Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2004 #1 Skrevet 2. juli 2004 Rart spørsmål kanskje. Men hva er det som gjør at noen ender opp som forretningsadvokat med millioninntekter mens andre blir sittende som konsulent på ligningskontoret? Ikke meningen å være nedlatende her, jeg ville bare sette det litt på spissen. Er det karakterene som avgjør det hele?
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2004 #2 Skrevet 2. juli 2004 Karakterer Hvem du kjenner Interesse Vilje til å jobbe mye/mindre Fag og oppgaver fra studiene Kontakter under studiene (I tilfeldig rekkefølge) Men jeg tror du har misforstått litt. Det er ikke slik at alle som ender opp i det private er gode og alle i det offentlige er dårlige.... Selv er jeg eks glad i fritid, og da er det liten vits i å jobbe slik jeg har venner som gjør: 6-7 dager i uken, noen ganger til kl 22 om kvelden. Betyr det at jeg er en dårlig jurist? Nei. Det stilles også høye karakterkrav til en del jobber i det offentlige, og lave krav til en og annen privat jobb. En shippingjurist kan være en elendig strafferettsadvokat eller barnevernsansatt, og omvendt. Her spiller interesser inn. Og ingen begynner med millionlønn. Som nyansatt fullmektig i et stort privat firma kan man regne med å tjene ca 350.000, med økning etterhvert.