Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #1 Skrevet 2. juli 2004 Rart spørsmål kanskje. Men hva er det som gjør at noen ender opp som forretningsadvokat med millioninntekter mens andre blir sittende som konsulent på ligningskontoret? Ikke meningen å være nedlatende her, jeg ville bare sette det litt på spissen. Er det karakterene som avgjør det hele?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 Karakterer Hvem du kjenner Interesse Vilje til å jobbe mye/mindre Fag og oppgaver fra studiene Kontakter under studiene (I tilfeldig rekkefølge) Men jeg tror du har misforstått litt. Det er ikke slik at alle som ender opp i det private er gode og alle i det offentlige er dårlige.... Selv er jeg eks glad i fritid, og da er det liten vits i å jobbe slik jeg har venner som gjør: 6-7 dager i uken, noen ganger til kl 22 om kvelden. Betyr det at jeg er en dårlig jurist? Nei. Det stilles også høye karakterkrav til en del jobber i det offentlige, og lave krav til en og annen privat jobb. En shippingjurist kan være en elendig strafferettsadvokat eller barnevernsansatt, og omvendt. Her spiller interesser inn. Og ingen begynner med millionlønn. Som nyansatt fullmektig i et stort privat firma kan man regne med å tjene ca 350.000, med økning etterhvert.
Gjest Anonymous Skrevet 5. juli 2004 #3 Skrevet 5. juli 2004 Er enig med overnevnte når det gjelder den listen over ting som er avgjørende. Helt sykt at karakterer skal spille en slik rolle. Er selv jurist, jobber i det offentlige og har helt gjennomsnittlige karakterer. Har aldri hatt problem med å få jobber og trives kjempegodt, selvfølgelig bortsett fra at jeg gjerne vil ha mer lønn... Men det vil jo alle, og jeg ser at jeg er godt betalt i forhold til gjennomsnittet i off sektor. Sitter i en stilling der jeg stadig har med advokater/fullmektiger å gjøre, og dersom dette er kremen av norske jurister, så er jeg alvorlig redd for fremtiden Du trenger bedre karakterer for å jobbe med forretningsjus enn med feks strafferett. Rart igrunn, da jeg personlig mener at det er viktigere å ha en dyktig advokat dersom du står anklaget for drap eller dersom du skal selge en aksje. Satt på spissen selvsagt. Men i vårt samfunn er kontraktsrett og selskapsrett det viktigeste av det viktigste og er best betalt. Kjennskap er utrolig viktig; har du en onkel som er advokat er du jo helt sikker på å få jobb der uansett karakterer...... Iallefall kjenner jeg mange som har det slik.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå