver 28 dag. Jeg har litt PMS (småirritert og utlåmodig dagen før).

Hele dagen i dag har jeg ligget i senga (heldigvis mensen på lørdag) og det er så vidt jeg har klart å kreke meg i dusjen. Mat har jeg ikke maktet å lage. Dette er ikke et liv.

Og så det ekle spørsmålet? Kan det være begynnende overgansalder? At det er hetetokter jeg har? Ikke feber?

Skrevet

Jeg er 17 og har fått nylig de sykeste mensen smertene, og tatt ibux og paracet i hutt og pine. Jeg har aldri hatt noe stor plage av mens smerter, men nå har det blitt så ille at jeg spyr og ligger og vrir meg i smerte uten å vite hvordan jeg skal ligge meg til.

Anonymous poster hash: 47558...21d
Skrevet

Kanskje kan det bli bedre med andre prevensjonsmidler, prøv på p- piller, eller som du sier- spiral. Hvis fastlegen ikke tar deg seriøst, kan det kanskje være greit å bytte.

• Liker 1
Skrevet

Endometriose kan du ha fått etter prøve.forsøk.

Overgangsalderen merker du på andre måter, da blir syklusene kortere og uregelmessige. Hetetokter merker du når du får dem, det er ikke hetetokter du beskriver.

Kom deg til en skikkelig gynekolog, noenganger kan det være god hjelp i å få fasslått at dek ikke er noe galt, men da må gyn. Først underøke om det er noe galt.

Hormonenivåene dine kan måles i en blodprøve.

PMS symptomer stopper på timen 48 timer før første tegn på mensblod, så det har du heller ikke.

Kan dette være en psykisk reaksjon på at din biologiske klokke er i ferd med å stanse og du ikke har lyktes med prøverørsforsøk? Du skriver ikke om du har barn, jeg prøver bare å hjelpe deg å sortere ut, så ikke bli sint på meg for dette avsnittet, jeg mener virkelig ikke å være ekkel mot deg!

Skrevet

Endometriose kan du ha fått etter prøve.forsøk.

Overgangsalderen merker du på andre måter, da blir syklusene kortere og uregelmessige. Hetetokter merker du når du får dem, det er ikke hetetokter du beskriver.

Kom deg til en skikkelig gynekolog, noenganger kan det være god hjelp i å få fasslått at dek ikke er noe galt, men da må gyn. Først underøke om det er noe galt.

Hormonenivåene dine kan måles i en blodprøve.

PMS symptomer stopper på timen 48 timer før første tegn på mensblod, så det har du heller ikke.

Kan dette være en psykisk reaksjon på at din biologiske klokke er i ferd med å stanse og du ikke har lyktes med prøverørsforsøk? Du skriver ikke om du har barn, jeg prøver bare å hjelpe deg å sortere ut, så ikke bli sint på meg for dette avsnittet, jeg mener virkelig ikke å være ekkel mot deg!

Jeg synes virkelig ikke at du er ekkel mot meg, jeg spør jo om råd. Det går helt fint.

Tja, jeg vet ikke. Tanken farer jo gjennom hodet mitt ganske ofte, det at jeg ikke kan få barn. Jeg har ikke helt klart å slutte fred med at det var slik det gikk. Jeg har ingen mann lengre, og ingen utsikter til ny kjæreste heller. Kropp og sjel henger i sammen, så det kan jo være noe i det?

Kanskje jeg skal be om en skikkelig undersøkelse hos en spesialist for endometriose? De ser vel ikke dette på vanlig GU? Tror du det kan være det? Jeg har ikke noe særlig til smerter. Jeg har lest om det på nett, men synes ikke jeg kjenner meg igjen.

Dette var gode råd. Jeg tror jeg forsøker fastlegen igjen, og ber henne henvise meg til en utdannet gynekolog, eller bestiller time privat. Takk skal du ha.

Noen ganger trenger man bare litt forståelse og et spark bak :)

Skrevet

Du kan jo og diskutere med legen om det kan være fornuftig å prøve en hormonspiral.

Skrevet

gå til lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...