Gå til innhold

DNA test av halvsøsken

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Min mann har en noe intrikat familiehistorie, men kort fortalt er status slik:

Min manns søskenbarn viser seg å ved stor sannsynlighet være hans halvsøsken. Han og søskenbarnene/halvbrødrene ønsker nå å ta en DNA test, men eneste informasjon som er å oppdrive er at det påvises slektskap.

Vil testen slå ut selv om de bare er søskenbarn, eller søkes det kun etter treff som tilsier at de er halvsøsken? Det vil jo være et mer utvannet slektskap som søskenbarn, men om testene slår ut bare på at de er i slekt så hjelper det jo lite...

Vi har funnet en privat aktør som tilbyr private DNA tester. Legger ved link her.

Noen som har erfaring med dette?

Anonymous poster hash: 285ec...9b6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lewt i en eller anne sqmmenheng, enten faglig eller privat?, at private aktører ikke er åmanbefale mht. Dna testing.

Ville ha kontaktet fastlegen og tatt dette opp den veien for seriøs veiledning.

Anonymous poster hash: 854e8...5fa

Skrevet

Ok, men tar det ikke veldig lang tid å få svar gjennom henvisning osv?
Og hva koster det evt.? Fant en aktør nå som tar 3300, og det var visst et jubileumstilbud. Det fikk meg til å lure egentlig. Og førstnevnte tok 2200 kroner.

Skrevet

Jeg vil tro dette kommer litt an på. Hvis de er halvsøsken gjennom felles far vil de ha samme Y-kromosom. Hvis de bare er søskenbarn som følge av at mødrene (begge XX) er fullsøsken vil de ikke ha arvet noe felles Y-kromosom. Dette kan nok da kunne testes med en DNA-test.

Og er det du ønsker å teste for om de er halvsøsken i tilleggg til samtidig og være fullsøskenbarn?

Det enkleste er nok å spørre firmaet om dette er noe de kan teste.

Anonymous poster hash: 69c12...813
Skrevet

Jeg vil tro dette kommer litt an på. Hvis de er halvsøsken gjennom felles far vil de ha samme Y-kromosom. Hvis de bare er søskenbarn som følge av at mødrene (begge XX) er fullsøsken vil de ikke ha arvet noe felles Y-kromosom. Dette kan nok da kunne testes med en DNA-test.

Og er det du ønsker å teste for om de er halvsøsken i tilleggg til samtidig og være fullsøskenbarn?

Det enkleste er nok å spørre firmaet om dette er noe de kan teste.

Anonymous poster hash: 69c12...813

Huff... Ikke rart folk her blir forvirret. Jeg er en smule forvirret jeg også nå...

Men de er altså søskenbarn. Den delen vet vi helt garantert. Men det som er det store spørsmålet er om de også er halvsøsken gjennom samme far.

Jeg så at Gena har en test som heter Y-test, og at man der kan finne ut om de har samme "stamfar" som det stod flere generasjoner bakover. Jeg vil tro at hvor stort samsvar det er mellom de to vil avgjøre hvor nært de er i familie. Om det bare er søskenbarn eller om de faktisk er halvsøsken.

Det blir rare familiemiddager fremover :klo:

Skrevet

Hei.

Min mann har en noe intrikat familiehistorie, men kort fortalt er status slik:

Min manns søskenbarn viser seg å ved stor sannsynlighet være hans halvsøsken. Han og søskenbarnene/halvbrødrene ønsker nå å ta en DNA test, men eneste informasjon som er å oppdrive er at det påvises slektskap.

Vil testen slå ut selv om de bare er søskenbarn, eller søkes det kun etter treff som tilsier at de er halvsøsken? Det vil jo være et mer utvannet slektskap som søskenbarn, men om testene slår ut bare på at de er i slekt så hjelper det jo lite...

Vi har funnet en privat aktør som tilbyr private DNA tester. Legger ved link her.

Noen som har erfaring med dette?

Hvis de kan oppdrive fedre og mødres dna slik at de har noe å sammenligne med, vil barna ha dna-pointers som indikerer hvem som er mor og hvem som er far. Halvsøsken vil da ha like pointers der de har lik far eller mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...