Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #21 Skrevet 16. august 2014 Jeg skjønner ikke hva som skjer i hodet på folk som velger dette. Jeg antar det er noe religiøst, jeg opplever at det er flere kvinnelige kristne som tar religionen mer seriøst,uten å være for generaliserende. Vi har sider som kristendate.no og der er mange av mennene de samme som er på alle andre steder, de er ikke kristne selv, men prøver på alle arenaer og kan gjerne "fake it"for å oppnå det de vil. Kanskje fordi muslimske menn er mer seriøse mtp religionutøvelse. Derfor tror jeg disse kvinnene som allerede er kristne og har lest om regler og sånt i bibelen kan rasjonalisere måten de blir behandlet på. Disse kvinnene ville nok vært hjemmeværende og "dydige"koner med norske kristne menn,men når disse er i fåtall så tar de muslimske over. Er sikker på at de er lette å manipulere uansett hvor "frigjorte" og "får lov til"de er nå, hva skjer når det blir barn i bildet? Antageligvis trumfer mannen igjennom med å ha muslimsk oppdragelse. Han tar henne med til hjemland og lar henne møte familie, hun forelsker seg i kulturen,vennligheten og familiebåndene(blind for alle baksidene)og går etterhvert med på å konverte til islam. Mennene rettferdiggjør dette med å henvise til likheter mellom bibelen og koranen og vers der det står at muslimske menn kan gifte seg med kvinner av "Guds folk". Jeg tror ikke hun fra Sørlandet tilpasser seg fordi hun er kristen og syns regler er en enkel ting å forholde seg til. Men hun har sikkert enklere for å forstå dem som forholder seg til en Gud. Da mener jeg at hun lettere forstår hvorfor de tenker sånn de gjør om Gud. (Eller i dette tilfellet Allah.) Hun er nok ikke intressert i å bli muslim. Jeg snakket med henne om å være gift med en som ikke er kristen. Hun sa det er det samme om han er humanetiker, buddhist eller hindu. Hun sier hun får anledning til å leve som en kristen i samlivet med han og være et eksempel til alle rundt seg om hvordan en kristen er. Det var hennes forklaring. Hun som har foreldre som var misjonær sier det samme, så jeg tror de er representativ på det området for kristen tankegang? Mennene har ikke vært på kristendate.no. Den ene traff mannen i Frankrike. (Det er hun som serverer maten på en voksduk på gulvet) Den andre traff faktisk mannen på et teologisk fakultet. (Hun som er datter til en misjonær.) Jenta fra sørlandet traff han på sykepleierstudiet her i Norge. De er sykepleiere begge to. Han skal bli fysioterapeut og har nettopp begynt på fulltidsstuder, mens hun har full heltidsjobb. Ut fra sånn jeg kjenner hun så mener jeg mener hun ikke rasjonaliserer "hvordan hun blir behandlet". Hun sa til meg at hun behandler han sånn hun gjør for å vise respekt. Det er det hun sier, når jeg spurte henne det jeg spør i HI i tråden. Hun as hun vil vise respekt for hans tradisjoner og bakgrunn. Hun sa det er viktig for alle forhold Hun mener alle tilpasser seg den andre, enten de er fra Svolvær og Finnskogen, eller Telemark og Alta. Han er veldig lite autoritær og man merker lite til at han er muslim i hverdagen. Det er kulturen hans som kommer fram sammen med andre muslimer fra samme land.Ikke religionen. Det merket jeg da jeg festet sammen med dem. Men da de har besøk, blir hun mere lik en muslim i mine øyer. Fordi hun serverer te til menn fra brett osv. Til vanlig lager hun kaffe og ber folk finne seg en kopp som hun har satt fram... Jeg vil ikke si jeg har sett disse kvinnene bli manipulert. Tvert imot slår det meg om ikke det er dem som oppfører seg manipulerende. Det var derfor jeg skrev at de kanskje er falske. Med det mener jeg at de kanskje gjør som de gjør for å oppnå noe de selv har fordeler av. De mulsimske mennene snakker ikke om Guds folk. De snakker om Bokens folk. Hun som har bodd i Frankrike er veldig glad i samholdet i familien, men det kommer av kulturen sier hun og ikke av religionen. Hennes mann er av en annen etnisitet enn mannen til jenta fra Sørlandet. Ingen av disse kvinnene er dydsmønstere og som sagt er ingen hjemmeværende. Mennene deres ønsker ikke at kvinnene sitter på rumpa og blir underholdt. De forventer at damene har en inntekt.
minister-mio Skrevet 16. august 2014 #22 Skrevet 16. august 2014 jeg har nok med meg selv og legger meg ikke opp i andres religion og/eller ekteskap
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #23 Skrevet 16. august 2014 Mmm...husk at mange kvinner er lette å manipulere. Og det er lett å romantisere bruk av hijab,hjemmeværende tilstand osv..jeg ser det ofte på facebook. Sitater om ekteskap,kjærlighet osv som romantiserer over de ikke så romantiske reglene. Ingen av disse damene bruker hodeplagg.
Alina X Skrevet 16. august 2014 #24 Skrevet 16. august 2014 Slik jeg ser det har disse norske kvinnene selv et ansvar for at de inntar en underdanig rolle der de og deres kultur/livssyn underkaster seg den muslimske mannen og hans kultur/livssyn. Hadde dette skjedd med vold og tvang ville det jo vært mye enklere å forholde seg til, men det som er så trist er at kvinnene ser ut til å tilpasse seg frivillig. Det er ikke sikkert de er seg det bevisst eller tenker over i hvilken grad de faktisk lar mannen og hans sjåvinistiske religion få herske, men som voksne mennesker er de likevel ansvarlige for sine egne handlinger. Ja det er de. Jeg håper nå heller på å finne en ROLIG norsk mann som jeg kan ha ordentlige samtaler med og finne på ting med enn å sitte hjemme og passe barna mens han flyr ute og drikker kaffe og puler blondiner.
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #25 Skrevet 16. august 2014 jeg har nok med meg selv og legger meg ikke opp i andres religion og/eller ekteskap Det gjør ikke jeg heller. Jeg bare diskuterer hvorfor norske kvinner blir så annerledes når de er sammen med muslimer.
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #26 Skrevet 16. august 2014 (endret) Så du ville latt din datter bli behandlet som dritt? Hadde jeg hatt barn som hadde havnet i dårlige ekteskap hadde jeg selv gjort noe. Hadde feks min datter blitt slått så skal jeg love deg at jeg ville ha møtt opp med balltre. Unnskyld, emn ingen har sagt noe som helst om at noen blir slått. Om dere oppfordrer til vold, kan dere gå et annet sted. Edit: Det er heller ikke FYI snakk om dårlige ekteskap eller at noen "blir behandlet som dritt." Endret 16. august 2014 av Tigger
Alina X Skrevet 16. august 2014 #27 Skrevet 16. august 2014 Jeg tror ikke hun fra Sørlandet tilpasser seg fordi hun er kristen og syns regler er en enkel ting å forholde seg til. Men hun har sikkert enklere for å forstå dem som forholder seg til en Gud. Da mener jeg at hun lettere forstår hvorfor de tenker sånn de gjør om Gud. (Eller i dette tilfellet Allah.) Hun er nok ikke intressert i å bli muslim. Jeg snakket med henne om å være gift med en som ikke er kristen. Hun sa det er det samme om han er humanetiker, buddhist eller hindu. Hun sier hun får anledning til å leve som en kristen i samlivet med han og være et eksempel til alle rundt seg om hvordan en kristen er. Det var hennes forklaring. Hun som har foreldre som var misjonær sier det samme, så jeg tror de er representativ på det området for kristen tankegang? Mennene har ikke vært på kristendate.no. Den ene traff mannen i Frankrike. (Det er hun som serverer maten på en voksduk på gulvet) Den andre traff faktisk mannen på et teologisk fakultet. (Hun som er datter til en misjonær.) Jenta fra sørlandet traff han på sykepleierstudiet her i Norge. De er sykepleiere begge to. Han skal bli fysioterapeut og har nettopp begynt på fulltidsstuder, mens hun har full heltidsjobb. Ut fra sånn jeg kjenner hun så mener jeg mener hun ikke rasjonaliserer "hvordan hun blir behandlet". Hun sa til meg at hun behandler han sånn hun gjør for å vise respekt. Det er det hun sier, når jeg spurte henne det jeg spør i HI i tråden. Hun as hun vil vise respekt for hans tradisjoner og bakgrunn. Hun sa det er viktig for alle forhold Hun mener alle tilpasser seg den andre, enten de er fra Svolvær og Finnskogen, eller Telemark og Alta. Han er veldig lite autoritær og man merker lite til at han er muslim i hverdagen. Det er kulturen hans som kommer fram sammen med andre muslimer fra samme land.Ikke religionen. Det merket jeg da jeg festet sammen med dem. Men da de har besøk, blir hun mere lik en muslim i mine øyer. Fordi hun serverer te til menn fra brett osv. Til vanlig lager hun kaffe og ber folk finne seg en kopp som hun har satt fram... Jeg vil ikke si jeg har sett disse kvinnene bli manipulert. Tvert imot slår det meg om ikke det er dem som oppfører seg manipulerende. Det var derfor jeg skrev at de kanskje er falske. Med det mener jeg at de kanskje gjør som de gjør for å oppnå noe de selv har fordeler av. De mulsimske mennene snakker ikke om Guds folk. De snakker om Bokens folk. Hun som har bodd i Frankrike er veldig glad i samholdet i familien, men det kommer av kulturen sier hun og ikke av religionen. Hennes mann er av en annen etnisitet enn mannen til jenta fra Sørlandet. Ingen av disse kvinnene er dydsmønstere og som sagt er ingen hjemmeværende. Mennene deres ønsker ikke at kvinnene sitter på rumpa og blir underholdt. De forventer at damene har en inntekt. Jeg kom med eksempler for å forklare, jeg sa ikke hvordan ting er for alle men jeg tror helt ærlig at de er blitt "forelsket"i denne religionen/kulturen fordi mennene er mer seriøse mtp religionen. Norske kristne menn som virkelig ER kristne finnes ikke akkurat i hopetall her til lands. Finnes flust av kvinner som søker til katolisismen også der de er mer familiære og strikte enn luthersk kristne,men mange anser det ikke som et problem selvom menn fra feks sør amerika kan være ganske så dominerende og undertrykkende selv. Du får se åssen det går da, når det blir barn i bildet og oppdragelsen skal bestemmes:)
Alina X Skrevet 16. august 2014 #28 Skrevet 16. august 2014 Unnskyld, emn ingen har sagt noe som helst om at noen blir slått. Om dere oppfordrer til vold, kan dere gå et annet sted. Edit: Det er heller ikke FYI snakk om dårlige ekteskap eller at noen "blir behandlet som dritt." Jeg tror ikke du leser innleggene som skrives her skikkelig.
Tøytigern Skrevet 16. august 2014 #29 Skrevet 16. august 2014 Har ikke anbefalt noen noe. Jeg sier bare hva jeg hadde gjort om min datter ble behandlet slik, og jeg hadde faktisk gjort det. Aldri om noe slikt skal bli gjort mot noen i min familie. TS skriver ingenting noe sted om at dette er menn som behandler konene sine underlegent eller opptrer autoritært. For min del ser det ut som det er deres fordommer mot muslimer som gjør at dere påstår disse mennene er på den måten. For TS har ikke skrevet at de er sånn i det hele tatt. Jeg leser om damer som oppfører seg ydmykt når det er andre muslimer på besøk hjemme hos dem, for å tilpasse seg ektemannens kultur, for å vise respekt. Og jeg leser at de gjør det frivillig. Disse damene lever jo akkurat som alle andre norske, frigjorte kvinner, står det. Det står også at en av ektemennene er rene taxien, når kona hans er på byen. Så at dere mener dette er muslimske mørkemenn som dominerer kona, tar dere visst fra deres egne hoder, så vidt jeg kan se.
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #30 Skrevet 16. august 2014 Jeg tror ikke du leser innleggene som skrives her skikkelig. Jeg korrigerte deg på noe du tok direkte feil av.
Gjest Halvor Skrevet 16. august 2014 #31 Skrevet 16. august 2014 Det gjør ikke jeg heller. Jeg bare diskuterer hvorfor norske kvinner blir så annerledes når de er sammen med muslimer. Det kan jo og hende at disse kvinnene som velger å gifte seg med disse i større grad er rede for å ha slike oppgaver. Mens de som gifter seg med en norsk mann, helst ønsker å ha sitt eget liv, der hun kan jobbe og er likeverdig med mannen sin. Jeg vil også legge til at noen kvinner liker at mannen de gifter seg med er dominerende og kanskje på sett og vis sjef, og at det å være sett over andre hele livet, kanskje gjør noe med personligheten til menn som disse kvinnene liker. Har lest noen tråder her for en stund siden om ei jente som var så lei seg fordi hun måtte gjøre alt i huset, mens guttene bare slappet av og lekte ute og var sett over henne.
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #32 Skrevet 16. august 2014 Jeg hadde aldri klart å blitt en babymaskin som er parkert på kjøkkenet å herset rundt med.. Men opp til hver enkelte.. Anonymous poster hash: ca114...05a De er ikke babymaskiner. Ingen av dem har egne barn. Hvis dere sier jeg skal lese skikkelig så må nesten dere gjøre det selv, også. Dere antar en masse jeg aldri har sagt. Dette er ikke atoritære menn jeg snakker om. Det er menn som respekterer kvinnene de er gift med og kvinnen lever i harmoniske ekteskap.
Gjest Halvor Skrevet 16. august 2014 #33 Skrevet 16. august 2014 TS skriver ingenting noe sted om at dette er menn som behandler konene sine underlegent eller opptrer autoritært. For min del ser det ut som det er deres fordommer mot muslimer som gjør at dere påstår disse mennene er på den måten. For TS har ikke skrevet at de er sånn i det hele tatt. Jeg leser om damer som oppfører seg ydmykt når det er andre muslimer på besøk hjemme hos dem, for å tilpasse seg ektemannens kultur, for å vise respekt. Og jeg leser at de gjør det frivillig. Disse damene lever jo akkurat som alle andre norske, frigjorte kvinner, står det. Det står også at en av ektemennene er rene taxien, når kona hans er på byen. Så at dere mener dette er muslimske mørkemenn som dominerer kona, tar dere visst fra deres egne hoder, så vidt jeg kan se. Som jeg har sagt vil jeg iallefall være mye mer oppmerksom dersom min eventuelle datter skulle bli i lag med en muslim, og egentlig vert veldig i mot det. Og dersom han gjorde noe galt og ikke behandlet henne likeverdig, ville han fort fått høre og kanskje kjenne det.
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 16. august 2014 #34 Skrevet 16. august 2014 Det kan jo og hende at disse kvinnene som velger å gifte seg med disse i større grad er rede for å ha slike oppgaver. Mens de som gifter seg med en norsk mann, helst ønsker å ha sitt eget liv, der hun kan jobbe og er likeverdig med mannen sin. Jeg vil også legge til at noen kvinner liker at mannen de gifter seg med er dominerende og kanskje på sett og vis sjef, og at det å være sett over andre hele livet, kanskje gjør noe med personligheten til menn som disse kvinnene liker. Har lest noen tråder her for en stund siden om ei jente som var så lei seg fordi hun måtte gjøre alt i huset, mens guttene bare slappet av og lekte ute og var sett over henne. Dette er et meningsløst svar. Du har åpenbart ikke lest det første innlegget der jeg forklarer hva jeg lurte på. Dette er kvinner som lever som alle andre i Norge. Men når noen er på besøk, som er fra ektemannens hjemland, forandrer de karakter.
Gjest Halvor Skrevet 16. august 2014 #35 Skrevet 16. august 2014 (endret) Dette er et meningsløst svar. Du har åpenbart ikke lest det første innlegget der jeg forklarer hva jeg lurte på. Dette er kvinner som lever som alle andre i Norge. Men når noen er på besøk, som er fra ektemannens hjemland, forandrer de karakter. Fordi hun har lyst å være en del av hans familie, og ha kontakt med dem fra hans side. Derfor strekker hun seg langt for å få aksept. Selv om det kanskje ikke er helt ideelt at ting er strukturert slik. Verre er det ikke. Hun underkaster seg deres skikker for å få aksept og ikke bli utstøtt. Endret 17. august 2014 av Halvor
Tøytigern Skrevet 17. august 2014 #36 Skrevet 17. august 2014 Som jeg har sagt vil jeg iallefall være mye mer oppmerksom dersom min eventuelle datter skulle bli i lag med en muslim, og egentlig vert veldig i mot det. Og dersom han gjorde noe galt og ikke behandlet henne likeverdig, ville han fort fått høre og kanskje kjenne det. Men det er jo en avsporing fra temaet. Det TS sier han vil ha respons på er ikke hva du ville gjort mot en stakkars muslim som våget å se forelsket i retning av din datter...
Gjest Gjest_KnightOwl Skrevet 17. august 2014 #37 Skrevet 17. august 2014 Fordi hun har lyst å være en del av hans familie, og ha kontakt med dem fra hans side. Derfor strekker hun seg langt for å få aksept. Selv om det kanskje ikke er helt ideelt at ting er strukturert slik. Verre er det ikke. Hun underkaster seg deres skikker for å få aksept og ikke bli utstøtt. Det var et greit svar på akkurat det jeg lurte på Takk.
Cuckold Skrevet 17. august 2014 #38 Skrevet 17. august 2014 Fordi hun har lyst å være en del av hans familie, og ha kontakt med dem fra hans side. Derfor strekker hun seg langt for å få aksept. Selv om det kanskje ikke er helt ideelt at ting er strukturert slik. Verre er det ikke. Hun underkaster seg deres skikker for å få aksept og ikke bli utstøtt. Det var et greit svar på akkurat det jeg lurte på Takk. Jeg skjønner at man ikke nødvendigvis har tid til å lese i tråder det lenkes til selv om man starter en tråd om et tema som har vært berørt før, men det er altså akkurat dette jeg også har luftet som teori i tråden jeg lenket til: Har kvinner et mer underdanig forhold til ulike kulturers normer enn menn? Er kvinner de fødte kulturrelativister? Her skrev jeg blant annet: Selv om det kan nevnes at vi i en relativt nær fortid hadde en virkelighet der mange kvinner flyttet fra sitt fars- og morshjem og til sin manns families hjem (gård) og dermed måtte godta å leve tett på en sterk svigermor og svigerfar og tilpasse seg forholdene på den fremmede gården. Altså en form for overgang fra ett regime med sine familietradisjoner og sin «kultur» til et nytt regime med en helt annen kultur og andre familietradisjoner. Der mannen ble værende i den kulturen og de familietradisjonene han var oppvokst i, mens kvinnen måtte tilpasse seg en ny kultur.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2014 #39 Skrevet 17. august 2014 Spennende lesing cuckold Jeg tror også det stemmer mye av det du skriver. Moren min kommer fra en nynorsk kommune, og det samme gjør for øvrig jeg. Hun har veldig mye i mot nynorsk plutselig og skriver bokmål. Hun baserer det ikke på noe annet enn påvirkning og samfunns tendenser, ingen argument og fornuft. Jeg synes nynorsken er veldig bra, siden den skulle reflektere landet vi bodde i, og ikke bare Oslo, Bergen og de større byene (som i stor grad var fra Tyskland og det store utland). En fornorsket dansk, eller rettere sagt en oslodialektisert dansk. Skriver bokmål for å sikre meg gode karakterer der jeg bor nå, i tillegg til eventuell jobb senere. Mao, pga hensiktsmessighet. Selv om jeg liker best nynorsken, siden det er den virkelige norsken. Bokmål er mer norsk enn nynorsk noen gang har vært. Nynorsk er et kunstig oppkonstruert språk. Anonymous poster hash: f22e9...804
Cuckold Skrevet 17. august 2014 #40 Skrevet 17. august 2014 TS skriver ingenting noe sted om at dette er menn som behandler konene sine underlegent eller opptrer autoritært. For min del ser det ut som det er deres fordommer mot muslimer som gjør at dere påstår disse mennene er på den måten. For TS har ikke skrevet at de er sånn i det hele tatt. Jeg leser om damer som oppfører seg ydmykt når det er andre muslimer på besøk hjemme hos dem, for å tilpasse seg ektemannens kultur, for å vise respekt. Og jeg leser at de gjør det frivillig. Disse damene lever jo akkurat som alle andre norske, frigjorte kvinner, står det. Det står også at en av ektemennene er rene taxien, når kona hans er på byen. Så at dere mener dette er muslimske mørkemenn som dominerer kona, tar dere visst fra deres egne hoder, så vidt jeg kan se. Hvorfor ikke ta seg tid til å lese gjennom noen av innleggene i tråden før du svarer? Dette er jo ikke noe svar på hvorfor norske kvinner ikke føler behov for å vise den samme «respekt» når de har en likestilt norsk mann. Du går heller ikke inn på at Koranen som del av islams imperialistiske program for å legge hele verden under seg, forbyr muslimske kvinner å gifte seg med en ikke-muslimske mann siden hun da kan risikere at barna ikke blir muslimer, mens en muslimsk mann står fritt til å ta en kristen eller jødisk kvinne som kone. Fordi han har kontrollen på det som skjer i hjemmet og siste ord i barneoppdragelsen. Det er jo ikke så rart at en imperialistisk religion som islam innfører en slik skjevhet mellom kjønnene, men det som er påfallende er jo at dette ser ut til å funke i 2014. Det er et skrikende misforhold mellom antall par der han er muslim og hun vestlig ikke-muslim og par der han er vestlig ikke-muslim og hun muslim. Og man trenger ikke være paranoid for å tro at det kan ha noe å gjøre med at Koranan eksplisitt forbyr muslimske kvinner å gifte seg med en ikke-muslimsk mann, mens muslimske menn har lov å gifte seg med en ikke-muslimsk kvinne. Det er mannens kulturelle og religiøse dominans i hjemmet som er begrunnelsen, og da er det jo ikke uten intersse å se hvordan mange norske ikke-muslimske kvinner finner seg til rette med et slikt regime.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå