Gå til innhold

Mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jeg lurer på hvor lenge første mensen varer, pga det er flaut å bytte bind hjemme og på skolen pga jeg har ikke sagt det til noen tilpg med ikke mamma, jeg kjøptr bind alene også kjøpte jeg ob men jeg skjønte ikke no av ob det gjorde bare vondt, også om dere har no tips til hvordan jeg kan stoppe mensen så vil jeg gjerne ha tips om det også ;)

Anonymous poster hash: 7cc7c...eea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du?

Jeg vil anbefale deg å si det til mammen din. Mensen er en helt normal ting og tenker meg at mammaen din har skjønt det allerede:)

• Liker 1
Skrevet

Hei jeg lurer på hvor lenge første mensen varer, pga det er flaut å bytte bind hjemme og på skolen pga jeg har ikke sagt det til noen tilpg med ikke mamma, jeg kjøptr bind alene også kjøpte jeg ob men jeg skjønte ikke no av ob det gjorde bare vondt, også om dere har no tips til hvordan jeg kan stoppe mensen så vil jeg gjerne ha tips om det også ;)

Anonymous poster hash: 7cc7c...eea

Snakk med moren din. Det er ikke flaut å ha mensen, det er noe alle kvinner har. Moren din har også hatt mensen.

Første mens er ofte svak og kortvarig, men ikke alltid. Mensen varer oftest fra et par dager til en uke. Hvis det varer lengre bør du snakke med helsesøster på skolen.

Når du bruker tampong er det viktig å slappe av når du skal sette den inn. Hvis du synes det er vanskelig å sette den inn kan du prøve tampax med innføringshylse. Det er også viktig at du ikke bruker for stor tampong, for da suger den opp den naturlige fuktigheten i sjeden så du blir tørr og sår. Hvis du vil vite mer om hvordan du setter inn en tampong kan du google "how to use a tampon". Da får du mange gode forklaringer med ilustrasjoner.

Det er mulig å stoppe mensen, men du siden du er ung og ikke har store plager med mensen bør du ikke gjøre det, fordi du kan få blodpropp.

Anonymous poster hash: 092cc...46f

Skrevet

Hei,

jeg syntes det var enklest å bruke bind i begynnelsen.

Husk at en tampong må skiftes mellom hver 3-6 time, avhengig av hvor mye du blør. Det er også mest komfortabelt med tampong når du har gym og sånt :)

Bare fortell mamma'n din om det, hun hjelper deg. Det er ikke flaut, ALLE kvinner har det.

Du kan ta en titt på nettet, libresse.no har mye informasjon.

Det er ikke bare-bare å stoppe mensen, det er heller ikke å anbefale siden du er så ung. Med mindre du har uutholdelige smerter, så må du nok bare lære deg å leve med det, som de fleste av oss gjør ;)

Anonymous poster hash: 1f905...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...