Gå til innhold

Norske kvinner gift med innvandrere.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_KnightOwl
Skrevet

-Hva tenker de på Kg om en norsk, personlig kristen kvinne som gifter seg med en sunni muslim som er andre generasjons innvandrer.

Jeg syns det er merkelig å se en sånn kvinne når hun balanserer mellom to kulturer på den måten.

På den ene siden tror de på Jesus og deltar i kristne sammenhenger med sine kristne venner på søndager. På den andre siden oppfører de seg føyelig og ydmykt mot mannen sin og oppvarter han og gjestene med ting som å servere te og ikke blande seg inn i samtalen, når han har mannlige, muslimske venner på besøk.

Samtidig er de en typisk norsk kvinne som tar et glass vin i godt selskap og skravler med alle som er der om løst og fast.

Jeg synes det er rart å se det og lurer på hvordan det går an.

Er en sånn kvinne falsk på noen måter, eller er hun bare tilpasningsdyktig?

(FYI Jeg kjenner noen sånne kvinner.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at hvis hun har valgt å gifte seg med denne mannen, så er det fordi de er lykkelige sammen, til tross for at de har forskjellig tro.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å blitt en babymaskin som er parkert på kjøkkenet å herset rundt med.. Men opp til hver enkelte..

Anonymous poster hash: ca114...05a
  • Liker 5
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å blitt en babymaskin som er parkert på kjøkkenet å herset rundt med.. Men opp til hver enkelte..

Heldigvis er ikke alle innvandrere sånn da. :biggrin:

• Liker 3
Gjest Gjest_KnightOwl
Skrevet

Jeg ser ikke for meg at noen av de jeg kjenner blir herset med.

Ene av dem lar feks ingen påvirke seg til å bestemme hvem hun er gift med.

En annen gjør altid det hun vil. Feks dro hun til London som 16åring for å lære å lage mat og hvordan man driver en pub. Det gjorde hun i stedet for å gå på vdg. mot alles anbefaling.

Hun er kokk i dag og har også bodd i Frankrike og lært kokkeunst. Der traff hun mannen sin.

En av dem er typisk snill, blond og blid sørlandsjente som flyttet til Oslo og traff en muslim.

En annen er barn av misjonærer og har bodd deler av oppveksten i utlandet. Hun har foreldre som er veldig imot muslimsk undertrykkelse av kristne. Men hun traff en muslim og giftet seg med han.

Så jeg tror ingen av de er typen til å bli herset med. Ingen av dem er ufrivillig husmødre heller. Ingen av dem har egne barn. Alle har jobber, studier og alle drar ut og treffes hos andre og går på fest/ut på byen med venner. En av dem går ut med venner og tar en øl, uten at mannen er med. Han er totalavhold. Han pleier å hente henne og vennene på byen. Han kjører hennes mannlige venner hjem fra byen med et smil. Det høres ikke ut som undertrykkelse for meg.

Men det er noe som skurrer litt hos meg, da jeg ser de samme kvinnene når de er sammen med en gruppe muslimer.

De forandrer på væremåten sin og blir nesten muslim. De oppfører seg mye mere underlegent menn. De sitter ikke ved siden av menn. De serverer maten og drikken og setter seg ikke sammen med menn ved bordet. En av dem serverer ting direkte på et teppe med duk, på gulvet.

Mennene kan sitte å røyke og snakke i stua, mens hun sitter inne i kjøkkenet.

Men når det er dem to hjemme sammen med andre som ikke er muslimer, bruker de spisebord og stoler.

Da setter hun seg ved siden av menn og prater.

Noen som forstår hva som skjer? For jeg gjør det ikke.

Skrevet (endret)

Synes det er underlig jeg også. Noen kvinner er vel bare ikke rasjonelle, og liker vel bare menn fra slike kulturer. Der mannen skal være den dominerende parten og alltid har vert verdt mest i oppveksten (kanskje det gjør noe med oppførselen?), samtidig som de vil at menn her i Norge ikke skal være sjef. Forstå det den som kan :S

Endret av Halvor
  • Liker 1
Skrevet

Slutt å generaliser slikt. Muslimer i Norge er ikke som muslimer i Saudi Arabia.

Anonymous poster hash: c0d1a...99e

• Liker 2
Skrevet

Men det er noe som skurrer litt hos meg, da jeg ser de samme kvinnene når de er sammen med en gruppe muslimer.

De forandrer på væremåten sin og blir nesten muslim. De oppfører seg mye mere underlegent menn. De sitter ikke ved siden av menn. De serverer maten og drikken og setter seg ikke sammen med menn ved bordet. En av dem serverer ting direkte på et teppe med duk, på gulvet.

Mennene kan sitte å røyke og snakke i stua, mens hun sitter inne i kjøkkenet.

Men når det er dem to hjemme sammen med andre som ikke er muslimer, bruker de spisebord og stoler.

Da setter hun seg ved siden av menn og prater.

Noen som forstår hva som skjer? For jeg gjør det ikke.

Må faktisk si at jeg skammer meg ganske mye over at noe slikt fins. Spesielt når du skrev om denne kristne kvinnen som hadde giftet seg med en muslim, det er vel det største sviket mot det hun tror på hun kan gjøre. Ikke minst går hun jo rett i denne tankegangen til muslimene, nemlig at kvinnene skal være reservert for en av deres folk, eller i nødstilfelle en muslim, der polygami blir praktisert. Mens guttene skal kunne gifte seg med den de vil, helst er det foretrukket, slik at en annen kan få sin andre eller tredje kone. Og de monogame vanntro får en mindre kone.

Skrevet (endret)

-Hva tenker de på Kg om en norsk, personlig kristen kvinne som gifter seg med en sunni muslim som er andre generasjons innvandrer.

Jeg syns det er merkelig å se en sånn kvinne når hun balanserer mellom to kulturer på den måten.

På den ene siden tror de på Jesus og deltar i kristne sammenhenger med sine kristne venner på søndager. På den andre siden oppfører de seg føyelig og ydmykt mot mannen sin og oppvarter han og gjestene med ting som å servere te og ikke blande seg inn i samtalen, når han har mannlige, muslimske venner på besøk.

Samtidig er de en typisk norsk kvinne som tar et glass vin i godt selskap og skravler med alle som er der om løst og fast.

Jeg synes det er rart å se det og lurer på hvordan det går an.

Er en sånn kvinne falsk på noen måter, eller er hun bare tilpasningsdyktig?

(FYI Jeg kjenner noen sånne kvinner.)

Jeg lurer på om kvinner rett og slett er mer naturlige kulturrelativister enn menn, at en del av de vi oppfatter som sterke selvstendige vestlige kvinner på et vis bare spiller denne rollen (uten å tenke over det) når de befinner seg i et samfunn der kvinner oppfordres til å stå på krava overfor menn, mens de lett glir over i en langt mer underdanig rolle når de kommer i en setting der det er forventet. For et års tid siden skrev jeg en tråd der jeg tok opp fenomenet og stilte spørsmålet:

Har kvinner et mer underdanig forhold til ulike kulturers normer enn menn? Er kvinner de fødte kulturrelativister?

Der skrev jeg følgende:

På aktuelt-forumet dukker det med ujevne mellomrom opp tråder som denne

http://forum.kvinneg...howtopic=725780

det vil si tråder der trådstarter (som gjerne er en mann) undrer seg over at kvinner ser ut til å ha større sympati og forståelse for arkaiske, kvinneundertrykkende kulturer enn oss menn. Jeg tror heller ikke at de kvinner som synes det er sjamerende å bli strøket over rumpa på gaten i søreuropeiske byer ville reagere helt på samme måte om det var norske menn som gjorde det samme i hjembyen i Norge.

Det kan virke som at mange kvinner har ulike standarder og krav til menn fra ulike kulturer og nærmest på refleks tilpasser seg kulturen i landet de er i eller kulturen mannen de flørter med kommer fra. Det forklarer i tilfelle også hvorfor en del norske jenter lett lar seg fascinere av innvandrermenn fra kvinneundertrykkende kulturer samtidig som de «står på krava» overfor norske menn.

Men kvinnens evne til å tilpasse seg gjelder ikke nødvendigvis bare i møte med menn fra mindre likestilte kulturer, det viser seg for eksempel at jenter fra nynorskkommuner er raskere enn gutter til å gå over til bokmål når de begynner på skole i en bokmålkommune:

http://www.opplandvg...l-som-hovudmal/

Kan det være at kvinner i større grad enn menn er instinktive kulturrelativister og tilpasser seg forholdene der de befinner seg uten å tenke over det, med andre ord at de har en mer ukritisk og underdanig tilnærming til etablerte kulturer?

Endret av Cuckold
Skrevet (endret)

Spennende lesing cuckold :) Jeg tror også det stemmer mye av det du skriver. Moren min kommer fra en nynorsk kommune, og det samme gjør for øvrig jeg. Hun har veldig mye i mot nynorsk plutselig og skriver bokmål. Hun baserer det ikke på noe annet enn påvirkning og samfunns tendenser, ingen argument og fornuft. Jeg synes nynorsken er veldig bra, siden den skulle reflektere landet vi bodde i, og ikke bare Oslo, Bergen og de større byene (som i stor grad var fra Tyskland og det store utland). En fornorsket dansk, eller rettere sagt en oslodialektisert dansk. Skriver bokmål for å sikre meg gode karakterer der jeg bor nå, i tillegg til eventuell jobb senere. Mao, pga hensiktsmessighet. Selv om jeg liker best nynorsken, siden det er den virkelige norsken.

Endret av Halvor
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som skjer i hodet på folk som velger dette. Jeg antar det er noe religiøst, jeg opplever at det er flere kvinnelige kristne som tar religionen mer seriøst,uten å være for generaliserende.

Vi har sider som kristendate.no og der er mange av mennene de samme som er på alle andre steder, de er ikke kristne selv, men prøver på alle arenaer og kan gjerne "fake it"for å oppnå det de vil. Kanskje fordi muslimske menn er mer seriøse mtp religionutøvelse. Derfor tror jeg disse kvinnene som allerede er kristne og har lest om regler og sånt i bibelen kan rasjonalisere måten de blir behandlet på. Disse kvinnene ville nok vært hjemmeværende og "dydige"koner med norske kristne menn,men når disse er i fåtall så tar de muslimske over.

Er sikker på at de er lette å manipulere uansett hvor "frigjorte" og "får lov til"de er nå, hva skjer når det blir barn i bildet? Antageligvis trumfer mannen igjennom med å ha muslimsk oppdragelse. Han tar henne med til hjemland og lar henne møte familie, hun forelsker seg i kulturen,vennligheten og familiebåndene(blind for alle baksidene)og går etterhvert med på å konverte til islam. Mennene rettferdiggjør dette med å henvise til likheter mellom bibelen og koranen og vers der det står at muslimske menn kan gifte seg med kvinner av "Guds folk".

Skrevet

Spennende lesing cuckold :) Jeg tror også det stemmer mye av det du skriver. Moren min kommer fra en nynorsk kommune, og det samme gjør for øvrig jeg. Hun har veldig mye i mot nynorsk plutselig og skriver bokmål. Hun baserer det ikke på noe annet enn påvirkning og samfunns tendenser, ingen argument og fornuft. Jeg synes nynorsken er veldig bra, siden den skulle reflektere landet vi bodde i, og ikke bare Oslo, Bergen og de større byene (som i stor grad var fra Tyskland og det store utland). En fornorsket dansk, eller rettere sagt en oslodialektisert dansk. Skriver bokmål for å sikre meg gode karakterer der jeg bor nå, i tillegg til eventuell jobb senere. Mao, pga hensiktsmessighet. Selv om jeg liker best nynorsken, siden det er den virkelige norsken.

Ja, nå kommer jeg fra en del av landet der talespråket ligger nærmere bokmål enn nynorsk, så det er ikke slik at jeg har noe imot bokmål, det er jo det jeg selv opplever som mitt språk, men jeg synes det er interessant i den grad jenter kjappere går over til bokmål når de begynner på videregående i en bokmålskommune. Det jeg spør om er rett og slett om kvinner og menn skiller seg ad ved at kvinner lettere tilpasser seg kulturen de befinner seg i, uansett hva den går ut på.

Skrevet (endret)

Ja, nå kommer jeg fra en del av landet der talespråket ligger nærmere bokmål enn nynorsk, så det er ikke slik at jeg har noe imot bokmål, det er jo det jeg selv opplever som mitt språk, men jeg synes det er interessant i den grad jenter kjappere går over til bokmål når de begynner på videregående i en bokmålskommune. Det jeg spør om er rett og slett om kvinner og menn skiller seg ad ved at kvinner lettere tilpasser seg kulturen de befinner seg i, uansett hva den går ut på.

Ja. Dette er nok noe du kan finne igjen over alt. Kan også understøtte dette med at på forum er det færre kvinner som har de samfunnskritiske stemmene eller bare i partiene. Jeg ser ikke ofte at ei kvinne kritiserer noe urettferdig eller dumt som ikke er liksom allment kjent eller politisk korrekt. Det er jo mange unntak, men jeg tror det er en sterk tendens her.

På dette forumet her har jeg lest at grunnen til at det er færre kvinner på diskusjonsforum, er at mange kvinner vegrer seg fra på diskutere på nettet, fordi de mener det er så mye personhets. På alle forum jeg har vert på har det nesten utelukkende vert null hets, og for den del har særlig kvinner vert velkomne. Siden det er så få av dem der. Som oftest er diskusjonene mye bedre i bredere offentlighet og på nettet, siden flere slipper til. Enten er de bare ikke interessert eller så er det flere som ikke liker at meningene deres blir utfordret. Jeg satser en hundrings på alternativ en.

Endret av Halvor
Skrevet (endret)

Er sikker på at de er lette å manipulere uansett hvor "frigjorte" og "får lov til"de er nå, hva skjer når det blir barn i bildet? Antageligvis trumfer mannen igjennom med å ha muslimsk oppdragelse. Han tar henne med til hjemland og lar henne møte familie, hun forelsker seg i kulturen,vennligheten og familiebåndene(blind for alle baksidene)og går etterhvert med på å konverte til islam. Mennene rettferdiggjør dette med å henvise til likheter mellom bibelen og koranen og vers der det står at muslimske menn kan gifte seg med kvinner av "Guds folk".

Når Koranen gjør forskjell på kvinner og menn når det gjelder retten til å gifte seg med en ikke-muslim, henger det sammen med islams imperialistiske impuls, ønsket om å utbre seg og legge hele verden under seg, med en slik ambisjon er det viktig at islam alltid og overalt skal vokse, aldri avta, og på Muhammeds tid var det en selvfølge at mannen var hodet i familien. Derfor kunne en muslimsk mann være trygg på å få oppdra sine barn som muslimer, mens en muslimsk kvinne kunne risikere at barna ble ikke-muslimer hvis hun giftet seg med en ikke-muslim. For å sikre at islam vinner frem på bekostning av alle andre livssyn, forbyr Koranen muslimske kvinner å gifte seg med en ikke-muslimsk mann.

Det som er litt artig er jo at dette fortsatt ser ut til å funke. For det er et påfallende misforhold mellom antall ektepar der mannen er muslim og kvinnen ikke-muslim og ektepar der hun er muslim og han ikke-muslim, noe som burde vekke de norske ikke-muslimske kvinnenes sunne skepsis. Men selv om norske kvinner gjerne oppfatter og oppfører seg som hovedforelder og den som har siste ord i forhold til barna så lenge hun er i et forhold til en norsk mann, virker det som at det selv i 2014 er den muslimske mannen som har siste ord i barneoppdragelsen i ekteskap mellom muslimsk mann og norsk kvinne. Og disse norske kvinnene ser ikke ut til å oppfatte det fornedrende at islam forbyr muslimske kvinner å gifte seg med ikke-muslimske menn, islams imperialisme ser ikke ut til å plage dem.

Endret av Cuckold
Skrevet (endret)

Men selv om norske kvinner gjerne oppfatter og oppfører seg som hovedforelder og den som har siste ord i forhold til barna så lenge hun er i et forhold til en norsk mann, virker det som at det selv i 2014 er den muslimske mannen som har siste ord i barneoppdragelsen i ekteskap mellom muslimsk mann og norsk kvinne.

Benet i nesten forsvinner :) Selv er jeg ikke en kulturrelativist og ville aldri godtatt det at min svigersønn ikke skulle behandle min datter som likeverdig. Da skulle han fått smake medisinen sin. Tre knyttnever daglig, en på morgenen, en etter middag og en på kvelden, i fire uker ;) Da hadde han nok tenkt seg litt mer om.

Endret av Halvor
Gjest Gjest_KnightOwl
Skrevet

Benet i nesten forsvinner :) Selv er jeg ikke en kulturrelativist og ville aldri godtatt det at min svigersønn ikke skulle behandle min datter som likeverdig. Da skulle han fått smake medisinen sin. Tre knyttnever daglig, en på morgenen, en etter middag og en på kvelden, i fire uker ;) Da hadde han nok tenkt seg litt mer om.

Altså, skal du begynne å anbefale å slå folk for å oppdra dem til å være slik du liker dem, så melder jeg meg ut.

Skrevet

Når Koranen gjør forskjell på kvinner og menn når det gjelder retten til å gifte seg med en ikke-muslim, henger det sammen med islams imperialistiske impuls, ønsket om å utbre seg og legge hele verden under seg, med en slik ambisjon er det viktig at islam alltid og overalt skal vokse, aldri avta, og på Muhammeds tid var det en selvfølge at mannen var hodet i familien. Derfor kunne en muslimsk mann være trygg på å få oppdra sine barn som muslimer, mens en muslimsk kvinne kunne risikere at barna ble ikke-muslimer hvis hun giftet seg med en ikke-muslim. For å sikre at islam vinner frem på bekostning av alle andre livssyn, forbyr Koranen muslimske kvinner å gifte seg med en ikke-muslisk mann.

Det som er litt artig er jo at dette fortsatt ser ut til å funke. For det er et påfallende misforhold mellom antall ektepar der mannen er muslim og kvinnen ikke-muslim og ektepar der hun er muslim og han ikke-muslim, noe som burde vekke de norske ikke-muslimske kvinnenes sunne skepsis. Men selv om norske kvinner gjerne oppfatter og oppfører seg som hovedforelder og den som har siste ord i forhold til barna så lenge hun er i et forhold til en norsk mann, virker det som at det selv i 2014 er den muslimske mannen som har siste ord i barneoppdragelsen i ekteskap mellom muslimsk mann og norsk kvinne. Og disse norske kvinnene ser ikke ut til å oppfatte det fornedrende at islam forbyr muslimske kvinner å gifte seg med ikke-nuslimske menn, islams imperialisme ser ikke ut til å plage dem.

Mmm...husk at mange kvinner er lette å manipulere. Og det er lett å romantisere bruk av hijab,hjemmeværende tilstand osv..jeg ser det ofte på facebook. Sitater om ekteskap,kjærlighet osv som romantiserer over de ikke så romantiske reglene.

Skrevet

Altså, skal du begynne å anbefale å slå folk for å oppdra dem til å være slik du liker dem, så melder jeg meg ut.

Så du ville latt din datter bli behandlet som dritt? Hadde jeg hatt barn som hadde havnet i dårlige ekteskap hadde jeg selv gjort noe. Hadde feks min datter blitt slått så skal jeg love deg at jeg ville ha møtt opp med balltre.

Skrevet

Har ikke anbefalt noen noe. Jeg sier bare hva jeg hadde gjort om min datter ble behandlet slik, og jeg hadde faktisk gjort det. Aldri om noe slikt skal bli gjort mot noen i min familie.

Skrevet

Mmm...husk at mange kvinner er lette å manipulere. Og det er lett å romantisere bruk av hijab,hjemmeværende tilstand osv..jeg ser det ofte på facebook. Sitater om ekteskap,kjærlighet osv som romantiserer over de ikke så romantiske reglene.

Så du ville latt din datter bli behandlet som dritt? Hadde jeg hatt barn som hadde havnet i dårlige ekteskap hadde jeg selv gjort noe. Hadde feks min datter blitt slått så skal jeg love deg at jeg ville ha møtt opp med balltre.

Har ikke anbefalt noen noe. Jeg sier bare hva jeg hadde gjort om min datter ble behandlet slik, og jeg hadde faktisk gjort det. Aldri om noe slikt skal bli gjort mot noen i min familie.

Slik jeg ser det har disse norske kvinnene selv et ansvar for at de inntar en underdanig rolle der de og deres kultur/livssyn underkaster seg den muslimske mannen og hans kultur/livssyn. Hadde dette skjedd med vold og tvang ville det jo vært mye enklere å forholde seg til, men det som er så trist er at kvinnene ser ut til å tilpasse seg frivillig. Det er ikke sikkert de er seg det bevisst eller tenker over i hvilken grad de faktisk lar mannen og hans sjåvinistiske religion få herske, men som voksne mennesker er de likevel ansvarlige for sine egne handlinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...